![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#542 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is oude koek die u hier komt vertellen. En het wordt volledig tegengesproken door Dr. Van der Sijs, die hier een gedegen onderzoek naar deed. Zij komt juist tot de tegenovergestelde bevinding: de uitgeweken Vlamingen hebben zo goed als niets bijgedragen op dit vlak, of toch maar bitter weinig.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 13:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#543 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#544 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() #531
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Migratiestroom in de Nederlanden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Migrati...de_Nederlanden
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#547 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De immigranten hebben een moeilijk te overschatten bijdrage geleverd aan de Nederlandse cultuur en economie, die zich zou resulteren in de Gouden Eeuw. Figuren zoals de cartograaf Jodocus Hondius, de dichter Joost van den Vondel, de schilder Frans Hals, de geleerde ingenieur Simon Stevin, de drukker Lodewijk Elsevier waren stuk voor stuk immigranten of kinderen daarvan. Amsterdam, voordien een provinciaal nest, groeide door de inwijking van Antwerpse kooplieden uit tot een economisch en financieel zwaargewicht. De Oostindische Compagnie, waaraan de republiek haar welvaart dankte, was een Zuid-Nederlandse idee. De West-Indische Compagnie, die zich vooral toelegde op de exploitatie van de koloniën in Zuid- en Noord-Amerika, was het geesteskind van de Antwerpenaar Usselincx en van Johan van der Veecken uit Mechelen. Van der Veecken was met zijn fortuin van zeshonderdduizend gulden de rijkste koopman van Rotterdam. Minstens even belangrijk was de inbreng van de naamloze arbeiders die onder meer de kwijnende lakennijverheid in Leiden nieuw leven inbliezen. Rond 1650 was Leiden de grootste textielproducent ter wereld. 2) Jan Lucassen en Rinus Penninx schrijven in Nieuwkomers. Immigranten en hun nakomelingen in Nederland 1550-1985: “De uit het zuiden afkomstige predikanten waren dikwijls uiterst rechtzinnig in de leer en het is opmerkelijk hoe hun religieuze pressiegroep zowel de Synode als de Bijbelvertaling van Dordrecht bepaalde. Daarmee wisten zij niet alleen het karakter van het Nederlandse calvinisme diepgaand te beïnvloeden, maar ook het karakter van het Algemeen Beschaafd Nederlands. Dit berust namelijk voor een groot gedeelte op het taalgebruik in de Statenbijbel, de Dordtse Bijbelvertaling.” Conclusie We kunnen nu dan ook wel zeggen dat de Zuid-Nederlandse vluchtelingen hun stempel hebben gedrukt op het geloof, de cultuur, de economie en de taal van de Noordelijke Nederlanden. Sterker nog, hadden onze voorouders deze vluchtelingen niet met open armen ontvangen, dan was het nog maar de vraag geweest of een stad als Amsterdam ooit de kans zou hebben gekregen om uit te groeien tot de metropool welke het vandaag de dag is. Lees meer hier: http://www.geschiedenisbeleven.nl/Ar...succesverhaal/
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zei dus dat de uitgeweken Vlamingen na 2 generaties volledig 'verhollandst' waren. Zelfs de Walen waren dit. Zij namen de Hollandse cultuur over en van hun 'Vlaams (?) zijn' of 'Waals (?) zijn' bleef na enkele generaties niets over. Het omgekeerde is dus gebeurd: niet de Vlamingen vervlaamsten de Hollandse cultuur, maar de Hollandse cultuur verhollandste in een mum van tijd de uitgeweken Vlamingen (en Walen). Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#549 |
Europees Commissaris
|
![]() Hetgeen ge hierboven stelt heeft te maken met een flou begrip als volksaard.
En dat is iets waarin zelf niet geloofd. Terecht dat is niet meetbaar en is vatbaar voor persoonlijke perceptie. Ik zou immers voor hetzelfde geld even gratuit het tegendeel kunnen beweren. ![]() Wat ik hierboven allemaal aanhaal betreft bevindingen van zij die zich bezigh hielden met de bijdragen van de Zuid-Nederlanders aan de Gouden Eeuw ipv volksaardgezwam en "verhollandsen" wat dat ook moge betekenen. Haal aub bronnen aan die dat tegenspreken. Stellen dat de Zuid-Nederlanders in twee generaties verhollandsten is immers een dooddoener waarmee ge gemakzuchtig alle objektieve studies van tafel kunt vegen. Zo is het gemakkelijk.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 19:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#550 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb hierboven een vijftal citaten geplaatst met verwijzingen naar evenveel verschillende webstekken om de invloed van de Zuid-Nederlanders aan te tonen op de gouden Eeuw.
M�*�*aar stelt het Oosten: Het is allemaal niet waar want die Zuid-Nederlanders werden vlug verhollandst, wat dat ook moge wezen. Een konklusie die dus vooral iets zegt over het Oosten zelf..... Wat mij betreft houdt het dan echt wel op.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2013 om 19:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De invloed van de Zuid-Nederlanders op het Noorden wanneer die invloed er al was, is zeer gering geweest. En we moeten daar ook niet verwonderd over doen. Het is vrij normaal. De generatie volgend op de eerste generatie neemt al de gewoonten én de taal, de manier van denken, over van het nieuwe vaderland en na 2 generaties (en zeker na drie generaties), zijn ze niet meer te onderscheiden van de autochtone bevolking. Behalve misschien in hun familienaam die nog herinnert aan een vreemde herkomst. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2013 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#553 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heeft trouwens wel wat weg van Rotterdams.
![]() |
#554 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met zuinigheid heeft het niets te maken; wel met een heel andere sociale ontwikkeling. In het VK is de fiets nog steeds symbool voor armoede, voor wie zich geen wagen kan veroorloven. De fiets staat er voor een vrijbuiter, iemand die het sociaal patroon niet wenst te volgen. Mij ontgaat trouwens wat u daar nog verder aan toevoegt. U lijkt wel in te stemmen met de bijzonder merkwaardige gewoonte in dit Belgenland om 's zondags met de wagen naar de bakker te rijden. Ook al is die bakker op nauwelijks twee of drie kilometer van je huis gelegen. Of met het opvallend patroon dat er hele horden wielertoeristen zijn die op 's zondag wel honderd kilometers fietsen, maar er hoegenaamd niet aan denken in de week naar hun werk te rijden dat op pakweg tien kilometers van de eigen woonst te vinden is. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 juni 2013 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eh ja, dat klopt wel een beetje.
en dat is gek, want tenminste Haags zit er tussen, en dat is heel anders.
![]() |
#556 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het WE 100 km in aangepaste uitrusting is nog iets anders dan naar het werk in maatpak ofwel door de regen ofwel zwetend onder een loden zon... Je snapt zelf toch dat zoiets niet mogelijk is.
![]() |
![]() |
![]() |
#558 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#559 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ekeren (2180), Claessensstraat Brussel (1020), Claessensstraat Claessensstraat LAKEN Sittard, Claessensstraat Claessensweg in Maaseik ![]() ![]() ![]() Ik ben geschokt! ![]()
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#560 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is er trouwens onmogelijk aan vijf of tien kilometer "in de regen"? Bent u dan echt zo verwijfd dat een beetje regen al een probleem vormt? En ooit al gehoord over elektrische fietsen? Superstaaf die altijd alternatief wil zijn, sluit zich nu wel heel sterk aan bij de gevestigde patronen van gemakzucht en conformeren. |
|
![]() |
![]() |