![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Europees Commissaris
|
![]() Meer ervaring en observatie dan psychologie.
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Het enige wat ik wil zeggen is dat rationaliteit niet synoniem is met "goed" of "positief" of "superieur", en irrationaliteit evenmin met "slecht" of "negatief" of "inferieur". Citaat:
Citaat:
Wat versta jij onder een religionist? Citaat:
Maar zélfs dan blijft het de mens eigen dat, wanneer hij een intuïtieve, instinctmatige of emotionele keuze maakt, hij op het moment van die keuze absoluut géén beroep doet op zijn rationaliteit. Ik maak even een vergelijking met de grote J.S. Bach, waarmee iets analoogs aan de hand is. Sommige musicologen die Bachs partituren met een vergrootglas analyseren, komen tot de verrassendste conclusies, als zou Bach in zijn partituren allerlei logische en/of wiskundige "codes" verborgen hebben. Ik zeg niet dat dit niet waar is... ... maar ik plaats daartegenover - zoals vele musici met mij - dat Bach, op het ogenblik dat hij aan het componeren was, met iets héél anders bezig was dan met logica of wiskunde. Zijn creaties steken torenhoog uit boven de fraaie doch "gemaakte" knutselwerkjes van bvb. de Rederijkers. Ik acht het niét onmogelijk dat psychologen, de partnerkeuze analyserend, tot bepaalde algemeen geldende conclusies komen. Maar ik maak me sterk dat ook jij, op het ogenblik dat jij voor jouw levenspartner koos, met heel andere dingen bezig was dan met psychologie. Of kort gezegd: op het moment zélf van een irrationele beslissing komt de rationaliteit er niet bij kijken, zoals op het moment dat Bach zijn muziek neerschreef, hij (waarschijnlijk) louter zijn gevoelens, zijn irrationaliteit aan het woord liet. Dat neemt niet weg dat irrationaliteit een fenomeen is als elk ander, dat je aan een rationele analyse kan onderwerpen. Doch, die rationele analyse doet niets af aan het irrationele karakter van het voorwerp van onderzoek: de irrationaliteit zélf. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik vind de uitdrukking "ir/rationele" niet zo goed gekozen. Deze benadering vind ik beter: http://users.skynet.be/sky52523/nl/p...le_analyse.htm Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik zie je punt: weinige, of zelfs geen, belangrijke beslissingen worden zuiver rationeel genomen.
![]() |