![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#921 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#922 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#923 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#924 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je zou weten op wat voor fantastische wijze die vriend zijn gemis compenseert, dan zou je je doodschamen voor je suggestie dat hij dringend in therapie moet. Maar zoals ik - overigens tot mijn spijt - al zei behoort die compensatietechniek tot zijn privésfeer, en loop ik de kans zijn identiteit te onthullen mocht ik daarover verder uitweiden. Dit te doen is niet aan mij. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#925 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#926 |
Gouverneur
|
![]() Een seksuele relatie is niet gelijk aan een wettelijk geregelde, formele samenlevingsvorm.
Dat de mogelijkheid tot voortplanting een argument zou zijn voor de waarde van een seksuele relatie, is niet waar. "Een seksuele relatie is een relatie ... waarbij geen verdere gevoelens een rol spelen, en waarbij seksueel contact de enige motivatie is."
![]() |
#927 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of heb ik al een psych nodig omdat ik simpel die vergelijking stél? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#928 |
Gouverneur
|
![]() Je bent vrij te besluiten wat je wilt. Als je wilt besluiten met iemand van hetzelfde geslacht door het leven te gaan, mag je zelfs dat besluiten.
![]() |
#929 | |
Minister
|
![]() Hiermee ben ik het eens.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#930 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#931 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat er mis is met die vergelijking? Wel, dat ze nergens op slaat. D�*t is er mis mee. Uiterlijke lichamelijke kenmerken kunnen immers gewijzigd worden. Een seksuele voorkeur niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#932 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#933 | |
Minister
|
![]() Citaat:
... dan is haar houding tegenover echtscheiding en overspel identiek. Me dunkt kan het geen blijk van "geestesdoding" zijn een onderscheid te kunnen (of durven?) maken tussen de zonde op zich, en de bedrijvers ervan. Want dan zou, althans volgens diegenen die de Kerk homofobie toeschrijven, diezelfde Kerk even zwaar moeten ageren tegen alle echtgescheidenen en overspeligen. Quod non! Integendeel zelfs: het christendom - en bijgevolg dus ook de katholieke Kerk - heeft altijd de vergeving van de zonden als een cruciaal geloofspunt naar voren geschoven. Ik meen overigens een maatschappelijke evolutie te ontwaren. Stoelden primitieve culturen nogal eens op het eer-en-schande-principe, dan bracht o.a. het christendom hier verandering in met het schuld-en-boete-systeem. Maar me dunkt wordt ook dit systeem door iets nieuws in vraag gesteld. Ik hoor immers vaak de vraag waarom christenen zo nodig met dat schuldcomplex beladen zijn, en of onze samenleving niet beter zou zijn zonder zo'n schuldcomplex. Dat in-vraag-stellen vind ik overigens geen ramp. Alleen... weet niemand op dit ogenblik wat het alternatief is waarheen we mogelijk aan het evolueren zijn. Absolute individuele vrijheid - een eerder liberalistisch standpunt - klinkt heel mooi, maar... wat "vrijheid" precies inhoudt, daarover zijn zelfs de liberalisten het allesbehalve eens. Tot nader order hou ik het dan maar bij een systeem dat zijn verdienste al eeuwenlang bewezen heeft, en dat naar mijn aanvoelen een goed compromis is tussen individualisme en collectivisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#934 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een relatie enkel en alleen gebaseerd op sex is geen echte relatie mijn beste... Citaat:
U bent het schoolvoorbeeld van de onverdraagzame christenfundamentalist die zodanig overtuigd is van zijn eigen gelijk dat hij het échte leven uit het oog verliest.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#935 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat nu? Me dunkt is de wijzigingsmogelijkheid geen grond om de vergelijking die ik maakte de grond in te boren. Of nog anders gesteld. Stel dat men op zekere dag het gen dat verantwoordelijik is voor de seksuele geaardheid zodanig kan manipuleren dat iemand zijn homoseksuele geaardheid verliest en hetero wordt? Borstjes te klein? Heel eenvoudig, dan loop je toch eventjes langs bij de plastische chirurg. Homo? Heel eenvoudig, dan laat je je gewoon toch genetisch manipuleren? Absurde redenering? Jazeker, want het is niet anders dan de lijn achter jouw redenering eventjes doortrekken. Ergo: het kunnen wijzigen van uiterlijke kenmerken in tegenstelling tot het (nog) niet kunnen wijzigen van de seksuele geaardheid is in deze discussie totaal niet terzake. Dus heb je mijn vergelijking nog steeds niet op losse schroeven gezet. Nieuwe poging? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#936 |
Minister
|
![]() Ga je nu nog op die vraag antwoorden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#937 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#939 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik hoorde vandaag over twee gelovige mensen die beiden een echtscheiding achter de rug hadden, omdat hun partners hen bedrogen met overspel en hun partners echtscheidingen hadden aangevraagd. Ze hebben nu een relatie samen (zonder seks, want dat mag niet voor het huwelijk) en hebben een inzegening van hun huwelijk aangevraagd bij hun kerk. Maar dat werd geweigerd, want zij zouden daarvoor te zondig zijn. Zij kunnen wel enkel voor de wet trouwen, maar zij zijn bij voorbaat door hun kerk al uitgesloten. Een erg vervelende praktijk van die kerk, maar op zich nog tot daar aan toe. Stel nou dat die kerk zou pleiten dat deze (en andere gescheidenen) ook voor de wet niet zouden mogen hertrouwen. Dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen overspeligen, gescheidenen en mensen met een homoseksuele relatie, ligt er volgens mij voornamelijk aan dat overspel en scheiding bij elk kerklid voor kan komen en bij velen voorkomt, en dat homoseksuele contacten en relaties minder frequent voorkomen en daarom harder aangepakt kunnen worden zonder direct 'in je eigen vlees te snijden'.
![]() |
![]() |
#940 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De bijbel gebiedt christenen om weg te blijven van het kwade, de bijbel veroordeelt dronkenschap, de bijbel veroordeelt het als bijv alcohol u in zijn macht heeft maw als u wat boven uw theewater bent (maar nog niet dronken daarom ). De bijbel waarschuwt er ons ook voor om andere christenen niet in verleiding te brengen om te zondigen. De bijbel gebiedt ons ook om het goede voorbeeld te geven. Paulus zegt dat we de vrijheid hebben om te drinken, maar voegt er onmiddellijk aan toe dat we die niet mogen misbruiken. We moeten ook begrijpen dat in die tijd water niet zuiver was en dat een alcoholische drank vaak de enige manier was (alcohol ontsmet/desinfecteert) om niet ziek te worden als je wat dronk. Paulus raadt Timotheus bijv aan om wat wijn te drinken zodat hij niet meer ziek wordt van het drinken van water. (dit kan enkel effect hebben als er alcohol in zat ) In onze tijd zijn er echter voldoende alternatieven. Daarnaast is de wijn die wij nu drinken niet meer dezelfde als die van toen. Onze wijn bevat meer alcohol dan toen het geval was. Daarnaast is het ook zo dat de grieken maar 1 woord hadden voor "wijn" maar het niet altijd om alcoholische wijn gaat. Ik denk dan ook dat het ok is om af en toe bij speciale gelegenheden een glas te drinken maar dagelijks of regelmatig drinken, dronkenschap, verslaving en dergelijke lijken me toch wel uit den boze te zijn zeker omdat we in onze tijd voldoende alternatieven hebben. Ik drink zelf misschien 6 of 7 glazen wijn per jaar. Er zijn kerken en groepen christenen die alcohol totaal verbieden en daar is niks ms mee, maar ik denk dat de bijbel dat op zich niet vraagt. Anders had er wel een simpel verbod in de bijbel gestaan en dat staat er niet in. (ik heb het toch (nog) niet gevonden ). Er wordt wel vele keren gewaarschuwd tegen overconsumptie en dronkenschap maar het zou verkeerd zijn om dat te interpreteren als zijnde een totaalverbod op alcohol. Maar als iemand mij kan aantonen vanuit de bijbel dat het totaal niet mag ben ik altijd bereid om mijn mening te herzien natuurlijk. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat Paulus, argusx en Luc hierover denken en EFL hoe sta jij hier tegenover ? |
|
![]() |
![]() |