Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 12:27   #341
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zijn de Vlamingen ook bereid om andere talen dan het Nederlands die eenzelfde percentage sprekers hebben officieel te erkennen?

Nope.
de kleine is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:29   #342
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

[quote=pajoske;4940310]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht

Zijn de Vlamingen bereid dezelfde offers te brengen?
Hoge belastingen?
Laat op pensioen?
Werkloosheid beperkt in tijd?
Betere levenskwaliteit?
Minder uren werken per week?
Betere infrastructuur?

trouwens, 't is maar normaal dat werkeloosheid in de tijd beperkt is zeker? Was het niet van de walen, twas hier al lang van datte (en wees maar zeker dat het van datte zal zijn als we arbeidsmarktbeleid volledig kunnen regionaliseren)
vrijevlaming is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:36   #343
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

[quote=pajoske;4940310]
Citaat:

Zijn de Vlamingen bereid dezelfde offers te brengen?
Hoge belastingen?
Laat op pensioen?
Werkloosheid beperkt in tijd?

Wat heeft Vlaanderen te bieden?
De Antwerpse haven. Enkele high-tech bedrijven die binnen de kortste keren door multinationals overgenomen worden als ze rendabel zijn.
Maar energiebronnen: niks. Zelfs geen wind.
Vlaanderen was, met zijn grote steden, een zeer rijk gebied. Voor de eerste Hertog van Bourgondië
betekende de vereniging met Vlaanderen concreet dat hij in één klap vier keer rijker werd. Later konen de hertogen nog vele gebieden aanhechten, maar Vlaanderen is altijd de grootste melkkoe gebleven.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:39   #344
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Betere levenskwaliteit?
Betere infrastructuur?

trouwens, 't is maar normaal dat werkeloosheid in de tijd beperkt is zeker? Was het niet van de walen, twas hier al lang van datte (en wees maar zeker dat het van datte zal zijn als we arbeidsmarktbeleid volledig kunnen regionaliseren)
Houdt dat in dat o.a. de 81.000 Vlaamse 'niet-werkende niet-werkzoekenden die recht hebben op uitkeringen betaald door de RVA' hun inkomen gaan verliezen en op het OCMW aangewezen zullen zijn?
Idd voor de 45.000 met een werkonderbreking of thematisch verlof.

Enz....

Daar gaan dan toch een pak Vlamingen zijn die achteraf heel groen gaan lachen.

Voor mij niet gelaten. In mijn gezin (kinderen inclusief) werd er nog nooit één dag werkloosheidsvergoeding uitgekeerd. Uitg. verlofdagen voor pas afgestudeerden in hun eerste werkjaar.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 augustus 2010 om 12:39.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:40   #345
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Finland: 338.145 km²

Vlaanderen: 13.521km²

Dat zegt misschien ook iets.

Dit is misschien ook nog interessant om weten: Het Fins en het Zweeds zijn beide officiële talen in Finland. Ongeveer 6% van de bevolking spreekt Zweeds als eerste taal.
Zijn de Vlamingen ook bereid om andere talen dan het Nederlands die eenzelfde percentage sprekers hebben officieel te erkennen?
Het is wel zo dat het Zweeds en het Fins niet in heel Finland erkend zijn als officiële taal. Finland bestaat uit 3 taalgebieden: de meeste gemeenten zijn ééntalig Fins, sommige gemeenten zijn tweetalig (waaronder Helsinki), een paar gemeenten zijn ééntalig Zweeds (o.a. de gemeenten op de Allandeilanden).
stropdrager is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:45   #346
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Vlaanderen was, met zijn grote steden, een zeer rijk gebied. Voor de eerste Hertog van Bourgondië
betekende de vereniging met Vlaanderen concreet dat hij in één klap vier keer rijker werd. Later konen de hertogen nog vele gebieden aanhechten, maar Vlaanderen is altijd de grootste melkkoe gebleven.
Was.

Voor de opkomst van de steden was het gebied rond Luxemburg-Limburg-Westen van Duitsland eeuwenlang een zeer rijk gebied.

Maar wat heeft Vlaanderen nu nog om de bevolking welstand te garanderen.

Ze zullen al moeten beginnen met in het buitenland(Wallonië) dure zuivere lucht te kopen. Waarom denk je dat ze de inschrijvingstaks op oude dieselwagens drastisch willen verhogen? Dat is nog maar een begin.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 augustus 2010 om 12:46.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:45   #347
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was.

Voor de opkomst van de steden was het gebied rond Luxemburg-Limburg-Westen van Duitsland eeuwenlang een zeer rijk gebied.

Maar wat heeft Vlaanderen nu nog om de bevolking welstand te garanderen.

Ze zullen al moeten beginnen met in het buitenland(Wallonië) dure zuivere lucht te kopen. Waarom denk je dat ze de inschrijvingstaks op oude dieselwagens drastisch willen verhogen? Dat is nog maar een begin.
dus jij vindt het onterecht om oude, vervuilende dieselwagens duurder te maken??

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 24 augustus 2010 om 12:46.
vlijmscherp is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:46   #348
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Het is wel zo dat het Zweeds en het Fins niet in heel Finland erkend zijn als officiële taal. Finland bestaat uit 3 taalgebieden: de meeste gemeenten zijn ééntalig Fins, sommige gemeenten zijn tweetalig (waaronder Helsinki), een paar gemeenten zijn ééntalig Zweeds (o.a. de gemeenten op de Allandeilanden).
Op Vlaanderen geprojecteerd zou Frans een officiële minderheidstaal kunnen worden in Brussel-19 en de zes faciliteitengemeenten in de Rand. Met dat laatste ga ik hier misschien tegen een paar schenen schoppen, maar je mag niet de fout maken om dit te bekijken in de huidige Belgische context. Er zou dan immers geen verenigd Franstalig Waals-Brussels front meer zijn, de grenzen zouden ondubbelzinnig vastliggen en de motor van de verfransing en het communautaire gestook in Vlaams-Brabant, zijnde Brussel, zou onder Vlaams bestuur vallen.
Zwartengeel is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:48   #349
Jonathandv
Vreemdeling

Jonathandv's schermafbeelding

Standaard

[quote=vrijevlaming;4940365]
Citaat:

Betere levenskwaliteit?
Betere infrastructuur?

Kijk naar de scandinavische landen, kijk naar Duitsland: de werkloosheidsuitkering is er in de tijd beperkt en de werkloosheidsgraad is er veel lager en men heeft er ook een hogere economische groei.
Jonathandv is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:49   #350
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Op Vlaanderen geprojecteerd zou Frans een officiële minderheidstaal kunnen worden in Brussel-19 en de zes faciliteitengemeenten in de Rand. Met dat laatste ga ik hier misschien tegen een paar schenen schoppen, maar je mag niet de fout maken om dit te bekijken in de huidige Belgische context. Er zou dan immers geen verenigd Franstalig Waals-Brussels front meer zijn, de grenzen zouden ondubbelzinnig vastliggen en de motor van de verfransing en het communautaire gestook in Vlaams-Brabant, zijnde Brussel, zou onder Vlaams bestuur vallen.
oeioei Mangain en Milquet
of zouden die dan naar ergens anders trekken? bvb +3 km ten zuiden van Brussel

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 augustus 2010 om 12:49.
Shadowke is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:51   #351
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv Bekijk bericht
Kijk naar de scandinavische landen, kijk naar Duitsland: de werkloosheidsuitkering is er in de tijd beperkt en de werkloosheidsgraad is er veel lager en men heeft er ook een hogere economische groei.
ik dacht dat het in Zweden mogelijk is om constant een werkloosheidsvergoeding te krijgen, zolang je maar je inschrijft voor cursussen ofzo.

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 24 augustus 2010 om 12:51.
vlijmscherp is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:51   #352
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus jij vindt het onterecht om oude, vervuilende dieselwagens duurder te maken??
Ja.

Door het slechte Vlaamse beleid op gebied van decentralisering, infrastructuur en openbaar vervoer heeft iedereen die werkt hier een auto nodig. Denk jij dat alle Vlamingen het geld hebben klaarliggen om alle 5 jaren een nieuwe wagen van 20 �* 30.000 euro te kopen die beantwoordt aan de laatste technieken?

Ter vergelijking: waarom moet ik via belasting/subsidie meebetalen aan de zonnepanelen van mijn buurman terwijl mijn buurman niet meebetaalt aan subsidie voor de aankoop van mijn milieuvriendelijke wagen?

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 augustus 2010 om 12:55.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:54   #353
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Opgepast, hé. Wanneer de uitkeringen beperkt zijn in de tijd, is het vrij logisch dat de cijfers er beter uitzien dan wanneer er geen beperkingen zijn. In het eerste geval zijn er nl. veel meer mensen die "uit het systeem" verdwijnen, waardoor het eigenlijk normaal is dat de cijfers lager uitvallen.

Maar de werkgraad in die landen is, indien ik mij niet vergis, ook hoger, en ik vermoed dat die cijfers een betere vergelijking mogelijk maken.
Oud 24 augustus 2010, 12:54   #354
Jonathandv
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
ik dacht dat het in Zweden mogelijk is om constant een werkloosheidsvergoeding te krijgen, zolang je maar je inschrijft voor cursussen ofzo.
Ja, ik weet het exacte arbeidsmarktbeleid van de 4 landen niet, maar ik weet dat er enkele zijn die een beperking stellen en dat de werkloosheidsgraad er veel lager is. Kijken we nog maar naar Duitsland waar er een beperking is tot 18 maanden.
Jonathandv is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:55   #355
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja.

Door het slechte Vlaamse beleid op gebied van decentralisering, infrastructuur en openbaar vervoer heeft iedereen die werkt hier een auto nodig. Denk jij dat alle Vlamingen het geld hebben klaarliggen om alle 5 jaren een nieuwe wagen van 20 �* 30.000 euro te kopen die beantwoordt aan de laatste technieken?
ik denk dat we het niet over hetzelfde hebben.

ik heb het over de aanschaf van een tweedehandswagen die duurder wordt. maw, de gewone wagens worden niet duurder. dus als ik met mijn oude diesel nog 10 jaar rijd, dan zal ik niet meer moeten betalen.

jij hebt het blijkbaar over een maatregel dat mensen zou verplichten om constant bij te betalen als er nieuwe technieken op de markt komt. heb je daar een bron over?
Oud 24 augustus 2010, 12:57   #356
pajoske

Standaard

Citaat:
ik denk dat we het niet over hetzelfde hebben.

ik heb het over de aanschaf van een tweedehandswagen die duurder wordt. maw, de gewone wagens worden niet duurder. dus als ik met mijn oude diesel nog 10 jaar rijd, dan zal ik niet meer moeten betalen.

jij hebt het blijkbaar over een maatregel dat mensen zou verplichten om constant bij te betalen als er nieuwe technieken op de markt komt. heb je daar een bron over?
Ik zal me duidelijker uitdrukken: wie enkel een goedkopere oude wagen kan aanschaffen moet 1000 euro méér inschrijvingstaks betalen. Wie zich een dure wagen kan aanschaffen en daar lang mee rijdt moet niet betalen.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:58   #357
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik weet het exacte arbeidsmarktbeleid van de 4 landen niet, maar ik weet dat er enkele zijn die een beperking stellen en dat de werkloosheidsgraad er veel lager is. Kijken we nog maar naar Duitsland waar er een beperking is tot 18 maanden.
ja, ok, maar nadien komen die op de bijstand terecht. maw, ze krijgen nog altijd geld, alleen wat minder. wat is dan juist het verschil?
Oud 24 augustus 2010, 12:59   #358
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal me duidelijker uitdrukken: wie enkel een goedkopere oude wagen kan aanschaffen moet 1000 euro méér inschrijvingstaks betalen. Wie zich een dure wagen kan aanschaffen en daar lang mee rijdt moet niet betalen.
wie een diesel kan kopen, gaat sowieso niet voor de goedkopere wagen. je weet toch dat die duurder zijn?
Oud 24 augustus 2010, 13:01   #359
pajoske

Standaard

Citaat:
ja, ok, maar nadien komen die op de bijstand terecht. maw, ze krijgen nog altijd geld, alleen wat minder. wat is dan juist het verschil?
Een werkloze krijgt geld ongeacht zijn rijkdom.
Iemand die naar het ocmw trekt krijgt bijstand. Maar hij zal dan eerst zijn eigen spaarcenten moeten aanspreken. En eventueel zijn huis verkopen.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 13:02   #360
Jonathandv
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

http://aivpc41.vub.ac.be/standpunten...ndinavisch.pdf

Het model bewijst toch wel dat het werken stimuleert, wat zich ook omzet in een hogere werkzaamheidsgraad.

Bovendien is een uitkering bijna onvoorwaardelijk ( met moet ontslagen worden en werkloos zijn). Aan een leefloon kunnen wel voorwaarden worden opgelegd. Zoals bv. waar er in Rotterdam sprake van is (en ook Antwerpen dacht ik) dat leefloners een bepaald aantal uur in de week zullen moeten werken voor de gemeente. Dat is allesinds een middel dat leefloners ontmoedigd om werkloos te blijven.

Laatst gewijzigd door Jonathandv : 24 augustus 2010 om 13:08.
Jonathandv is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be