Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2015, 06:39   #441
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Verschrikkelijk en inderdaad zijn we wat dat betreft humaner geworden, dat wil zeggen: in de persoonlijke sfeer.

Maar globaal in het groot zijn we veel erger geworden omdat we de atoombom hebben uitgevonden en de hele wereld naar de knoppen kunnen helpen.
Dat is dan het wetenschappelijke verstand, dat koel beredenerend tot de meest duivelse dingen in staat is.
Wat kunnen wij als mens dan doen?
De dood aanvaarden, maar dat kunnen we niet, dus zal het lijden blijven heersen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 06:47   #442
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hij had zich ook nooit als kandidaat messias kunnen profileren als hij niet van de ( vermeende ? ) David- bloedlijn zou afstammen. Deze ambitie kon hij enkel waarmaken als er voldoende joden waren die de wetten van Mozes strikt tot de jota naleefden, dit volgens de profetieën.
De verschillende bezettingen door de toenmalige grootmachten schreven deze profeten toe door het ' verlaten van de Weg '. ( zie Matt.5:17-19) :

vertaling: Hij komt niks nieuws verkondigen, geen nieuw verbond, maar een bevestiging van zijn geloof in vervulling te brengen van wat er van hem als laatste telg van het geslacht David verwacht wordt.

vertaling: We moeten ten allen tijde de Wet strikt naleven tot de' eindtijd ' van deze bezetter is aangebroken.

vertaling: ' Koninkrijk de hemelen ' is de benaming wat de joden aan Palestina gaven. Het koninkrijk door JHWH ( uit de hemelen ) geschonken. En hier begint Jezus reeds postjes in zijn regering te beloven aan de grootste ' ijveraars ' onder zijn gevolg. De onverschilligen komen achteraan te staan.

Wil je dit even meer verduidelijken ? Volg hier niet.
Ach, ik denk dat we zoiets nooit meer zullen weten. En naar de kern van vandaag moeten zoeken.

Wat ik bedoelde, als Jezus buiten de "oude wetten" zou getreden hebben, had ie het nooit zo lang getrokken.
En hoeveel bullshit het hele verhaal ook moge zijn, waarom telt onze kalender maar pas vanaf dan?
Oud 27 juli 2015, 06:49   #443
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar spijtig genoeg gaat hij eerder de verkeerde richting uit; nl verder van de geest ipv naar de geest toe... Want de geest is niet enkel een instrument van het verstand, terwijl het verstand denkt dat de geest dat wel is en dus door hem onderworpen kan worden aan zijn verstandelijke inzichten...
Nu, de moderne wetenschap weet helemaal niet wat de Geest is, want erkent slechts de natuur en het verstand daarbij is slechts een bijproduct.
Dus in die zin is er tussen verstand en Geest een heel groot verschil.
Voor de Geest is het denken zelf de grondslag van de natuur, dus precies andersom en heeft het denken bovendien een waarde op zichzelf.
Dat laatste is het denken over het denken zelf.
Ten eerste de persoon die denkt: het IK dus als subject en ten tweede alle inhoud daarbij en ten derde dat alles wat bestaat ook uit de Geest van het denken is.
Dat is dan de absolute Geest van Hegel.
Citaat:

Het is hier dat de mens hoogmoedig is; de kern van zijn natuur, die allesbepalend is, kent hij niet...
Dat is de Geest van het denken: het IK dus, maar ook als WIJ en ten derde als God.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 06:52   #444
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wat kunnen wij als mens dan doen?
De dood aanvaarden, maar dat kunnen we niet, dus zal het lijden blijven heersen.
Ook Jezus heeft het lijden en de dood aanvaardt, dus waarom zouden wij dat niet doen?

Mijn raad is overigens mijn atoomtheorie als oplossing, dus om nog een stapje verder te doen.
Oud 27 juli 2015, 06:54   #445
Peche
Banneling

Standaard

Ik kan je atoomtheorie niet pragmatisch uitvoeren.
Maar de dood aanvaarden is meteen pragmatisch om te zetten
Wij zoeken naar oorzaken en treden bij de kern. In plaats van de last lokaal te behandelen met miljarden dierenproeven als gevolg.

Neem nu Alzeimer? wat zou Jezus ervan zeggen als hij al die gorilla's en apen zag?
The planet of the apes
Oud 27 juli 2015, 07:00   #446
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, ik denk dat we zoiets nooit meer zullen weten. En naar de kern van vandaag moeten zoeken.

Wat ik bedoelde, als Jezus buiten de "oude wetten" zou getreden hebben, had ie het nooit zo lang getrokken.
En hoeveel bullshit het hele verhaal ook moge zijn, waarom telt onze kalender maar pas vanaf dan?
Zo is het maar net, want ook de Joodse kalender was al reeds juist, 3761 jaar voordien, en dan de wetenschap: 13,75 miljard jaar geleden, en volgens mijn atoomtheorie is er nooit een begin geweest en is de ware kalender eeuwig.
Maar wil je daarin toch een beginnetje maken, dan raad ik 10/11 juli 1974 aan, dus dat we nu al weer in het jaar 41 leven plus 1 maand en 17 dagen en 8 uur.
Oud 27 juli 2015, 07:08   #447
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan je atoomtheorie niet pragmatisch uitvoeren.
Deze wereld is al pragmatisch genoeg.
Neen, de atoomtheorie begint bij de theorie (het woord zegt het al), want de Geest is het ware, het denken dus.
Ook Jezus begint bij de leer, zijn woorden dus.
En pas als de mens de waarheid weet en begrijpt, dan pas komt de praktijk om deze wereld naar een nieuwe goddelijke waarheid om te bouwen.
Citaat:
Maar de dood aanvaarden is meteen pragmatisch om te zetten
Zo is het maar net: het bewijs dat er ook een hemel is.
Citaat:
Wij zoeken naar oorzaken en treden bij de kern. In plaats van de last lokaal te behandelen met miljarden dierenproeven als gevolg.
Ja, die arme dieren ook nog, nu fluister die mijn atoomtheorie ook maar in de oren en dat ze in opstand komen tegen hun slavernij.
Citaat:
Neem nu Alzeimer? wat zou Jezus ervan zeggen als hij al die gorilla's en apen zag?
The planet of the apes
Lijden de apen ook al aan Alzheimer?
Of haal je nu alles door elkaar?
Oud 27 juli 2015, 07:15   #448
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ten andere Jezus heeft niet gezegd dat hij het kwaad uit de wereld is komen weghalen; hij heeft gezegd dat hij de zonde wegneemt door de mensen duidelijk te maken dat schuldgevoelens om wille van zogenaamde zonden, die de mensen in al hun onwetendheid gedaan hebben, nutteloos zijn...
En waar ergens in het N.T. kan ik dit lezen ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 07:18   #449
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar dat is toch niet in strijd met het feit dat Jezus voor onze zonden gestorven is?
Dat is geen feit. Dat is iets wat Paulus ons heeft wijs gemaakt.
Oud 27 juli 2015, 07:25   #450
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ach, ik denk dat we zoiets nooit meer zullen weten.
Of willen weten.
Citaat:
En naar de kern van vandaag moeten zoeken.
En hop, terug naar de sprookjesversie best gelovigen.

Citaat:
Eens hij openlijk verzet pleegde heeft het zeker niet lang geduurd.
Citaat:
Dat hebben we niet aan hem te danken, maar aan de kerkvaders van toen ( en die zaten dan nog fout ook ).
Oud 27 juli 2015, 10:01   #451
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
En waar ergens in het N.T. kan ik dit lezen ?
Buiten het laatste deel van de laatste zin, die mijn persoonlijke interpretatie is, was het misschien hoofdzakelijk de kerk die ons dat leerde... Maar Jezus zei toch aan de mensen die hij genezen had dat hij ook hun zonden vergaf, ja of neen?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 10:19   #452
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Buiten het laatste deel van de laatste zin, die mijn persoonlijke interpretatie is, was het misschien hoofdzakelijk de kerk die ons dat leerde... Maar Jezus zei toch aan de mensen die hij genezen had dat hij ook hun zonden vergaf, ja of neen?
Neen ! Zonde is een begrip wat men niet kent in het joods geloof. Vergeving van zonde dus al helemaal niet. Het is mogelijk dat hij zoiets als ' je bent van de weg afgedwaald ' zal gezegd hebben. Men kon zijn gedrag dan bijsturen en/of de benadeelde vergoeden.

Nog dit: Ik doe niet aan persoonlijke interpretaties.

Laatst gewijzigd door Aton : 27 juli 2015 om 10:20.
Oud 27 juli 2015, 10:52   #453
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu.als ik dat goed begrijp, zijn Jezus en zijn discipelen een voorbeeld voor God, want omdat zij de mensen hun zonden vergeven, wensen zij dat ook God dat zal doen.

Maar dat is toch niet in strijd met het feit dat Jezus voor onze zonden gestorven is?
Is dat een feit?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 11:32   #454
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gehoorzaam de liefde van God en hoe ken je die liefde van God en wie is God???
Lees de bijbel en volg de traditie
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2015, 11:39   #455
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen feit. Dat is iets wat Paulus ons heeft wijs gemaakt.
Blijkbaar heeft Paulus het dus beter begrepen dan Jezus zelf.
Oud 27 juli 2015, 11:42   #456
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft Paulus het dus beter begrepen dan Jezus zelf.
Blijkbaar heb jij het ook niet begrepen.

Laatst gewijzigd door Aton : 27 juli 2015 om 11:43.
Oud 27 juli 2015, 11:48   #457
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen ! Zonde is een begrip wat men niet kent in het joods geloof. Vergeving van zonde dus al helemaal niet. Het is mogelijk dat hij zoiets als ' je bent van de weg afgedwaald ' zal gezegd hebben. Men kon zijn gedrag dan bijsturen en/of de benadeelde vergoeden.

Nog dit: Ik doe niet aan persoonlijke interpretaties.
Extra informatie voor dit belangrijke verschil:

Volgens het christendom is de mensheid belast met de erfzonde sinds de zondeval van Adam en Eva in het Paradijs. Alleen via geloof in Jezus kan de mens verlost worden van zijn zonde. Het Jodendom denkt hier anders over. Volgens het Jodendom is de mens van nature goed en is deze niet tot zonde gedoemd (wel geneigd). Via gebed kan de mens echter rechtstreeks aan God vergeving vragen voor zijn zonden.

Noachieden.

Wiki:

In het jodendom is een zonde een fout in het nakomen van de rabbijnse wetten (halacha). Joden kunnen boeten voor zonden. De liturgie van de 'ontzagwekkende dagen' (Rosj Hasjana en Jom Kipoer) en de Aseret Jemei Tesjoeva ertussen, verklaren door het gebed, het boete doen en tsedaka, het verplichte geven voor goede doelen (en in deze verschillend van de vrijwillige liefdadigheid), zonden herstellen. Boete doen wordt alleen zinvol geacht, indien vergezeld van een oprecht besluit om op te houden met onaanvaardbare acties en zelfs dan alleen als acties om verontschuldigingen aan derden aan te bieden eerlijk worden ondernomen.
Oud 27 juli 2015, 11:50   #458
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heb jij het ook niet begrepen.
Ik begrijp het nog veel beter dan Paulus.

Het christendom is niet statisch, maar een ontwikkelingsproces, en Jezus zelf wist nauwelijks waar Hij aan begonnen was.
Daarom moest Hij ook sterven zodat Zijn Geest na zijn dood verder zou leven in zijn discipelen.
Oud 27 juli 2015, 11:54   #459
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Is dat een feit?
Zonder meer is dat een feit.
In de Heilige Geest is de mens in wezen boven de zonde verheven, omdat hij daarin één is met God.
Niet dat hij dan geen kwaad meer zou kunnen doen, maar omdat hij dat begrijpt als zijnde noodzakelijk in een eindeloos ontwikkelingsproces, dialectiek genaamd, en ontdekt door Hegel.

En dit is de wezenlijke betekenis van dood en wedergeboorte, wat zich eindeloos zal herhalen.
Uit het kwaad wordt een nieuwe Geest geboren.
Oud 27 juli 2015, 12:09   #460
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder meer is dat een feit.
In de Heilige Geest is de mens in wezen boven de zonde verheven, omdat hij daarin één is met God.
Niet dat hij dan geen kwaad meer zou kunnen doen, maar omdat hij dat begrijpt als zijnde noodzakelijk in een eindeloos ontwikkelingsproces, dialectiek genaamd, en ontdekt door Hegel.

En dit is de wezenlijke betekenis van dood en wedergeboorte, wat zich eindeloos zal herhalen.
Uit het kwaad wordt een nieuwe Geest geboren.
Dat is allemaal denkbeeldig, fictie.
Laat ik het anders vragen. Is het de leer van Jezus dat hij voor de zonde van de joden of van de mensheid is gestorven?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be