![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je verkoopt uw product met BTW (die je volledig krijgt van de afnemer). Jij recupereert (via het verrekenen bij de BTW-aangifte) de BTW die jij betaalde als aankoper en stort de belasting op de toegevoegde waarde die jij toevoegde door aan de fiscus. Jij importeert stofzuigers buiten de EU. Kostprijs: €100 + BTW = €120 Jij verkoopt ze aan particulieren voor €200 + BTW = €240 Winst = €100 BTW door te storten = €40 - €20 = €20 Jij importeert grondstoffen. Kostprijs: €50 + BTW = €60 Je assembleert en kan de kost ook op €100 brengen. Je verkoopt ze weer aan €200 + BTW = €240 Winst = opnieuw €100 BTW door te storten = €40 - €10 = €30 DE BTW WORDT ALTIJD DOOR DE KOPER BETAALT. De maker/importeur stort de ontvangen BTW door - de BTW die hij zelf betaalde in de keten.
![]() |
![]() |
#182 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is toch elementaire boekhoudkunde zou ik denken ? Kijk, het is heel simpel: de "toegevoegde waarde" is de totale waarde van het eindproduct dat door de eindconsument betaald wordt. Het idee is dat er telkens er waarde toegevoegd wordt, er daar BTW op betaald wordt, maar dat IS KIFKIF als ge dat allemaal samentelt en op het einde in een keer betaalt. Maar dat wil zeggen dat als er een tussenstap is waar een deelproduct op gekocht werd WAAR PER ONGELUK BTW OP BETAALD WERD, die BTW natuurlijk moet teruggegeven worden als dat diende om een verdere stap in de productie van een eindproduct mee te maken, want anders zou er TWEE KEER BTW betaald worden. Bijvoorbeeld: Jan in Brugge maakt vijzen. Hij verkoopt die aan 5 Euro, en daar komt 1 Euro BTW bij als die vijzen een eindproduct zijn die een huisvader gebruikt om zijn dochter mee vast te vijzen aan haar bed. Maar Jef, in Antwerpen, gebruikt die vijzen om kinderspeelgoed mee te maken. Als Jef die vijzen koopt als professioneel, dan moet hij daar geen BTW op betalen, want die vijzen van 5 Euro komen in zijn speelgoed van 20 Euro terecht, waarop in totaal dus 4 Euro BTW betaald wordt. 5 Euro van die 20 Euro komen van die vijzen. Een van die 4 Euros BTW op dat speelgoed is dus eigenlijk van de toegevoegde waarde door vijzen en 3 Euros op de rest van wat de waarde van het speelgoed was. Stel dat Jef die vijzen koopt in de supermarkt, en daar BTW op betaalt. Dan zou op die 5 Euro van die 20 in dat speelgoed TWEE KEER BTW betaald worden: een keer bij de aankoop van de vijzen, en een tweede keer als die waarde van die vijzen in het speelgoed NOG EENS BTW betaalt. Vandaar dat Jef, als hij die vijzen van 5 + 1 = 6 Euro in de supermarkt kocht, als professioneel, die BTW mag terugkrijgen. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 25 mei 2025 om 20:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De hoofdreden waarom ik onmogelijk een goede docent of schoolmeester zou kunnen zijn is mijn hekel gedwongen te worden me bezig te houden om aan gemiddelde leerlingenverstand steeds dezelfde elementaire evidenties te moeten uitleggen.
Anderzijds: gefeliciteerd aan wie dit steeds opnieuw wil pogen te doen. Bewonderingswaardig geduld! Ik ga ondertussen wel wat aan levensgenieterij doen.
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.youtube.com/watch?v=thVre30vuxI
Zoals het begint...De G7 top van ministers van economie/financien was eigenlijk maar net afgerond,met geruststellende eindverklaring en schijnbaar goede relaties tussen de aanwezigen...... .....en vanuit Washington kwam prompt die 50% tariefaankondiging jegens de EU......We zijn nu maandag de 26ste,misschien wordt het tegen 10h54 wel 75,3% ![]() En nu moet de Amerikaanse economieminister daar maar omheen lullen.Het is maar de vraag of die arme man enigszins weet wat zijn grote baas allemaal gaat doen.....(ik vermoed eigenlijk van niet).We voorzien dat Trump zulke dingen nog wel eens gaat doen ,TEMIDDEN een gaande Internationale Conferentie...Just because He Can..... ![]() Tevens wordt Apple ook bedacbt...Want Apple had de laatste jaren (zoals overigens ook andere Smartphone-makers heb ik gemerkt) delen van zijn produktie verschoven naar india vanuit de Volksrepubliek...(om zowel bedrijfs-strategische als kosten-redenen) en het is nu OOK niet goed....beng...tarieven... Laatst gewijzigd door kelt : 26 mei 2025 om 05:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
|
![]() Ik kan het niet duidelijker maken.
Ik zit in de VS. Ik maak een stofzuiger in de VS en verkoop die stofzuiger aan een handelaar in de EU Ik krijg daar 100 euro voor. De handelaar betaalt 100 euro aan mij, en 20 euro aan de EU. Dat lijkt me een handelsbelemmering vergelijkbaar met invoerrechten ten bedrage van 20%. Ofwel ben ik verkeerd, en dan mogen jullie uitleggen wat in dit eenvoudig voorbeeld niet klopt, maar kom niet af met een andere situatie, hee, dat is gewoon cognitive dissonance omdat je geen argumenten hebt en niet wil toegeven dat Trump een punt heeft.
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is nu maandag de 26ste mei en,in tegenstelling tot wat we misschien uit nieuwsberichten zouden kunnen uitmaken in verband met meetings van Amerikanen met verschillende partners heeft de Trump-administratie GEEN ENKELE BREDE HANDELSDEAL met geen enkel ander land op deze planeet gesloten...
Er bestaan hoogstens enkele framework overeenkomsten die missshien,ooit ,nog eens moeten ingevuld worden... We vernemen zelfs dat sommige eerste Amerikaanse voorstellen,zoals met Vietnam,als "afschuwelijk" worden betiteld,absoluut eenzijdige pogingen tot "bullying tactics"...Wat Vietnam ook niet moet en zal aanvaarden.Waarom zouden ze? Eigenlijk is de enige "overeenkomst" die de Trump administratie met een ander land gesloten heeft de scope-gelimiteerde "mineralendeal" met Oekraine...En we hebben geleerd hoe ook daar de VS eerst afkwamen met een lijfeigenschapsvoorstel en het pas in 3de of 4de versie kwam tot een beschaafde deal tussen respectvolle partners..... Waarom zou iemand ook maar enigerlei deal moeten sluiten met de Trump administratie als Vietnam en Oekraine zich niet laten overrulen,ook niet onder extreme druk? We begrijpen natuurlijk waarom de VS de Eu probeert uit elkaar te spelen.De EU treedt naar buiten als één blok,maar de verschillende EU-naties hebben zeer verschillende handelsrelaties met de VS....Naties als Ierland en het Groothertogdom bijvoorbeeld zijn zeer dienstengericht,terwijl Duitsland dan weer vooral goederen verhandelt met de VS.....en alle andere landen liggen daar wel op een of andere manier tussen...... We gaan moeten samen blijven of we worden levend gevild door de New York Mobster.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 26 mei 2025 om 05:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De EU heeft al sedert April,toen de Trump adlinistratie afkwam met zijn tarievenideetje (dit staat GEHEEL LOS van VAT wetgeving die eigenlijk absoluut niks met de afkomst van de goederen of diensten van doen moet hebben!),een voorstel getafeld om de handel tussen de VS en de EU op NUL procent tarieven te brengen......NUL..... Dit ligt nog ergens rond te slingeren op trump tafel,tussen zijn zwarte viltstiften of zo. VAT,*zucht* zal ALLE stofzuigers aan dezelfde toeslag voor de eindkoper onderwerpen....Dat is een INTERNE zaak,geen internationale handels-zaak... Laatst gewijzigd door kelt : 26 mei 2025 om 05:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is dus geen VERSCHILLENDE BEHANDELING tussen uwe Amerikaanse stofzuiger, en die Antwerpse stofzuiger. In het Belgische warenhuis brengt eenzelfde rekkenprijs hetzelfde op aan de verkoper, of dat nu een Amerikaan is of een Belg. De fout die de Trumpologie maakt, is om de Amerikaanse stofzuiger IN TWEE VERSCHILLENDE MARKTEN te vergelijken: hoe verkoopt die stofzuiger in New York, en hoe verkoopt diezelfde stofzuiger in Brussel. Maar dat is niet wat telt. Wat je moet bekijken is hoe lokale stofzuigers en ingevoerde stofzuigers vergeleken worden BINNEN EENZELFDE MARKT. Is de CONCURRENTIE aangetast ? Gaat een Brusselaar de Antwerpse stofzuiger kopen omdat men artificieel de Amerikaanse duurder gemaakt heeft ? Of zijn stofzuigers gewoon duur in Brussel ? Dat laatste is een markteigenschap. Zijn mensen arm of willen ze geen stofzuigers ? Zijn er strenge wetten op stofzuigers ? Dat maakt allemaal geen onderscheid tussen Amerikaanse en Antwerpse stofzuigers. Dat zijn geen import beperikingen. Dat zijn eigenschappen van de lokale markt. Dat BTW een belemmering is op consumptie is juist, maar het MAAKT GEEN VERSCHIL tussen invoer en eigen productie. Want kijk, inkomensbelasting is dat ook. En armoede is dat ook. Lagere lonen zijn ook belemmeringen op consumptie. Je zou kunnen zeggen dat lagere lonen een belemmering zijn, want mensen kunnen minder stofzuigers kopen. Dan kan Trump zeggen dat hij tarieven moet leggen op arme landen want door die armoede is dat ook een beperking van zijn export. Maar ge kunt dan ook zeggen: dure geneeskunde is ook een belemmering van het verkopen van stofzuigers ; dure scholen ook. Want mensen moeten geld opzij leggen voor verzorging en school, en kunnen dus geen stofzuigers kopen. Dat is waanzinnig he. Het enige wat belemmeringen zijn, zijn VERSCHILLEN IN BEHANDELING tussen lokale productie en ingevoerde productie die de concurrentie nadelig maken IN EENZELFDE MARKT, da's al. BTW doet dat niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 26 mei 2025 om 05:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#190 |
Gouverneur
|
![]() En de 50% tarieven voor de EU zijn alweer weg.
Dacht net vandaag wat bij te tanken op de beurs. ![]()
![]() |
#191 | |||
|
![]() Citaat:
De handelaar verkoopt het toestel met een 50% winstmarge (natuurlijk op de excl. BTW prijs aangezien een BTW-plichtige slechts de ontvanger en voorschieter is van de BTW in opdracht van de fiscus). Maw, hij verkoopt het toestel aan particulieren aan €150 + BTW = €180 Winst = €50 Hij ontvangt €30 BTW (betaald door de klant) en moet die doorstorten aan de fiscus, maar brengt de €20 BTW die hij zelf betaalde in rekening en ipv €30 hoeft hij slechts €10 door te storten. Als hij diezelfde stofzuiger volledig in Antwerpen had gemaakt aan dezelfde kost als wanneer het werd geïmporteerd, blijft het verhaal HETZELFDE aangezien de CONSUMENT de BTW betaalt en de BTW-plichtige de BTW RECUPEREERT die hij zelf betaalde ONGEACHT DE OORSPRONG van de producten. Citaat:
Een stofzuiger uit de VS die wordt verkocht aan de eindconsument met dezelfde basisprijs als een die gemaakt wordt in Antwerpen kost inclusief BTW HETZELFDE. Er is GEEN concurrentie op basis van BTW tussen een stofzuiger van hier en Verweghistan. Citaat:
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill Laatst gewijzigd door hamac : 26 mei 2025 om 08:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Er wordt bij invoer geen dubbele BTW betaald he aangezien de stofzuiger BTW/VAT vrij wordt geëxporteerd vanuit het land van herkomst. De BTW wordt betaald op het moment van import en wordt doorgerekend aan de klant.
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill Laatst gewijzigd door hamac : 26 mei 2025 om 08:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Minister-President
|
![]() is dit de 6e plaag ?
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#195 | |
|
![]() Citaat:
Ik beweer dat een producent van stofzuigers gevestigd in de EU een voordeel heeft over een producent van stofzuigers in de VS. Want een producent van stofzuigers in de EU kan BTW recupereren. Laat ons de transacties vergelijken. Ik zit in de VS, verkoop via mijn webshop direct aan een klant in de EU en doe invoerrechten en BTW voor mijn klant. Dus reken ik 120 aan, ik stort 20 aan de EU want dat zijn btw en invoerrechten en hou 100 over. Hetzelfde maar in de EU: ik zal MINDER dan 20euro aan de EU betalen want ik kan BTW recupereren. ik hou dus MEER dan 100 over.
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 26 mei 2025 om 10:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij invoer in de EU moet je btw betalen aan de douane, vóór het product op de markt komt. Een binnenlandse producent verrekent btw pas bij verkoop, en kan zijn voorbelasting aftrekken. Administratief is dat dus een nadeel mbt cashflow, zeker voor kleinere amerikaanse bedrijven. Maar 't is natuurlijk spijkers op laag water zoeken Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 26 mei 2025 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je rekent ten onrechte de 20 euro btw/invoerrechten als een verlies aan voor de Amerikaanse producent, terwijl een Europese producent die btw niet als winst houdt, maar ook gewoon doorstort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | ||
|
![]() Citaat:
Vermits uw webshop dan een filiaal heeft binnen de EU, kan de BTW volledig gerecupereerd worden. Als uw webshop in de VS ligt, dan exporteer je deze de stofzuiger excl.BTW naar de koper waarbij de koper de BTW afhandelt met de inklaarder of douane. Jij hebt dan als exporteur geen bal te maken met de BTW binnen de EU. Citaat:
Hoe kan je nu meer overhouden dan de excl. BTW prijs?
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill Laatst gewijzigd door hamac : 26 mei 2025 om 11:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
De EU krijgt inderdaad nog steeds 20 euro, maar deze keer komt niet alles van de EU fabrikant, een stukje van die 20 BTW wordt door de subleveranciers van de EU fabrikant betaald, en DAT deel houdt de EU fabrikant over, dat mag hij in zijn zak steken.
![]() |
![]() |
#200 | |
|
![]() Citaat:
![]() |