Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2008, 10:02   #861
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
De wijsheid druipt van deze posting....

Paulus.
Hoor wie het zegt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 10:15   #862
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Mij niet. Zomin als mij de meerwaarde ontgaat van onze anders-valide medemens, van vreemdelingen die zich hier vestigen, van mensen met andere ideeën dan de mijne enz... enz...

Iedereen die op één of andere manier "anders" is, lokt een primitieve angstreactie uit bij de "goegemeente". Het is juist de uitdaging om die angstreactie te overstijgen.

Wie daarin lukt voegt wel degelijk een méérwaarde toe, zowel aan zijn persoonlijk leven als aan de samenleving waarvan hij deel uitmaakt.
Ik heb het over de homoseksualiteit. Niet over de homoseksueel.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 augustus 2008 om 10:17.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 10:34   #863
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoor wie het zegt.
Dank u.

Paulus.
Oud 3 augustus 2008, 10:35   #864
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de homoseksualiteit. Niet over de homoseksueel.

Paulus.
Je kan homoseksualiteit moeilijk loszien van de homoseksuele medemens, mijn beste Paulus. Toegegeven, het niet-goedkeuren van homoseksuele contacten houdt niet noodzakelijkerwijze een stigmatisering in van de bedrijvers van dergelijke contacten.

Mijn oudste zus scheidde 20 jaar geleden van haar eerste man, na amper 2 jaar huwelijk. (Er waren nog geen kinderen.) Ik heb haar nooit rechtstreeks gezegd wat ik daarvan vond - wie ben ik? - maar toch heeft zij mijn mening altijd gekend en - meer zelfs - heeft zij nooit bij mij de indruk gewekt me die mening kwalijk te nemen.

Mijn mening terzake is niet zozeer die van "afkeuring" - nogmaals: wie ben ik? - maar vooral van "spijt omdat het gebeurd is".

Zo ook mijn goede vriend waarvan hierboven sprake. Ik heb hem nooit rechtstreeks aangesproken op zijn homocontacten. Toch kent hij mijn mening hierover, en hij neemt me die mening niet kwalijk. Vermoedelijk omdat het hem "evenveel spijt" als mij, net zoals het mijn zus "evenveel spijt" dat haar eerste huwelijk op de klippen gelopen is.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het wel degelijk mogelijk is stelling te nemen tegen iets, zonder daarom met een steen te gooien - precies wat de Heer ons letterlijk vraagt, en precies zoals Hij het ons in Johannes 8 voorgedaan heeft.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 11:06   #865
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Er is ook nog de Heilige Geest die u dat kan duidelijk maken.

Maar ja christenen verschillen onderling soms van mening over wat zonde is. Een vb is bijv het drinken van alcohol. Sommigen zeggen dat we totaal geen alcohol mogen drinken en anderen beweren dat af en toe wat alcohol geen kwaad kan en geen zonde is. Sommigen vinden dat piercings wel kunnen (of toch in elk geval oorpiercings ) en anderen vinden dat het totaal niet mag. Wil dit zeggen dat de bijbel onduidelijk is ? Misschien is het wel dat sommigen iets niet willen accepteren alhoewel het er wel in staat ... . De bijbel is over zonden vrij duidelijk wat mag en wat niet. Maar soms gaat het om principes en niet om specifieke zonden en dan zeggen sommigen "ja maar de specifieke zonde staat er niet in" terwijl als je gaat analyseren de handeling wel degelijk tegen de bijbel ingaat.
Anderzijds moet je wel opletten dat je niet vervalt in een soort farizee gedrag ... maw je moet nu ook niet meer gaan lezen dan wat er staat. Om daar een vb van te geven er staat ergens in de bijbel dat vrouwen geen mannenkledij mogen dragen en sommige kerken zeggen dan dat vrouwen rokken moeten dragen en dat staat er niet.
En hoe zit dat dan juist met die alcohol? Is het een zonde of is het dat niet en uit welk bijbels voorschrift blijkt dat dan?
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 11:07   #866
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe verklaar je dan dat miljarden mensen Hem ervaren?

Paulus.
'Miljarden'? Hoe kom je daar bij, als ik vragen mag?
Oud 3 augustus 2008, 11:09   #867
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Juist das waar, ik sta nog steeds in hun ledenlijst. Toch eens moeten vragen om mijn gegevens te verwijderen.
Ik heb dat ook al overwogen, maar ik heb eens gehoord dat je daar voor moet betalen. Iemand enig idee hoe dat juist in elkaar zit om je lidmaatschap van die sekte op te zeggen?
Oud 3 augustus 2008, 11:21   #868
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is ook geen argument dirk. Het is een vraag.

Als miljarden mensen hetzelfde ervaren en dat omschrijven als een intens geluk dat ze nooit meer kwijt willen...

... dan moet daar een verklaring voor bestaan.

De verklaring hiervoor van de gelovigen, ligt voor de hand. Maar hoe verklaren ongelovigen dit fenomeen, die mijn inziens toch wel heel bijzonder is.

Ze kunnen toch niet allemaal bewust liegen hé?! Zeker niet als ze een leven in waarheid proberen uit te dragen.

Paulus.
Klikkerdeklik
Oud 3 augustus 2008, 11:26   #869
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Ik heb dat ook al overwogen, maar ik heb eens gehoord dat je daar voor moet betalen. Iemand enig idee hoe dat juist in elkaar zit om je lidmaatschap van die sekte op te zeggen?
Daarvoor hoef je helemaal niet te betalen. Waar háál je het?

Richt je verzoek tot de pastoor van de parochie waar je woont, of het secretariaat van die parochie. Het adres, telefoonnummer en mailboxadres en de openingsuren vind je hetzij in het parochieblad - dat je evt. kan inkijken bij je buur - of op de website kerknet.be

Je naam wordt uit het doopregister geschrapt. Dit houdt in dat je te kennen geeft voortaan af te zien van de toediening van elk sacrament. Je kan dus niet meer kerkelijk huwen, en ook niet meer de ziekenzalving ontvangen (lees: "in de kerk" begraven worden). Ook kan je niet meer als peter of meter fungeren voor een katholiek gedoopt kind. Je wordt gevraagd je niet meer ter communie aan te bieden, en je wordt ook vrijgesteld van de (individuele of collectieve) biecht.

Een doopsel ongedaan maken kan niét, onder geen beding. Geen enkele procedure daartoe is voorzien. Je zegt enkel je lidmaatschap aan de kerkgemeente op, niks meer en niks minder.

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 3 augustus 2008 om 11:27.
Oud 3 augustus 2008, 11:27   #870
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het heeft geen functie waaraan heteroseksualietit niet zou kunnen voldoen. Ook niet volgens uw link.

Paulus.
Moet seksualiteit dan aan een 'functie' voldoen? Wat mag dat dan wel zijn, die 'functie'?
Oud 3 augustus 2008, 11:29   #871
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Moet seksualiteit dan aan een 'functie' voldoen? Wat mag dat dan wel zijn, die 'functie'?
Neen, dat "moet" niet. Dat is geen kwestie van "moeten". Dat is gewoon zo.

Of ken jij een andere manier om aan kindjes te komen - technische ingrepen als IVF of eventueel klonen daargelaten?
Oud 3 augustus 2008, 11:32   #872
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij niet. Zomin als mij de meerwaarde ontgaat van onze anders-valide medemens, van vreemdelingen die zich hier vestigen, van mensen met andere ideeën dan de mijne enz... enz...

Iedereen die op één of andere manier "anders" is, lokt een primitieve angstreactie uit bij de "goegemeente". Het is juist de uitdaging om die angstreactie te overstijgen.

Wie daarin lukt voegt wel degelijk een méérwaarde toe, zowel aan zijn persoonlijk leven als aan de samenleving waarvan hij deel uitmaakt.
Ik kon het niet beter stellen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 11:37   #873
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Helpt niks, schijnt.
Ze zouden juist een vermelding naast je naam aanbrengen.

Maar EFL antwoordde al, zie ik nu.
En als het een garantie is dat ze mijn lijk niet naar een kerk gaan slepen, dan zit er toch nog een zeker nut in.
Een kennis van me nam een uitvaartverzekering, en liet er expliciet in vermelden dat hij niet in de kerk wou begraven worden. Moet ik hem eens vertellen.

Laatst gewijzigd door cor : 3 augustus 2008 om 11:42.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 11:49   #874
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik ben christen geworden toen ik besefte dat de bijbelse God echt bestond en dat Jezus was/is wie de bijbel zegt dat hij was/is. Aan de grond hiervan lag creatie want dat heeft me overtuigt dat God bestond.
Kan U als nieuw-protestant naar de kerk gaan op zondag? Tenzij men in een grote stad, en dan nog veelal alleen in Antwerpen en Brussel dacht ik, woont lijkt me dat een moeilijke zaak?

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 11:54   #875
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
En als het een garantie is dat ze mijn lijk niet naar een kerk gaan slepen, dan zit er toch nog een zeker nut in.
Geen katholiek vandaag die nog jouw lichaam naar de kerk "sleept" als jijzelf of je nabestaanden daar niet uitdrukkelijk om vragen. Zelfs in deze kleine plattelandsparochie zijn niet-kerkelijke begrafenissen geen nieuws meer.

Waarom zou de katholieke Kerk zich enerzijds méér moeite getroosten om iemand kerkelijk te begraven, als zij anderzijds de strenge eisen, verbonden aan het sacrament van het huwelijk, het vormsel en het doopsel, opnieuw naar de voorgrond schuift? Als een kerkelijk huwelijk vandaag niet meer zo vanzelfsprekend is, en zelfs niet meer zo vanzelfsprekend mag zijn, waarom zou dat dan wél het geval zijn met een begrafenis?
Oud 3 augustus 2008, 11:54   #876
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan homoseksualiteit moeilijk loszien van de homoseksuele medemens, mijn beste Paulus. Toegegeven, het niet-goedkeuren van homoseksuele contacten houdt niet noodzakelijkerwijze een stigmatisering in van de bedrijvers van dergelijke contacten.

Mijn oudste zus scheidde 20 jaar geleden van haar eerste man, na amper 2 jaar huwelijk. (Er waren nog geen kinderen.) Ik heb haar nooit rechtstreeks gezegd wat ik daarvan vond - wie ben ik? - maar toch heeft zij mijn mening altijd gekend en - meer zelfs - heeft zij nooit bij mij de indruk gewekt me die mening kwalijk te nemen.

Mijn mening terzake is niet zozeer die van "afkeuring" - nogmaals: wie ben ik? - maar vooral van "spijt omdat het gebeurd is".

Zo ook mijn goede vriend waarvan hierboven sprake. Ik heb hem nooit rechtstreeks aangesproken op zijn homocontacten. Toch kent hij mijn mening hierover, en hij neemt me die mening niet kwalijk. Vermoedelijk omdat het hem "evenveel spijt" als mij, net zoals het mijn zus "evenveel spijt" dat haar eerste huwelijk op de klippen gelopen is.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het wel degelijk mogelijk is stelling te nemen tegen iets, zonder daarom met een steen te gooien - precies wat de Heer ons letterlijk vraagt, en precies zoals Hij het ons in Johannes 8 voorgedaan heeft.
Volledig en volmondig mee eens. Bovendien niet in tegenspraak met wat ik zelf ook zeg daarover.

Paulus
Oud 3 augustus 2008, 11:56   #877
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Massahysterie is een groepservaring. Tot geloof komen en Hem ervaren is individueel.

Uw verklaring houdt dus geen steek.

Paulus.
Oud 3 augustus 2008, 11:58   #878
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voortplanting uiteraard. De reden waarom de soort met seksualiteit is uitgerust.

Paulus.
Oud 3 augustus 2008, 12:01   #879
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Miljarden'? Hoe kom je daar bij, als ik vragen mag?
Het totale aantal mensen sedert het christendom ontstond moet ongeveer dat zijn dacht ik.

Maar het gaat me niet zozeer om het aantal hoor. Wel om de ervaring. Wanneer mensen hetzelfde ervaren als iets dat hen intens gelukkig maakt, dan is een vraag daarover evident.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 augustus 2008 om 12:02.
Oud 3 augustus 2008, 12:05   #880
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Voortplanting uiteraard. De reden waarom de soort met seksualiteit is uitgerust.

Paulus.
De dag van vandaag wipt ge 1000 keer en ist maar 1 keer raak.

Sexualiteit heeft zoveel meer functies als enkel voorplanting mijn beste.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be