![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Minister
|
Citaat:
Weten en denken staan en vallen met logica. Voor elk "weetje", voor elke wetenschap ook, is logisch bewijs onontbeerlijk. Geloof is het aannemen van stellingen zonder bewijs. In een gezonde geloofspraktijk is de gelovige zich maar al te goed bewust dat hij dingen aanneemt die hij niet logisch bewezen hoeft te zien, en die hij wellicht zelfs niet logisch kan bewijzen. De eerste ben ik om toe te geven dat sommige gelovigen zélf dit onderscheid niet maken. De redenen waarom zij bvb. Gods bestaan als waarheid aannemen, pogen zij anderen - in illo casu niet-gelovigen - als bewijs op te dringen. Omdat daarin hetzij elke logica ontbreekt, hetzij logische redeneerfouten optreden (bvb. cirkelredeneringen) voeren dergelijke "bewijzen" niet de minste bewijskracht. Maar andere gelovigen, mijn waarde, zijn zich maar al te goed bewust van dit onderscheid. Omdat op geloofspraktijken nauwelijks denkarbeid vat krijgt, is bewijsvoering niet alleen onmogelijk, het wordt ook als nutteloos, ja zelfs onwenselijk ervaren. En wel omdat het het geloof van precies dat vleugje mystiek berooft, waardoor dat geloof de gelovige charmeert. |
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
1) Ik denk (verwacht) dat Jan een fijne kerst heeft - Ik geloof (verwacht) dat Jan een fijne kerst heeft 2) Ik denk (op basis van... eigen ervaring) dat God bestaat - Ik geloof ('') dat God bestaat Het lijkt mij tamelijk hetzelfde aangezien denken meerdere betekenissen heeft. Als ik zeg dat ik denk dat iemands moeder een hoer is, kan ik net zo goed zeggen dat ik geloof dat die moeder een hoer is. Ik trek dan wel weer een duidelijke lijn tussen denken en wéten (waar twijfel ontbreekt). Denken kan je eerder een proces van twijfel noemen. Maar goed, fijne kerst; Eet lekker veel stol; Heb het gezellig met familie. |
|
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#164 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Daar gaat het evenwel niet om. Het gaat hem over het irrationele geloof in één of ander opperwezen. Beweren dat men over De Waarheid dienaangaande beschikt omdat het wordt vermeld in één of ander heilig boek is op zijn minst behoorlijk pretentieus te noemen. Weet je, het geloof in een god as such is voor de meeste atheisten niet het probleem. Zelfs niet voor ondergetekende die jij ooit bestempelde als virulente anti-gelovige. In principe heb ik er maar weinig problemen mee dat het merendeel van de mensheid wenst te geloven in bovennatuurlijke wezens. Ik vind het een grove belediging van de intelligentie, maar soit, dat dient ieder voor zichzelf uit te maken. Waar wij - ik ben zo vrij om in naam van de meeste atheisten te spreken - wél problemen mee hebben zijn de zelfverklaarde aardse vertegenwoordigers van die respectievelijke godheden die vanuit hun geloof menen allerhande regels op te leggen aan niet-gelovigen, hetzij door dwang, hetzij onder de drogreden van de "democratische meerderheid". Oók jij ontsnapt hier niet aan. Dat jij, vanuit je geloof, een bepaalde mening hebt over diverse ethische zaken, is je volste recht maar waar haal jij/jullie het recht vandaan om die visie ook aan mij/ons op te leggen? Een visie notabene die je op geen enkele manier kunt hardmaken! Ik herinner mij nog steeds de discussie destijds, waarin ook JvdB en DB aanwezig waren en waar onomwondelijk werd gepleit voor het terugdraaien van (ondermeer) de abortuswetgeving. Dat jij/jullie geloven dat de ziel wordt toegevoegd vanaf het ogenblik van conceptie of iets in die zin, ok, fijn, prima, maar verlang niet van iemand anders dat die dat ook prima vindt. D�*t is waar "anti-gelovigen" tegen ageren, mijn beste, niet zozeer het geloof in een opperwezen op zich. Ik zou het wel irrationeel blijven vinden, daar niet van, doch ik zou er maar weinig energie meer aan spenderen. Ieder zijn meug. Kortom, hou op allerlei religieuze regels - en al zeker niet onder het huichelachtige "democratische meerderheid" - op te leggen aan ongelovigen en/of hen te bestempelen als zijnde immorele wezens en de "anti-gelovige" atheisten met hun rede en rationaliteit stokpaardje zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Met "jij/jullie" bedoel ik de vertegenwoordigers/aanhangers van om het even welke religie die pretendeert de waarheid in pacht te hebben. Het is dus niet specifiek naar jóuw persoon gericht. Dit even te verduidelijking. Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 26 december 2008 om 08:54. |
||
|
|
|
|
|
#165 |
|
Lokaal Raadslid
|
Ik denk dat geloven het denken ondermijnt. Als je dit niet
gelooft, denk er dan maar is goed over na.
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 26 december 2008 om 09:21. |
|
|
|
|
|
#166 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Kunt u staven wat u beweert? Laatst gewijzigd door system : 26 december 2008 om 09:50. |
|
|
|
|
|
|
#167 |
|
Minister
|
Ik geloof nooit dat ieder en elk van jullie voor elk wetenschappelijk vastgelegd feit de bewijzen en eventuele tegen-bewijzen heeft bekeken en onafhankelijk en met kennis van zaken op hun waarde heeft getaxeerd.
Derhalve is geloof de basis van alle collectieve kennis.
|
|
|
#168 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Ofwel denk je, of wel geloof je. Hoewel geloven ook gewoon een synoniem is voor denken
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 26 december 2008 om 11:29. |
|
|
|
|
|
|
#169 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Nee, hij BETROUWT op de kennis en kunde van de ingenieurs die het vliegtuig ontworpen hebben en op de vakkennis van de techici die het vliegtuig gebouwd hebben en onderhouden omdat hij WEET dat hun METHODES beproefd zijn, getest en via trial en error verbeterd. Dat vertrouwen is dus gebaseerd op rationele overwegingen, WETENschap dus. Moest hij geloof nemen als de basis voor zijn vertrouwen, zou het wel eens kunnen dat de kabouters die dag zijn brandstoftanks maar half gevuld hebben wegens staking in kabouterland. Zie je het verschil? |
|
|
|
|
|
|
#170 | |
|
Minister
|
Citaat:
Overigens, jij lijkt mijn woorden op te vatten als anti-wetenschap en pro-godsdienst. En dat is best grappig, vanuit mijn schoenen gezien.
|
|
|
|
#171 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Dat is de enig mogelijke conclusie die ik kan trekken als ik dit lees : Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#172 |
|
Staatssecretaris
|
Blindelings?
Ah neen, anders zou hij zijn checklist niet overlopen. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Minister
|
Geloof is de basis van alle collectieve kennis.
Denk daar maar eens wat langer over na. De checklist (waar jij over spreekt) trouwens, is een procedure bedoelt om (menselijk) 'toeval' onder controle te houden. De checklist heeft als opzet om de omstandigheden zo dicht mogelijk te doen aanleunen bij de 'laboratorium' omstandigheden. Jouw voorbeeld vertoont gaten. Ik had geen zin om daar op in te gaan in vorige post. Net zo min als ik zin had om 't niet-wetenschappelijke van conclusies trekken uit voorbeelden nogmaals aan te halen.
|
|
|
#174 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Maar hoe neem jij dan de stap van "toeval vermijden" naar "geloof'? Het is net de wetenschappelijke checklist die het geloof wegneemt. ALs de piloot zijn checklist afleest en de vraag stelt "Fuel Valves?" en de co-piloot en hijzelf kijken naar die draaiknop en de co-piloot antwoordt "crossfeed on", dan stopt de twijfel over de toestand van de knop in de cockpit. Geloven wordt op dat moment weten. Of twijfel je ook aan de legitimiteit van de zintuigelijke waarneming? |
|
|
|
|
|
|
#175 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
** haalt schouders op ** Citaat:
|
|
|
|
#176 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#177 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het idee achter secularisme is dat geloof kan leiden tot individuele kennis, maar dat die kennis niet voor iedereen kennis hoeft te zijn. Gezien het aantal religies op aarde en het succes van secularisme, lijkt mij logisch te concluderen dat het omgekeerde van uw bewering waar is.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 26 december 2008 om 15:08. |
|
|
|
|
|
#178 | |
|
Minister
|
Citaat:
Helaas is jouw premisse niet geldig. Ook jij gelooft in de wetenschap. (net zoals ik trouwens) Trouwens, waar sprak ik over individuele kennis ? En sinds wanneer is individuele kennis wetenschap ?
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 26 december 2008 om 15:57. |
|
|
|
|
|
|
#179 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#180 | ||||||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De betekenis dat god een makelij is van de mens, is enkel te vinden in dode harten, waar geen ziel te bespeuren valt,. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|