![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor ElFlamencoLoco heeft de Kerk een bocht gemaakt, en zijn de passages die handelen over het vaststaan van de aarde losser te interpreteren (volgens hem rekening houdend met de grillen van literaire genres). Voor Dave Brocatus kan van vrije interpretatie echter geen sprake van zijn, want de Bijbel is het Woord van God, en kan dus geen onwaarheden bevatten. Twee gelovigen, op basis van hetzelfde heilige schrift, toch tegengestelde meningen/interpretaties. @ElFlamencoLoco: 1. Welke passages moeten we nog minder strikt lezen, rekening houdend met uw argument van literaire genres? Of beter, hoe kan een gemiddelde gelovige deze passages uiteenhouden? 2. Volgens mij is het kunnen uiteenhouden van deze passages de beste manier om verdere misverstanden te voorkomen. Hebt u een alternatief om, zoals u zelf zegt, dit "nooit meer te laten gebeuren"? 3. Kunt u zich nog christen noemen als u schrapt? Is gelovige niet gepaster? @Dave Brocatus 1. Draait de zon rond de aarde of andersom? Hoe staat het in de bijbel? 2. Draait de aarde om haar as, of staat ze stil? Hoe staat het in de bijbel? 3. Kunt u zich nog realist noemen? 4. Bent u creationist?
"Free your mind and the rest will follow, Be color blind, don't be so shallow" - En Vogue, Free Your Mind " The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear! Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!" - Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Bovendien heb ik uitdrukkelijk gesteld dat geocentrisme lang niet in alle kerkelijke stromingen als absoluut vaststaand werd beschouwd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gebruik je INTUÏTIE die je ook gebruikt om het dagelijkse taalgebruik te interpreteren. Citaat:
Waarschijnlijk niet. Mag ik dan zo vrij zijn de Bijbel integraal te behouden, en er geen komma uit te schrappen? Zo niet, waarom jij dan wél jouw pc, maar ik niet mijn Bijbel? Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zonder deze fijne kerkelijke invloed had de wetenschap deze bocht geen jaren, doch eeuwen vroeger genomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Ten eerste maak je dezelfde fout als Dave, namelijk door de tweespalt tussen geloof en wetenschap vandaag te projecteren op de tijd van Galilei. In die tijd waren deze namelijk heel sterk verweven. Ten tweede is het de opdracht van de wetenschap om via trial and error nieuwe objecten (zoals een verbeterde telescoop) uit te vinden en zo eventueel bepaalde feiten (zoals het heliocentrisme) te achterhalen. Van een geloof dat pretendeert om de Waarheid in pacht te hebben zou men kunnen verwachten dat ze dan ook de waarheid in pacht heeft. Of zoals Dave het verwoordde, men raakt niet aan Gods woord, want voor gelovigen is het de enige Waarheid. De wetenschap verrijkt zichzelf door nieuwe vondsten, bij een geloof is dat net omgekeerd, het raakt aan haar fundamenten, de Algehele Waarheid. [***Dus, voor de zoveelste maal, welke passages moeten we nu nog letterlijk nemen, welke niet? De onderliggende betekenis van deze vraag is, hoe kun je nog zeker zijn dat de passage die je nu leest de waarheid bevat?***]--> Negeren, hierna pas de andere post gelezen, zie ook verder in deze post Trouwens, het blijft bochtenwerk, je bent vrij om de conotatie in te vullen, ik bedoelde het niet als verwijt, het is een vaststelling. Het gevolg zijn verschillende stromingen en opvattingen, ik denk maar aan hoe men op sommige plaatsen Pasen viert, aan Mormonen en Getuigen van Jehova, aan de verschillen bij protestanten onderling, ... Citaat:
![]() Het is echter deze vaststelling die het geocentrisme heeft gevoedt, vooral omdat de woorden "en hijgt zich naar de plaats waar ze opkwam" steunen op de foute interpretatie dat de zon rond de aarde draaide om dan zo weer op te komen. Het feit dat de aarde onwankelbaar vast staat, bevestigd nogmaals deze interpretatie: de zon draait, niet de aarde. Gevoel van context en de opmerking over autisme, het is laag. Maar ik geef je nog een kans om je te herpakken, want je had me blijkbaar verkeerd begrepen. Je mikte op de verkeerde woorden. Citaat:
Of is de Kerk niet de spreekbuis van Gods Woord? (Op een plateautje) Citaat:
Probleem met vrije interpretatie is een veelvoud van interpretaties. Het beperken, of tenminste kanaliseren van deze interpretaties, daar is zo'n lijst goed voor. Zoals bvb. bij het distantiëren van creationisme door de Kerk, zoals je zelf eerder hebt verklaard. Heb je liever niet zo'n lijst, ik kan begrijpen dat het nogal "ongelovig" over moet komen, misschien kunnen we het hebben over thema's? Citaat:
Citaat:
Ik discussieer trouwens ook met een aantal vrienden die moslim zijn, zij zijn lang niet zo hard in hun opstelling tegenover mij, maar zij houden bvb. echter wel nog steeds vast aan het creationisme. Zij hebben trouwens het probleem van geocentrisme <> heliocentrisme niet, wat een punt in hun voordeel is, hoewel het creationismedeel totaal niet mijn gedacht is. Zie eerdere post, in psalmen en liederen staat net (krak) hetzelfde als in andere delen van de bijbel, en zie hierboven over mijn idee wat de context betreft.
"Free your mind and the rest will follow, Be color blind, don't be so shallow" - En Vogue, Free Your Mind " The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear! Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!" - Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead Laatst gewijzigd door svenforum : 1 april 2008 om 18:17. Reden: [*** Aanpassing na lezen andere post***] |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() Ik zie niet in wat daar zo verwonderlijk aan is, dat illustreert toch enkel maar hun toenmalige beeld van de kosmos en staat toch, in principe, los van geloofskwesties?
![]() |
#46 | ||||||||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat geldt ook als antwoord aan Cors bijdrage hierboven. (Hij kan de rest overslaan, want ik weet hoezeer hij de pest heeft aan langere bijdragen. Svenforum mag verder lezen.) Citaat:
En waarom is religie géén wetenschap? Omdat het simpelweg niet de wetenschappelijke methode toepast. Dáárom. En wat dat trial & error betreft: ga je ontkennen dat de katholieke Kerk géén vooruitgang heeft geboekt aangaande haar relatie met de wetenschap, en dat katholieken géén lessen hebben getrokken. De Kerk past dan weliswaar niet de wetenschappelijke methode toe - tenslotte bedrijft zij geen wetenschap hé - maar dat belet niet dat ook zij wel degelijk uit haar fouten kan leren. Dat heeft ze in het verleden maar al te vaak bewezen, dacht ik zo. Dus... buiten de gehanteerde methode verschilt zij weinig in haar evolutie van de wetenschap. Citaat:
Opnieuw dezelfde vraag: waarom denk jij dat alléén de wetenschap erop vooruitgegaan is? Want mocht dat inderdaad zo zijn, dan was EFL waarschijnlijk vandaag een regelrechte creationist. En dat is hij niét, zomin als heel veel katholieken wereldwijd. Citaat:
Citaat:
... waarop baseer jij je dan om onze weergave als beeldspraak te beschouwen en de hunne vroeger als "letterlijk te interpreteren"? Aangezien zij toen zowel als wij vandaag zich konden beroepen op een standpunt "vanop aarde"... Citaat:
Citaat:
Je ziet, zelfs in beeldspraak zit een grond van waarheid. Of moet ik zeggen: een "onwankelbare aarde" (=grond) van waarheid? Citaat:
Overigens heeft autisme weinig met intelligentie te maken: er bestaan wel degelijk hoogintelligente autisten. En ook mijn nichtje is niet bepaald dom hoor, en beseft maar al te goed haar afwijking. Precies haar iets méér dan gemiddelde intelligentie zal haar in staat stellen om ondanks die afwijking toch een gelukkig leven te kunnen leiden. Ik blijf erbij: laat eens blijken dat jij wél het onderscheid kan maken tussen letterlijk en niet-letterlijk interpreteren. Want zoals je straks een wig probeerde te drijven tussen Dave Brocatus en mezelf, dat gaf toch wel blijk van enig probleem. Ik wil niet zover gaan je als autist te klasseren, maar je hebt op zijn minst problemen met bepaalde van je ideés fixes te relativeren. De belangrijkste daarvan is je aanname als zou de waarheid elke vorm van interpretatie overstijgen. Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend, en ik ben het er absoluut niét mee eens: de waarheid dient wel degelijk te worden geïnterpreteerd. Zelfs de wetenschappelijke methode staat of valt met interpretatie. Nog zo één van je idées fixes is je aanname als zou het niet letterlijk interpreteren van een bijbelpassage afbreuk doen aan het waarheidsgehalte ervan. Je moet wel beseffen dat als je dergelijke ideeën blijft koesteren, je je eigen hersenspinsels op gelovigen projecteert. Althans deze gelovige herkent er zich hoegenaamd niét in, en ik veronderstel héél wat gelovigen mét mij. Citaat:
Maar de Bijbel en het christendom zijn heel andere beestjes. De mens is weliswaar een medium, maar lang niet zo passief als in de islam het geval. De mens neemt déél aan de openbaring Gods, ondergáát ze niet passief. Het woord Gods krijgt daardoor een menselijk trekje, waarin mensen zich al eeuwenlang herkennen. De Bijbel is, in tegenstelling tot de Koran, géén reeks voorschriftjes die wij ons passief moeten laten welgevallen. Hij is een spiegel, waarin we onszelf kunnen zien. Of om het met volgende boutade te zeggen: moslims geloven dat iets waar is, enkel en alleen omdat het in de Koran staat. Christenen daarentegen weten dat iets in de Bijbel staat omdat het waar is. Precies het omgekeerde dus. Een klein voorbeeldje: het scheppingsverhaal uit Genesis. Interpreteer je dit letterlijk, tja, dan moet je maar de rangen van de creationisten vervoegen. Maar interpreteer je dit dieper, dan merk je telkenmale dat er niet staat "God maakte het licht", maar wel: "God sprak: 'Er moet licht zijn'". God als het scheppende woord, m.a.w: een verwijzing naar het woord dat onder ons gewoond heeft: niemand minder dan Jezus Christus in eigen persoon. Wie Genesis letterlijk leest, die merkt niet eens dat God schept door simpelweg te spreken, door het woord te voeren. Voor een creationist zou het niet eens zoveel uitmaken of er stond: "God maakte de zee en het land", dan wel "God sprak: 'Het water moet naar een plaats samenvloeien en het droge moet tevoorschijn komen'". Maar voor iemand die niet letterlijk leest is dat verschil wél belangrijk. Citaat:
Citaat:
Jazeker, ik durf al eens "riskantere" wegen bewandelen, en daarin ben ik allerminst alleen. In zekere zin heeft de Kerk zulke gelovigen broodnodig, want precies daardoor blijft zij kritisch tegenover zichzelf en dwingt ze zichzelf om steeds opnieuw haar bronnen aan te boren en te blijven koesteren. "Ketters" hebben vandaag een functie hoor, terwijl ze vroeger als lastpakken werden beschouwd. Citaat:
Precies tegen zo'n Kerk varen vele niet-gelovigen uit, overtuigd als zij zijn van de idée fixe (opnieuw hé) dat alle gelovigen zich angstvallig tot in de allerkleinste puntjes aan de kerkelijke leer houden uit angst om niet gered te worden. Zo werkt het dus helemaal niet (meer)... Citaat:
Maar zelf neig ik liever naar volgende interpretatie - die overigens niet door de Kerk wordt afgekeurd: op één of andere manier heeft Christus' betoog de talrijke aanwezigen zodanig geraakt dat zij spontaan de meegebrachte mondvoorraad deelden met wie niets had. Vooral de laatste zin, vers 21, waar vrouwen en kinderen niét worden meegerekend, wijst op de verantwoordelijkheid van de man als gezinshoofd, die maar moest zorgen voor een picknick. Ook biedt deze interpretatie méér ruimte voor de kracht van het woord dan de klassieke uitleg: Jezus' woord volstond om mensen hun egoïsme te doen overstijgen. Welke is nu de juiste interpretatie? Allebei hebben ze hun waarheid: de klassieke legt meer de nadruk op Jezus' goddelijke natuur, de andere meer op Zijn mens-zijn. Citaat:
![]() Neen, ernstig nu. Proselitisme is me vreemd. Als iemand zich geraakt voelt door mijn geloofsgetuigenis, dan is zijn bekering niet zozeer mijn verdienste, maar wel die van God Zélf. Wat mij betreft volsta ik met getuigen, niet zozeer met overtuigen. Aan jou om daarmee te handelen naar eigen goeddunken. En je bent aan niemand daaromtrent verantwoording verschuldigd, en zeker niet aan mij. Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||||
Burger
|
![]() Heb het beknopt gehouden, in de mate van het mogelijke.
Als je eventuele weggelaten stukken nog wenst te bespreken, laat het me weten. Citaat:
http://galileoandeinstein.physics.vi.../aristot2.html After Aristotle, there was no comparable professional science enterprise for over 2,000 years, and his work was of such quality that it was accepted by all, and had long been a part of the official orthodoxy of the Christian Church 2,000 years later. This was unfortunate, because when Galileo questioned some of the assertions concerning simple physics, he quickly found himself in serious trouble with the Church. Ik heb de indruk dat je koste wat het kost dit niet wil begrijpen of erkennen, hoewel je in eerder posts dan wel de bocht van de Kerk toegaf. Wij, autisten, wij merken dit zeer snel op, ja ja. Wij herinneren ons ook nog zeer goed een zekere les uit het vierde middelbaar als ik me niet vergis. Het heeft tot de periode van het HUMANISME geduurd (ja hoor, met Eramus en z'n nieuwe bijbel, met de boekdrukkunst, met de explosie aan universiteiten, nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen, ...) vooralleer men kritisch BEGON te staan t.o.v. de Kerk. Zit Copernicus nu niet midden in die periode zeker ... wat een toeval. En Galilei, die valt op het einde van deze periode, ... wat een toeval. Een beetje elementaire geschiedenis ... als je wil dan kunnen we hier nog over doorbomen, ik haal alvast mijn cursussen boven. Citaat:
Citaat:
Je kunt nu toch niet zomaar religie en wetenschap met elkaar vergelijken. Ik vergelijk wiskunde toch ook niet met psalmen? Waarop trekt die vergelijking nu? 2) Waar staat dat ik dat ontken? Gelieve je gedacht te zeggen over hetgeen er staat, dank u. Trouwens, uiteraard heeft de Katholieke Kerk "vooruitgang" geboekt, uiteraard heeft ze uit haar FOUTEN geleerd. Punt is, de FOUT stond in de bijbel (zie citaten), wat niet kan (volgens jou en Dave) want de bijbel spreekt de Algehele Waarheid. Heb je hem? DUS, interpretatie in tijd voor Galilei, interpretatie nu, vrij voor interpretatie of "intuïtie", whatever ... Maar tegengestelde resultaten. De gemiddelde gelovige, wat kan hij nog geloven? Welke thema's zijn niet te letterlijk te interpreteren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Free your mind and the rest will follow, Be color blind, don't be so shallow" - En Vogue, Free Your Mind " The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear! Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!" - Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kan me trouwens ook erg goed vinden in de berichten die EFL op dit forum plaatst. Citaat:
2. De aarde draait om haar as. Ook hier is het irrelevant hoe het in de Bijbel staat, omwille van dezefde reden als hierboven. 3. Sommige mensen zeggen dat ik wat te idealistisch ben, maar over het algemeen beschouw ik mezelf wel als een realist. 4. Neen, ik geloof wel in creatie maar niet in het creationisme.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 1 april 2008 om 23:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zodra een autist...euh excuseer, een andersgelovige/ongelovige/atheist hetzelfde doet met bijbelverzen die jullie niet echt bevallen, beginnen jullie echter in koor te jammeren : "jamaar, dat moet je interpreteren volgens de tijdsgeest" of "je moet dat in die en die context bekijken". Nogal wiedes dat dan telkens maar weer de vraag wordt gesteld welke verzen we dienen te interpreteren en welke verzen we letterlijk dienen te nemen. In jouw discussie met Svenforum draai en kronkel je rond de pot dat het niet mooi meer is. Dienen we de fysische wederopstanding van Christus nu letterlijk te nemen of dienen we het te interpreteren? Op basis van welke gegevens kom jij tot die bepaalde slotsom? Citaat:
Als autiste heb ik daar uiteraard geen last van. God zij dank...! Wie zei ook al weer...: Citaat:
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Van aanhangers van een godsdienst die beweren dat hun Heilig Boek het Woord van God is en derhalve De Waarheid is, en er tevens niet voor terugdeinzen om religieuze voorschriften in een seculiere wetgeving op te willen nemen, verwacht ik inderdaad een grondige en gefundeerde argumentatie, ja. Mag dat nog?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 april 2008 om 08:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik herhaal dus: Zonder deze fijne kerkelijke invloed had de wetenschap deze bocht geen jaren, doch eeuwen vroeger genomen. Hoe jij daaruit afleidt dat Ptolemaeus zó verschrikkelijk bedreigd werd door de katholieke Kerk, moet je toch eens uitleggen. Ptolemaeus had zijn visie, was echter slechts een punt in de geschiedenis (ofschoon een niet onbelangrijk natuurlijk). Zowel voor als na hem bestonden over heel de wereld vergevorderde wetenschappelijke inzichten over een heliocentrisch wereldbeeld. De kans is dus groot dat wetenschappelijk geïnteresseerden hier in het westen, lang voor Gallileï, verder waren gaan nadenken over deze theorieën, ware daar niet de dodelijk bedreigende invloed geweest van onze heilige kerk. Citaat:
Citaat:
Lijkt er meer op dat er, nadat de wurggreep van onze heilige kerk ietwat verslapte, niets anders opzat voor ons dan het warm water terug uitvinden. Laatst gewijzigd door cor : 2 april 2008 om 09:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Omdat het verkrijgen van nieuwe inzichten een continu proces is, is het niet wenselijk (en ook niet mogelijk) om een definitieve lijst op te stellen met hoe we ieder bijbelvers exact moeten interpreteren. Citaat:
Geen idee, op mij is dat citaat in ieder geval niet van toepassing.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() en de slang zij kronkelde voort
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Soit. Wat mij het echter meest interesseert is je klaarblijkelijke aarzeling/onvermogen/weigering om in te gaan op de meest belangrijke vraag. Ik druk het eventjes vet af, opdat het voor iedereen duidelijk zichtbaar is.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 april 2008 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wanneer "weten" ter sprake komt, dan moet je met argumenten komen aandraven. Bij "geloven" daarentegen zijn argumenten lang niet allesbepalend: er zijn dingen die je gelooft of die je niet gelooft. Mensen kunnen hun leefwereld wel degelijk op nog andere dingen stoelen dan alleen maar logica en argumentatie. Weet je, jij bent helemaal geen atheïste, hoezeer je je ook als dusdanig profileert. Jouw god is de argumentatie, de logica. Alleen argumenten zijn volgens jou zaligmakend, en al de rest is "intellectueel gekronkel". Daarom moet ik heel vaak glimlachen als ik jouw kritieken lees, die uitgaan van het samengaan tussen iemands intellectuele vermogens en zijn (al dan niet) geloof, terwijl er tussen beide enerzijds helemaal geen verband is, en beiden anderzijds mekaar geenszins uitsluiten. Als ik geloof dat de Bijbel de waarheid bevat, dan betekent dat hoegenaamd niet dat ik dat zeker weet. Klaar nu? Waarschijnlijk niet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar als een deelgroep in de maatschappij de overigen hun regeltjes wil opleggen op basis van hun 'geloof' dat de bijbel de waarheid bevat ... Kwalijke zaak. Als ik 'geloof' dat ik kan vliegen, en ik wil jou dwingen uit het venster te springen, zou je dan akkoord gaan? Esperanza heeft wel groot gelijk dit aan te klagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind het echter heel wat minder lachwekkend wanneer gelovigen - om het even welke strekking - pogingen ondernemen om religieuze regels op te laten nemen in een seculiere wetgeving... Citaat:
M.a.w. geloof wat je wilt, maar dring jouw religieuze voorschriften niet op aan andersdenkenden.
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik stel vast dat onze beide verwoed interpreterende katholieken maar weinig aanstalten maken om te reageren op de vraag :
Citaat:
De reden hiervoor ligt dan ook voor de hand...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 3 april 2008 om 08:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Esperanza, geduld is een schone deugd
![]() Citaat:
Kort gezegd geloof ik dit omdat deze verrijzenis is neergeschreven in tal van boeken uit de Bijbel (waaronder de 4 evangeliën). Maar vooral omwille van wat Paulus schrijft in zijn eerste brief aan de christenen van Korinthe. Een tekst die krachtig samengevat kan worden als "En als Christus niet is opgestaan, dan is onze prediking zonder inhoud en uw geloof leeg." (1 Kor. 15,14)
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 3 april 2008 om 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het gevaar bestaat wanneer één groep het overwicht haalt en zijn norm als dé norm naar voren schuift. En dat is in het (zelfs recente) verleden zeker het geval geweest wat de katholieke Kerk betreft. Daar hoef ik niet omheen te draaien. Maar de munitie waarmee op de Kerk geschoten werd (en wordt) is goedkoop, en van een totaal onaangepast kaliber. Ik neem het hele euthanasiedebat als voorbeeld. Dat wordt door tegenstanders steevast uitgelegd als zou de Kerk de samenleving altijd gedwongen hebben om het lijden maar lijdzaam te ondergaan, en dat de enige oplossing om aan dat lijden te ontsnappen - voor wie dat wil - bij euthanasie ligt. Het uitgangspunt - de munitie - is totaal verkeerd. Nooit heeft de Kerk mensen willen dwingen om lijden lijdzaam te ondergaan. Nooit heeft zij het lijden verheerlijkt. Als er sprake is van "zingeving", dan betreft dit de zin van het leven, niet die van het lijden. Wél heeft zij een pioniersrol gespeeld in het dragelijk maken van het lijden. Aangezien wij, leden van een samenleving, het zo ongeveer allemaal wel gemeen hebben dat wij in ons leven een zo hoog mogelijk kwaliteit nastreven, en pas op de tweede plaats een zo lang mogelijke kwantiteit - ik veronderstel dat jij daarmee toch akkoord kan gaan, of niet? - moet voorzien worden in mogelijkheden om het leven zo lang mogelijk op een kwalitatief "minimumniveau" te houden. En wat blijkt: nu euthanasie legaal is, plaatsen steeds meer artsen zowel gelovige als niet-gelovige (terminaal) zieken in sedatie, in palliatieve context, méér dan zomaar zonder meer direct de kaart van euthanasie te trekken. Hoe je het ook draait of keert: de menselijke drang om het leven zo lang mogelijk te rekken als enigszins dragelijk is, die drang delen gelovigen én niet-gelovigen. Zoals zo vaak leggen tegenstanders dit uit als zouden gelovigen hun bijbelse standpunt willen opdringen: "Het is waar, omdat het in de Bijbel staat." Néén, Cor, het is precies omgekeerd: het staat in de Bijbel omdat het wáár is! De menselijke drang tot leven is niet geïnspireerd vanuit de Bijbel, want ook niet-gelovigen leven liefst zo lang mogelijk als enigszins dragelijk. Nu treed ik de verzuchting vanwege hevige pleitbezorgers voor euthanasie enigszins bij dat de sterkte van die drang sterk afhangt van individu tot individu. Het risico dat iemand daarom tegen zijn wil in een situatie wordt gebracht waarin kwaliteit en kwantiteit voor hem niet meer in evenwicht zijn is niet denkbeeldig. En zo iemand moet de kans krijgen er "voortijdig" uit te stappen, omdat wat volgens jou en mij "voortijdig" kan lijken, het voor betrokkene niét is. Maar de keerzijde van de medaille is dat naarmate je euthanasie steeds verder gaat legaliseren en liberaliseren, groepen in het gedrang komen die hun notie van "voortijdigheid" niet kunnen uitdrukken. Beter dan iemand werkelijk voortijdig te euthanaseren - bvb. een kind, een demente - ga je tot sedatie over en kijk je even maar tegen dat lijden aan zodat je in eer en geweten uit de signalen die de zieke uitzendt kan opmaken in hoeverre het evenwicht tussen kwaliteit en kwantiteit er nog is. Doe je dat niet, dan loop je het risico de cholera met de pest te bestrijden; en als we dan toch tussen die twee moeten kiezen, dan nog liever de cholera wat mij betreft. Of anders gezegd - en nu ga ik afsluiten, want anders ga je weer grommelen dat mijn antwoorden te lang zijn - het euthanasiedebat gaat helemaal niet meer over euthanasie zélf. Ook in de palliatieve zorg heeft euthanasie allang zijn plaats verworven, lang voordat die wet gestemd werd. |
|
![]() |
![]() |