![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Partijlid
|
Dank u lombas
maar nu terug serieus we hebben het eventjes in het belachelijke getrokken. wat is nu jou mening over het feit dat er eventueel christelijke waarden in de Europese Grondwet zouden komen te staan?
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je gaat luttele grondwetten terugvinden waar een passage in staat over de geschiedenis. Of wil je de inquisitie, de godsdienstoorlogen, het nihilisme, het anarchisme en de Rote Armee Fraktion er ook in vermelden?
|
|
|
|
|
#103 |
|
Partijlid
|
Ok
Je hebt waarden? (ja bijna iedereen heeft waarden), maar ga je niet akkoord omwille van de naam christelijk die op de waarden plakt? dit is het in mijn geval, met de inhoud van de waarden is er niets mis, maar met christelijke ervoor lijkt het alsof enkel het christendom deze waarden heeft en de rest niet. Daarom ook vind ik dat er wel waarden in de grondwet moeten, maar niet de christelijke waarden Het is niet de bedoeling dat de Europese Grondwet een geschiedenisboek wordt. Daarvoor dienen de lessen geschiedenis.
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Dat wetenschap verantwoordelijk zou zijn voor de afschaffing van de slavernij is belachelijk. Het waren juist een aantal ontwikkelingen inzake wetenschap en technologie die in het tweede kwart van de 19de eeuw de slavernij in het Zuiden van de VS opnieuw stimuleerden. Laatst gewijzigd door Jozef Ostyn : 30 april 2006 om 14:41. |
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
Dank u ik ben ook alle dagen bezig met het uitvlooien van stoffige archieven. Bijna uitsluitend dankzij christelijke organistaties?? I beg your pardon. Het ZUIDEN van AMERIKA is overwegend RELIGIEUS (en nu nog altijd) een voorbeeldje: de klukluxclan waar was de slavernij? nee toch het zuiden? Eum wetenschap en slavernij tuurlijk zeker met de stoommachine want die dreef zeker met slaafkes? en in het zuiden van Amerika waren er trouwens katoenplantages dus zeker gin industrie alstublieft btw het is dankzij de druk van Europa dat slavernij werd afgeschaft ohja ook vergeten dat de pausen als bijna langste slaven gehad hebben? en dat er zelf ergens stond dat slaven geen priester konden worden en bepaalde zaken zelf niet konden krijgen.
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#109 |
|
Partijlid
|
Danke
nu gij om eens te antwoorden (en het tegendeel te bewijzen)
|
|
|
|
|
#110 |
|
Partijlid
|
Nog een vraagje:
het kan toch nooit de bedoeling zijn dat waarden aanzetten tot een klassenverschil in de mensen. De christelijke waarden in de grondwet zetten volgen mij wel aan in een klassenverschil. Een klassenverschil tussen mensen die geloven in de christelijke waarden en tussen de mensen die niet geloven in de christelijke waarden. hiermee komen de waarden dan ook in botsing met zichzelf, namelijk dat je niet mag discrimineren, gelijkheid.
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Beter zou misschien zijn om in de preambule - of waar men ook waarden wil plaatsen - waarden te plaatsen die men typisch Europees vindt, met verantwoording natuurlijk. Heb je deze site al bekeken? (http://www.etiennevermeersch.be/arti...nwaarden_hoezo) |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
ik heb de essay van Etienne Vermeersch gelezen, maar echt bruikbaar vond ik het niet. het is wel zo dat de christelijke waarden, meer zullen verwijzen naar het christendom dan naar de vrijzinnigen of de islam. Uiteraard heeft het christendom niet het alleenrecht op de christelijke waarden, maar zij zullen er wel op beroepen terwijl een vrijzinnige zal beroepen op zijn waarden. wat wel het geval is dat de inhoud van de meeste waarden niet veel verschilt. Hiermee bedoel ik dan de inhoud van de christelijke waarden met die van een vrijzinnige of een moslim (de waarden die verwijzen naar god zullen natuurlijk wel verschillen). Het is gewoon het etiket christelijk. Hoe kan je nu, dit naar mijn mening, als overtuigd moslim zeggen dat je akkoord gaat met de CHRISTELIJKE waarden (inhoudelijk wel grotendeels gelijk, maar de naam). Er kan wel degelijk een klasseverschil ontstaan. tussen de "aanhangers" van de christelijke waarden en de "tegenstanders" van deze waarden
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Partijlid
|
waar blijft Jozef Ostyn? ik wacht nog altijd vol spanning op zijn antwoorden? of is zijn afwezigheid een teken dat hij niet kan antwoorden ???
|
|
|
|
|
#114 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Wat denk je zelf?
|
|
|
#115 |
|
Partijlid
|
eum kan niet meer antwoorden? mij goed ook, want mijn taak moet toch al ingediend zijn
|
|
|
|
|
#116 | |
|
|
Citaat:
Ik zie dat iedereen nog altijd geobsedeerd is door "Christelijke waarden". Ik heb hier steeds gepleit voor een verwijzing naar de fundamentele grondslagen van de Europese beschaving, met name de Klassieke Oudheid, het Christendom en de Verlichting. Niemand lijkt geïnteresseerd om hierop in te gaan. Ik heb in deze thread en elders al herhaaldelijk voorbeelden gegeven van de wijze waarop het Christendom een fundament vormt van onze Europese beschaving. Niemand heeft hier tot nu toe één argument tegen ingebracht. Het feit dat een godsdienst al dan niet bepalend is voor een beschaving heeft niets te maken met het aantal belijders van die godsdienst die deel uitmaken van die beschaving of met allerlei tijdsgebonden verschijnselen. Niet alle Arabieren zijn moslims. Toch blijft het een feit dat de Islam één van de fundamenten vormt van de Arabische beschaving. Dat ook de Klassieke Oudheid en de Verlichting tot de essentiële fundamenten van de Europese beschaving behoren, daar is zelfs nog niemand op ingegaan. Ik pleit er zeker niet voor om een eventuele Europese Grondwet vol te steken met Geschiedenis. Maar anderzijds moet een Grondwet ook iets meer zijn dan een modeverschijnsel dat slechts enkele jaren moet meegaan. Het moet referen naar en gegrond zijn in de fundamentele en blijvende grondslagen van die gemeenschap waaraan het uitdrukking moet geven. Dat een verwijzing naar het Christendom een "klasseverschil" zou meebrengen is vrij belachelijk. Is er in Duitsland een klasseverschil omdat de Grondwet naar God verwijst? Nogmaals, je moet geen Christen zijn om te begrijpen dat het Christendom één van de bepalende fundamenten is van de Europese beschaving. Je zult trouwens geen enkele niet-Europeaan vinden die dat betwist. Wel is het zo dat er sommige mensen behept zijn met een zo groot anti-kerkelijk complex dat zij dit niet kunnen aanvaarden. Dat is hun probleem. |
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
|
Er is heel veel in de Klassieke Oudheid die ik niet echt opnieuw zou willen invoeren. Dat verandert niets aan het feit dat die Klassieke Oudheid een fundament vormt van onze Europese Beschaving.
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Partijlid
|
dat is de vraag ontwijken en mij gelijk geven.
|
|
|
|
|
#119 |
|
|
Helemaal niet.
U begaat de fout ervan uit te gaan dat een verwijzing naar het Christendom als fundament van de Europese beschaving impliceert dat iedereen die zich in de Grondwet moet terugvinden ook een aanhanger of gelover van het Christendom moet zijn. |
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Partijlid
|
Citaat:
maar zeg nu zelf, is het een goed idee om alle fundamenten van Europa op te nemen in de eu grondwet?
|
|
|
|