Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2006, 09:47   #101
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb nu een koersfiets, ik word al wat ouder en ging met een stadsfiets maar traag meer vooruit.

Ik vind het erg knap, die ligfiets.

Toch lijkt het mij meer iets voor sportievelingen.

De volle deelname aan het autoverkeer is niet allen erg riskant, maar ook zeer onprettig.

(Ik ben volledig uit het verkeer uitgestapt, minder uit schrik dan uit afkeer).

Het hoofdbezwaar is wellicht inderdaad nog de prijs.

Maar een prachtige ontwikkeling inderdaad.

(Je ziet trouwens steeds meer ligfietsen, nog-niet-ingekapselde, op het fietspad voorbijsuizen).

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 april 2006 om 09:48.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 12:19   #102
de velomobilist
Vreemdeling

de velomobilist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb nu een koersfiets, ik word al wat ouder en ging met een stadsfiets maar traag meer vooruit.

Ik vind het erg knap, die ligfiets. Toch lijkt het mij meer iets voor sportievelingen. De volle deelname aan het autoverkeer is niet allen erg riskant, maar ook zeer onprettig. (Ik ben volledig uit het verkeer uitgestapt, minder uit schrik dan uit afkeer).

Het hoofdbezwaar is wellicht inderdaad nog de prijs. Maar een prachtige ontwikkeling inderdaad. (Je ziet trouwens steeds meer ligfietsen, nog-niet-ingekapselde, op het fietspad voorbijsuizen).
Eigenlijk valt de deelname aan het verkeer best wel mee. Natuurlijk moet je geen steenwegen en autowegen gaan opzoeken waar er heel druk verkeer is en waar 90 de toegelaten snelheid is. Ik rij dan liever tien kilometer dan dan me te wagen op dergelijke wegen. Hoe je het ook draait of keert, op Vlaamse wegen wordt er nog gevlamd alsof iedereen altijd naar de spoeddienst moet rijden.

De drempel naar een velomobiel blijft hoog door, zoals je terecht aanstipt, de nog steeds hoge prijs.

Ligfiets als velomobiel blijft inderdaad een sportief imago houden, waarbij snelheid heel belangrijk is. Nochtans is snelheid maar één element. Er is ook nog het comfort wat een niet te onderschatten factor is.

Mensen die evenwel minder sportief zijn, kunnen voor een velomobiel opteren met trapondersteuning (bij de WAW www.fietser.be) is dat mogelijk. Die trapondersteuning (Bion-X) is trouwens ook mogelijk op een gewone fiets, maar bij een ligfiets en velomobiel is die ondersteuning veel doeltreffender. Minder luchtweerstand, zodat er niet zoveel energie verloren gaat.

Daarnaast is er ook een hybride velomobiel die men alleen met ondersteuning kan kopen, maar die moet je dan inschrijven als motorfiets. Dan zit je toch weer met bijkomende kosten als verzekering en ingebruikstelling. Die hybride velomobiel is de Aerorider. Heel mooi van concept, maar met een inherent nadeel. Als je batterijen leeg zijn, moet je wel een heel zwaar voertuig proberen voort te duwen. Een WAW met Bion-X met lege batterijen, duw je moeiteloos vooruit. Bij de Aerorider gaat dat niet of nauwelijks.

Bij de ligfietsen zijn er nu een aantal goedkope alternatieven (of beter: goedkopere). Zo stilaan is er ruimte voor seriematige productie, waardoor de prijzen aan het dalen zijn. Er is nu ook een Taiwanees bedrijf dat een paar modellen op de markt heeft gegooid aan relatief lage prijs.
de velomobilist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 12:21   #103
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Al bij al - moest ik er de centen voor hebben zou ik mij zeker en vast ook wel zo n ding aanschaffen. Er bestaat ook interesse bij een paar leden van vws om eventueel zo n dingen te gaan maken ving ik vandaag op. Zeker omdat ze nog ambachtelijk gemaakt worden en het volledig aansluit bij onze ecologische princiepes. Bij t koningboudewijnfonds kunde geld lenen om een zelfstandige activiteit te beginnen. Indien een paar mensen daarin zouden samen doen dan heb je al een behoorlijk startkapitaal.

t zijn maar ideetjes maar wie weet ?
Als ik me niet vergis, heeft er eens iemand een plan ontworpen om ligfietsen uit hout te maken.

Dergelijke vragen over ontwikkeling en productie van ligfietsen, plaats je best op www.gentseliggers.net/forum
Oud 27 april 2006, 12:24   #104
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind zo'n velomobiel ècht futuristisch, één van de méést interessante vervoersmiddelen van de laatste eeuwen.
Een eenvoudig basisontwerp, dat echt uitnodigt om de fantasie vrij baan te geven.
Verdomd, ik wou dat ik al genoeg gespaard had om mij zo'n ding aan te schaffen, maar ja, als je een pak gaten in de hand hebt, ...
Spijtig ook dat ik hier geen plaats heb om er zelf zo één ineen te steken.
Als je handig bent, dan is een alleweder een ideale startvelomobiel. De alleweder is een van de oudste velomobielen en heeft een heel hoge bedrijfszekerheid. Wel vergt die regelmatig onderhoud (nakijken kettingslijn, smeren, speling bijstellen...), dus ben je best een handige harrie.
Oud 27 april 2006, 17:21   #105
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de velomobilist Bekijk bericht
Eigenlijk valt de deelname aan het verkeer best wel mee. Natuurlijk moet je geen steenwegen en autowegen gaan opzoeken waar er heel druk verkeer is en waar 90 de toegelaten snelheid is. Ik rij dan liever tien kilometer dan dan me te wagen op dergelijke wegen. Hoe je het ook draait of keert, op Vlaamse wegen wordt er nog gevlamd alsof iedereen altijd naar de spoeddienst moet rijden.

De drempel naar een velomobiel blijft hoog door, zoals je terecht aanstipt, de nog steeds hoge prijs.

Ligfiets als velomobiel blijft inderdaad een sportief imago houden, waarbij snelheid heel belangrijk is. Nochtans is snelheid maar één element. Er is ook nog het comfort wat een niet te onderschatten factor is.

Mensen die evenwel minder sportief zijn, kunnen voor een velomobiel opteren met trapondersteuning (bij de WAW www.fietser.be) is dat mogelijk. Die trapondersteuning (Bion-X) is trouwens ook mogelijk op een gewone fiets, maar bij een ligfiets en velomobiel is die ondersteuning veel doeltreffender. Minder luchtweerstand, zodat er niet zoveel energie verloren gaat.

Daarnaast is er ook een hybride velomobiel die men alleen met ondersteuning kan kopen, maar die moet je dan inschrijven als motorfiets. Dan zit je toch weer met bijkomende kosten als verzekering en ingebruikstelling. Die hybride velomobiel is de Aerorider. Heel mooi van concept, maar met een inherent nadeel. Als je batterijen leeg zijn, moet je wel een heel zwaar voertuig proberen voort te duwen. Een WAW met Bion-X met lege batterijen, duw je moeiteloos vooruit. Bij de Aerorider gaat dat niet of nauwelijks.

Bij de ligfietsen zijn er nu een aantal goedkope alternatieven (of beter: goedkopere). Zo stilaan is er ruimte voor seriematige productie, waardoor de prijzen aan het dalen zijn. Er is nu ook een Taiwanees bedrijf dat een paar modellen op de markt heeft gegooid aan relatief lage prijs.
Merkwaardige en leuke ontwikkelingen.
Wat mij verwondert, is dat zo'n velomobiel geen verzekering en extra taksen vergt. Ook dat zulke 'trage' en kwetsbare voertuigen sowieso tussen het normale verkeer toegelaten worden. Als ik terugdenk aan mijn "kwetsbaar" moto-periode zou ik nu wat huiverig zijn om terug deel te gaan nemen, maar voor de jeugd lijkt het mij feest.
Oud 27 april 2006, 18:29   #106
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Merkwaardige en leuke ontwikkelingen.
Wat mij verwondert, is dat zo'n velomobiel geen verzekering en extra taksen vergt. Ook dat zulke 'trage' en kwetsbare voertuigen sowieso tussen het normale verkeer toegelaten worden. Als ik terugdenk aan mijn "kwetsbaar" moto-periode zou ik nu wat huiverig zijn om terug deel te gaan nemen, maar voor de jeugd lijkt het mij feest.
Een velomobiel wordt door spierkracht voortbewogen. Nu is er geen enkele bepaling die voorschrijft dat voertuigen door mensenkracht bewogen verzekerd moeten worden.

Nu moet je echt niet denken dat een "velomobilist" eraan denkt zich te midden van de rijbaan te wagen op een drukke weg waar men 90 km/u rijdt.

Uit ervaring weet ik dat er procentueel meer ongelukken gebeuren met wielertoeristen dan met velomobilisten die over het algemeen veel beter en redelijker rekening houden met het andere verkeer dan de vele horden wielertoeristen die denken dat zij keizer en koning zijn op de openbare weg.
Oud 27 april 2006, 19:25   #107
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je handig bent, dan is een alleweder een ideale startvelomobiel. De alleweder is een van de oudste velomobielen en heeft een heel hoge bedrijfszekerheid. Wel vergt die regelmatig onderhoud (nakijken kettingslijn, smeren, speling bijstellen...), dus ben je best een handige harrie.
Wordt die alleweder zo nu en dan ook 'in occasie' te koop aangeboden ??
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 19:38   #108
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wordt die alleweder zo nu en dan ook 'in occasie' te koop aangeboden ??
Jazeker. Kijk daarvoor regelmatig naar de rubriek "Aanbod - te koop aangeboden" op www.gentseliggers.net/forum en "vraag/aanbod" op http://www.ligfiets.net/ .
Oud 27 april 2006, 19:51   #109
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jazeker. Kijk daarvoor regelmatig naar de rubriek "Aanbod - te koop aangeboden" op www.gentseliggers.net/forum en "vraag/aanbod" op http://www.ligfiets.net/ .
Bedankt voor de informatie, en misschien tot zondag dan, hé.

Ik zag trouwens ook dat tijdens het weekend van 5-6-7 mei op de 'Hulshoutse Piste' de velomobiel voorgesteld wordt. Het ziet er dus inderdaad wel naar uit dat ik ooit nog wel eens een proefritje zal kunnen maken. Jochei !!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 19:59   #110
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de informatie, en misschien tot zondag dan, hé.

Ik zag trouwens ook dat tijdens het weekend van 5-6-7 mei op de 'Hulshoutse Piste' de velomobiel voorgesteld wordt. Het ziet er dus inderdaad wel naar uit dat ik ooit nog wel eens een proefritje zal kunnen maken. Jochei !!
Er is in dat weekend een ligfietstreffen waaraan ook meerdere mensen met velomobielen aan zullen deelnemen. Er is een wedstrijd gepland naast een snelle toertocht en zondag een familietocht. Dit is de tweede editie van een initiatief dat vorig jaar is gestart.

http://www.ligfietstreffen.be/
Oud 28 april 2006, 14:22   #111
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Een velomobiel wordt door spierkracht voortbewogen. Nu is er geen enkele bepaling die voorschrijft dat voertuigen door mensenkracht bewogen verzekerd moeten worden.

Nu moet je echt niet denken dat een "velomobilist" eraan denkt zich te midden van de rijbaan te wagen op een drukke weg waar men 90 km/u rijdt.

Uit ervaring weet ik dat er procentueel meer ongelukken gebeuren met wielertoeristen dan met velomobilisten die over het algemeen veel beter en redelijker rekening houden met het andere verkeer dan de vele horden wielertoeristen die denken dat zij keizer en koning zijn op de openbare weg.
Ik heb er nog geen gezien in het verkeer, maar ik kijk ernaar uit.
Worden die hebbedingetjes ook in Belgie ineengeknutseld?
Oud 28 april 2006, 14:25   #112
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is in dat weekend een ligfietstreffen waaraan ook meerdere mensen met velomobielen aan zullen deelnemen. Er is een wedstrijd gepland naast een snelle toertocht en zondag een familietocht. Dit is de tweede editie van een initiatief dat vorig jaar is gestart.

http://www.ligfietstreffen.be/
Ik vond die strandfietsenkoers al zo tof, eergisteren. Maar dit is nog toffer, want innovatiever.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 april 2006 om 14:25.
Oud 28 april 2006, 19:10   #113
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik heb er nog geen gezien in het verkeer, maar ik kijk ernaar uit.
Worden die hebbedingetjes ook in Belgie ineengeknutseld?
Jazeker, meer bepaald in Gent bij www.fietser.be Bij die persoon kun je trouwens ook terecht voor onderhoud en reparatie van bijvoorbeeld de alleweder.
Oud 28 april 2006, 19:16   #114
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jazeker, meer bepaald in Gent bij www.fietser.be Bij die persoon kun je trouwens ook terecht voor onderhoud en reparatie van bijvoorbeeld de alleweder.
Dat zijn nogal machine's!
Oud 28 april 2006, 19:58   #115
Roots
Vreemdeling

Roots's schermafbeelding

Standaard

Prima tegen de cellulitis, zo'n ligfiets
Roots is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 21:37   #116
Roots
Vreemdeling

Roots's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roots Bekijk bericht
Prima tegen de cellulitis, zo'n ligfiets
Aan alle dames, niet kwalijk nemen hoor. Heb zelf een beetje last van cellulitis, dus ... ligfietsen maar voor allen die er last van hebben.
Roots is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 05:51   #117
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roots Bekijk bericht
Aan alle dames, niet kwalijk nemen hoor. Heb zelf een beetje last van cellulitis, dus ... ligfietsen maar voor allen die er last van hebben.
En ook voor de heren: ligfietsen vermijdt allerlei problemen in de enige erogene zone die de man telt.

Citaat:
Sporten is gezond. Als het met mate gebeurt tenminste, maar geldt dat niet voor alles in het leven? Eén van de populairste sporten in onze contreien is ongetwijfeld fietsen. De beste getuige: de talrijke groepjes kleurig uitgedoste amateur-wielrenners die je op zondagmorgen langsheen Vlaamse wegen ziet koersen. Voor de vruchtbaarheid blijkt langdurig fietsen op één specifiek gebied dan weer iets minder gezond te zijn. Een studie heeft uitgewezen dat de druk van het fietszadel erectieproblemen kan veroorzaken bij mannen die lange afstanden op de fiets afleggen, bijvoorbeeld tijden wielerwedstrijden. Gelukkig is er ook goed nieuws: aanpassingen aan de positie van het zadel kunnen heel wat onheil voorkomen.
Op een ligfiets heb je nu eenmaal geen fietszadel maar een zitje, zodat dit probleem alvast uitgesloten. Ongetwijfeld zullen de vrouwen dat wel goed vinden...
Oud 29 april 2006, 06:53   #118
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben deze tread lekker aan het volgen.

Nu is de vraag, zelfbouw of sparen? Puur trappen of hulpmotor?

(heb daar wel wat ervaring mee. heb hier nog wat leuke motoren liggen)
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 08:53   #119
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Ik ben die ligfietsen al lang aan het bekijken, is een beetje beperkt publiek en slaat niet echt aan bij de grote meerderheid tot nu toe.
Met die velomobil, indien tof gebracht zie ik daar wel enige verandering in te komen. Maar duur is het wel.

Zelf bouwen zal hoog in het verlanglijstje staan maar ik vrees dat het vaak nogal technisch teveel zal gevraagd zijn van de meesten.
Bouw pakketjes op de markt gooien, dat zou de truc zijn denk ik.
Oud 29 april 2006, 08:55   #120
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Welke motoren zou je daar in steken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be