Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2006, 14:56   #21
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Eigenlijk komt uw pleidooi neer op een pleidooi voor de invoering van een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem, waarbij het gezonde principe "arbeid bevrijdt u uit de armoede" hoog in het vaandel gedragen wordt. In een dergelijk systeem zou iedere werkbekwame die uit de boot valt, het recht krijgen zoveel gemeenschapsdiensten te verrichten als hij of zij wil of kan tegen een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per effectief uur verrichte gemeenschapsdienst. Op die manier zou alle onvrijwillige armoede kunnen worden opgelost. In een dergelijk systeem zouden werkbekwame sociaal zwakkeren zich nuttig kunnen maken voor de maatschappij, zouden ze zich niet langer uitgesloten voelen, en zouden ze opnieuw zin krijgen om een gewone baan te gaan zoeken met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro per uur.
Geef ze dan meteen een baan, hoger dan 5 euro per uur, dat moeten ze niet gaan zoeken.

Dat "opnieuw zin krijgen" verraadt het meest obsessieve vooroordeel dat werklozen geen zin in werken zouden hebben.
Met mijn systeem van werkeisers zou dat vooroordeel eens en voorgoed in de grond geboord worden...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 15:28   #22
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Geef ze dan meteen een baan, hoger dan 5 euro per uur, dat moeten ze niet gaan zoeken.

Dat "opnieuw zin krijgen" verraadt het meest obsessieve vooroordeel dat werklozen geen zin in werken zouden hebben.
Met mijn systeem van werkeisers zou dat vooroordeel eens en voorgoed in de grond geboord worden...
Een werkloze met een passieve werkloosheidsuitkering van 1.000 euro gaat in het huidige verwerpelijke systeem doorgaans geen deeltijdse job aannemen van pakweg 25 uur per week met een uurloon van 8 euro, daar een dergelijke job per maand pakweg 800 euro oplevert (= 25x8x4). Het is zelfs niet zeker of een dergelijke werkloze een job zou aannemen met een maandinkomen van bv. 1.100 euro.

Indien er daarentegen een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan, dan zou een gemeenschapsdienstpresteerder er wel belang bij hebben een dergelijke job te aanvaarden. In dat geval zou die persoon voormelde deeltijdse job van 25 uur per week kunnen aanvullen met nog wat uren gemeenschapsdiensten, bv. 10 uur gemeenschapsdienst per week. Op die manier zouden per week 35 uren volstaan om aan een maandinkomen van pakweg 1.000 euro te komen (= ((25x8)+(10x5))x4), in plaats van 50 uren per week indien het enkel zou geschieden via gemeenschapsdienst.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 8 april 2006 om 15:30.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 15:31   #23
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een werkloze met een passieve werkloosheidsuitkering van 1.000 euro gaat in het huidige verwerpelijke systeem doorgaans geen deeltijdse job aannemen van pakweg 25 uur per week met een uurloon van 8 euro, daar een dergelijke job per maand pakweg 800 euro oplevert (= 25x8x4). Het is zelfs niet zeker of een dergelijke werkloze een job zou aannemen met een maandinkomen van bv. 1.100 euro.

Indien er daarentegen een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan, dan zou een gemeenschapsdienstpresteerder er wel belang bij hebben een dergelijke job te aanvaarden. In dat geval zou die persoon voormelde deeltijdse job van 25 uur per week kunnen aanvullen met nog wat uren gemeenschapsdiensten, bv. 10 uur gemeenschapsdienst per week. Op die manier zouden 35 uren volstaan om aan een maandinkomen van pakweg 1.000 euro te komen (= ((25x8)+(10x5))x4), in plaats van 50 uren indien het enkel zou geschieden via gemeenschapsdienst.
Ik beloof erover na te denken en zelfs te lezen als je het woord gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem niet meer gebruikt
Oud 8 april 2006, 15:37   #24
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik beloof erover na te denken en zelfs te lezen als je het woord gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem niet meer gebruikt
Ik heb speciaal voor u dat woord uitgelegd in volgend bericht : http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=768.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 15:47   #25
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb speciaal voor u dat woord uitgelegd in volgend bericht : http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=768.
Kan je dan echt geen andere taal gebruiken,of wil je speciaal doen,iets overtreffen? Ik geloof U ook met gewone woorden hoor!
Oud 8 april 2006, 16:45   #26
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Door er een andere naam aan te geven, neem je het maatschappelijk stigma niet weg(vgl.vreemdelingen-allochtonen).
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 16:52   #27
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Probeer van mij maar eens een werkeiser te maken.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 17:04   #28
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Dure woordenspuwers lukken er zelfs in zich meer dan 10 jaar buiten 'schot' te houden...

Schijnbaar zijn ze te slim om te werken en hebben ze bijna geen eergevoel...
Maar met zo'n typetjes gaan kortelings de aasgieren gieren van het lachen... Ze zijn als het ware de gier voor die vogels...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 17:44   #29
Bhairav

Standaard

En waarom zou dat zo zijn?
Oud 8 april 2006, 18:31   #30
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Probeer van mij maar eens een werkeiser te maken.
werkonwilligheidsuitkering beperken in de tijd (1 j), subsidies afschaffen en ge zult rap uw kinderklap laten vallen

even geduld

Laatst gewijzigd door born2bewild : 8 april 2006 om 18:33.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 18:33   #31
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Door er een andere naam aan te geven, neem je het maatschappelijk stigma niet weg(vgl.vreemdelingen-allochtonen).
't is zoals met alles: keuzes maken in het leven.

trade-off: uw imaginair "stigma" van uitkeringstrekker versus de easy money dat daar tegenover staat.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 22:47   #32
biebeltje
Vreemdeling

biebeltje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vervang Werklozen door Werkeisers

Om te beginnen moet men van werkzoekenden werkeisers maken.
Dat zou een erkenning zijn, van het fundamentele gegeven, dat iedereen
recht heeft op werk.
Wie werk eist, moet ook werk kunnen krijgen. Bij de Staat of in de Privé.

Zoniet zou de Staat een bijkomende vergoeding moeten betalen wegens
overtreding van de grondwet, bovenop de werkloosheidsvergoeding.
Wie liever niet werkt, eist dan geen werk, en de Staat zou hem/haar dankbaar mogen zijn, dat hij/zij zijn recht laat vallen.
Het zou dan ook eens duidelijk worden, wie de echte werkeisers zijn.

De Staat zou de boete op niet-tewerkstelling ook gedeeltelijk kunnen verhalen op het bedrijfsleven dat net zoals de Staat faalt in de volledige tewerkstelling.
Wat denkt u dat het begrip werkloosheidsvergoeding betekent ?
biebeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 09:31   #33
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat je kan is teruggrijpen naar stront en kak als je argumentatie hopeloos tekort schiet.
T'is t'enige waar uw wereld als maatschappij-verschoppeling om draait .

Ik zou ook met u kunnen praten over de recenste parser voor genoom-resultaten ontwikkelt aan de Universiteit van Gent, of de imbedding van hiv in het mazelenvirus....

Maar met een landloper ga je ook niet praten over hoe je je huis moet isoleren.
Oud 11 april 2006, 10:50   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Indien er daarentegen een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan, dan zou een gemeenschapsdienstpresteerder er wel belang bij hebben een dergelijke job te aanvaarden. In dat geval zou die persoon voormelde deeltijdse job van 25 uur per week kunnen aanvullen met nog wat uren gemeenschapsdiensten, bv. 10 uur gemeenschapsdienst per week. Op die manier zouden per week 35 uren volstaan om aan een maandinkomen van pakweg 1.000 euro te komen (= ((25x8)+(10x5))x4), in plaats van 50 uren per week indien het enkel zou geschieden via gemeenschapsdienst.

Allemaal geklooi in de marge.
In de praktijk wordt van het systeem van dienstencheques gebruik gemaakt om iets (wettelijk toegelaten) bij te verdienen bovenop de uitkering, en zo is het leefbaar.

Met het bodemuurloon dat jij in gedachten hebt, kan je niet eens je verplaatsingen betalen en je andere extra-beroepsonkosten.

Wat er prioritair moet gebeuren is het wegwerken van de werkloosheidsval, tegelijk met het wegwerken van de werkende-armen-val.

Dit vraagt in de eerste plaats om fiscale hervormingen.

De oplossing is niet: uurlonen in nepstatuten van 5 �* 6 euro per uur.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 april 2006 om 10:53.
Oud 11 april 2006, 12:40   #35
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
trade-off: uw imaginair "stigma" van uitkeringstrekker versus de easy money dat daar tegenover staat.
Beste born2bewild, ik hoop voor jou dat je nooit in de situatie komt waarin je je op dat easy money gaat beroepen.

Ik lees hier ook veel over mensen die niet willen werken. Ik denk dat cynicus al kort het concept werkloosheidsval heeft aangehaald.
Het probleem is dat gaan werken voor sommige mensen (vooral als je kinderen hebt) te duur is (kinderopvang, vervoer). De oplossing is niet de werkloosheidsuitkering af te nemen maar allerlei "voordelen" die je als uitkeringsgerechtigde (en vooral als leefloner) hebt, gradueel afbouwen als je terug aan het werk gaat en een zeker inkomen hebt. Nu is het vaak zo dat eens je een bepaald inkomen hebt, al je "voordelen" wegvallen waardoor het niet zo interessant is om te gaan werken. Is dat profiteren?

Laatst gewijzigd door 1010 : 11 april 2006 om 12:40.
1010 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 09:45   #36
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1010 Bekijk bericht
Beste born2bewild, ik hoop voor jou dat je nooit in de situatie komt waarin je je op dat easy money gaat beroepen.

Ik lees hier ook veel over mensen die niet willen werken. Ik denk dat cynicus al kort het concept werkloosheidsval heeft aangehaald.
Het probleem is dat gaan werken voor sommige mensen (vooral als je kinderen hebt) te duur is (kinderopvang, vervoer). De oplossing is niet de werkloosheidsuitkering af te nemen maar allerlei "voordelen" die je als uitkeringsgerechtigde (en vooral als leefloner) hebt, gradueel afbouwen als je terug aan het werk gaat en een zeker inkomen hebt. Nu is het vaak zo dat eens je een bepaald inkomen hebt, al je "voordelen" wegvallen waardoor het niet zo interessant is om te gaan werken. Is dat profiteren?
Behoorlijk en behoorlijk betaald werk, en zoniet: behoorlijke vervangingsinkomsten.
Oud 16 oktober 2006, 10:29   #37
guerin
Minister

Standaard

Beter zou zijn om de mensenrechten (en dus ook het recht op werk)te vervangen door het recht op het overleven
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2006, 10:37   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Beter zou zijn om de mensenrechten (en dus ook het recht op werk)te vervangen door het recht op het overleven
Dat wordt velen inderdaad geweigerd...
Oud 16 oktober 2006, 13:50   #39
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
werkonwilligheidsuitkering beperken in de tijd (1 j), subsidies afschaffen en ge zult rap uw kinderklap laten vallen

even geduld
Ik niet om bepaalde redenen.
Oud 16 oktober 2006, 16:32   #40
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Welk werk eis je?
Misschien kan ik helpen.
IK EIS WERK
En ik voel mij gediscrimineerd. Op grond van mijn leeftijd wil men mij niet meer aannemen, hoewel ik wegens te weinig loopbaanjaren pas op mijn 65ste met pensioen kan. Als vele vrouwen van mijn generatie ben ik opgehouden met werken om mijn kinderen zelf op te voeden, dit ZONDER TE GAAN STEMPELEN, dus wat carrière betreft volledig verloren jaren.
Dus ik ben te oud om werk te krijgen, te jong om met pensioen te mogen.
Als "luie" werkloze, te lam om werk te zoeken zoals er hier velen denken, verdoe ik mijn tijd met vrijwilligerswerk, dat is onbetaald en daar leg ik zelf nog geld op toe.
Wel, Don Quichote, wat bied je me aan ? Of ben jij zo stom dat je windmolens voor monsters aanziet m.a.w. werklozen voor luieriken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be