![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een illustratie, nu toevallig uit het buitenland, maar te plezant om te laten liggen: Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Halal kan heel lekker zijn hoor. Maar gij hebt dat waarschijnlijk nog nooit (bewust) gegeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wilt gij beweren dat ik dat ergens ooit beweerd heb?
Citaat:
Ik ben er vrij zeker van dat ik halal gefret heb in een flink aantal landen, waaronder een paar die gij mogelijks ook aangedaan hebt, zoals Turkije, Tunesië, Marokko, Egypte, Indonesië ... Maar dat het daarover helemaal niet gaat in deze draad, dat vind ik veel triestiger.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 november 2022 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vrij naar Cato:
"Overigens ben ik van mening dat De Nederlanden onder de zeespiegel moeten verdwijnen" ![]()
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard, de Brusselaars met uitgestoken bedelnap realiseren zich terdege dat Wallonië niets heeft om de bedelnap mee op te vullen.
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De correcte versie: "Overigens ben ik van mening dat de VRT moet verdwijnen."
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#92 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 10 november 2022 om 07:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
Er is ook zo iets als Zuid-Amerika..... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zeker. Het geeft aan dat Vlamingen (dus inclusief Brabanders en Limburgers) Zuiderlijke Nederlanders zijn, en dus geen Belgen. De Belgische identiteit ontstond pas aan het eind van de 18e eeuw (Franse periode), onder invloed van de verfransing. Hiervoor sprak men in de Zuiderlijke Nederlanden Oud-Nederlands, Diets, Waals, Luxemburgs, Limburgs of Picardisch. Het was door de verfransing dat de Belgische identiteit ontstond en zich als een kwaadaardig gezwel begon te verspreiden, met alle nare gevolgen van dien...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Behalve een heel klein groepje romantici en nostalgici is IRL niemand daarmee bezig... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, het enige dat het concept "Zuidelijke Nederlanden" van mensen "Zuidelijke Nederlanders" zou maken, boven 'Belgen' is het gegeven dat deze staatskundige definitie IN HET VERLEDEN valt. Kortom, actuele staatskundige definities leggen GEEN volkeren vast, verleden staatskundige definities wel. Maar als staatskundige definities van volkeren enkel maar gelden als ze in het verleden zitten, hoe konden we dan DESTIJDS spreken van Zuid Nederlanders, toen dat de actualiteit was ? Want immers, op dat ogenblik was die Zuid-nederlandigheid zoals de Belgiciteit nu, en moet men naar het verleden van TOEN kijken, dus VOOR er de Zuidelijke Nederlanden waren, omdat op dat moment, enkel het verleden van TOEN een volk kon definieren. En zo voort. En op den duur komen we uit bij de territorialiteit van wat stammen in het Kolenwoud he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het punt is dat "historisch" niet kan gebruikt worden. Immers, je zou anders moeten zeggen dat binnen 400 jaar, het concept "Belg" toepasselijker zou zijn dan "Vlaming" mocht Vlaanderen dan onafhankelijk zijn, want *historisch* waren dat vroeger Belgen ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is het verleden van ons volk : ![]() Ook toen al was het belangrijk om de buren duidelijk te maken dat ze ze wel mochten langskomen om handel te drijven in bier, mede, everzwijnen enz maar dat ze niet welkom zijn als het is voor de boel te veroveren. Het historische begin van de concepten 'grens', en het belang om die te verdedigen. ![]() De geschiedschrijvers Uderzo & Coscinny hebben in hun Commentarii de bello Gallico zeer goed de geschiedenis der Belgen beschreven. (zie bovenstaande verwijzing) Maar ze vonden het de moeite niet waard de geschiedenis der Batavieren te boek te stellen. Zie onderstaande historische bron ![]()
Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 november 2022 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |