Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie manu militari de boerenbetogingen opdoeken?
Ja 10 37,04%
Neen 14 51,85%
Mijn naam is Haas 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2024, 17:05   #281
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
https://www.hln.be/zemst/zij-maken-t...aken~a6260896/

"Zij maken tot 80.000 euro winst op een hectare aardappelen en bij ons schiet er nog geen 500 euro over."
Dat was mijn punt juist. Als je zelf 500 Euro winst hebt door "enkel maar boer" te zijn, maar je zou 80 000 Euro winst maken OP HETZELFDE PRODUCT door het "aan de man te brengen"... WAAR WACHT JE DAN OP OM HET TE DOEN ?

Welke onnozelaar stelt zich tevreden met 500 Euro winst, als het volstaat om het ook nog eens te gaan distribueren en verkopen, en er 80 000 Euro van te maken ??

Waar wacht men op om zijn eigen distributie keten op te stellen en zelf die 80 000 Euro binnen te rijven ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2024 om 17:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 17:08   #282
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
1 van de bezwaren die realistisch zijn, is het feit dat landbouwproducten van buitenaf aan andere normen onderworpen zijn dan EU landbouwspul.

Best vergelijkbaar met een blik Peruaanse asperges, gegroeid op een oude goudmijn, en een bussel asperges gegroeid in Vlaamse PFAS grond.
Ik dacht dat ook, maar dat is blijkbaar niet waar. In de mate dat het wel waar is, dan moet daar inderdaad iets aan gedaan worden, en hebben die boeren daar een punt.

Maar zover ik begrepen had, in het CETA akkoord met Canada, moeten de Canadese boeren die een vergunning willen om naar de EU te exporteren zonder import taxen, wel degelijk aan een equivalente norm set voldoen, een van de redenen waarom er zo weinig Canadese boeren GEBRUIK MAKEN van die mogelijkheid en dus NIET naar de EU exporteren. Voor zover ik gehoord had, blijft Canada VER onder de quota export die ze naar de EU mogen doen volgens CETA, juist omdat maar weinig Canadese boeren goesting hebben om aan al die normen et voldoen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2024 om 17:08.
Oud 3 februari 2024, 17:10   #283
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Oxfam steunt STRAATARME boeren in ontwikkelingslanden.
De inlandse noodlijdende boeren moeten gesteund worden in de 1ste plaats door de kapitalistische organisatie Boerenbond.
Misschien in de eerste plaats door 2/3 van de boeren uit te nodigen ermee te stoppen zodat het 1/3 dat overblijft beter kan leven ?
Oud 3 februari 2024, 17:12   #284
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Misschien in de eerste plaats door 2/3 van de boeren uit te nodigen ermee te stoppen zodat het 1/3 dat overblijft beter kan leven ?
En wat moeten die 2/3 dan doen voor hun broodwinning ?
Het enige dat ze kunnen is BOEREN !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 17:15   #285
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag in de krant een foto van een boer met een plakkaat waarop staat: 't Is niet voor niet dat BELEID en DEBIEL uit dezelfde letters bestaan !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 17:17   #286
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
En wat moeten die 2/3 dan doen voor hun broodwinning ?
Het enige dat ze kunnen is BOEREN !
Dat is nooit een goed argument. Ik kan enkel maar vuile liedjes zingen onder de douche, moet men mij daar nu ook een deftig loon voor geven ?

Ik begrijp dat voor een mens van 50 jaar. Maar ik begrijp dat niet voor een jonge gast van 25 jaar. Die kan toch evengoed verkoper worden in een supermarkt, een groentenwinkel opendoen, bij een tuinierbedrijf gaan werken of weet ik veel ? Of beter nog, biologie leraar worden of zo ?

Zeggen "ge moet mijne stiel blijven betalen want dat is het enige dat ik kan" als jonge gast, dat is toch te zot om rond te lopen. In gelijk welk ander vak is het zo dat ge maar uw plan moet trekken en als ge geen job vindt, moet ge iets anders gaan doen he. Waarom zouden boeren door de gemeenschap moeten betaald blijven om hun HOBBY blijven voort te mogen doen ?

Maar ja, als het enige dat ze kunnen, boeren is, dan is het niet verwonderlijk dat ze als BEDRIJFSLEIDER in de patatten zitten he, letterlijk dan.

Let wel, wat schandalig is, is dat die mensen erin getuind werden DOOR AL DIE SUBSIDIES. Daardoor zijn die kunnen blijven doorwerken in een verlieslatende markt want oververzadigd. En snapten die het signaal niet van "ik ben failliet".

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2024 om 17:19.
Oud 3 februari 2024, 17:22   #287
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik dacht dat ook, maar dat is blijkbaar niet waar. In de mate dat het wel waar is, dan moet daar inderdaad iets aan gedaan worden, en hebben die boeren daar een punt.

Maar zover ik begrepen had, in het CETA akkoord met Canada, moeten de Canadese boeren die een vergunning willen om naar de EU te exporteren zonder import taxen, wel degelijk aan een equivalente norm set voldoen, een van de redenen waarom er zo weinig Canadese boeren GEBRUIK MAKEN van die mogelijkheid en dus NIET naar de EU exporteren. Voor zover ik gehoord had, blijft Canada VER onder de quota export die ze naar de EU mogen doen volgens CETA, juist omdat maar weinig Canadese boeren goesting hebben om aan al die normen et voldoen.
Waarom vind ik dan gemakkelijker blikken met Peruviaanse asperges in de winkel, dan Belgische?
Oud 3 februari 2024, 17:29   #288
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar wacht men op om zijn eigen distributie keten op te stellen en zelf die 80 000 Euro binnen te rijven ?
Er zijn de jongste decennia een hoop ecclectische intiatieven gegroeid op basis van dit concept: hoevewinkels, zelfplukvelden, groentenabonnementen, lokale-producten-winkels, cooperatieven, eerlijke-prijs-producten in de supermarktrekken (zoals de melk in Frankrijk)...

Het zou inderdaad de moeite zijn om een grootschaliger en uniformer project in die zin op poten te zetten, maar dat is er om diverse redenen nog niet van gekomen.

Oud 3 februari 2024, 17:59   #289
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom vind ik dan gemakkelijker blikken met Peruviaanse asperges in de winkel, dan Belgische?
De vraag is of die Peruviaanse asperges niet aan EU normen voldoen.
Oud 3 februari 2024, 18:28   #290
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
De vraag is of die Peruviaanse asperges niet aan EU normen voldoen.
Indien ze wel voldoen, hoe kunnen ze concurreren met de EU asperges?

is er ergens anders een andere kost?
Oud 3 februari 2024, 18:57   #291
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze kunnen asperges leveren in een seizoen waar wij er geen hebben.
Hun boeren en boerenknechten verdienen zeer weinig.

Voor het algemene plaatje: ik meen dat de voorloper van de EU begonnen is met de landbouwsubsidies om de concurrentie tussen de toen aangesloten landen te verzachten. Anders zou de eenheidsmarkt onmogelijk geweest zijn.

En nog wat bla bla daarbij allemaal.
Ik ben geen forum-landbouw-economie-deskundige.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 19:28   #292
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ze kunnen asperges leveren in een seizoen waar wij er geen hebben.
Hun boeren en boerenknechten verdienen zeer weinig.

Voor het algemene plaatje: ik meen dat de voorloper van de EU begonnen is met de landbouwsubsidies om de concurrentie tussen de toen aangesloten landen te verzachten. Anders zou de eenheidsmarkt onmogelijk geweest zijn.

En nog wat bla bla daarbij allemaal.
Ik ben geen forum-landbouw-economie-deskundige.
Hoe zou het trouwens zijn met de boterberg?
Oud 3 februari 2024, 19:58   #293
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik vermoed dat Peruviaanse boeren minder krijgen dan Europese he.
Daar waar een Europese boer bleit, springt een Peruviaanse boer van blijdschap in de lucht he.
Oud 3 februari 2024, 20:00   #294
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was een voorwaarde van De Gaulle om aan Europa deel te nemen, omdat Frankrijk veel meer landbouw had dan Duitsland, en De Gaulle daar een middel door zag om geld binnen te doen.
Oud 3 februari 2024, 20:06   #295
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het zou inderdaad de moeite zijn om een grootschaliger en uniformer project in die zin op poten te zetten, maar dat is er om diverse redenen nog niet van gekomen.
Ik denk dat die "diverse redenen" juist zijn dat zoiets grootschalig organiseren een beetje duurder uitvalt dan gedacht. Merk trouwens op dat het hier om klein dingskes gaat:

De boer krijgt 40 tot 50% meer op zijn verkoopsprijs, dat is geen "factor 5" he. Per liter is dat 11 tot 13 centiemen. (0.39 * (1 - 1/1.4) )

En de klant moet ... 12 centiemen meer betalen.

(588 / 49).

Kortom, de klant betaalt meer om de boer wat meer kunnen te geven.

Niet echt "spectaculaire woekerwinsten wegdoen" niewaar.

Wat de boer meer krijgt, is wat de klant meer betaalt, en dat is dan met een initiatief zonder winstgevend oogmerk.

Dat initiatief bevestigt dus wat ik hier al gans de tijd zit te vermoeden: er zijn geen woekerwinsten die maken dat den boas ne smeirlap is. De reden waarom boeren weinig krijgen is omdat klanten weinig betalen in de winkel.

Willen wij dat boeren meer krijgen, dan moeten we meer betalen in de winkel.

Het is wel prachtig "communicatief" voorgesteld he. Maar dat is gewoon melk die 12 centiemen duurder is, om 12 centiemen meer aan de boer te geven. Meer is daar niet aan. De rest van de kosten zijn dus "onvermijdelijk" en er is nergens een evidente woekerwinst die de "smeirlappen" pakken he.

Maar "ochottekes gij moet maar 6 Euro meer betalen, en daardoor krijgt den boer 50% meer inkomen" is prachtig voorgesteld niewaar

Blijkt dat die 50% meer inkomen neerkomt om van U 6 Euro meer te krijgen

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 februari 2024 om 20:11.
Oud 3 februari 2024, 22:00   #296
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hoe zou het trouwens zijn met de boterberg?
Jeroen Meus heeft die doen smelten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 22:33   #297
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 4 februari 2024, 06:25   #298
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie ?

In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2024, 21:19   #299
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
https://www.hln.be/zemst/zij-maken-t...aken~a6260896/

"Zij maken tot 80.000 euro winst op een hectare aardappelen en bij ons schiet er nog geen 500 euro over."

Het spek staat blijkbaar ook goedkoop want ze schieten er serieus mee.

Ik heb even opgezocht en ik zie opbrengsten van 48 tot 55 ton per hectare.
Hoe kan een supermarkt daar nu €80k winst op maken?
Niet. Die man kent het verschil niet tussen omzet en winst.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2024, 18:38   #300
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bon,

De premier had wel een punt te stellen dat er een soort solidariteitsmechanisme zou moeten zijn om de winsten in de keten beter te verdelen...

Bij diegene die het voedsel MAAKT zit die dus niet....

Dan nog vond ik het onverschoonbaar dat die betogende boeren verkozen om de werkmensen te kloten in plaats van de agro-bazen die nochtans in hun sjieke villa's temidden het platteland toeven....

Laatst gewijzigd door kelt : 5 februari 2024 om 18:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be