Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2024, 15:07   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In ieder geval, voor kleine aankopen ben ik terug overgestapt op cash. En het bevalt me wonderwel. Ik denk dat ik dit zal blijven doen.
Kortom, het argument "de overheid moet niet weten wat ik met m'n geld doe" gaat niet op. Het zal de overheid worst wezen waar u een broodje met hesp koopt, of waar u een kopje koffie met een roomsoes gebruikt, of waar een bak bier gaat halen, of u een grote dan wel kleine bak friet bestelt in de frituur om de hoek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 15:11   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik probeer ook al een tijdje meer cash te gebruiken maar het komt er meestal niet van. Als er teveel volk achter me staat, zowat altijd dus, ga ik voor de kaart. Het is gewoon een feit, dat bewijzen de cijfers, dat het aandeel cash in het betalingsverkeer blijft dalen. Uw inschatting dat cash terug veld gaat winnen deel ik niet.
Waar ik ook ga, supermarkt, kledingzaak, multimarkt, bakker om de hoek, delicatessezaak, tuincentrum... ik zie altijd meer mensen met de kaart betalen dan met baar geld. Enkel op de markt zie ik veel cash bovenhalen, maar ook daar neemt digitaal betalen toe.
Oud 14 juni 2024, 15:12   #223
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, het argument "de overheid moet niet weten wat ik met m'n geld doe" gaat niet op. Het zal de overheid worst wezen waar u een broodje met hesp koopt, of waar u een kopje koffie met een roomsoes gebruikt, of waar een bak bier gaat halen, of u een grote dan wel kleine bak friet bestelt in de frituur om de hoek.
Heb ik nooit gezegd in die zin. Zeker niet dat het de overheid is. Wel de banken en bedrijven. Ze weten precies wat men koopt. Daar hebben ze geen zaken mee. Wij zijn veel te laks geworden in dit soort zaken omdat we de controle hebben verloren over wat bedrijven nu over ons weten.

Opmerkelijk.

Nederlandse Bank verrast.

In veel publicaties werd vermeld dat jongeren 25 procent van hun uitgaven contant afrekenen. Daarmee is dit na senioren, en personen met financiële problemen, de leeftijdscategorie die het vaakst de portemonnee pakt om met muntjes en briefgeld af te rekenen. De Nederlandsche Bank was verrast met deze uitslag, de media vonden het ook opmerkelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2024 om 15:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 15:16   #224
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zit nergens een scheldwoord in mijn bericht. De realiteit is nu eenmaal wat ze is: types als u die Poetins agressie verdedigen zitten vaak ook in het wereldje van het complotdenken met het ondertussen bekend lijstjes als verzet tegen digitaal betalen, tegen de EU, tegen de NAVO, tegen dit en tegen dit... gelovend in chemtrails, de cabal, platte aarde, chips in de coronavaccins, enzovoort en zo verder.
Dat allemaal op één hoopje gooien is ook niet correct.

Men kan best
  • tegen Poetins agressie zijn
  • zich verzetten tegen digitaal betalen
  • tegen de EU de zijn
  • voor de NAVO zijn

én niks te maken hebben met chemtrails, cabal (wat is dat trouwens?), platte aarde, chips in de coronavaccins etc.

Citaat:
Natuurlijk is een democratische basis voor het digitaal betalen: de mensen zelf kiezen er in België massaal voor. Als meer dan 65% van de transacties gebeuren door pinnen, met digitale overschrijving, door payconiq... dan mag u nog zoveel op uw kop staan, de mensen kiezen hiervoor. Ook niet echt verwonderlijk: het is gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. De overheid werkt helemaal niet tegen om wat baar geld in huis te hebben. De vraag is echter wat u met grote hoeveelheden cash geld wel wilt doen. Met de bankbriefjes uw muur behangen of zo?
Even meegaand in uw hypothese dat er een democratische basis zou zijn voor digitaal betalen, dat is op geen enkele manier een reden dat men niet pro-cash zou mogen zijn.

Voor hetzelfde geld kan ik beweren dat een meerderheid van de Europeanen de migratie duldt (en op pro-migratie partijen stemt) en er dus een democratische basis zou voor zijn.

Of dat er een democratische basis zou zijn voor gelijk welke activiteit die door een meerderheid van de mensen gedaan wordt. Onzin dus.
Oud 14 juni 2024, 15:19   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik probeer ook al een tijdje meer cash te gebruiken maar het komt er meestal niet van. Als er teveel volk achter me staat, zowat altijd dus, ga ik voor de kaart. Het is gewoon een feit, dat bewijzen de cijfers, dat het aandeel cash in het betalingsverkeer blijft dalen. Uw inschatting dat cash terug veld gaat winnen deel ik niet.
Voor kleine bedragen. Maar goed we zullen zien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2024 om 15:19.
Oud 14 juni 2024, 15:21   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik nooit gezegd in die zin. Zeker niet dat het de overheid is. Wel de banken en bedrijven. Ze weten precies wat men koopt. Daar hebben ze geen zaken mee. Wij zijn veel te laks in dit soort zaken.
Privacy wetten verbieden uitdrukkelijk dat bedrijven toegang hebben tot uw bankgegevens. Diezelfde privacy wetten verbieden ook dat banken in kaart brengen wat uw consumptiegedrag is. Het is loze prietpraat die u hier komt te vertellen.

De kleine zelfstandige leeft immers grotendeels van een vaste klandizie. En die kent hij en hij weet wat hun koopgedrag is. Dat is bijvoorbeeld ook zo bij het vast publiek op markten. Misschien moet u de volgende keer gemaskerd om uw brood gaan. Stel je eens voor dat uw bakker te weten komt wat u koopt!
Oud 14 juni 2024, 15:21   #227
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit gezegd dat digitale betalingen zouden verdwijnen. Maar voor kleine dagdagelijkse aankopen zal men meer en meer cash gaan gebruiken in de toekomst. Dat is mijn inschatting. Cash is nog niet weg.
Uw inschatting is nergens op gebaseerd en naar goeie gewoonte potsierlijk. Cash verdwijnt. Het wordt enkel nog gebruikt door zelfstandigen met teveel zwarte, bejaarden en de aluhoedjes.

De zwarte economie krimpt, de huidige generatie bejaarden valt binnenkort ook weg en dan heb je inderdaad nog de aluhoedjes die geloven dat de bank geinteresseerd is in de bak frieten die ze kopen op vrijdagavond.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 15:21   #228
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar ik ook ga, supermarkt, kledingzaak, multimarkt, bakker om de hoek, delicatessezaak, tuincentrum... ik zie altijd meer mensen met de kaart betalen dan met baar geld. Enkel op de markt zie ik veel cash bovenhalen, maar ook daar neemt digitaal betalen toe.
Dat is ook zo. Maar meer en meer zie ik ook mensen die contant betalen, ook al is het veruit één minderheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2024 om 15:22.
Oud 14 juni 2024, 15:22   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor kleine bedragen. Maar goed we zullen zien.
Net niet, anders is het onverklaarbaar waarom Payconiq zo'n enorm succes kent. Dat is net een betaalsysteem dat veel wordt gebruikt voor kleine bedragen.
Oud 14 juni 2024, 15:24   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. Maar meer en meer zie ik ook mensen die contant betalen, ook al is het veruit één minderheid.
Dat is gewoon niet zo. Het omgekeerde wordt trouwens keer op keer bevestigd tijdens de koopjesperiodes, tijdens het kerstwinkelen... waar jaar na jaar de records aan digitale betalingen worden gebroken.

Lees dit ook maar eens, volledig in tegenspraak met wat u hier uit de losse pols beweert:

https://www.bancontact.com/nl/nieuws...vijf-jaar-tijd
Oud 14 juni 2024, 15:27   #231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net niet, anders is het onverklaarbaar waarom Payconiq zo'n enorm succes kent. Dat is net een betaalsysteem dat veel wordt gebruikt voor kleine bedragen.

Payconic kost geld. Mijn systeem kost niets.
Oud 14 juni 2024, 15:29   #232
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer een ongefundeerde en onzinnige bewering. Hangt allemaal af van aantal transacties en grootte van die transacties

https://www.gondola.be/nl/news/betal...-dan-met-kaart
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 14 juni 2024 om 15:30.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 15:30   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik nooit gezegd in die zin. Zeker niet dat het de overheid is. Wel de banken en bedrijven. Ze weten precies wat men koopt. Daar hebben ze geen zaken mee. Wij zijn veel te laks geworden in dit soort zaken omdat we de controle hebben verloren over wat bedrijven nu over ons weten.

Opmerkelijk.

Nederlandse Bank verrast.

In veel publicaties werd vermeld dat jongeren 25 procent van hun uitgaven contant afrekenen. Daarmee is dit na senioren, en personen met financiële problemen, de leeftijdscategorie die het vaakst de portemonnee pakt om met muntjes en briefgeld af te rekenen. De Nederlandsche Bank was verrast met deze uitslag, de media vonden het ook opmerkelijk.
En natuurlijk vermeldt u de bron niet, want daar staat verder ook in te lezen:

Citaat:
Het gebruik van contant geld neemt al jaren af. Vooral internetbankieren groeit hard. In Nederland wordt nog zo’n 15 procent van alle transacties met contant geld gedaan. Tien jaar geleden was dat nog 57 procent. In geld uitgedrukt is 20 procent van alle betalingen contant.
En ook eens lezen wat de oorzaak is van dat cash gebruik bij jongeren:

Citaat:
Maar de praktijk is anders, blijkt uit het onderzoek van DNB. Een kwart van de uitgaven doen jongeren contant. Een reden kan zijn dat ouders jongeren nog vaak contant zakgeld geven. Daarnaast doen jongeren vooral kleine uitgaven, zoals voor het kopen van een blikje frisdrank. “Een blikje frisdrank reken je iets gemakkelijker contant af dan een koelkast,” zegt Reijerink.
Ik geef wel de verwijzing:

https://www.parool.nl/nederland/jong...rast~b2380af9/
Oud 14 juni 2024, 15:32   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O jawel, iedereen verliest wel eens contant geld...

Payconiq is trouwens bij mijn bank... gratis. Zoek maar op: Argenta.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 juni 2024 om 15:34.
Oud 14 juni 2024, 15:34   #235
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En natuurlijk vermeldt u de bron niet, want daar staat verder ook in te lezen:

En ook eens lezen wat de oorzaak is van dat cash gebruik bij jongeren:

Ik geef wel de verwijzing:

https://www.parool.nl/nederland/jong...rast~b2380af9/
Dat maakt niet uit. Jongeren betalen nog veel in cash.
Oud 14 juni 2024, 15:38   #236
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O jawel, iedereen verliest wel eens contant geld...

Payconiq is trouwens bij mijn bank... gratis. Zoek maar op: Argenta.
Kosten zijn kosten. Ik heb geen kosten.
Oud 14 juni 2024, 15:39   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat maakt niet uit. Jongeren betalen nog veel in cash.
Veel? Leest u eigenlijk zelf wat u citeert?

Citaat:
In veel publicaties werd vermeld dat jongeren 25 procent van hun uitgaven contant afrekenen.
Oud 14 juni 2024, 15:41   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kosten zijn kosten. Ik heb geen kosten.
Ik ook niet. U moet alleen de juiste bank kiezen. Zoals ik al aangaf: zoek maar op bij Argenta. Gratis zichtrekening, gratis debet- en creditcard, gratis payconiq, gratis geldafhalingen in binnen- als buitenland.

Dus, over welke "kosten zijn kosten" hebt u het?

En zoals ik aangaf: je hebt met cash geld wel eens kosten. De kost dat er wel eens iets verloren raakt.
Oud 14 juni 2024, 15:45   #239
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ook niet. U moet alleen de juiste bank kiezen. Zoals ik al aangaf: zoek maar op bij Argenta. Gratis zichtrekening, gratis debet- en creditcard, gratis payconiq, gratis geldafhalingen in binnen- als buitenland.

Dus, over welke "kosten zijn kosten" hebt u het?

En zoals ik aangaf: je hebt met cash geld wel eens kosten. De kost dat er wel eens iets verloren raakt.
Argenta is een goed bankje. Ik heb daar veel positiefs iover gehoord. Vooral klantvriendelijk. Is dit geen familie van KBC?

Moet u niet € 18 per jaar betalen (administratiekosten) en een zeer klein bedrag per verrichting met Payconic?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 juni 2024 om 15:50.
Oud 14 juni 2024, 15:47   #240
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat er meer mensen worden afgeluisterd dan men over het algemeen denkt. Meer dan ooit te voren zelfs...

Aangenomen dat dit waar is: WIE O WIE is daar dan voor verantwoordelijk?

Bart De Wever?
Het 'fascistische' VB?
De 'democratische' partijen?

De 'aliens'?
De 'reptilians'?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be