Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2024, 09:44   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Het fiscaal gelijkschakelen van EV’s komt eraan.

Wat iedereen verwacht heeft natuurlijk. De (Vlaamse) regering kan de inkomsten niet missen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240830_91900965

Citaat:
Voor chauffeurs in Vlaanderen gelden twee verkeerstaksen: een eenmalige belasting bij de inschrijving van de wagen (de zogenoemde BIV), en de jaarlijkse verkeersbelasting. Auto’s die rijden op stroom of waterstof zijn daarvan vrijgesteld. Die fiscale vrijstelling willen N-VA, Vooruit en CD&V herzien, zo staat te lezen in een onderhandelingsnota. De voorbije vier jaar is het aantal stekkerauto’s in Vlaanderen vertienvoudigd, en zo loopt de schatkist belastinginkomsten mis.

Precieze tarieven of overgangstermijnen zijn niet bekend, maar wellicht wordt het huidige nultarief voor wagens op stroom of waterstof stapje per stapje afgebouwd. Alleen nieuwe eigenaars zullen de eenmalige inschrijvingstaks moeten betalen. Wie al met zo’n wagen rijdt, krijgt die rekening niet gepresenteerd. Dat zou wél het geval zijn bij de jaarlijkse verkeersbelasting.

Ten slotte wordt ook de aankooppremie van 5.000 euro voor nieuwe elektrische auto’s — die tot eind dit jaar geldig blijft — geschrapt.
Oud 30 augustus 2024, 10:28   #2
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard, zo kennen we onze regeringen.
Eerst wat lokaas gooien en eens er genoeg in gebeten hebben de voordelen afschaffen.
Met de zonnepanelen was het hetzelfde liedje.
Bijgevolg, vertrouw nooit ofte nimmer een regering en politiekers. Ze hebben het al honderden jaren nog nooit goed voorgehad met Jan en Mieke Modaal
Oud 30 augustus 2024, 10:29   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Stapje per stapje. Goed zo.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 10:44   #4
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

De overheid liep vooral inkomsten uit accijnzen mis, wat een belangrijke beweegreden vormt.

Persoonlijk vind ik het wel terecht dat elektrische wagens ook verkeersbelasting mogen betalen. Vergeet niet dat elektrische wagens ook veel meer wegen, en dus het wegennet zwaarder belasten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 10:50   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
De overheid liep vooral inkomsten uit accijnzen mis, wat een belangrijke beweegreden vormt.

Persoonlijk vind ik het wel terecht dat elektrische wagens ook verkeersbelasting mogen betalen. Vergeet niet dat elektrische wagens ook veel meer wegen, en dus het wegennet zwaarder belasten.
Je zou nog eens kunnen verschieten dat dit gewichtsverschil vanaf segment middenklasse bijna verwaarloosbaar is. Ggl is uw vriend.

En de BEV kan alleen maar lichter worden tegen pakweg 2030. Ik denk dat tegen dan er pas een gelijkschakeling gaat zijn qua jaarlijkse wegentaks.

Plug-in hybrides die ik niet bij de puur electrische wagen reken wegen zelfs iets zwaarder dan de pure EV van een vergelijkbare versie. Men kan ff nadenken waarom.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2024 om 10:59.
Oud 30 augustus 2024, 10:58   #6
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je zou nog eens kunnen verschieten dat dit gewichtsverschil vanaf segment middenklasse bijna verwaarloosbaar is. Ggl is uw vriend.

En de BEV kan alleen maar lichter worden tegen pakweg 2030. Ik denk dat tegen dan er pas een gelijkschakeling gaat zijn qua jaarlijkse wegentaks.

Plug-in hybrides die ik niet bij de puur electrische wagen reken wegen zelfs zwaarder dan een pure EV. Men kan ff nadenken waarom.
Ik heb niets tegen elektrische wagens. Ik ga me dus zeker ook niet bezighouden met dergelijke zaken op te zoeken om vergelijkingen te maken. Zelf rijd ik wel met een Peugeot 3008 op benzine.

Destijds heb ik wel een Tesla model 3 overwogen, maar uiteindelijk toch voor de Peugeot 3008 op fossiele brandstoffen gegaan.

Ik ga wel opvolgen hoe de automarkt verder evolueert, ik sta voor alles open. Bij veel elektrische wagens schrikt de beperkte actieradius alsook het lange laden mij af.

Citaat:
Oud 30 augustus 2024, 11:02   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niets tegen elektrische wagens. Ik ga me dus zeker ook niet bezighouden met dergelijke zaken op te zoeken om vergelijkingen te maken. Zelf rijd ik wel met een Peugeot 3008 op benzine.

Destijds heb ik wel een Tesla model 3 overwogen, maar uiteindelijk toch voor de Peugeot 3008 op fossiele brandstoffen gegaan.

Ik ga wel opvolgen hoe de automarkt verder evolueert, ik sta voor alles open. Bij veel elektrische wagens schrikt de beperkte actieradius alsook het lange laden mij af.
Dat is natuurlijk een andere discussie. Dat laatste zal tegen 2030 verleden tijd zijn. Behalve voor de stads-EVs die een grote batterij niet nodig hebben.
Oud 30 augustus 2024, 12:17   #8
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een andere discussie. Dat laatste zal tegen 2030 verleden tijd zijn. Behalve voor de stads-EVs die een grote batterij niet nodig hebben.
Vandaar dat ik er ook voor open sta. De technologie zal blijven evolueren en huidige ongemakkelijkheden kunnen verder verbeterd worden.

Uiteindelijk zal de 'markt' het aandeel van ieder type voertuig bepalen. Een 'markt' wordt gestuurd door de wet van vraag en aanbod. Daarom vind ik het wel goed dat bep. steunmaatregelen ten gunste van elektrische voertuigen teruggedraaid worden, dit verstoort namelijk de werking van de vrije markt. Zonder overheidsinmenging krijg je nu eindelijk een vrije markt. En dat is interessant, want een vrije markt alloceert zichzelf.

Als elektrische wagens blijven verbeteren alsook haalbaar worden qua prijs voor een doorsnee Europeaan, zou het in theorie vanzelf meer marktaandeel verwerven. Dan zijn subsidies of gunstmaatregelen compleet overbodig.

Het terugdraaien van de aankooppremie t.w.v. 5000 € vind ik een goede zaak. Je merkte dat veel mensen - veelal de lagere middenklasse - hiervoor rancuneus waren. 'Wij betalen mee voor de auto's van de rijken'. Dit zorgde voor een algemene verzuring.

Ik zie zeker voordelen in de elektrische wagen voor de consument; zoals lagere onderhoudskost en elektriciteit die goedkoper is dan fossiele brandstoffen.

Ik zie soms ook veel discussies op sociale media omtrent het groene karakter van elektrische wagens. Sommigen nemen vooral de batterij en het ontginnen van litium onder vuur.

Eerlijk gezegd weet ik zelfs niet in welke mate een elektrische wagen groener is dan een brandstoffenauto. Ik ben daarin slecht geplaatst om te discussiëren.

Citaat:
Oud 30 augustus 2024, 14:58   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik sta ook open voor alles ivm voertuigen,
zelfs ook voor de mogelijkheid dat de markt (de consument) de politiek zal dwingen om die 2030 wat naar achter te verschuiven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 15:01   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Eerlijk gezegd weet ik zelfs niet in welke mate een elektrische wagen groener is dan een brandstoffenauto. Ik ben daarin slecht geplaatst om te discussiëren.
2
plus: zeer wantrouwig tegenover fanatiekelingen. Ook groene en ook elektrofiele fanatiekelingen dus.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 15:04   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Carina Luyten

Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro: Vlaamse partijen zijn het eens om geld te halen bij wie elektrisch rijdt
hln.be/binnenland/ged…

30/08/2024, 07:20

Laatst gewijzigd door reservespeler : 30 augustus 2024 om 15:05.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 16:52   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
2
plus: zeer wantrouwig tegenover fanatiekelingen. Ook groene en ook elektrofiele fanatiekelingen dus.
Citaat:
De "milieucijfers" (CO2-equivalent levenscyclus) zijn al vele jaren wetenschappelijk aangetoond. Hier een topic anno 2019: https://forum.politics.be/showthread.php?t=250027
Een wetenschapper (of wetenschappers) die naar de toekomst kijkt.(kijken)

En geen enkele wetenschapper gaat of kan dat weerleggen, zie die oude topic, het wordt enkel maar bevestigd. Dus vandaag zijn die cijfers nog beter, zie studies EU-stroommix.

En die worden elk jaar beter naarmate meer hernieuwbare electriciteit gebruikt wordt. Dat gaat ooit tot 100 %. In bepaalde regio's is dat vandaag al zo.

Maar wat nog belangrijker is de winst op luchtkwaliteit, je moogt altijd en overal de uitlaat van een BEV naar binnen leggen.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2024 om 17:12.
Oud 30 augustus 2024, 17:50   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik sta ook open voor alles ivm voertuigen,
zelfs ook voor de mogelijkheid dat de markt (de consument) de politiek zal dwingen om die 2030 wat naar achter te verschuiven.
Aangezien de EU tot 2035 het kopen van nieuwe autos met verbrandingsmotor zal toelaten en die auto gemiddeld 10-15 jaar meegaat is dat tot 2050. Dit hieronder is de glazen bol van de meeste voorspellers, oktober 2023:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231025_95513203
“Een kilometerheffing is onvermijdelijk”: waarom experten elektrische auto’s als dreiging zien voor de begroting

Hoe verder de elektrificatie van het wagenpark vordert, hoe meer de belastinginkomsten ondermijnd zullen worden. In 2030 zal naar verwachting 35 procent van alle auto’s elektrisch aangedreven zijn, vijf jaar later zal dat al 50 procent zijn. Tegen 2050 zou bijna het volledige wagenpark elektrisch moeten zijn. De inkomsten van auto’s met een verbrandingsmotor lopen trouwens ook al terug omdat die wagens steeds zuiniger worden.
Voor goede occasies die dan na 2040 nog verder verkocht worden tot 2055-2060.

De gewone consument kan eigenlijk niet bepalen hoe de benzineprijs na 2035 zal evolueren, evenzo niet wat er met de prijzen van wisselstukken en onderhoudsmateriaal gaat gebeuren = onderhoudskost van een complete verbrandingsmotor.
"De uitzonderingen bevestigen de regel" (zeldene auto´s = dure oldtimermarkt)

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2024 om 18:08.
Oud 30 augustus 2024, 20:34   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat mij zo blij maakt is dat degenen, met hun goed milieugevoel (omdat ze gene taks en gene BIV moeten betalen) eindelijk ook moeten betalen.

Nu nog de bedrijfswagens belasten zoals het hoort.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2024, 21:27   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat mij zo blij maakt is dat degenen, met hun goed milieugevoel (omdat ze gene taks en gene BIV moeten betalen) eindelijk ook moeten betalen.

Nu nog de bedrijfswagens belasten zoals het hoort.
Salariswagens afschaffen bedoelt u?
Zo ja, 100% akkoord.
Oud 31 augustus 2024, 08:57   #16
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Mag wel zeker. Die elektrische krengen die evenveel of meer lawaai veroorzaken vanaf een bepaalde snelheid zijn nog eens zo zwaar en verkruimelen ons berucht slechte wegennet nog meer. Vermits de elektrische camper er staat aan te komen is de vergunning voor het rijbewijs al met bijna een ton verhoogt bijvoorbeeld. Privaat gemotoriseerd vervoer moet gewoonweg verboden worden. Dat zou heel wat problemen zoals onze slechte ruimtelijke ordening en ettelijke milieuproblemen op lange termijn verhelpen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2024, 09:14   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zo ja, 100% akkoord.
Dat zou in het regeerakkoord kunnen tesamen met een navenante fiscale hervorming.
Politieke moed... (bestaat dat?)
Oud 31 augustus 2024, 09:40   #18
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Zonder die salariswagens was het aandeel EV in het totaal van wagens nog veel minder groot geweest dan nu het geval is.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2024, 11:00   #19
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zo ja, 100% akkoord.
Met "bedrijfswagens belasten zoals het hoort", bedoelt hij wellicht het voornemen in de afgeschoten supernota's van zijn grote nva-voorbeeld om privé gebruik van bedrijfswagens extra te belasten om stroop te smeren bij de jaloerse azijnpissers zonder bedrijfswagen.

Deze politieke nva-regelneef en pestkop heeft helemaal geen bevoegdheid om zich te bemoeien met rechtsgeldige arbeidsovereenkomsten tussen werkgever en werknemer.

De regering geeft meer uit aan SALARISWAGENS dan aan openbaar vervoer, door eu werd belgië hiervoor al op de vingers getikt.
Oud 31 augustus 2024, 12:28   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zonder die salariswagens was het aandeel EV in het totaal van wagens nog veel minder groot geweest dan nu het geval is.
Logisch, door de wet "vergroening autofiscaliteit": https://www.deblaytax.be/nl/nieuws/3...%20medewerkers.

Uiteraard heeft "het systeem salariswagens" niets met de EV an sich te maken.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bedrijfswagen

Laatst gewijzigd door Micele : 31 augustus 2024 om 12:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be