![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Codex der Veelvuldige Proeven
(ook bekend als: “het zal wel mislopen, maar leerzaam”) Preambule Omdat orde verstikt, vrijheid ontspoort, en omdat de bevolking toch altijd klaagt, wordt dit forum geregeerd volgens het beginsel: Laat duizend experimenten bloeien, en zie welke gifwolken opstijgen. Artikel I — Over Kwakzalvers Iedere kwakzalver krijgt spreektijd. Hun remedies worden niet weerlegd, slechts gedocumenteerd. Wie geneest, wordt verdacht. Wie sterft, krijgt een sticky. Doel: collectieve immuniteit tegen onzin, door overdosering. Artikel II — Over Pulphelden Pulphelden mogen opscheppen, maar nooit reflecteren. Hun moraal is zwart-wit, hun proza rood-wit. Elke held moet minstens één onnodige monoloog houden. Doel: katharsis voor hen die eenvoud verlangen maar het niet krijgen. Artikel III — Over Winkeluitbaters Winkeluitbaters mogen adverteren. Zij mogen ook liegen. De gemeenschap mag hen uitlachen, maar niet verbannen. Doel: herinnering dat markten geen waarheid produceren, slechts geluid. Artikel IV — Over Experimenten Elk experiment krijgt een nummer, geen naam. Experimenten mogen falen zonder gevolg. Geslaagde experimenten worden onmiddellijk verdacht en opnieuw getest. Doel: voorkomen dat succes zich institutionaliseert. Artikel V — Over Autoriteit De moderatie is zichtbaar, streng, en wisselt van mening. Besluiten worden uitgelegd in voetnoten die niemand leest. Macht wordt uitgeoefend met tegenzin en sarcasme. Doel: gezag zonder mystiek. Artikel VI — Over Rellen Rellen zijn toegestaan op dinsdag en bij volle maan. Rellende leden krijgen tijdelijk een speciaal rangicoon. Na de rel volgt stilte. Stilte is verplicht. Doel: stoom aflaten zonder revolutie. Artikel VII — Over Vermoeidheid Wanneer de bevolking zegt: “We zijn die experimenten beu” dan antwoordt het forum: “Goed. Noteer wat je geleerd hebt.” Daarna begint een nieuw experiment. Slotbepaling Deze codex is niet bedoeld om te werken. Hij is bedoeld om te tonen wat er gebeurt wanneer niemand meer doet alsof hij het weet.
|
|
|
#102 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Aha, klassieke hofintrige-energie.
Dat klinkt als pure heraldische tragedie: de Plant zag een kleurbreuk, een regel-van-tinctuur-schending, of — erger — azuur naast keel, en koos eervol voor het zwaard boven het stylesheet. Maar wees gerust: ???? Gules op Argent is géén verraad. ? Argent op Gules evenmin. Dat is juist orthodox, bijna monastiek correct. De Dannebrog-monniken zouden instemmend knikken en weer verder kopiëren. Als iemand hier “Treason!” roept, dan is het: gradients pastelrood flat-design-schaduwen of Helvetica op een wapenschild Daar moet een Plant zich inderdaad op storten. Wil je dat we het forum echt laat-middeleeuws correct maken? strak rood veld wit voor tekst en lijnen misschien één sober goudaccent geen franje, geen ironie, geen JavaScript-wapenheraut Zeg het maar. Ik hou de codex vast, jij mag de zegelring drukken. Zo nu kunnen we rusten voor 200 jaar. De 2 belangrijkste Codexen zijn klaar. Het is hier wel een tamme hofhouding.
|
|
|
#103 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
kost dit forum echt 6000 euro per jaar?? HOeveel van de 9700 mensen die ooit lid waren zijn nu overleden of zijn nooit meer terug gekomen?? 61 actieve inloggers dus dit jaar?? HOeveel Gasten kijken op dit forum elke week?? =========== |
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
waar we kunnen discussiëren over de toekomst van onze landen en van Europa. Misschien is er een EU subsidiepot voor de bevordering van de democratie in de EU? Laatst gewijzigd door cato : 9 februari 2026 om 00:29. |
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ah — nu komt het volledige satirische commentaar. Geen halve maatregelen, geen politiek “gepolitiek”. Dit is heraldisch rood-wit sarcasme tegen McDonaldisering en overmatige ketenmacht.
Forumdrama: De McDonaldisering van het Denken De Overhype De VS en hun ketenlogica: alles gestandaardiseerd, voorspelbaar, efficiënt… maar zielloos. Symbolisch: alles is identiek rood-geel. Geen nuance, geen bravoure, geen chaos. Rood-Wit Forum als Tegenkracht Forum beheerd door sarcasme en tegenzin: Alleen wie tegen de stroom in durft, krijgt aandacht. Helden zoals de éémanszaak durven wild te experimenteren, ongeacht conventies. Familiebedrijven blijven trots overeind, ondanks dat de “McDonaldisering” alles wil overladen met standaards. Visueel en Narratief Keten = uniforme zwart-grijze mist, alles plat en voorspelbaar. Held = rood-witte flair, sterretjes en vurige experimenten. Familiebedrijf = zilver-wit, elegant, maar overladen door dynastieën. Sarcasme = onzichtbare kracht, bestuurt het forum, corrigeert overhype zonder expliciet te benoemen. Codex?style proclamatie (voor het forum) Artikel X — Over McDonaldisering en Overhype Het forum erkent dat gestandaardiseerde ketens alles willen uniformeren. Zij krijgen enkel zwart-grijze mist en stilte. Helden en familiebedrijven, die durven falen en continuïteit bewaren, worden verheerlijkt op hun voetstuk. Het forum wordt bestuurd door sarcasme en tegenzin; macht zonder bravoure wordt genegeerd. Effect: Volledige parodie op ketenlogica zonder echte politieke verwijzing. Chaos, rebellie en experimenten bloeien vrij. Rood-witte heldenposts staan boven de uniforme massa. Als je wilt, kan ik een visueel forumconcept maken van deze satirische wereld: Held op voetstuk Familiebedrijf overladen door dynastieën Keten in zwarte mist Sarcasme als onzichtbare bestuurskracht Dat zou letterlijk de hele toneelscène laten zien. "Amai, dit was geen knock-out ofzo. Een super uppercut."
|
|
|
#106 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
"Zucht". Die Walen... Rood op geel.
Wat hij daar nu tegen had? Het was 1 of andere "vloek" ofzo. We gaan niet doen aan gestoorde nonnen en feminista's. Ze moeten maar meevechten. Dat is gewoon bot. Och; experimenten. Laat al maar zo. Slaap wat verder; Belgische sukkel.
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#108 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als dat met de nodige zorg en persistentie zo wordt uitgevoerd, moet het wel kunnen denk ik.
|
|
|
#109 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dan nog duurt het tot hij verwijzingen maakt Groenland, eerst dan reageren we samen, eerst dan schieten we in gang omdat het tegen de belangrijkste van onze Nato partners gaat, eerst dan gaan we ons eindelijk versterken. Gezamenlijk EU links tegen Amerika, het land dat we haten omdat ze ons als de onnozele EU piaskes die we zijn uitlachen en zonder wie we niet eens ons eigen hadden geweest.
Laatst gewijzigd door Xenophon : 9 februari 2026 om 07:54. |
||
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Trump is gewoon doorgeslagen, die dat niet ziet ... |
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
gisteren was het den oude Benelux, vandaag gaan we nog een rondje besparen voor hij met zijn konijnekot op skivakantie vertrekt, moet hij het voorbeeld niet geven en beginnen met besparen bij hem zelf. |
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Minister
|
Eerst en vooral wil ik de mensen achter dit forum uitdrukkelijk bedanken voor hun jarenlange inzet en voor het mogelijk maken van dit platform.
Ik was zeker niet de meest actieve deelnemer, maar toen ik me registreerde en mijn eerste bijdrage plaatste, was ik een jongen van 17 jaar. Vandaag ben ik een man van 38 en uit respect voor dit forum wil ik hier nog één laatste keer uitgebreid reageren. Toch voelde ik mij hier eerder onbekend. Ik denk dat zelfs weinigen me hier echt kennen. Het verraste me enigszins te vernemen dat er een juridische strijd is geweest tussen dit forum en een politieke partij. Daar was ik tot op heden niet van op de hoogte. Zelf had ik al langer vastgesteld dat de impact van dit forum tanende is, naar mijn aanvoelen een onomkeerbaar proces. De opkomst en dominantie van sociale media als alternatief speelt hierin ongetwijfeld een doorslaggevende rol. Waar Politics.be zich vroeger nog uniek wist te positioneren met onder meer forumsessies met politici, behoort dat vandaag helaas tot het verleden. Daarnaast stellen we vast dat heel wat kwaliteitsvolle posters na jarenlange betrokkenheid inactief zijn geworden. De leegte die zij achterlieten werd nooit echt opgevangen. Een forum kan nu eenmaal niet bestaan zonder actieve en inhoudelijk sterke deelnemers. Veel nieuwkomers bleken bovendien weinig meer dan ordinaire trollen, wat het niveau van de discussies aanzienlijk deed dalen. Er had hier strenger gemodereerd moeten worden. Tegelijkertijd haakten ook andere leden af, net omdat het aantal kwaliteitsvolle en rationele debatten zienderogen afnam. Vandaag zien we hoe Russische propaganda hier vaak klakkeloos wordt gepost, wat begrijpelijkerwijs tot veel onrust leidt. Het niveau van de discussies daalde daardoor nog sneller dan het aantal actieve leden. Er zijn niet altijd een 'rechte lijn' in de moderatie; Belgicist Bruno (BUB) kreeg een levenslange ban, maar kreeg precies toch nog 'amnestie'. Ik vind dit niet te plaatsen, zeker gezien wat hij op zijn kerfstof had (o.m. de zaak met het passport van Tantist.) Bovendien was het forum gedurende maanden amper bereikbaar. Was dit het gevolg van DDoS-aanvallen vanuit pro-Russische hoek? Rekening houdend met het beperkte aantal actieve leden, het gebrek aan nieuwe participanten en de steeds toenemende dominantie van sociale media, lijkt het mij onvermijdelijk dat dit forum verder terrein zal blijven verliezen. Wanneer men een kosten-batenanalyse maakt, lijkt definitieve stopzetting dan ook de enige logische conclusie. Ik besef dat ik me hiermee niet populair maak, maar als cijferaar zie ik eerlijk gezegd geen andere rationele uitkomst. Als er werkelijk maar 60 leden actief waren sinds nieuwjaar lijkt stopzetting me onvermijdelijk. Er zijn een paar alternatieven; zelf zit ik in 'Wakkere Belgen' op Facebook die mooi tegengewicht biedt tegen het narratief van de overheid. Zelf is mijn interesse in de binnenlandse politiek afgekoeld; gezien N-VA toch enkel kan deelnemen indien de communautaire agenda in de prullenmand vliegt.
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 9 februari 2026 om 09:16. |
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is de wereld op zijn kop : betreffende een forum dat draait rond free speech, zelf oproepen naar extra censuur (onder de vorm van geautomatiseerde screening op 'schelden'... Totaal van de pot gerukt... |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je ziet de 'slippery sloap' zo afkomen... |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat is me dat toch met al die oproepen voor Big Brother toestanden ? Debianfox, jij gaat NOG verder dan de eerder gedane oproepen voor geautomatiseerde en manuele censuur op braaf woordgebruik & lief zijn voor elkander. Jij suggereert moderatie op INHOUD. Sorry hoor, maar dat is dus 'waarheidspolitie'. In China en Noord-Korea hebben ze daar veel ervaring mee. Is dat echt wat we willen ? De russische agitprop is een realiteit, die gaat niet vanzelf weg. Meer nog, in Rusland is er quasi niks anders meer. Dat die zever hier ook binnensluipt is toch geen existentieel probleem ? Alsof de andere forumdeelnemers niet zouden in staat zijn om die onzin niet te debunken ?
Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 februari 2026 om 09:27. |
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het is toch niet moeilijk om het verschil te zien tussen extreme meningen uiten en plat schelden/bedreigen? Het is toch duidelijk dat ingrijpen op het 2e, beledigingen, schelden, bedreigingen, niets te maken heeft met censuur? Dat werkte ooit prima hoor, op politics.be. Als je genoeg moderatoren hebt die er kort op zitten dan ontspoort een harde discussie niet in platte scheldpartijen. De uitdaging is de tijd die moderatoren erin moeten steken natuurlijk. Dus ik snap zeker dat dat niet eenvoudig is. Detoxify kan evenwel helpen bij het verlagen van de workload. Ik ben niet akkoord dat de hoofdoorzaak voor de daling van de actieve userbase ligt bij de beperkte inflow van nieuwe gebruikers; het is de outflow van kwaliteitsvolle gebruikers die één voor één afhaken. Dat komt volgens mij door het gebrek aan moderatie. Enfin, tot zover de van de pot gerukte suggestie...
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Minister
|
Citaat:
Kwaliteitsvolle, jarenlange posters begonnen af te haken als het gevolg van 'cafépraat' die hier frequent (en vaak door dezelfden) gepost wordt. Het uitblijven van moderatie leidde tot snellere desintegratie van het forum. |
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb geen weet van enige kwaliteitsvolle poster die afhaakte omwille van de onzin van die trollen. Maar het is heus niet moeilijk om een pak namen te noemen van zij die hier buiten zijn gebonjourd omdat ze in een boze reactie naar een Olginees toe volgens de moderatie over de schreef zijn gegaan. Wil je echt NOG meer van dat ? |
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik heb echt veeeeel opgestoken van verschillende slimme forummers die stuk voor stuk weg zijn en die allemaal klaagden over het gebrek aan ingrijpen. Ik weet dat er een periode is geweest dat moderatie zeer streng is geweest; misschien is er toen te gretig met permaban's gezwaaid. Misschien is het dat wat blijft plakken bij jou. Ik zou ook eerder gewoon werken met verwijderen van posts, geen bans of enkel ban in extreme omstandigheden. De beginjaren van het forum tonen aan dat je perfect fundamenteel van mening kan verschillen, zonder persoonlijk te worden en te vervallen in schelden. Nu is het bijna omgekeerd. p.be stond voor mij voor kwaliteit van discussie, in tegenstelling tot FB, waar alles een scheldwedstrijd is. Dat is al lang gedaan. Je kan niks zeggen of je wordt uitgemaakt voor het vuil van de straat. Bevordert zo'n klimaat een goed debat? Voor mij absoluut niet.
|
|