Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2006, 20:45   #61
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Dat zijn 4,9 miljoen mensen. Volgens de kerk zelf waren het er in 2000 5,1 miljoen, maar daar zitten ook doopleden bij die zichzelf niet meer als katholiek beschouwen. 4,9 miljoen, zoveel katholieken zullen er in Vlaanderen niet meer zijn.
Volgens die redening is Irak (ettelijke honderdduizenden christenen) christelijker dan Vaticaanstad (slechts 1000 christenen).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In dat opzicht is het zuiden van Nederland, het katholieke deel inderdaad, net zo bourgondisch. Maar in Nederland vinden ook feesten plaats hoor, zelfs hier in het 'hoge noorden'. Of die er net zo aan toe gaan weet ik niet, want ik ben inderdaad nog nooit op een mosselfestijn van een plaatselijk duivenverbond geweest.
Je zit hier zo je best te doen om de verschillen tussen Noord- en Zuid-Nederland te tonen en de gelijkenissen tussen Zuid-Nederland en Vlaanderen. Misschien moeten we dan maar eens overwegen om Noord-Brabant, Nederlands-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen te annexeren?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:47   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Volgens die redening is Irak (ettelijke honderdduizenden christenen) christelijker dan Vaticaanstad (slechts 1000 christenen).
Jazeker, als men hierbij dat "van oorsprong" erbij neemt. Irak was immers "van oorsprong" een christelijk land...

Kortom, ik vind het belachelijk te spreken over dit of dat land belijdt "van oorsprong" dit of dat geloof. Waar plaats je immers die "oorsprong"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 20:48   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zit hier zo je best te doen om de verschillen tussen Noord- en Zuid-Nederland te tonen en de gelijkenissen tussen Zuid-Nederland en Vlaanderen. Misschien moeten we dan maar eens overwegen om Noord-Brabant, Nederlands-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen te annexeren?
Ik vind het bijzonder vreemd dat men in onze seculiere tijd plotseling een element als godsdienst erbij sleurt om staatkundige opvattingen te ondersteunen of te verwerpen.
Oud 19 maart 2006, 20:56   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jazeker, als men hierbij dat "van oorsprong" erbij neemt. Irak was immers "van oorsprong" een christelijk land...

Kortom, ik vind het belachelijk te spreken over dit of dat land belijdt "van oorsprong" dit of dat geloof. Waar plaats je immers die "oorsprong"?
In Irak wonen vandaag nog altijd honderdduizenden christenen. Tariq Aziz was ook een christen.
Oud 19 maart 2006, 21:06   #65
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Misschien heb ik het bij het verkeerde einde, maar ik dacht dat er in Retranchement een gereformeerde kerk (eentje van de reeks "Vrijgemaakt"). Ofwel bestaan er twee protestantse genootschappen in R.
Een snelle zoekactie leert dat een NH-kerk van de Protestantse Gemeente is (een hervormd-gereformeerde fusiegemeente van de Protestantse Kerk in Nederland) die ook door de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt gebruikt wordt.

De kerk dateert van 1630 en je weet in Nederland bijna zeker dat protestantse kerken ouder dan 200 jaar NH-kerken zijn. Sowieso is de centrale dorpskerk bijna overal in het protestantse deel van Nederland een NH-kerk. De meeste niet-hervormde kerken met een klassieke bouw zijn van de Gereformeerde Kerken in Nederland, die inmiddels ook tot de Protestantse Kerk behoren. Latere afsplitsingen als de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken hebben meestal nieuwbouwkerken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 21:12   #66
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het was enkel om de tegenstelling 'Nederland is Calvinistisch, Vlaanderen is katholiek' te relativeren. Aangezien de katholieken in Nederland voor een groot deel geconcentreerd wonen in het zuiden en oosten, zou je kunnen zeggen dat een gebied in NL bijna zo groot als Vlaanderen katholiek is.

Maar zo klein is Vlaanderen toch niet t.o.v. Nederland?

Citaat:
Ah, je hebt het door. De achterliggende gedacht van mij was alleen een andere (verrassend! ), nl. om te laten zien dat de verschillen binnen Nederland groter zijn dan tussen Nederland als geheel en Vlaanderen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2006, 21:31   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Irak wonen vandaag nog altijd honderdduizenden christenen. Tariq Aziz was ook een christen.
Natuurlijk, maar dat is het punt niet.

Ik wil er alleen even op wijzen dat het belachelijk is een argument als "van oorsprong" te gebruiken in deze discussie. Waar laat u immers die "oorsprong" beginnen?
Oud 20 maart 2006, 01:15   #68
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Maar laat ik van mijn kant van de grens ook eerlijk zijn: De Belgische keuken (dus Vlaanderen én Wallonië) behoort tot de besten van Europa. Afwisselend, rijk en eerlijk. In restaurants tenminste. In Nederland beginnen we nu ook een specifieke eetcultuur te ontwikkelen, zie ook de groei van het aantal Michelin-sterren-restaurants, maar in België zijn jullie verder.
Het heeft denk ik ook te maken met de economie. Noord-Nederland is altijd armer geweest.
Als je ooit hebt deelgenomen aan een Richtfest in Duitsland, tegast bent geweest bij een Noorse familie, een Schotse familie of een Portugese, een Seafood platter hebt gegeten in Massachusets, gegrilde ratelslang in Texas of python In Angola zou je dat niet meer willen schrijven.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 01:35   #69
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
Als je ooit hebt deelgenomen aan een Richtfest in Duitsland, tegast bent geweest bij een Noorse familie, een Schotse familie of een Portugese, een Seafood platter hebt gegeten in Massachusets, gegrilde ratelslang in Texas of python In Angola zou je dat niet meer willen schrijven.
Toch wel. Ik had het niet over de gezinnen. Ik had het over de restaurateurs en topkoks.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 01:37   #70
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar dat is het punt niet.

Ik wil er alleen even op wijzen dat het belachelijk is een argument als "van oorsprong" te gebruiken in deze discussie. Waar laat u immers die "oorsprong" beginnen?
Vraag het eens aan Klauwaert...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Inderdaad, Vlaanderen is van oosprong katholiek en Nederland Calvinistisch, dit calvinisme uit zich nog in zogenaamde 'zuinigheid'.
Oud 20 maart 2006, 15:33   #71
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Toch wel. Ik had het niet over de gezinnen. Ik had het over de restaurateurs en topkoks.
In dat geval kan elke kok van de grote handelsvaart, althans in de jaren zestig, als een topkok worden beschouwd. De captainsdinners op de Nederlandse koopvaardij waren wereldwijd bekend. En ook de gewone dagelijkse maaltijden waren beter dan dat, wat ik hier in een restaurant op mijn bord krijg. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat altijd slecht is. Je opmerking over topkoks en restaurateurs geeft tevens aan dat die bourgondische leefwijze, die zich overigens helemaal niet tot uitsluitend eten beperkte, voor anderen is weggelegd als zij die het kunnen betalen. Kortom, Vlaanderen (of Belgie) als 'Bourgondisch' voorstellen of aanprijzen is onzin.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be