Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2022, 08:02   #81
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De Belgische identiteit ontstond pas aan het einde van de 18e eeuw (Franse periode), onder invloed van de verfransing. De Vlaamse identiteit daarentegen is simpelweg een voortzetting van de Zuid-Nederlandse identiteit, en gaat dus terug tot begin 9e eeuw.

Ieder initiatief om dit nog eens extra onder de aandacht te brengen is prima lijkt me. Tegelijkertijd snap ik dat de belgicisten dit liever niet zien gebeuren
En het feit dat sommigen zich afvragen of zo'n canon wel nodig is geeft maar aan dat dit zeker wel het geval is...
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2022, 14:10   #82
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
< ... dikke quatsch. >

Kunt u daar enkele - laat ons zeggen minstens drie want anders wordt het toch een beetje moeilijk om van 'overspoeld' te gewagen - voorbeelden van geven?

Zwarte Piet, halal fret (geen worsten en zo meer ..), veggie-fret, ...

een illustratie, nu toevallig uit het buitenland, maar te plezant om te laten liggen:

Citaat:
@harmbeertema
Op 7 februari 2019 sprak ik twee 12-jarigen op het klimaatprotest op het Malieveld. ‘Over 12 jaar zijn we allemaal dood, meneer.’ ‘Hoe weten jullie dat?’ ‘Van het jeugdjournaal, meneer. En van onze leraren.’
Zelfs kinderen van Jehova’s Getuigen zijn er mentaal beter aan toe.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2022, 20:51   #83
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zwarte Piet, halal fret (geen worsten en zo meer ..), veggie-fret, ...

een illustratie, nu toevallig uit het buitenland, maar te plezant om te laten liggen:
Wilt gij beweren dat er geen halalworsten bestaan?
Halal kan heel lekker zijn hoor. Maar gij hebt dat waarschijnlijk nog nooit (bewust) gegeten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:04   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wilt gij beweren dat er geen halalworsten bestaan?
Wilt gij beweren dat ik dat ergens ooit beweerd heb?

Citaat:
Halal kan heel lekker zijn hoor. Maar gij hebt dat waarschijnlijk nog nooit (bewust) gegeten.
Dat ik nog nooit halal-fret gefret zou hebben, is een zeer naïeve en vrij ondoordachte stelling.
Ik ben er vrij zeker van dat ik halal gefret heb in een flink aantal landen, waaronder een paar die gij mogelijks ook aangedaan hebt, zoals Turkije, Tunesië, Marokko, Egypte, Indonesië ...

Maar dat het daarover helemaal niet gaat in deze draad, dat vind ik veel triestiger.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 november 2022 om 11:05.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 11:13   #85
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgische identiteit ontstond pas aan het einde van de 18e eeuw (Franse periode), onder invloed van de verfransing. De Vlaamse identiteit daarentegen is simpelweg een voortzetting van de Zuid-Nederlandse identiteit, en gaat dus terug tot begin 9e eeuw.

Ieder initiatief om dit nog eens extra onder de aandacht te brengen is prima lijkt me. Tegelijkertijd snap ik dat de belgicisten dit liever niet zien gebeuren
Inderdaad, voor de Franstaligen (en hun Vlaamse gatlikkers) is de het concept van De Nederlanden een ongemakkelijke waarheid waar ze liever niets mee te maken hebben. Ik heb er begrip voor dat de volledig op La France georiënteerde Walen en Brusselaars daar niet van willen horen. Maar wat de bewuste Vlamingen betreft ligt dat toch wel anders.
Oud 9 november 2022, 11:50   #86
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Vrij naar Cato:
"Overigens ben ik van mening dat De Nederlanden onder de zeespiegel moeten verdwijnen"
Oud 9 november 2022, 15:36   #87
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, voor de Franstaligen (en hun Vlaamse gatlikkers) is de het concept van De Nederlanden een ongemakkelijke waarheid waar ze liever niets mee te maken hebben. Ik heb er begrip voor dat de volledig op La France georiënteerde Walen en Brusselaars daar niet van willen horen. Maar wat de bewuste Vlamingen betreft ligt dat toch wel anders.
de Brusselaars veel minder dan de Walen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 16:01   #88
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de Brusselaars veel minder dan de Walen.
Uiteraard, de Brusselaars met uitgestoken bedelnap realiseren zich terdege dat Wallonië niets heeft om de bedelnap mee op te vullen.
Oud 9 november 2022, 16:03   #89
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Vrij naar Cato:
"Overigens ben ik van mening dat De Nederlanden onder de zeespiegel moeten verdwijnen"
De correcte versie: "Overigens ben ik van mening dat de VRT moet verdwijnen."
Oud 9 november 2022, 19:16   #90
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vertel me nog eens wanneer de laatste massa betoging voor een gedwongen/gewenste unificatie of absorptie van ons land met de vroegere bezetter heeft plaatsgevonden ? En hoeveel tienduizenden betogers waren daarop aanwezig ? Waarom heeft dat nooit in de krant gestaan ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 02:31   #91
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De correcte versie: "Overigens ben ik van mening dat de VRT moet verdwijnen."
Dat kan ook, al is die Vlomse RT ervaring mij persoonlijk sinds decades bespaard geworden.
Oud 10 november 2022, 07:33   #92
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vertel me nog eens wanneer de laatste massa betoging voor een gedwongen/gewenste unificatie of absorptie van ons land met de vroegere bezetter heeft plaatsgevonden ? En hoeveel tienduizenden betogers waren daarop aanwezig ? Waarom heeft dat nooit in de krant gestaan ?
Het gaat hier over de geschiedenis, en hoe u het ook went of keert: vóór de verfransing en het ontstaan van de Belgische identiteit heette Belgie "de Zuiderlijke Nederlanden". Pogingen van de belgicisten om de Vlamingen dit te doen vergeten zijn jammerlijk mislukt.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 10 november 2022 om 07:34.
Oud 10 november 2022, 08:02   #93
pajoske

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over de geschiedenis, en hoe u het ook went of keert: vóór de verfransing en het ontstaan van de Belgische identiteit heette Belgie "de Zuiderlijke Nederlanden". Pogingen van de belgicisten om de Vlamingen dit te doen vergeten zijn jammerlijk mislukt.
En dan? Heeft dat enige politieke betekenis? Duidt dat op enige (politieke/ staatkundige/volks-verbondenheid met de Noordelijke Nederlanden?

Er is ook zo iets als Zuid-Amerika.....
Oud 10 november 2022, 08:08   #94
pajoske

Standaard

Citaat:
Over de geschiedenis. Hoe u het draait of keert. De streek waar ik geboren ben, waar ik woon, net als mijn voorouders, maakte voor het ontstaan van de Belgische identiteit geen enkel deel uit van de Nederlanden. Dat was Duits, Luiks. Dat is de geschiedenis. Dat is een deel van de geschiedenis dat sommigen met hun canon onder de mat willen vegen. Gij zijt precies ook een van die geschiedenisvervalsers die daar aan mee werken om uw politiek doel te bereiken.
Oud 10 november 2022, 08:23   #95
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
En dan? Heeft dat enige politieke betekenis? Duidt dat op enige (politieke/ staatkundige/volks-verbondenheid met de Noordelijke Nederlanden?

Er is ook zo iets als Zuid-Amerika.....
Zeker. Het geeft aan dat Vlamingen (dus inclusief Brabanders en Limburgers) Zuiderlijke Nederlanders zijn, en dus geen Belgen. De Belgische identiteit ontstond pas aan het eind van de 18e eeuw (Franse periode), onder invloed van de verfransing. Hiervoor sprak men in de Zuiderlijke Nederlanden Oud-Nederlands, Diets, Waals, Luxemburgs, Limburgs of Picardisch. Het was door de verfransing dat de Belgische identiteit ontstond en zich als een kwaadaardig gezwel begon te verspreiden, met alle nare gevolgen van dien...
Oud 10 november 2022, 08:48   #96
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Behalve een heel klein groepje romantici en nostalgici is IRL niemand daarmee bezig...
Oud 10 november 2022, 09:13   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker. Het geeft aan dat Vlamingen (dus inclusief Brabanders en Limburgers) Zuiderlijke Nederlanders zijn, en dus geen Belgen.
Kijk, dit is nu de incoherentie om aan vroegere "historische" staatskundige afbakeningen "volksbetekenis" te geven, en die tevens te ontkennen aan hedendaagse staatskundige afbakeningen ; alsof volkeren gedefinieerd worden door VERLEDEN staatskundig gepruts, en niet door HEDENDAAGS staatskundig gepruts. Wat meteen staatskundig gepruts IN HET ALGEMEEN ongeschikt maakt om het concept "volk" mee te definieren.

Immers, het enige dat het concept "Zuidelijke Nederlanden" van mensen "Zuidelijke Nederlanders" zou maken, boven 'Belgen' is het gegeven dat deze staatskundige definitie IN HET VERLEDEN valt.
Kortom, actuele staatskundige definities leggen GEEN volkeren vast, verleden staatskundige definities wel.

Maar als staatskundige definities van volkeren enkel maar gelden als ze in het verleden zitten, hoe konden we dan DESTIJDS spreken van Zuid Nederlanders, toen dat de actualiteit was ? Want immers, op dat ogenblik was die Zuid-nederlandigheid zoals de Belgiciteit nu, en moet men naar het verleden van TOEN kijken, dus VOOR er de Zuidelijke Nederlanden waren, omdat op dat moment, enkel het verleden van TOEN een volk kon definieren.

En zo voort. En op den duur komen we uit bij de territorialiteit van wat stammen in het Kolenwoud he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 09:46   #98
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, dit is nu de incoherentie om aan vroegere "historische" staatskundige afbakeningen "volksbetekenis"
De naam "Zuidelijke Nederlander" zegt meer over iemand uit bijvoorbeeld Oost-Vlaanderen dan "Belg". Zowel historisch, geografisch als taalkundig.
Oud 10 november 2022, 09:48   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De naam "Zuidelijke Nederlander" zegt meer over iemand uit bijvoorbeeld Oost-Vlaanderen dan "Belg". Zowel historisch, geografisch als taalkundig.
Het punt is dat "historisch" niet kan gebruikt worden. Immers, je zou anders moeten zeggen dat binnen 400 jaar, het concept "Belg" toepasselijker zou zijn dan "Vlaming" mocht Vlaanderen dan onafhankelijk zijn, want *historisch* waren dat vroeger Belgen ...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 10:16   #100
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, dit is nu de incoherentie om aan vroegere "historische" staatskundige afbakeningen "volksbetekenis" te geven, en die tevens te ontkennen aan hedendaagse staatskundige afbakeningen ; alsof volkeren gedefinieerd worden door VERLEDEN staatskundig gepruts, en niet door HEDENDAAGS staatskundig gepruts. Wat meteen staatskundig gepruts IN HET ALGEMEEN ongeschikt maakt om het concept "volk" mee te definieren.

Immers, het enige dat het concept "Zuidelijke Nederlanden" van mensen "Zuidelijke Nederlanders" zou maken, boven 'Belgen' is het gegeven dat deze staatskundige definitie IN HET VERLEDEN valt.
Kortom, actuele staatskundige definities leggen GEEN volkeren vast, verleden staatskundige definities wel.

Maar als staatskundige definities van volkeren enkel maar gelden als ze in het verleden zitten, hoe konden we dan DESTIJDS spreken van Zuid Nederlanders, toen dat de actualiteit was ? Want immers, op dat ogenblik was die Zuid-nederlandigheid zoals de Belgiciteit nu, en moet men naar het verleden van TOEN kijken, dus VOOR er de Zuidelijke Nederlanden waren, omdat op dat moment, enkel het verleden van TOEN een volk kon definieren.

En zo voort. En op den duur komen we uit bij de territorialiteit van wat stammen in het Kolenwoud he.
En niet vergeten : de Belgae waren de dappersten onder de Galliërs hee Patrick.

Dit is het verleden van ons volk :

Ook toen al was het belangrijk om de buren duidelijk te maken dat ze ze wel mochten langskomen om handel te drijven in bier, mede, everzwijnen enz maar dat ze niet welkom zijn als het is voor de boel te veroveren. Het historische begin van de concepten 'grens', en het belang om die te verdedigen.

De geschiedschrijvers Uderzo & Coscinny hebben in hun Commentarii de bello Gallico zeer goed de geschiedenis der Belgen beschreven. (zie bovenstaande verwijzing)

Maar ze vonden het de moeite niet waard de geschiedenis der Batavieren te boek te stellen. Zie onderstaande historische bron

Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 november 2022 om 10:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be