Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2006, 11:31   #121
Tavek
Banneling

Standaard

School geeft kinderen een nuttige besteding van hun tijd EN een doel in het leven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 12:19   #122
eno2
Banneling

Standaard

Scholen dragen elementen in zich van jeugdgevangenissen en strafinrichtingen om van een potentieel lastige bevolkingsgroep af te raken, op te bergen of langdurig te parkeren.
Het zijn veredelde jeugdbewaarplaatsen.
Vooral in Vlaanderen werden en worden kinderen ongelooflijk overbelast in vergelijking met onze buurlanden, die de jeugd 's namiddags vrij geeft om te sporten en te spelen terwijl wij vier talen moesten leren en dus tot 's avonds laat naar school moesten gaan. Plus bijkomende vorming na de uren, en een ongelooflijke hoeveelheid confessionele contraproductieve overbodigheden.
Je zou van minder kotsen en compulsief brossen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 maart 2006 om 12:20.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 12:47   #123
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
School geeft kinderen een nuttige besteding van hun tijd EN een doel in het leven.
niet veralgemenen vanuit je eigen ingesteldheid. school kan sommige kinderen een nuttige besteding van hun tijd en een doel in het leven geven. De openingspost bewijst dat je veralgemening niet terecht is.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 16:31   #124
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Als kinderen moesten vinden dat naar school gaan 'het doel is van hun leven', zouden er nog meer zelfmoord plegen.
Het doel is juist wat er na de school volgt.
Het tijdelijke van de school draagt stevig bij aan het draaglijke ervan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 maart 2006 om 16:32.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 17:20   #125
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doel in het leven weet ik zo niet, maar dat van die tijd is wel waar. We kloegen wel altijd dat we niet op school wilden zijn, maar anders zouden we ons dood vervelen. Op school ontmoet je trouwens de meeste van je vrienden.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 17:34   #126
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Scholen dragen elementen in zich van jeugdgevangenissen en strafinrichtingen om van een potentieel lastige bevolkingsgroep af te raken, op te bergen of langdurig te parkeren.
Het zijn veredelde jeugdbewaarplaatsen.
Welke elementen dan?

Citaat:
Vooral in Vlaanderen werden en worden kinderen ongelooflijk overbelast in vergelijking met onze buurlanden, die de jeugd 's namiddags vrij geeft om te sporten en te spelen terwijl wij vier talen moesten leren en dus tot 's avonds laat naar school moesten gaan. Plus bijkomende vorming na de uren, en een ongelooflijke hoeveelheid confessionele contraproductieve overbodigheden.
Je zou van minder kotsen en compulsief brossen...
En uw alternatief? Iedereen maximum halve dagen naar school, met daarbovenop weekend en vakanties?
Kwestie van het weinige voordeel dat ons nog rest dankzij een goede scholing, helemaal om zeep te helpen laat on zeggen. 't Is vreemd om te moeten vaststellen dat zij die zich uitgeven voor dé beschermers van de zwakkeren in de maatschappij, eigenlijk diegenen zijn die ervoor pleiten om die zwakkeren nog dommer te houden dan ze nu zijn.
Ongtwijfeld beschouw je zaken zoals leerplicht voor elk kind als een slechte zaak?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 17:36   #127
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
soit hoe dan ook geloof ik niet in paternalisme en dus blijf ik erbij dat motivatie enkel uit jezelf kan komen en niet ( behalve dan artificieel ) kan ingelepeld worden. En met artificieel bedoel ik dat de motivatie verdwijnt op het moment dat het vooruitzicht op de beloning verdwijnt.
Dat laatste zou dan wel eens een verklaring kunnen zijn voor uw gebrek aan initiatief of uw gebrek aan drive. Als je jezelf inderdaad wijsmaakt dat niemand je kan motiveren, en je neemt er dan nog eens het beeld bij dat het enige dat je kan motiveren iets is waarvoor je totaal je eigen zin kan doen, dan is het logisch dat je vroeg of laat in een put valt, waaruit je zelf niet meer kan kruipen...
Oud 20 maart 2006, 17:55   #128
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En uw alternatief? Iedereen maximum halve dagen naar school, met daarbovenop weekend en vakanties?
Natuurlijk niet. Zoals je zegt is ons schoolsysteem best in orde. Ik zeg dat er druk is, en dat hoort ook zo. Maar ontkennen dat er druk is, zoals jij dat doet, vind ik dan weer een miskenning van de realiteit. Onze leerlingen mogen best wat meer geapprecieerd worden.

Het is niet omdat jij en ik (hoewel, wiskunde is me altijd parten blijven spelen) zonder veel moeite de middelbare school hebben doorlopen, dat dit voor iedereen geldt.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 20 maart 2006 om 17:56.
Oud 20 maart 2006, 18:26   #129
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Doel in het leven weet ik zo niet, maar dat van die tijd is wel waar. We kloegen wel altijd dat we niet op school wilden zijn, maar anders zouden we ons dood vervelen. Op school ontmoet je trouwens de meeste van je vrienden.
MAW zonder school zouden we de ruimte en de behoefte krijgen om ons als individu te ontplooien. School dient natuurlijk om dat te voorkomen en ons zoveel mogelijk int gareel te doen lopen zodat dat kutsysteem blijft draaien.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 18:47   #130
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Zoals je zegt is ons schoolsysteem best in orde. Ik zeg dat er druk is, en dat hoort ook zo. Maar ontkennen dat er druk is, zoals jij dat doet, vind ik dan weer een miskenning van de realiteit. Onze leerlingen mogen best wat meer geapprecieerd worden.

Het is niet omdat jij en ik (hoewel, wiskunde is me altijd parten blijven spelen) zonder veel moeite de middelbare school hebben doorlopen, dat dit voor iedereen geldt.
Als ik vergelijk met wat ik aan de unif deed, en zeker als ik vergelijk met wat ik vandaag in het professionele leven doe, dan durf ik inderdaad gerust stellen dat er in het middelbaar geen druk was. Een lichte druk misschien, maar niets om moord en brand over te schreeuwen in ieder geval. Tuurlijk mogen onze leerlingen best wel geappreciëerd worden, maar dat zullen ze niet bereiken door te stellen dat zij het zwaar hebben en dat zij onder druk staan; ze weten immers niet wat dat is en als ze dat nu al stellen, dan kan ik de bevinding van unizo dat de jeugd minder en minder doorzettingsvermogen heeft alleen maar begrijpen. School is peanuts en als je in een middelbaar moet strijden aan 10h/dag om minimaal resultaat te halen, dan wordt het eens tijd te overwegen of je niet in een te moeilijke richting zit...
Oud 20 maart 2006, 18:48   #131
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
MAW zonder school zouden we de ruimte en de behoefte krijgen om ons als individu te ontplooien. School dient natuurlijk om dat te voorkomen en ons zoveel mogelijk int gareel te doen lopen zodat dat kutsysteem blijft draaien.
Maar Bhairavje toch; jij bent helemaal geen individu, snap je dat dan niet? Je systematische verzet tegen alles wat een systeem inhoudt, is op zich ook een systeem, dus je bezondigt je zelf aan datgene waartegen je je wil verzetten. Contradictorisch niet?
Oud 20 maart 2006, 19:18   #132
Bhairav

Standaard

Neen, eerder irrationeel.
Waarom zou ik geen individu zijn? Uw vermaak niet meegerekend uiteraard.
Oud 20 maart 2006, 20:11   #133
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Tuurlijk mogen onze leerlingen best wel geappreciëerd worden, maar dat zullen ze niet bereiken door te stellen dat zij het zwaar hebben en dat zij onder druk staan; ze weten immers niet wat dat is
Zij stellen dat helemaal niet, zij weten van niets beter. Het zijn onderzoeken die het beweren. Van een tiener wordt tegenwoordig verwacht dat hij zowat de perfecte mens is: hij/zij moet goede punten halen, sociaal zijn, welbespraakt zijn, verschillende hobbies hebben,...vroeger was het al lang goed als je je bek dicht hield en oplette.

En dan zijn er nog eikels als jij die beweren dat school 'peanuts' is en dat er helemaal geen druk is. Ik heb nu zelf op school weinig gedaan, maar is het zo moeilijk je even in andere mensen hun plaats te stellen? Man, dat arrogant gezever...

Maar kom, vertel eens, welke ongelooflijke druk ondervindt een 'professional' als jij? De elektriciteitsrekening betalen?
Oud 20 maart 2006, 20:17   #134
Ambiorix

Standaard

Citaat:
"nut" is zo relatief. Gij vindt dat nuttig, maar niet iedereen hé.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 20:35   #135
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zij stellen dat helemaal niet, zij weten van niets beter. Het zijn onderzoeken die het beweren. Van een tiener wordt tegenwoordig verwacht dat hij zowat de perfecte mens is: hij/zij moet goede punten halen, sociaal zijn, welbespraakt zijn, verschillende hobbies hebben,...vroeger was het al lang goed als je je bek dicht hield en oplette.
Goede punten halen - check
sociaal zijn - check
welbespraakt zijn - check
hobbies hebben - check

Allemaal zaken die ik vroeger ook "moest" doen (het is maar zeer de vraag of dat laatste bijvoorbeeld geëist wordt door een school maar bon). Waar zit nu die extra uitdaging?

Citaat:
En dan zijn er nog eikels als jij die beweren dat school 'peanuts' is en dat er helemaal geen druk is. Ik heb nu zelf op school weinig gedaan, maar is het zo moeilijk je even in andere mensen hun plaats te stellen? Man, dat arrogant gezever...
Arrogant gezever? Ik kan me gerust in andermans positie verplaatsen, maar dan niet alleen naar beneden bij de scholiertjes, ook naar boven bij werkmensen. Ik vergelijk, en spijtig genoeg valt de balans heel povertjes uit voor de scholiertjes.
Vertel me eens, wat is er zo moeilijk aan school? Waar ligt die waanzinnige druk?

Citaat:
Maar kom, vertel eens, welke ongelooflijke druk ondervindt een 'professional' als jij? De elektriciteitsrekening betalen?
Ik heb het zelfs niet over hetgeen je buiten je profesionele leven doet; hetgeen je daarbinnen doet is al genoeg. Welkde druk ondervindt iemand die werkt? De druk dat fouten niet toegelaten zijn om te beginnen misschien? Op school kan je fouten met hopen maken; eens wat slechte punten op een toets en 't is weer voorbij. Mogelijkheid genoeg om het met andere toetsen goed te maken of om het met huiswerk goed te maken. Neemmdaar nog eens bij dat je het al heellgrof moet doen eer je een C-attest krijgt, en je weet dat daar heus niet zoveel druk aanwezig is. Op je werk is dat wel even anders.
Nog wat meer druk? Wat te denken van het feit dat als je het slecht doet, je je inkomen kan verliezen? Als scholiertje krijg je hoogstens een slecht punt of een opmerking in je agenda, maar de dag nadien steek je weer je hand uit en geeft vaderlief weer wat zakgeld. Vergeet dat maar op je werk. Gaan we nog verder? Welke verantwoordelijkheden heeft een scholier? Heeft hij die uberhaupt wel? Vraag eens aan de eerste de beste werknemer wat voor verantwoordelijkheid hij heeft, en wees heel verbaasd...

Kom jij me nu eens vertellen welke druk een scholiertje heeft.
Oud 20 maart 2006, 20:45   #136
Bhairav

Standaard

Sfax is een mensenkenner.
Vandaar zijn meningen...
Oud 20 maart 2006, 21:03   #137
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Goede punten halen - check
sociaal zijn - check
welbespraakt zijn - check
hobbies hebben - check

Allemaal zaken die ik vroeger ook "moest" doen (het is maar zeer de vraag of dat laatste bijvoorbeeld geëist wordt door een school maar bon). Waar zit nu die extra uitdaging?
Het is inderdaad niet alleen de school die het eist, maar ook de maatschappij in zijn geheel. Bedankt om dat even aan te tonen.

Citaat:
Arrogant gezever? Ik kan me gerust in andermans positie verplaatsen, maar dan niet alleen naar beneden bij de scholiertjes, ook naar boven bij werkmensen. Ik vergelijk, en spijtig genoeg valt de balans heel povertjes uit voor de scholiertjes.
Vertel me eens, wat is er zo moeilijk aan school? Waar ligt die waanzinnige druk?
Alsjeblief zeg, 'scholiertjes'? Maar goed, laat ik daar even over kijken.

Er ligt geen 'waanzinnige' druk. Er ligt wel een zekere druk. En dat hoort zo. Maar die druk IS ER! Bijna elke dag zou je thuis moeten werken om je zaken echt op orde te houden, genoeg voor te bereiden voor toetsen, mondelinge oefeningen, examens,...wat dan ook.

Citaat:
Nog wat meer druk? Wat te denken van het feit dat als je het slecht doet, je je inkomen kan verliezen? Als scholiertje krijg je hoogstens een slecht punt of een opmerking in je agenda, maar de dag nadien steek je weer je hand uit en geeft vaderlief weer wat zakgeld. Vergeet dat maar op je werk. Gaan we nog verder? Welke verantwoordelijkheden heeft een scholier? Heeft hij die uberhaupt wel? Vraag eens aan de eerste de beste werknemer wat voor verantwoordelijkheid hij heeft, en wees heel verbaasd..
Je zou niet geloven waar werknemers soms allemaal mee weggeraken. Ik hoor vaak genoeg ongelooflijke verhalen over profiteurs en luieriken waar mijn vader werkt (NIS). In staatsdienst is het bijna onmogelijk om een werknemer te ontslaan, en veel ervan liggen dan ook gewoon de hele dag te luieren en niets te maken. Een leerling zou het eens moeten proberen en zou direct buitenvliegen wegens te slechte punten. 'Fouten niet toegelaten'? Ha! Natuurlijk ligt dat wel wat anders in de privé-sector, dat weet ik wel, maar zelfs daar. Van al wat ik tot nu toe heb meegemaakt en gehoord over de 'werkmens' ben ik niet onder de indruk; vaak verzeilen ze in kinderachtig gedrag en onnozele ruzies waarvoor een 'scholiertje' zich zou schamen. Sorry, maar als je als werknemer druk ondervindt heb je dat vooral aan jezelf te danken. Misschien zou je beter aan een job als straatveger denken.

Ik ondervind als volwassene een veel vrijer gevoel nu het strakke, slopende schoolsysteem is weggevallen. School is vooral plichten en geen rechten. Natuurlijk word je 'geleid' - het zijn dan ook kinderen. Maar tenzij je mammie en pappie alles voor je doen, moet je er nog altijd tegen opgewassen zijn in een wereld waarin mensen als jij voortdurend alles wat zijn doen en zijn proberen te minimaliseren.
Oud 20 maart 2006, 21:53   #138
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad niet alleen de school die het eist, maar ook de maatschappij in zijn geheel. Bedankt om dat even aan te tonen.
Ik denk dat je over de "check" heen hebt gekeken. Dat was vroeger immers niet anders...

Citaat:
Alsjeblief zeg, 'scholiertjes'? Maar goed, laat ik daar even over kijken.

Er ligt geen 'waanzinnige' druk. Er ligt wel een zekere druk. En dat hoort zo. Maar die druk IS ER! Bijna elke dag zou je thuis moeten werken om je zaken echt op orde te houden, genoeg voor te bereiden voor toetsen, mondelinge oefeningen, examens,...wat dan ook.
Als je zo graag wil dat ik zeg dat er wat druk is, mij goed: er is wat druk.
Maar die druk is minimaal; dat beetje dat je thuis moet doen is heus geen ramp, laat staan dat het veel is...

Citaat:
Je zou niet geloven waar werknemers soms allemaal mee weggeraken. Ik hoor vaak genoeg ongelooflijke verhalen over profiteurs en luieriken waar mijn vader werkt (NIS). In staatsdienst is het bijna onmogelijk om een werknemer te ontslaan, en veel ervan liggen dan ook gewoon de hele dag te luieren en niets te maken.
Met ambtenaren kan je alles bewijzen natuurlijk
Maar dan nog, als scholier kan je met massa's meer zaken weg komen dan als werknemer.

Citaat:
Een leerling zou het eens moeten proberen en zou direct buitenvliegen wegens te slechte punten.
Juist ja; eer ze een leerling buiten smijten moet ie quasi het kot al afbreken; idem voor zitteblijvers, daar moet je ook al extreem doen eer je echt een jaar moet overdoen.

Citaat:
'Fouten niet toegelaten'? Ha! Natuurlijk ligt dat wel wat anders in de privé-sector, dat weet ik wel, maar zelfs daar. Van al wat ik tot nu toe heb meegemaakt en gehoord over de 'werkmens' ben ik niet onder de indruk; vaak verzeilen ze in kinderachtig gedrag en onnozele ruzies waarvoor een 'scholiertje' zich zou schamen.
Lol, geef me dan eens een voorbeeld van wat gedrag en ruzies waar scholiertjes zich niet aan bezondigen.
Dat je bij "volwassenen" ook kleuters hebt rondlopen is natuurlijk zo, maar dat gedrag zegt niets over hetgeen ze van je verwachten als werknemer.

Citaat:
Sorry, maar als je als werknemer druk ondervindt heb je dat vooral aan jezelf te danken. Misschien zou je beter aan een job als straatveger denken.
Als je als scholiertje druk ondervindt ga je dan ook maar beter dadelijk naar een beroepse of bso-opleiding?

Met dank voor de raad vanzelfsprekend, maar laat ik het net leuk vinden om onder wat druk te staan . Het type scholier dat je hier beschrijft zou het waarschijnlijk geen dag uithouden, maar ik voel me er als een vis in het water.

Citaat:
Ik ondervind als volwassene een veel vrijer gevoel nu het strakke, slopende schoolsysteem is weggevallen. School is vooral plichten en geen rechten. Natuurlijk word je 'geleid' - het zijn dan ook kinderen. Maar tenzij je mammie en pappie alles voor je doen, moet je er nog altijd tegen opgewassen zijn in een wereld waarin mensen als jij voortdurend alles wat zijn doen en zijn proberen te minimaliseren.
Het heeft dan ook geen zin om die kinderen wijs te maken dat ze nu al heel veel aan het presteren en bewijzen zijn. Tuurlijk, je kan ze steunen in hetgeen ze doen, maar als je hen nu al zegt dat ze het zwaar hebben, dan creëer je zelf hetgeen men op de arbeidsmarkt niet wil: jongeren met een verkeerd zelfbeeld en zonder doorzettingsvermogen... Het is heus geen toeval dat dat de conclusie was enkele weken terug.
Oud 20 maart 2006, 23:31   #139
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Gij hebt echt zo'n burgertruttengedachtengang hè? Voorspelbare meninkjes, clichés, dagdagelijksheid...
als er iemand voorspelbaar is op dit forum, dan is dat bhairav wel.Niks nieuws onder de zon, zelfs uw scheldwoorden zijn altijd dezelfde
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2006, 00:00   #140
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als kinderen moesten vinden dat naar school gaan 'het doel is van hun leven', zouden er nog meer zelfmoord plegen.
Het doel is juist wat er na de school volgt.
Het tijdelijke van de school draagt stevig bij aan het draaglijke ervan.
in Duitsland zijn er enkel lessen s'morgens, s'namiddags doen ze andere dingen, veel sport enzo.Ze hebben wel een beetje minder vakantie in de zomer, maar toch vind ik dat beter zo.Zo een hele dag met uw neus in de boeken, dat is toch niet goed voor zo jonge gasten?Persoonlijk heb ik altijd graag gelezen, en geschreven, en heel wat van er op school geleerd werd vond ik interressant, maar beweging had ik ook nodig, en heel de dag op mijn kont zitten beviel me niet.Dat uitte zich door "kattekwaad" en tot slot heb ik de school vlug vaarwel gewenst.Er zijn wel meer zo een gevallen denk ik...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be