![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat ik egoïstisch aan vlaams nationalisme vind? Het is pas beginnen echt op te komen wanneer de waalse economie ten onder ging en ze ineens wat armer waren, volgens mij is absoluut meer geld willen hebben één van de grote factoren, daarom krijt een onafhankelijk Vlaanderen in de huidige context van mijn part weinig geloofwaardigheid.
![]() |
![]() |
#323 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wisten jullie dat de "Vlaamse" Leeuw oorspronkelijk uit Turkije komt? Als het Vlaams Belang alles wat belgisch is weg wil, waarom beginnen ze dan niet met de dotaties te weigeren? Laatst gewijzigd door Laurent : 18 maart 2006 om 00:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Minister-President
|
![]() Big deal...hebt u wat tegen Turkije? Ik niet. De Vlaamse leeuw heeft tenminste meer geschiedenis dan de Waalse haan, die is gewoon nagebootst van de Franse en dat nog geen 100 jaar geleden.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Kijk bvbnaar Brussel: ondanks het feit dat Brussel overwegend franstalig is kan je de meeste jobs in het brussels zonder kennis van het nederlands vergeten. Dat is geen gezever, ik heb genoeg in 't brusselse gesolliciteerd om dat door te hebben en het is bewezen dat de overgrote meerderheid van de werklozen daar eentalig frans is of geen functionele kennis heeft van één van de landstalen. Het is nu weer toevallig dat de drang naar onafhankelijkheid het sterkst is wanneer Vlaanderen economisch op z'n top is. Sorry, maar het basisprincipe van de RSZ is dat het geld van de rijkeren naar de armeren gaat en denken van "ik wil niet dat zij mijn geld krijgen omdat zij frans spreken" is egoïstisch.
![]() |
![]() |
#327 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Iedereen? Neen, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië zullen pisnijdig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
|
![]() Citaat:
Tijdens WOI, echter, werd de Frontbeweging opgericht. De Vlaamse soldaten waren het beu dat het steeds ZIJ waren die in de frontlinie moesten strijden, terwijl de Waalse soldaten mooi in de achterste linies bleven. Een grief was ook het feit dat de meeste officieren franstalig waren, wat tot gevolg was dat de Vlaamse soldaten de bevelen niet begrepen. Vaak werden ze hierom gefusileerd. Vandaar stamt natuurlijk het 'Hier ons bloed, wanneer ons recht'. Tijdense WOII collaboreerde een gedeelte van de Vlaamse Beweging met de Duitsers, in de hoop een onafhankelijk Vlaanderen te krijgen na de oorlog. De Duitsers verloren echter, en de zogenaamde Witte Brigade begon, met de steun van de Staat, aan de systematische arrestatie en terechtstelling van iedere Vlaams-Nationalist die ze konden vinden. Ze verloren wel uit het oog dat slechts een klein percentage ervan gecollaboreerd had. Vele onschuldige Vlaams-Nationalisten werden gearresteerd, doodgeschoten of opgehangen. De repressie was begonnen. We zitten nu in de tweede helft van de jaren 40, nog voor het grote failliet van Wallonië, en de Vlaamse Beweging heeft al een hele geschiedenis achter de rug. In 1954 werd de Volksunie opgericht, een mijlpaal in de geschiedenis, want het was de eerste Vlaams-Nationalistische partij die opgericht werd na de oorlog. De taalgrens volgde al snel, in 1962, en de opmars van het politieke Flamingantisme was begonnen. De staatshervormingen van de jaren '70 en '80, gevolgd door de definitieve federalisering in 1993 waren overwinningen, en het bewijs dat het besef van Vlaamse identiteit ook bij niet Flaminganten begon te leven (voorvechter van de federalisering was immers de toenmalige CVP). Het Vlaams-Nationalisme opgericht na het failliet van Wallonië? ![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 18 maart 2006 om 08:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Vreemdeling
|
![]() Ik had het over vlaamse onafhankelijkheid, niet over de vlaamse beweging. Ik weet goed genoeg dat die al veeeeeel langer bestaat, maar het hoofdpunt was toen gelijke rechten voor vlamingen en walen. Ik twijfel er echt wel aan dat een onafhankelijk Vlaanderen in de 19de eeuw echt een intelligente eis had geweest..... Ik weet ook wel dat er al langer een strekking was die voor een onafhankelijk Vlaanderen pleitte, maar die is niet altijd even sterk geweest....
En je vergeet ook een beetje vlug dat de meeste vlamingen dat het dan toch wat goed hadden bewust voor het frans kozen, steek het dus ook een beetje op hen ![]() Voor de rest begon de witte brigade in 1941, steun van de staat hadden ze dus niet echt.....
![]() |
#332 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#333 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de eerste plaats omdat Turkije in de tijd van de Kruistochten niet bestond. Klein-Azië (dat was de toenmalige naam van de streek) was nog niet bewoond door Turken, maar wel door Grieken en vergriekste Lydiërs en andere volkeren uit de Klassieke Tijd. Delen waren ondertussen wel bezet door de Seldjoeken (de latere Turken). Tiende eeuw??? Kruistochten??? De schrijver van dat artikel klopt er flink naast. De eerste kruistocht had plaats in de elfde eeuw. Niet de tiende eeuw. Nergens wordt vermeld in de tekst dat de Brabandse hertogen al VOOR de kruistochten de leeuw in hun banier hadden, alsook dat dit het geval was bij de Engelse vorsten en meerdere Engelse edelen... Nergens lezen we dat de leeuw als religieus symbool al sedert de Oudheid in de kerkelijke kunst voorkomt, waardoor het bijgevolg niet onbekend was in het Germaanse Westen. De tekst is duidelijk een aaneenreiging van elementjes die soms ergens anders horen. Zo wordt gezegd dat de Brabandse edelen ook "Vlaanderen die Leu" riepen. Wat heeft dat echter te doen met de Vlaamse Leeuw en de heraldische geschiedenis? Niets. Alleen dat de Brabandse edelen onder Godevaard hun vege lijf wilden redden en dus plotseling Diets praatten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Vlaams-nationalisme is al lang naar grote hoogten gegroeid voor de Waalse economie naar beneden ging. Het grote stuwing en verbreiding van het Vlaams-nationalisme kwam na WO I, toen Vlaanderen nog straatarm was en in Wallonië er een grote industriële bedrijvigheid heerste. Met "meer geld" heeft het nu niets te maken; wel met het goed beheer van onze middelen alsook, en veel belangrijker, de politieke vrijheid te bepalen hoe we die middelen kunnen besteden voor het behoud en uitbouw van onze welvaart in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het wel grappig te zien dat u dergelijke dromen heeft. In de werkelijkheid heb ik immers nog nooit iemand "Turken buiten" horen roepen met een Vlaamse Leeuw in de hand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft trouwens ook niets met Turkije te maken. Naast de lijn Brabant-Engeland naar Vlaanderen van het heraldisch symbool "de leeuw", bestond er ook een andere these, nl. die van het luipaard, een symbool dat ook al veel eerder wordt aangetroffen dan de tijd van de Kruistochten. Het oude woord "liebaart" is verwant of komt van "luipaard", en zou via Sicilië uit de Byzantijnse kunst tot ons zijn gekomen. Omdat mensen in het Westen geen onderscheid maakten (niet kenden) tussen een luipaard en leeuw, werd het symbool algauw een leeuw. Die laatste kenden ze wel uit de christelijke literatuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier uw eigen woorden: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
Vreemdeling
|
![]() Nationalisme -> Natie -> Onafhankelijk zijn
![]() |
#339 |
|
![]() Ach ja, bij belgicisten moet arrogantie vaak het gebrek aan feitenkennis en argumentatie camoufleren. Het loopt hier tjokvol met dat soort individuen.
![]() |
#340 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus volgens u is iedere vorm van nationalisme streven naar onafhankelijkheid. Merkwaardig, de Bretoense nationalisme willen helemaal geen onafhankelijkheid. De Zweedse nationalisme van Aaland in Finland willen helemaal geen onafhankelijkheid. Enzovoort.
De sprong van "natie" naar "onafhankelijkheid" is door u er bij de haren bijgesleurd. |
![]() |
![]() |