![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2241 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2242 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Of jij het kunt checken of niet interesseert mij niet. Natuurlijk is niet iedere Vlaming veeltalig, ik denk niet dat iemand dat ooit beweerd heeft. Dat betekent niet dat wij het internationaal slecht doen, ik denk dat wij het stukken beter doen dan bijv. de Fransen of de Walen. Jij zou beter toch wat op je spelling letten, of op uw zout...
|
|
|
|
#2243 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
[quote=Het Oosten;10400256]
Citaat:
De gemiddelde Vlaming is wél hard werkend. Heel wat Vlamingen spreken ook Frans en Engels; sommigen ook Duits. "De" veeltalige Vlaming is relatief groot in getal. Enige jaren terug waren in de UNO bijna de helft v.d. tolken VLAMINGEN !!! Toevallig weten de meeste belgicisten dat niet. |
|
|
|
|
|
|
#2244 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vroeger had de Nederlandstalige Belg ofte Vlaming duidelijk een streepje voor op het vlak van de talenkennis . Hij kon dikwijls de Franse taal (een Romaanse taal) spreken en zijn moedertaal was een Germaanse taal: het Nederlands. Het maakte hem vrij geschikt om eerder gemakkelijk andere Europese talen aan te leren. Nu is dit voordeel voorbij. De jeugd of mensen beneden een bepaalde leeftijd spreken geen Frans meer of nog maar zelden.De tijden zijn veranderd. En vandaar dat Vlamingen niet meer zo uitblinken of excelleren op het vlak van meertaligheid, Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2024 om 14:37. |
|
|
|
|
|
|
#2245 | |
|
|
[quote=Boduo;10400274]Zijn bron was "Het Belang van Limburg", mijn bron die, maar ook "De Gazet van Antwerpen".
Maar Stijn Baert heeft dat aan velen verteld. Citaat:
|
|
|
|
#2246 | |
|
|
Citaat:
Maar ik wou wel eens uw bron weten voor uw beweringen. Toen ik legerdienst deed, las ik in de kwaliteitskranten dat de kennis van het Frans schrikbarend achteruitging bij de Vlamingen, terwijl de Franstaligen verbazingwekkend goed Nederlands spraken. Het was leuk om dat live te testen, want ik deed dienst bij de Medische Dienst, dus het krioelde daar van de Franstalige studenten (dokters en verplegers). Er was helemaal niets van te merken. Het waren de Vlamingen die Frans spraken, de Franstaligen kwamen niet verder dan "koetentag". De enige anderstaligen die het goed deden waren de Duitstalige Belgen, die de 3 landstalen spraken. Op dat moment sprak ik zelf Nederlands, Engels, Frans en Duits. We zijn ondertussen 34 jaar verder, en nog altijd hoor ik het verhaal dat de Vlamingen zo slecht Frans spreken, en regelmatig het fabeltje dat de Franstaligen zo goed Nederlands spreken. Ik heb toen gezien dat er nogal een kloof gaapte tussen wat belgicisten beweren en hoe het in werkelijkheid is.
|
|
|
|
#2247 | |
|
|
Citaat:
luisteren en braaf zijn is de boodschap
|
|
|
|
#2248 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uw post (niet lang moeten zoeken): Citaat:
Wijsneus , verbeter de wereld, begin bij uzelf. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2024 om 15:32. |
||
|
|
|
|
|
#2249 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Heeft helemaal niets met taalkennis te maken. |
|
|
|
|
|
|
#2250 | |
|
|
Citaat:
U was toch diegene die met schoolpunten op een zeer betweterige manier punten uitdeelde aan anderen? Ik weet nu niet meer of het als System of als Het Oosten was. Maar zoals altijd heeft u weinig over de grond van de zaak te vertellen. Ik vroeg u naar een bron voor uw bewering. Ik gaf u ook een voorbeeld van hoe men al minstens 35 jaar doet alsof de Franstaligen ons aan het inhalen zijn, en daar in werkelijkheid geen spoor van te bekennen is. Dus ook als het over de grond van de zaak gaat, heeft u geen nuttige inbreng. Niets nieuws onder de zon dus... Im Osten nichts Neues...
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 15 augustus 2024 om 16:08. |
|
|
|
|
|
|
#2251 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toemaatje voor onwetenden. Vraag aan de Taalunie. Vraag Is 'zoudt' correct in de volgende zin: Zoudt u het formulier ingevuld willen terugsturen? Antwoord Zoudt is correct, maar erg formeel en nog weinig gebruikelijk. Besluit. 'Zoudt' hegeen ik gebruikte is dus correct maar wat verouderd. Niet in Limburg echter. 'Hutselen' het woord dat u gebruikte was echter wél fout . Ken uw taal! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2024 om 16:29. |
|
|
|
|
|
|
#2252 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2253 | |
|
|
Citaat:
Oubollig Nederlands, oubollige gedachten. Belgicisten. Ver moet je niet zoeken...
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 15 augustus 2024 om 17:02. |
|
|
|
|
|
|
#2254 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
”zeg jong,zoudt ge me eens een plezier willen doen? Ga me dit of dat eens halen in de tuin.” Niets oubolligs aan. Eerder dagdagelijkse taal. Edoch , uw begripsvermogen en kennis lijkten me wat beperkt op dit vlak, is het niet?Tenminste zo ziet er het toch naar uit. Want anders zou u dit weten. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2024 om 18:18. |
|
|
|
|
|
|
#2255 | |
|
|
Citaat:
Alsof dat een referentie is. Je hebt zelf aangegeven dat de Taalunie het verouderd vindt. Als jij per se oubollig wilt klinken, doe maar. Je bent goed bezig.
|
|
|
|
#2256 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
”zeg jong,zoudt ge me eens een plezier willen doen? Ga me dit of dat eens halen in de tuin.” Niets oubolligs aan. Eerder dagdagelijkse taal. Edoch , uw begripsvermogen en kennis lijkten me wat beperkt op dit vlak, is het niet?Tenminste zo ziet er het toch naar uit. Want anders zou u dit weten. Zelfs Kamiel Spiessens spreekt een taal (Vlaams) die u niet meer schijnt te kennen. https://www.youtube.com/watch?v=2D1rJKdB8qw Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 augustus 2024 om 18:37. |
|
|
|
|
|
|
#2257 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U kunt ook zeggen dat het wat formele taal is. Dat zegt de taalunie ook. Natuurlijk als veel mensen zulke taal nog gebruiken, is het natuurlijk niet oubollig.
|
|
|
|
|
|
#2258 | |
|
|
Citaat:
Ik hoop voor u dat u niet op die manier spreekt.
|
|
|
|
#2259 | |
|
|
Citaat:
Geef gewoon toe dat je taal ouderwets is, met uw 'ge' en 'gij'.
|
|
|
|
#2260 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|