Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2025, 21:26   #261
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zo is het altijd al geweest. Enkel het obligatiecomponent wordt belast door de Reynders taks, coupons en indien voorkomend meerwaarde. Voor fondsen die niet duidelijk het obligatiecomponent kunnen bepalen is de Reynders taks van toepassing op de volledige meerwaarde van het fonds.

Recentere fondsen keren de rente van het vastrentend component jaarlijks uit. Op deze uitkering wordt dan 30% roerend voorheffing ingehouden. Fondsen die uitkeren zijn niet onderhevig aan de Reynders taks.

Het grote vraagstuk is hoe je aan de Jan Jambon taks kan voldoen als je activa aanhoudt in het buitenland.
OK. Heb zojuist nog eens wat gelezen. Heb den indruk dat ze nu enkel de uitbetaalde coupons willen belasten, in plaats van de meerwaarde.
Nu, als ik Vooruit zie triomferen, zou ik het toch niet de Jan Jambon taks noemen.
Maar de bezitters van buitenlandse rekeningen, zullen er nog wat cijferwerk bijkrijgen (indien hun broker het niet voor hen doet). Cijferwerk hebben ze nu trouwens al wat betreft de Reynderstaks, de taks op beursverrichtingen en de bevrijdende roerende voorheffing op coupons en dividenden.

Laatst gewijzigd door Bob : 30 juni 2025 om 21:55.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2025, 21:34   #262
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen. Als we de lijn van het laatste decennium doortrekken heb ik 200k verlies gemaakt. In wat voor alternatieve realiteit moet je eigenlijk leven om hierin meerwaarde te zien
Ja, als we de inflatie in rekening zouden brengen, samen met de totale verliezen voor deze jaren, dan zou praktisch niemand onderhevig zijn aan de meerwaardebelasting, en kon de regering weeral op zoek naar een nieuwe belasting.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2025, 21:56   #263
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Er is maar 1 oplossing voor wie niet tot op het bot gepluimd, gevild en van zijn vlees ontdaan wil worden in dit onland en dat is hem boeltje pakken en verhuizen.
Morgen zijn ze daar met de volgende heffing, taks of belasting.
Oud 1 juli 2025, 02:56   #264
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Euh, neen want je hebt 100k winst gemaakt.
Als je de inflatie meerekent heb je verlies gemaakt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 02:57   #265
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Er is maar 1 oplossing voor wie niet tot op het bot gepluimd, gevild en van zijn vlees ontdaan wil worden in dit onland en dat is hem boeltje pakken en verhuizen.
Ik zal veel meer geplukt worden op het werk dan door de meerwaardebelasting. De regering van de werkenden en ondernemenden mijn gat. Di Rupo II ja, gestrikt door de rattenvanger van Deurne.

Oud 1 juli 2025, 03:49   #266
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Schandalig dat NGO's, holdings, management- en patrimoniumvennootschappen worden ontzien. Dit gaat de vervennootschappelijking verder aandrijven.

De fiscale advocaten en consultants wrijven zich in hun handen.

De rijken worden ontzien en nu gaan we om de zoveel jaar zien hoe men die belasting gaat optrekken zoals dat altijd gaat.

Laatst gewijzigd door Vlad : 1 juli 2025 om 03:59.
Oud 1 juli 2025, 05:16   #267
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik zal veel meer geplukt worden op het werk dan door de meerwaardebelasting. De regering van de werkenden en ondernemenden mijn gat. Di Rupo II ja, gestrikt door de rattenvanger van Deurne.
Het gaat er om dat je telkens weer, meer en meer geplukt wordt. Het is nooit genoeg, telkens vinden ze in Brussel iets nieuw uit om u nog verder kaal te plukken.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 1 juli 2025 om 05:19.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 06:45   #268
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
10.000€ per persoon maar 20.000€ per huisgezin (man & vrouw)
Kom je na 1 jaar niet aan het vrijstellingsbedrag mag je 1.000€ vrijstelling overschrijven naar het volgende jaar en dit tot 5jaar. De vrijstelling na 5 jaar bedraagt dan 15.000€ of 30.000€ per koppel.
De vrijstelling wordt jaarlijks geindexeerd.

Vallen onder het systeem:
- aandelen;
- obligaties;
- cryptomunten

Op 31/12/25 wordt er een shot genomen van je beleggings portefeuille (s)
Het systeem gaan in in 2016

Minwaarden mogen worden ingebracht.

Voor eigenaars van bedrijven en medevenoten die hun bedrijf verkopen (ook deels) gelden andere regels.
Bedankt!

Wat met de tax op wie meer dan een miljoen aan aandelen heeft? Die wordt al sowieso ieder jaar belast op de aandelen en nog eens als ze verkocht worden. Dat lijkt me een dubbele tax.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 08:12   #269
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Bedankt!

Wat met de tax op wie meer dan een miljoen aan aandelen heeft? Die wordt al sowieso ieder jaar belast op de aandelen en nog eens als ze verkocht worden. Dat lijkt me een dubbele tax.
Dat eerste kan je nog ontwijken door het geld in verschillende dossiers te stoppen, dus elk effectendossier moet minder dan één miljoen zijn. Belachelijk hé maar het is zo
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 08:15   #270
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
OK. Heb zojuist nog eens wat gelezen. Heb den indruk dat ze nu enkel de uitbetaalde coupons willen belasten, in plaats van de meerwaarde.
Het is afwachten op de wetteksten. Ik denk dat de journalistiek het fout weergeeft door de indruk te geven dat de Reynderstaks hervormd wordt. Volgens mij verandert hier niets en is er een dubbele meerwaardebelasting als ook de Jan Jambontaks van toepassing is. Het component meerwaardebelasting uit de Reynderstaks halen lijkt me onhaalbaar. Nu reeds zijn er veel fondsen waar de Reynderstaks op alle onderliggende activa van toepassing is, ook op het niet vastrentend gedeelte.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 08:17   #271
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Jan Jambontaks voorziet een exitbelasting. Je verhuis kan het beste voor 31.12.2025 formeel in orde zijn.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 1 juli 2025, 08:21   #272
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schandalig dat NGO's, holdings, management- en patrimoniumvennootschappen worden ontzien.
Bron ?

Voor zover ik begrijp worden enkel VZW's ontzien. Alle andere vennootschappen, ( Holdings, "manangement"- en patrimoniumvennootschappen) ontsnappen niet aan de Jan Jambontaks. De interne meerwaarde van vennootschappen wordt tot 31.12.2025 belast aan vennootschapstarief. Vanaf de Jan Jambon taks in voege is wordt dat 30%.

Oud 1 juli 2025, 09:09   #273
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen. Als we de lijn van het laatste decennium doortrekken heb ik 200k verlies gemaakt. In wat voor alternatieve realiteit moet je eigenlijk leven om hierin meerwaarde te zien
De Belgische.
Oud 1 juli 2025, 09:30   #274
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Iets 10 jaar aanhouden?

Dat zal in twijfel getrokken worden door een bepaalde groep mensen die misschien niets eens 10 jaar meer leven?
Oud 1 juli 2025, 09:34   #275
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, dan zal hij zijn lidkaart van de MR moeten inleveren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Alleen de lidkaarthouder kan hierover uitsluitsel geven.
Ik kan niet terugsturen wat ik niet heb, een MR lidkaart dus.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 09:35   #276
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat er om dat je telkens weer, meer en meer geplukt wordt. Het is nooit genoeg, telkens vinden ze in Brussel iets nieuw uit om u nog verder kaal te plukken.
Misschien zijn er al mensen die het anders aan boord leggen en zien dat er niets meer te plukken valt?

Dan hebben de grote rekenaars het zelf gezocht mocht het fout lopen.

Een regel ergens gevonden op het net:

Geef de mensen iets maar zie dat dat gegevene zo snel mogelijk terug in kas is.
Oud 1 juli 2025, 10:57   #277
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske;10509943[B
]Dus als de beurs einde van dit jaar laag staat ben je gekl**t. Want dan heb je zogezegd veel winst gemaakt als je later verkoopt.
Of heb ik dat mis?
[/b]
Ik weet één zaak. Dit is weer zo een wet waar geen mens aan uit kan. Het beste systeem om de burgers te bedotten. De belastingdiensten gaan weer 'toevallig' fouten maken en de belastingbetalers onrechtmatig geld aftroggelen.
Daar heb je meer dan gelijk in.

Maar wat mij nog het meeste stoort is dat de banken die 10% moeten aanrekenen zelfs als je minder dan 10.000€ dividend hebt opgestreken.
Dit bedrag kan je recupereren door ze op je belastingbrief in te brengen.
Dat bedrag krijg je dan 6 maanden later terug.
Is dat niet schandalig?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 11:00   #278
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
.... en wat moet er gebeuren met de portefeuille van beleggingsclubs aangesloten bij de VFB ? (Federatie van Vlaamse Beleggers)

Hoe gaan de leden elk apart hun meerwaarde betalen ?
Wat met die uit- of instappen ?

https://www.vfb.be/Media/Default/pdf...jaar%20vfb.pdf
Dat is wel degelijk een pertinente vraag.
Oud 1 juli 2025, 11:17   #279
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dus als de beurs einde van dit jaar laag staat ben je gekl**t. Want dan heb je zogezegd veel winst gemaakt als je later verkoopt.
Of heb ik dat mis?
Daar hebben ze blijkbaar wel aan gedacht.

Citaat:
Stel je hebt net een zwaar verlies geleden: iemand koopt vandaag een aandeel voor 20.000 euro, maar tegen 31 december valt dat aandeel terug op 1.000 euro. Op de ‘foto’ staat dan dat je portefeuille slechts 1.000 euro waard is. Als het aandeel in 2026 dan weer naar 25.000 euro stijgt, dan zou die persoon volgens ‘de foto’ van 31 december plots 24.000 euro meerwaarde geboekt hebben. Als er gekeken wordt naar de aankoopdatum is er echter ‘slechts’ een winst van 5.000 euro.

Daarom kunnen mensen de komende vijf jaar kiezen of ze de waarde van 31 december als ijkpunt nemen óf teruggrijpen naar de aanschafwaarde van hun aandelen. In dit geval zou het voordeliger zijn als die persoon kiest voor de aanschafwaarde: met een winst van 5.000 euro zou hij of zij geen taks moeten betalen.

https://www.hln.be/binnenland/wat-be...naar~a5dbab70/
Boodschap lijkt dan wel dat je best binnen de vijf jaar verkoopt.
relative to you

Laatst gewijzigd door Knuts : 1 juli 2025 om 11:19.
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 11:34   #280
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kan je net voor je aan die 10.000 zit alles verkopen en terug op nieuw beginnen ?
Neem als je op 1/1/26 voor 200.000€ aandelen koopt en die voor 31/12/26 verkoopt voor met een winst van 20% = 40.000€ kost je dat 10% op de meerwaarde van 30.000€ .
Ik geloof niet dat je daar een voordeel mee kan doen gezien je toch ook in- en uitstapkosten moet betalen, kosten die je niet van je winst mag aftrekken.

Laatst gewijzigd door speurneus : 1 juli 2025 om 11:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be