Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2008, 14:38   #901
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Mijn goede vriend heeft zich ooit eens tegenover mij verzucht dat hij het liever "anders" had gewild, dat hij gewoon hetero kon zijn, en een "gewoon" leven kon lijden met vrouw en kinders.

Hij mist dat gezinsleven nl. enorm. Hij is niet écht tevreden met zijn geaardheid, en niet omdat anderen hem met dat stigma brandmerken - slechts zeer weinigen zijn ervan op de hoogte, allemaal intimi - doch omdat hijzelf met de gevolgen "opgescheept" zit.

Jazeker, hij heeft daar spijt van. Niet omdat hij dat "moet". Maar... hij heeft er ook mee leren leven. Hij vergelijkt het met een handicap. Welke gehandicapte heeft daar nu voor gekozen? Het enige wat hem rest is er het beste van te maken.

En eigenlijk verschilt hij daarin niet van elk van ons. We hebben allemaal onze beperkingen, en daar zijn we al dan niet blij mee. Maar we moeten er allemaal maar zien het beste van te maken...
Ja, maar hebt u zich ook afgevraagd waarom die goede vriend van u deze verzuchting had. Is het niet omdat wij tot nu toe louter het heterofiele leefpatroon als 'kosher' beschouwden en de 'anderen' in de kou lieten staan?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 14:44   #902
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Een andere mogelijkheid is dat jouw 'goede vriend' niet zozeer een probleem heeft met het feit dat hij homoseksueel is, maar wel met het feit dat hij zich moet 'verstoppen' voor de vooroordelen en zijn - waarschijnlijk katholieke - omgeving en dat hij geen duurzame relatie en een gezin kan opbouwen met een vaste partner. Het probleem van jouw 'goede vriend' speelt zich dus af tussen zijn twee oren. Ik zou hem aanbevelen om eens een goeie therapeut te raadplegen, zodat hij misschien nog een kans maakt om met zichzelf in het reine te komen en iets te maken van zijn leven, in plaats van zich te wentelen in zelfmedelijden.
Waar schreef ik iets van zélfmedelijden??? Die man slaagt uitstekend in het plaatsen van zijn geaardheid; toch voelt hij het niet kunnen aanvaarden van het vaderschap als een gemis aan. (Een gemis dat hij overigens op meesterlijke wijze weet te compenseren, maar die compensatie is niet het onderwerp van discussie.)

Als een vrouw van zichzelf vindt dat haar borsten te klein zijn, dan vindt iedereen het normaal dat zij zichzelf een te grote bh cadeau doet. Dan vindt iedereen het normaal dat die vrouw "spijt" heeft van haar te kleine borsten.

Als een homo er "spijt" van heeft dat hij homo is, dan moet hij zo nodig dringend naar een therapeut verwezen worden?

Begrijpe wie kan. Vind jij het nu zo moeilijk te vatten dat die man liever als hetero dan als homo had willen geboren worden? Heb je even weinig begrip voor vrouwen die klagen over te kleine borsten? (Ik wil niet eens over een borstvergroting gewagen, maar enkel over een te grote bh.)
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 14:45   #903
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar hebt u zich ook afgevraagd waarom die goede vriend van u deze verzuchting had. Is het niet omdat wij tot nu toe louter het heterofiele leefpatroon als 'kosher' beschouwden en de 'anderen' in de kou lieten staan?
Voor zover ik hem ken - ik ken hem goéd - heeft het vooral te maken met het gemis aan vaderschap, méér dan met het stigma waarmee zelfs deze relatief homovriendelijke samenleving hem opscheept.
Oud 3 augustus 2008, 14:47   #904
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft niet, nee...
Dus... mag ik hier besluiten dat ik niet gebukt ga onder een "geestesdodende religie"?
Oud 3 augustus 2008, 14:48   #905
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar schreef ik iets van zélfmedelijden??? Die man slaagt uitstekend in het plaatsen van zijn geaardheid; toch voelt hij het niet kunnen aanvaarden van het vaderschap als een gemis aan. (Een gemis dat hij overigens op meesterlijke wijze weet te compenseren, maar die compensatie is niet het onderwerp van discussie.)

Als een vrouw van zichzelf vindt dat haar borsten te klein zijn, dan vindt iedereen het normaal dat zij zichzelf een te grote bh cadeau doet. Dan vindt iedereen het normaal dat die vrouw "spijt" heeft van haar te kleine borsten.

Als een homo er "spijt" van heeft dat hij homo is, dan moet hij zo nodig dringend naar een therapeut verwezen worden?

Begrijpe wie kan. Vind jij het nu zo moeilijk te vatten dat die man liever als hetero dan als homo had willen geboren worden? Heb je even weinig begrip voor vrouwen die klagen over te kleine borsten? (Ik wil niet eens over een borstvergroting gewagen, maar enkel over een te grote bh.)
Jij hoeft niet eens iets te schrijven over zelfmedelijden. Het verhaal (en ik ga er nu gemakkelijkheidshalve even van uit dat je verhaal waar is) op zich is daar voldoende aanwijzing voor. Iemand die zichzelf vergelijkt met een gehandicapte wat betreft zijn seksuele voorkeur, moet inderdaad dringend naar een therapeut verwezen worden.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 14:48   #906
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor zover ik hem ken - ik ken hem goéd - heeft het vooral te maken met het gemis aan vaderschap, méér dan met het stigma waarmee zelfs deze relatief homovriendelijke samenleving hem opscheept.
En als hij nu zonder noemenswaardige problemen een kind had kunnen adopteren. Zou dat dan geholpen hebben?
Oud 3 augustus 2008, 14:49   #907
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus... mag ik hier besluiten dat ik niet gebukt ga onder een "geestesdodende religie"?
Nee, je mag besluiten dat ik jouw ervaring niet als 'minder waard' beschouw.
Oud 3 augustus 2008, 14:50   #908
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De dag van vandaag wipt ge 1000 keer en ist maar 1 keer raak.
Gelieve uw persoonlijke problemen niet te veralgemenen en op anderen te projecteren.

Citaat:
Sexualiteit heeft zoveel meer functies als enkel voorplanting mijn beste.
Zegt er hier iemand iets anders misschien?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 14:53   #909
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een relatie met iemand ga je toch niet uitsluitend aan omwille van de voortplanting? Sterker nog: je hoeft helemaal geen relatie te hebben met iemand om je voort te planten. Daar staat tegenover dat seksualiteit veel meer is dan het louter voortplanten. Gelukkig maar, of we moesten enkele lagen bij creëren om iedereen te huisvesten...
Ik denk niet dat iemand hier iets anders beweert.

Paulus.
Oud 3 augustus 2008, 14:55   #910
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ik (en velen met mij) heb dagelijks de ervaring dat ik intens gelukkig ben omdat ik niet gebukt ga onder het juk van een geestesdodende religie. Is mijn 'ervaring' minder waard dan de jouwe?
Het is niet dezelfde ervaring. Als christen wordt je immers niet geboren en ken je het verschil tussen een leven met en een leven zonder de ervaring van Gods liefde.

Paulus.
Oud 3 augustus 2008, 14:56   #911
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Jij hoeft niet eens iets te schrijven over zelfmedelijden. Het verhaal (en ik ga er nu gemakkelijkheidshalve even van uit dat je verhaal waar is) op zich is daar voldoende aanwijzing voor. Iemand die zichzelf vergelijkt met een gehandicapte wat betreft zijn seksuele voorkeur, moet inderdaad dringend naar een therapeut verwezen worden.
Het verhaal zegt alléén hoe hij met zijn status als homo omgaat. Ik voel me niet geroepen hier te vertellen op welke (magistrale!!!) wijze hij dat gevoel van gemis weet te compenseren. Al was het maar om redenen van privacy.

Je weet er dus niks van, en je conclusie raakt kant noch wal!

Het lijkt er wel op alsof jij - ik ga even gemakshalve ervan uit dat je hetero bent - béter weet dan homo's zélf wat het is om homo te zijn.

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 3 augustus 2008 om 14:57.
Oud 3 augustus 2008, 14:59   #912
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Nee, je mag besluiten dat ik jouw ervaring niet als 'minder waard' beschouw.
Dat antwoord had ik al. Nu de vraag die ik zopas gesteld hebt, en waar je hier nogal onhandig omheen maneuvreert.

Moet ik die vraag herhalen? Ze lijkt me anders duidelijk genoeg.
Oud 3 augustus 2008, 15:00   #913
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En als hij nu zonder noemenswaardige problemen een kind had kunnen adopteren. Zou dat dan geholpen hebben?
Het gaat hem niet alleen om dat kind, maar ook om de partner waarmee hij dat kind wil opvoeden. Hij is ervan overtuigd dat kinderen beter gediend zijn met één vader en één moeder, dan met bvb. twee vaders of met twee moeders. En juist dáár knelt hem het schoentje...

Is die gedachtegang nu zó onnatuurlijk?
Oud 3 augustus 2008, 15:02   #914
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat je tenminste méér begrip hebt voor al wie niet tevreden is met zijn/haar lichaam. Zoniet, dan zou ik jou niet graag tegenkomen...
Oud 3 augustus 2008, 15:06   #915
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat hem niet alleen om dat kind, maar ook om de partner waarmee hij dat kind wil opvoeden. Hij is ervan overtuigd dat kinderen beter gediend zijn met één vader en één moeder, dan met bvb. twee vaders of met twee moeders. En juist dáár knelt hem het schoentje...

Is die gedachtegang nu zó onnatuurlijk?
Neen, maar er zijn zoveel kinderen die nu opgevoed worden door één moeder of door één vader. En er zijn ook kinderen die zijn opgevoed door twee moeders. En voorzover wij weten, hebben die kinderen daar later geen last van gehad. Om het met een boutade te zeggen: ik heb soms de indruk dat kinderen met één vader en één moeder minstens evenveel last hebben. Het hangt niet af van het aantal ouders of het soort ouders. In Afrika werd het kind door de stam opgevoed en had het veel vaders en moeders. Een kind verlangt liefde, genegenheid, geborgenheid. Meer moet dit niet zijn.
Oud 3 augustus 2008, 16:29   #916
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik denk niet dat iemand hier iets anders beweert.

Paulus.
Ah, mooi zo. Ik zal dat zeker verkeerd begrepen hebben. Ik dacht even dat je voortplanting als argument in deze discussie wou gebruiken...
Oud 3 augustus 2008, 16:39   #917
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het verhaal zegt alléén hoe hij met zijn status als homo omgaat.
Ik fris even je geheugen op:
Citaat:
Jazeker, hij heeft daar spijt van. Niet omdat hij dat "moet". Maar... hij heeft er ook mee leren leven. Hij vergelijkt het met een handicap. Welke gehandicapte heeft daar nu voor gekozen? Het enige wat hem rest is er het beste van te maken.
Iemand die zijn seksuele voorkeur beschouwt als een 'handicap', is geestelijk niet gezond.

Citaat:
Het lijkt er wel op alsof jij - ik ga even gemakshalve ervan uit dat je hetero bent - béter weet dan homo's zélf wat het is om homo te zijn.
Mijn jongere broer is homo en door hem heb ik heel wat homo's leren kennen en heel wat van de homo-scene gezien. Ik heb geen enkele homo gekend die zichzelf als 'gehandicapt' beschouwde omwille van zijn seksuele voorkeur.
Oud 3 augustus 2008, 16:40   #918
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat antwoord had ik al. Nu de vraag die ik zopas gesteld hebt, en waar je hier nogal onhandig omheen maneuvreert.

Moet ik die vraag herhalen? Ze lijkt me anders duidelijk genoeg.
Graag, want ik heb er geen idee van over welke vraag je het hebt.
Oud 3 augustus 2008, 16:45   #919
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat je tenminste méér begrip hebt voor al wie niet tevreden is met zijn/haar lichaam. Zoniet, dan zou ik jou niet graag tegenkomen...
Waarom zou ik daar geen begrip voor hebben? Begrijp ik nu goed dat je de seksuele voorkeur vergelijkt met een uiterlijk lichamelijk kenmerk?
Oud 3 augustus 2008, 16:57   #920
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, mooi zo. Ik zal dat zeker verkeerd begrepen hebben. Ik dacht even dat je voortplanting als argument in deze discussie wou gebruiken...
Voortplanting is weldegelijk een functie van seksualiteit waaraan homoseksualiteit niet tegemoet kan komen.

Daarom is ze inderdaad minder functioneel. En wat minder functioneel is, is minderwaardig.

Daarbij spreek ik mij niet uit over de homoseksuele mens, maar wel over een bepaalde vorm van seksualiteit, die we homoseksualiteit noemen.

In de discussie over de functionaliteit van homoseksualiteit is 'voortplanting' weldegelijk een argument. Dat is ze niet als het over de waarde van de homoseksuele mens zou gaan.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 augustus 2008 om 16:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be