Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2006, 20:27   #241
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Geen van beide. Die was van Cedric Vloemans. Op het forum heette hij denk ik Nello.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:27   #242
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Tja... tel je al eens de keren dat je "die stoem ollanders" hoort hier te lande ?
En hoe zou dat komen? Actie - reactie

Waarmee ik niet zeg dat ik zo'n uitspraken goedkeur!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:09   #243
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En hoe zou dat komen? Actie - reactie

Waarmee ik niet zeg dat ik zo'n uitspraken goedkeur!
Mag ook niet hé, kun je last krijgen met het CGKR.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:20   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan, ik heb ongeveer een tiental Nederlanders in mijn vriendenkring zitten. Dat zijn hele goeie vrienden maar als puntje bij paaltje komt, kan men een zekere arrogantie jegens België toch niet laten.
Die analyse deel ik op geen enkele manier. Ik denk dat u nog steeds niet goed aanvoelt hoe Nederlanders zich uitdrukken en dit al evenmin kunt plaatsen. Jammer eigenlijk, daar het niet klopt waarvan u uw eigen vrienden beschuldigt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:26   #245
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Bekijk bericht
Een oud Japans spreekwoord zegt (zonder zwans): 'Daar waar de Hollander gelopen heeft groeit geen gras meer' En zij kunnen het weten.
Kijk maar eens naar de sfeer/toestand van een Belgisch bedrijf dat overgenomen wordt door onze vrienden Hollanders.
De haven van Antwerpen (motor van Vlaanderen) zal na een idioot utopische samensmelting Vlaanderen/Holland verworden tot een haventje waar je hoogstens nog met een roeiboot zal kunnen komen. Onze 'vrienden' doen nu al zo makkelijk over uitbaggeren/spooraansluiting naar Duitsland.
Eén ding hebben ze wel gelijk. Er zijn blijkbaar een hoop domme Belgen die bereid zouden zijn om in hun voorgehouden sprookje te trappen. Not me.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe je dit kunt denken. Als Nederland inderdaad zo tegem de Antwerpse haven is als jij beweert, waarom is de Westerschelde dan niet allang afgedamd? Dat was destijds perfect mogelijk geweest i.h.k.v. het Deltaplan en het had Antwerpen onmiddellijk en voorgoed uitgeschakeld. Toch is het niet gebeurd.

Het is echt een hele rare gedachtenkronkel om te denken dat als de Antwerpse haven voor Nederland binnenland is, wat het geval zou zijn als Vlaanderen en Nederland een staatsverband vormen, die haven ineens gesloten zou worden ofzo. Waarom denk jij eigenlijk dat er nog andere havens in Nederland zijn behalve Rotterdam? Amsterdam-Noordzeekanaal, Vlissingen, Eemshaven, het zijn allemaal havens die 'concurreren' met Rotterdam. Zeker de Noordzeekanaalhavens groeien zeer sterk en beginnen al een rol van betekenis te spelen op Europees vlak. En toch zijn ze allemaal met overheidssteun aangelegd. Gek hè, concurrentie in eigen land organiseren. Volstrekt onlogisch als we jou moeten geloven, maar zo centralistisch als jij denkt is Nederland nu eenmaal niet. De Rotterdamse en Antwerpse havens zouden perfect kunnen samenwerken als één grote poort naar Europa. Op wereldschaal liggen de havens gewoon naast elkaar, het achterland overlapt, de distributiecentra worden gedeeld (meeste zitten in Noord-Brabant of de Noorderkempen, om zowel R'dam als A'pen te kunnen bedienen), dus samenwerking ligt gewoon voor de hand.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:31   #246
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk niet hoe je dit kunt denken. Als Nederland inderdaad zo tegem de Antwerpse haven is als jij beweert, waarom is de Westerschelde dan niet allang afgedamd? Dat was destijds perfect mogelijk geweest i.h.k.v. het Deltaplan en het had Antwerpen onmiddellijk en voorgoed uitgeschakeld. Toch is het niet gebeurd.

Het is echt een hele rare gedachtenkronkel om te denken dat als de Antwerpse haven voor Nederland binnenland is, wat het geval zou zijn als Vlaanderen en Nederland een staatsverband vormen, die haven ineens gesloten zou worden ofzo. Waarom denk jij eigenlijk dat er nog andere havens in Nederland zijn behalve Rotterdam? Amsterdam-Noordzeekanaal, Vlissingen, Eemshaven, het zijn allemaal havens die 'concurreren' met Rotterdam. Zeker de Noordzeekanaalhavens groeien zeer sterk en beginnen al een rol van betekenis te spelen op Europees vlak. En toch zijn ze allemaal met overheidssteun aangelegd. Gek hè, concurrentie in eigen land organiseren. Volstrekt onlogisch als we jou moeten geloven, maar zo centralistisch als jij denkt is Nederland nu eenmaal niet. De Rotterdamse en Antwerpse havens zouden perfect kunnen samenwerken als één grote poort naar Europa. Op wereldschaal liggen de havens gewoon naast elkaar, het achterland overlapt, de distributiecentra worden gedeeld (meeste zitten in Noord-Brabant of de Noorderkempen, om zowel R'dam als A'pen te kunnen bedienen), dus samenwerking ligt gewoon voor de hand.
In de practijk vaak genoeg behandeld: zeevrachten geboekt bij 1 bevrachter, vertrokken naar willekeur uit Rotterdam of uit Antwerpen, soms op de afvaart-dag zelf pas gewijzigd, naar gelang de momentane situatie.

In Rotterdam èn Antwerpen èn Hamburg zie je plenty dezelfde kantoornamen.
Oud 1 mei 2006, 21:31   #247
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die analyse deel ik op geen enkele manier. Ik denk dat u nog steeds niet goed aanvoelt hoe Nederlanders zich uitdrukken en dit al evenmin kunt plaatsen. Jammer eigenlijk, daar het niet klopt waarvan u uw eigen vrienden beschuldigt.
U heeft uw visie, ik heb de mijne.

Ik weet maar al te goed hoe Nederlanders zich uitdrukken, ik vertoef vaak genoeg in hun gezelschap.

Hoe kan jij overigens weten hoe Nederlanders zich tegenover mij gedragen?

Laatst gewijzigd door Kim : 1 mei 2006 om 21:32.
Oud 1 mei 2006, 21:34   #248
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik kan enkel maar bevestigen dat ik redelijk vaak te maken krijg met Nederlandse arrogantie (wat vaak heel misplaatst is)!

Hun commentaren op onze havens ("nou, noemen jullie dat havens... *idioot en arrogant lachje*, moet je maar eens ff komen kijken naar Rotterdam, DAT is pas een haven"), hun idiote commentaren op onze Kathedraal ("goh, wat een geinig kerkje"), hoe oeverloos gemoei met vanalles en nog wat ("nou, dat doen wij in Nederland toch héél anders hoor")...
Je snapt blijkbaar de Nederlandse humor niet. Ik weet natuurlijk niet hoe en in welke context deze opmerkingen werden gemaakt, maar ik durf te wedden dat er jaarlijks honderden Nederlanders een opmerking als "goh, wat een geinig kerkje" maken als ze op het Sint-Pietersplein in Rome staan. Dat is natuurlijk geen arrogantie, maar een unterstatement, een leuk bedoelde onderdrijving.

Voor het overige is het inderdaad zo dat zolang van beide kanten de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland worden benadrukt, mensen ook die verschillen opzoeken.
Oud 1 mei 2006, 21:34   #249
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je snapt blijkbaar de Nederlandse humor niet. Ik weet natuurlijk niet hoe en in welke context deze opmerkingen werden gemaakt, maar ik durf te wedden dat er jaarlijks honderden Nederlanders een opmerking als "goh, wat een geinig kerkje" maken als ze op het Sint-Pietersplein in Rome staan. Dat is natuurlijk geen arrogantie, maar een unterstatement, een leuk bedoelde onderdrijving.

Voor het overige is het inderdaad zo dat zolang van beide kanten de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland worden benadrukt, mensen ook die verschillen opzoeken.
Ik heb geen probleem met Nederlanders maar ik blijf erbij: een goeie buur maakt nog geen goeie partner.
Oud 1 mei 2006, 21:35   #250
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik weet maar al te goed hoe Nederlanders zich uitdrukken, ik vertoef vaak genoeg in hun gezelschap.

Omdat ik heel goed weet hoe Nederlanders zich uitdrukken. En ik tegelijkertijd ook weet hoe sommige Vlamingen die hierover niet veel weten, hierop reageren. 't Is een reactie ingegeven door onwetendheid, of, waarschijnlijk in uw geval, door een belgicistische gedachtegang in het achterhoofd.

Mochten uw vrienden zich daadwerkelijk arrogant hebben gedragen, dan heeft dit een oorzaak die ongetwijfeld bij u moet gezocht worden. Mijn ervaring is bijzonder positief met Nederlanders, op velerlei wijzen trouwens.
Oud 1 mei 2006, 21:37   #251
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Omdat ik heel goed weet hoe Nederlanders zich uitdrukken. En ik tegelijkertijd ook weet hoe sommige Vlamingen die hierover niet veel weten, hierop reageren. 't Is een reactie ingegeven door onwetendheid, of, waarschijnlijk in uw geval, door een belgicistische gedachtegang in het achterhoofd.

Mochten uw vrienden zich daadwerkelijk arrogant hebben gedragen, dan heeft dit een oorzaak die ongetwijfeld bij u moet gezocht worden. Mijn ervaring is bijzonder positief met Nederlanders, op velerlei wijzen trouwens.
Goh Jan, u weet ook echt ALLES he...

En neen, ik ben niet arrogant. Vaak houd ik me nog in wanneer ik bezoek ben bij hen want ik zou hen makkelijk van antwoord kunnen dienen. Maar ja, zo ben ik nu eenmaal niet opgevoed (altijd beleefd blijven, zie je). Ik druk zelfs mijn "Belgicistische gedachtegang" niet door wanneer ik bij hen ben, omdat ik van mening ben dat je politiek en vriendschap moet kunnen scheiden, daarom ben ik ook bevriend met een paar Vlaams-nationalisten.

Maar waarom doe ik nog moeite? Jan, de Nederlanderkenner bij uitstek weet het - zoals altijd - toch beter...

U mag uw gelijk hebben wat mij betreft, het is gewoon hopeloos om met u een simpele discussie te voeren! U moet gewoonweg altijd gelijk hebben!

Je kent mij amper en je kent mijn vrienden al helemaal niet. Je weet niet eens met wie ik optrek en hoe ik tegen die mensen doe en hoe die mensen tegen mij doen en toch pretendeert u hier DE kenner te zijn... zielig gewoon!

Laatst gewijzigd door Kim : 1 mei 2006 om 21:39.
Oud 1 mei 2006, 21:40   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn inderdaad wat verschillen, maar dat vind ik helemaal geen probleem. Zet je een Westhoeker en iemand uit Antwerpen aan een tafeltje, waarvan beiden zelden of nooit respectievelijk buiten de Westhoek en uit "'t Stad" vertoeven, en ik kan je verzekeren dat er ook wrijvingen en misverstanden ontstaan. Er zal een mentaliteitsverschil zijn. Een andere manier om bepaalde zaken te verwoorden: de Antwerpenaar is over het algemeen ook heel direct, terwijl de Westhoeker iemand is die het achterste van z'n tong nooit of zelden zal tonen en bijna steeds in omfloerste bewoordingen spreekt als het op delicatie zaken aankomt.

Wat ik zo heerlijk vind, is juist die uitdrukkingskracht die veel Nederlanders bezitten. Begin met een Nederlander te praten en na enkele minuten heb je al enkele mooie, frisse, opvallende uitspraken verzameld.
Oud 1 mei 2006, 21:45   #253
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, de Belgische staat richt speciaal cursussen in met als titel "Hoe haat ik Nederlanders in tien stappen"...

Nooit eens bij stilgestaan dat zulke bewoordingen voortkomen uit eigen ervaringen?
Och, dat wordt er van jongs af aan al ingepeperd denk ik, als ik sommige reacties zo hoor. "d'Ollanders, daar moet je mee uitkijken," zoiets. Vaak zal het dan gebaseerd zijn op een slechte ervaring die niet met de betrokken persoon 'geëvalueerd' is, oftewel de Nederlander in kwestie is zich van geen kwaad bewust omdat hij niet weet hoe zijn woorden zijn aangekomen. Ik maak het hier in Drenthe ook nog mee hoor, dat mensen mij niet goed begrijpen en woorden anders interpreteren. Helaas heb ik het niet altijd snel genoeg door. Gelukkig zijn Drenten vrij recht-door-zee en uiten ze gemakkelijk hun gevoelens, dus geeft het niet zoveel problemen, maar bij Vlamingen zal dat misschien niet altijd het geval zijn, met onbegrip of zelfs wantrouwen als gevolg.

Wat ik maar wil zeggen: ook binnen Nederland zijn er grote verschillen. En die zijn er ook binnen Vlaanderen, want ik hoor hier vaak genoeg mensen afgeven op Antwerpenaren als 'dikkenekken'. Het vreemde is echter, dat zodra er Nederlanders in het spel zijn het ineens een tegenstelling Vlamingen-Nederlanders wordt. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 1 mei 2006 om 21:49.
Oud 1 mei 2006, 21:46   #254
willem1940NLD

Standaard

Citaat:

Voel je je prettig in een "slachtoffer-rol" of zo?
Oud 1 mei 2006, 21:50   #255
willem1940NLD

Standaard

Natuurlijk is het (zelfs) in Nederland mogelijk om verkeerde vrienden te kiezen.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:52   #256
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Daar kan ik me volledig in vinden. Ze spreken gewoon erg anders. Vlamingen beginnen een zin haast steevast met "Het is niet dat ik ... ben, maar misschien...". Die mentale rem, die onderdrukking vind je niet bij Nederlanders.
Nederlanders doen dat soms ook, schijnbeleefd weliswaar, als ze een zin beginnen met "Met alle respect...". Vervolgens kun je wel degelijk zònder enig respect de grofste verwijten naar je hoofd geslingerd krijgen.
Oud 1 mei 2006, 21:59   #257
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Nederlanders doen dat soms ook, schijnbeleefd weliswaar, als ze een zin beginnen met "Met alle respect...". Vervolgens kun je wel degelijk zònder enig respect de grofste verwijten naar je hoofd geslingerd krijgen.
Ja, dat is ook het enige waar zulke "aanhef" bruikbaar voor is, toch!? Volgt er niet iets minstens onaangenaams achter dan wordt het een zin zonder zin = (een) onzin.

Oud 1 mei 2006, 22:03   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik maar wil zeggen: ook binnen Nederland zijn er grote verschillen. En die zijn er ook binnen Vlaanderen, want ik hoor hier vaak genoeg mensen afgeven op Antwerpenaren als 'dikkenekken'. Het vreemde is echter, dat zodra er Nederlanders in het spel zijn het ineens een tegenstelling Vlamingen-Nederlanders wordt. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Inderdaad. Tegenstellingen vind je overal; soms hebben ze niets met de werkelijkheid te maken maar leiden wel een taai leven. In de streek worden Kortrijkzanen ervan ook beschuldigd "dikke nekken" te zijn. Pronkerig, opgeblazen, pauwen, windmakers... dat zijn een paar etiketten die men in Waregem op de Kortrijkzanen kleeft. Op amper enkele kilometers hier vandaan!
Oud 1 mei 2006, 22:06   #259
Dimitri

Standaard

Citaat:
Jan, ik heb ongeveer een tiental Nederlanders in mijn vriendenkring zitten. Dat zijn hele goeie vrienden maar als puntje bij paaltje komt, kan men een zekere arrogantie jegens België toch niet laten.
Al eens bij stilgestaan dat dit ook door onwetendheid kan komen?

In Nederland wordt nu eenmaal erg weinig aandacht besteed aan Vlaanderen/België, veel minder nog dan in Vlaanderen aan Nederland. Er is dus weinig achtergrondinformatie bekend en mensen gaan daarom af op hun eigen ervaringen. Wat is de makkelijkste ervaring met Vlaanderen of België? Precies, erdoorheen rijden. En tja, dan zie je inderdaad nogal wat verschillen met Nederland. De slechtere wegen en verspreid staande huizen van gemiddeld hogere leeftijd en in de grote steden ook van slechtere kwaliteit (vergelijk maar eens de volksbuurten) maken dat bij een eerste indruk vaak wordt gedacht dat België ofwel armer is dan Nederland, ofwel geen geld over heeft voor deze zaken, ofwel de zaken slecht heeft geregeld. Dan mogen onderwijs en gezondheidszorg nog zo goed geregeld zijn, die zie je niet als je alleen maar door een land rijdt of er kort verblijft (als het goed is). En verder dan dat komen de meeste Nederlanders echt niet.

Zo zie je dat door onwetendheid veel misverstanden kunnen ontstaan.
Oud 1 mei 2006, 22:11   #260
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Geen van beide. Die was van Cedric Vloemans. Op het forum heette hij denk ik Nello.
Cedric Vloemans is idd Nello.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Het aframmelen van separatisten is geen misdaad, maar een heldendaad. Op deze manier bescherm je de baan van agressieve chauffeurs, en haal je labiele, gevaarlijke individuen uit de maatschappij.

Diegene die zich kenbaar maakt door met Vlaamse leeuwen of Waalse hanen te lopen, vraagt als het ware om afgeslagen te worden. Diegenen die de heldendaad verrichten, zullen eeuwig herdacht worden.

[SIZE=3]http://forum.politics.be/showthread.php?t=32221&pp=20[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Knuppel : 1 mei 2006 om 22:16.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be