Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2006, 19:52   #21
vjeeke
Schepen

vjeeke's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het persoonlijk ook jammer vinden dat vlaanderen onafhankelijk zou zijn zonder brussel. Ik kom er ook heelveel en je ontdekt er steeds leuke plekjes keer op keer. Maja als het niet anders kan - dan moet het maar. Maar Brussel is idd een wereldstad.
vjeeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:08   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Brussel is in elk geval een heel lelijke stad, een veredelde vuilbak.
Daar ben ik het niet mee eens.

Toen ik er begon te werken, leek Brussel me een beetje zoals jij het beschrijft, maar eens je door een laagje vuil kan heenkijken, ontdek je een van de meest charmante steden van de wereld.
Ik heb er dan ook 13 jaar met plezier gewerkt.
Met de dood in het hart moest ik daarna elders gaan werken, maar bij de eerste de beste gelegenheid, ben ik teruggegaan, ondanks files, ondanks..........al wat deze stad vaak ten onrechte ten laste wordt gelegd.
Ga ook eens onder Brussel kijken(Coudenbergh)
Er is een stad onder de stad.
Als je dat bezoekt, dan zie je iets miraculeus.

Ik hou dus erg van Brussel.
Zelfs van sommige 'gore coté's' (Noordstation/Martelarenplein/Katrienenplaats/Sint-Joost/Anderlecht/Beekkant/La Chasse/Flagey)
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
8) 8) 8)

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 mei 2006 om 20:08.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:10   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vjeeke Bekijk bericht
Ik zou het persoonlijk ook jammer vinden dat vlaanderen onafhankelijk zou zijn zonder brussel. Ik kom er ook heelveel en je ontdekt er steeds leuke plekjes keer op keer. Maja als het niet anders kan - dan moet het maar. Maar Brussel is idd een wereldstad.
Mekka ook.
Oud 1 mei 2006, 20:13   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens.

Toen ik er begon te werken, leek Brussel me een beetje zoals jij het beschrijft, maar eens je door een laagje vuil kan heenkijken, ontdek je een van de meest charmante steden van de wereld.
Ik heb er dan ook 13 jaar met plezier gewerkt.
Met de dood in het hart moest ik daarna elders gaan werken, maar bij de eerste de beste gelegenheid, ben ik teruggegaan, ondanks files, ondanks..........al wat deze stad vaak ten onrechte ten laste wordt gelegd.
Ga ook eens onder Brussel kijken(Coudenbergh)
Er is een stad onder de stad.
Als je dat bezoekt, dan zie je iets miraculeus.

Ik hou dus erg van Brussel.
Zelfs van sommige 'gore coté's' (Noordstation/Martelarenplein/Katrienenplaats/Sint-Joost/Anderlecht/Beekkant/La Chasse/Flagey)
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
8) 8) 8)
Ik niet.
Eén keer in het ziekenhuis van Schaerbeek behandeld worden was voor mij voldoende.
Oud 1 mei 2006, 21:12   #25
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Mekka ook.

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:19   #26
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
IK sta volledig achter het standpunt van Mark Grammens: Vlaanderen wordt tóch onafhankelijk. Nu Brussel loslaten om het proces enkele jaartjes te versnellen, zou een capitale fout zijn.
Een Vlaamse onafhankelijkheid zonder Brussel kan nooit-jamais-never tot de mogelijkehden behoren.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=50316
Er zijn slechts twee democratische scenario's voor Vlaamse onafhankelijkheid:
1) Binnen Belgische grondwet. Vlaamse en Franstalige partijen bereiken een akkoord over de splitsing van België. Dat akkoord wordt daarop in het federale parlement met tweederde meerderheid goedgekeurd.

De PS, CdH en MR zullen hier een torenhoge prijs voor vragen: Brussel en de Vlaamse rand gaan samen met Wallonië en Vlaanderen legt er nog een pak geld bovenop. En dan mogen we nog van geluk spreken als de Frasntalige partijen geen corridor naar zee (Le Panne) krijgen.

2) Eénzijdige Vlaamse onafhankelijkheid. Het Vlaams parlement roept de onafhankelijkheid uit. We zijn echter pas onafhankelijk als de grote landen ons erkennen, en ambassadeurs uitwisselen. Ook dit scenario heeft zijn prijs: referendum in Vlaanderen, bescherming minderheden, en erkenning bestaande grenzen.

Die grenzen, dat speelt in ons voordeel: we behouden de volledige Vlaamse rand. We moeten wel afzien van alle aanspraken op buitenlands grondgebied: Brussel moeten we laten gaan.

We kunnen dan wel aan Brussel vragen om mee te gaan. Dan zullen zij een apart referendum houden over hun eigen onafhankelijkheid, en een tweede referendum over aansluiting bij Vlaanderen. Het Brussels parlement moet dus die referenda uitschrijven (dus MR, PS, CdH...). De kans dat ze dit doen is vrijwel nihil. En als er geen referendum komt, dan blijft Brussel waar het is terechtgekomen: bij Wallonië.

Dus in geen van deze scenario's gaat Brussel mee met Vlaanderen.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:45   #27
vjeeke
Schepen

Standaard

Citaat:
Mekka ook.
met bordje "christenen (ongelovigen) niet toegelaten" aan de grens
Oud 1 mei 2006, 22:35   #28
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Als Amsterdam een wereldstad is, dan Antwerpen ook
Amsterdam? Wie heeft het over Amsterdam?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 22:39   #29
Dimitri

Standaard

Ik vind het trouwens nog steeds een bizar idee dat je de hoofdstad en grootste stad van het land zou buitensluiten, alleen omdat je er niet genoeg greep op hebt. Je kunt alle probleemgebieden wel proberen buiten te sluiten (Vlaamse Rand, allochtonenbuurten), maar daar los je het probleem niet mee op. Brussel ligt nu eenmaal in Vlaanderen, speelt een belangrijke rol in de Vlaamse economie (eerlijk is eerlijk) en is dus niet te negeren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 22:52   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Er zijn slechts twee democratische scenario's voor Vlaamse onafhankelijkheid:
1) Binnen Belgische grondwet.[...]
2) Eénzijdige Vlaamse onafhankelijkheid.[...]

Dus in geen van deze scenario's gaat Brussel mee met Vlaanderen.
Vlaanderen heeft één grote troef: geld.
Wallonië heeft het nodig, en Brussel heeft het nog tien maal zo hard nodig. De twee die daar in kunnen voorzien zijn Vlaanderen en Frankrijk (Europa zal nooit zo'n smak geld willen ophoesten.

Een derde mogelijkheid is dan het volgend:
Vlaanderen roept éénzijdig de onafhankelijkheid uit. Of Brussel daar deel van uitmaakt, is reden voor discussie. Volgens Vlaanderen uiteraard wel, volgens het Brusselse Gewest en Wallonië uiteraard niet.
Maar Wallonië beschikt niet over het geld om Brussel te onderhouden. Ze kunnen zelf nog niet overleven, laat staan dat ze het straatarme Brussel er zouden kunnen bij nemen. Als Vlaanderen niets doet, sluiten ze aan bij Frankrijk. Tegen hun zin, want ze zullen niet graag hun onafhankelijkheid opgeven.
Dan doet Vlaanderen hetvolgende voorstel: Vlaanderen betaalt gedurende 15 jaar jaarlijk 10 miljard euro aan Wallonië, en in ruil ziet Wallonië af van z'n aanspraken op Brussel. Bovendien laat het Eupen/Sankt-Vith vrij om z'n eigen toekomst te kiezen.
Zo'n voorstel kan Wallonië niet laten liggen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 23:59   #31
vjeeke
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vlaanderen heeft één grote troef: geld.
Wallonië heeft het nodig, en Brussel heeft het nog tien maal zo hard nodig. De twee die daar in kunnen voorzien zijn Vlaanderen en Frankrijk (Europa zal nooit zo'n smak geld willen ophoesten.
Ik denk niet direkt dat Frankrijk een armzalig gebied zoals wallonië gaat omarmen Anders had Frankrijk al lang een hand uitgestoken naar wallonië lijkt me.
Oud 2 mei 2006, 00:00   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet direkt dat Frankrijk een armzalig gebied zoals wallonië gaat omarmen Anders had Frankrijk al lang een hand uitgestoken naar wallonië lijkt me.
Nog beter!
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 04:37   #33
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan kent u de Franse mentaliteit niet. Frankrijk is altijd geïnteresseerd in territoriale uitbreiding.
Btw, België is het resultaat/een voorbeeld van een (deels) mislukte Franse expansie.

Laatst gewijzigd door stab : 2 mei 2006 om 04:40.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 07:25   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dan kent u de Franse mentaliteit niet. Frankrijk is altijd geïnteresseerd in territoriale uitbreiding.
Btw, België is het resultaat/een voorbeeld van een (deels) mislukte Franse expansie.
Eerst nog even Bruxelles veroveren....
Oud 2 mei 2006, 08:05   #35
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik vind het trouwens nog steeds een bizar idee dat je de hoofdstad en grootste stad van het land zou buitensluiten, alleen omdat je er niet genoeg greep op hebt. Je kunt alle probleemgebieden wel proberen buiten te sluiten (Vlaamse Rand, allochtonenbuurten), maar daar los je het probleem niet mee op. Brussel ligt nu eenmaal in Vlaanderen, speelt een belangrijke rol in de Vlaamse economie (eerlijk is eerlijk) en is dus niet te negeren.
Precies.

We moeten het scenario van Vlaanderen zonder Brussel even goed bekijken. Natuurlijk kan VL zonder Brussel leven. De vraag is enkel of dat wenselijk is?

Brussel buiten Vlaanderen wordt gegarandeerd een probleemstad. Brussel kan immers niet zelfstandig bestaan en Wallonië kan die stad niet dragen. Het scenario van Brussel als Europees district is op dit ogenblik politieke science fiction en verder moet men voor ogen houden dat Washington DC heel slecht bestuurd wordt en een zeer hoge criminaliteit heeft. Hoge werkloosheid, weinig geld, slecht beleid, dat is de toekomst van Brussel zonder Vlaanderen. En of wij het nu willen of niet, Brussel wordt helemaal door Vlaanderen ingesloten en als de voormalige hoofdstad van België een kankergezwel wordt, dan zal de hele rand daar de gevolgen van dragen. Kunnen wij ons dat permitteren? Zij wij bereid heel Vlaams Brabant op te offeren als buffferzone voor een stad in verval?

Verder loop je ook het risico dat Brussel op termijn zich bij Frankrijk aansluit. Wie inzit met de verfransing van de rand kan zoiets niet willen.

Brussel loslaten is de gemakkelijke oplossing. Maar ik ben er vast van overtuigd dat Vlaanderen daar op termijn enorm spijt van zal hebben.

Het is spijtig dat Vlamingen zich altijd zo passief opstellen en ervan uitgaan dat zij "de slag" om Brussel niet kunnen winnen. Wie zegt dat Brussel zich nooit vrijwillig bij Vlaanderen gaat aanlsuiten? Wie zegt dat Brussel niet kan vervlaamsen? Franstaligen zeggen dat. Waarom denk je dat ze dat zeggen? Omdat ze zelf niet zeker zijn van de uitslag van een eventueel referendum in Brussel. Men heeft het de Brusselaars tenslotte noioit gevraagd. Tot mijn weten hebben werden er zelfs geen opiniepeilingen in die zin uitegvoerd. En niemand weet wat de allochtonen, die binnen afzienbare tijd de helft van de Brusselse bevolking gaan uitmaken ervan denken. De blanke welgestelde franstalige bevloking waar de FDF kiezers uit komen is nu reeds een minderheid in Brussel.

Brussel die zich vrijwillig bij Vlaanderen aansluit is het beste scenario. Laten we er dan voor gaan en er alles aan doen om de Brusselaars te overtuigen. Zeg niet dat de uitslag al vast staat. Dat is wat de FDF je zou willen laten geloven.

Er is maar één ding met zekerheid geweten : als je op voorhand zegt dat Brussel verloren is dan ga je Brussel ook niet krijgen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 08:21   #36
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Frankrijk kan onmogelijk een hand uitsteken naar Wallonië zolang België bestaat. Dat kan gewoon niet. Franrkijk kan niet unilateraal de grenzen van een ander Europees land in vraag stellen, het is gewoon ondekbaar. Verder is er geen "vraag" vanuit wallonië naar Frankrijk toe. De Waalse regering vraagt het niet en ook de Waalse bevolking moet er niets van weten : de RWF, die aansluiting wil bij Frankrijk, heeft minder dan 3% gescoord bij de laatste verkiezingen.

Voor de rest ben ik het met Stab eens. Frankrijk zal zeer zeker "ja" zeggen indien Wallonië om aansluiting vraagt. Met 3-4 miljoen inwoners erbij zal Frankrijk het grootste Europees land na Duitsland worden. Zo winnen de Fransen aan invloed binnen Europa.
Oud 2 mei 2006, 09:42   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is maar één ding met zekerheid geweten : als je op voorhand zegt dat Brussel verloren is dan ga je Brussel ook niet krijgen.
We hébben Brussel al verloren, Kaal, maar ik begrijp heel goed waar je naartoe wil. En je hebt gelijk.
Om de Franstalige Brusselaars te overtuigen van wat jij, terecht, aanhaalt is er echter heel veel goede wil én bakken inzet nodig, van de Vlaamse én Franstalige partijen, en die zie ik bij geen van beide.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 13:21   #38
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Volgens mij wordt er met "loslaten" vooral bedoeld dat Vlaanderen niet op Brussel moet wachten om onafhankelijk te worden. Het beste waarschijnlijk zou zijn als Vlaanderen Brussel vrijlaat en de stad zelf laat beslissen over zijn lot na Belgie. De kans dat Brussel in ruil voor taalgaranties voor de huidige inwoners verder met Vlaanderen of Groot-Nederland wil schat ik al de grootste in, puur omdat Brussel er in alle andere gevallen economisch op achteruitgaat. Het verbaast me nogal dat sommigen op dit forum de aansluiting van deze stad bij Frankrijk als de zowat vanzelfsprekende optie beschouwen, puur aan de hand van het huidige bedrag van sommige van zijn politici en inwoners. In dit geval zou Brussel juist zijn bevoorrechte positie verliezen en minder geld van de centrale regering krijgen dan als het bij Vlaanderen blijft. Er zijn natuurlijk mensen die liever door ideeen dan door pragmatisme geleid worden, maar de meeste mensen handelen denken toch vooral aan een stabiele toekomst voor zichzelf en hun kinderen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 13:39   #39
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
We hébben Brussel al verloren, Kaal, maar ik begrijp heel goed waar je naartoe wil. En je hebt gelijk.
Om de Franstalige Brusselaars te overtuigen van wat jij, terecht, aanhaalt is er echter heel veel goede wil én bakken inzet nodig, van de Vlaamse én Franstalige partijen, en die zie ik bij geen van beide.
Ja in zekere zijn heeft Vlaanderen Brussel verloren de dag dat het derde Gewest een feit werd. Maar daarom heeft Wallonië Brussel nog niet gewonnen. We maken een kans om Brussel meet te nemen. We moeten die maximaal benutten.
Oud 2 mei 2006, 13:51   #40
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat mij enorm stoort aan zowel belgicisten als sommige flaminganten is de lachwekkende overschatting van Brussel. Het lijkt wel alsof Brussel het centrum van de wereld is. Belachelijk natuurlijk. Wat is Brussel eigenlijk? Brussel is een groot uitgevallen provinciestad waarin de EU haar hoofdkwartier heeft. Brussel is destijds gekozen omwille van de centrale ligging in de toenmalige EEG, Brussel heeft dus zelf geen enkele verdienste hieraan. En niemand weet wat de toekomst brengt nu de EU steeds groter wordt...

Wat is Vlaanderen zonder Brussel? Simpel: het Vlaanderen dat wij vandaag kennen: één van Europa's topregio's met de hoogste levensstandaard in de wereld. Met belangrijke zeehavens, internationale luchthaven, autoindustrie, werelddiamantcentrum, enz enz.
Brussel is een grouwe kantoorstad met een torenhoge werkloosheid, verkrotting alom, sociale achterstelling, enz. Kortom: een stad die we zo snel mogelijk ontvluchten eens ons werk (als je in Bxl werkt natuurlijk) erop zit.

Tijd dat Bruxelles wat minder hoog van de toren gaat blazen. En tijd dat belgicisten -uit totaal gebrek aan degelijke argumenten- stoppen met deze over het paard getilde stad te gebruiken als afschrikking tegen een zelfstandig Vlaanderen.

En ook tijd dat sommige flaminganten eens gaan inzien dat er nooit-never-jamais een zelfstandig Vlaanderen komt indien wij blijven vasthouden aan die Franstalige stad als "hoofdstad", waarmee de Franstaligen een ultiem wapen in handen hebben tegen een zelfstandig Vlaanderen.

Ik ben me ervan bewust dat er een aantal die-hard flaminganten zijn die hiervan gruwelen. Ik hoop echt dat ze ooit gaan beseffen dat Brussel Belgie is, en dat als we Vlaanderen willen bevrijden uit dat verstikkende Belgische cocon we ons ook moeten bevrijden van Brussel.

En zelfs al maakt Brussel geen deel uit van een Vlaamse staat, nooit zullen de banden tussen Vlaanderen en Brussel volledig verdwijnen. Dat is ook onmogelijk aangezien de ligging van de stad.

Ik pleit daarom dat Vlaanderen Brussel zou loslaten. Weg met de Vlaamse instellingen uit Brussel en vestig ze in een èchte hoofdstad, die naam waardig. Eens de kwestie Brussel van de baan staat er ons niks meer in de weg om van Vlaanderen een volwaardige EU-lidstaat te maken. Vlaanderen telt maar liefst 6 miljoen inwoners, waarmee we in de EU boven Denemarken, Finland en Ierland staan. (en dan heb ik het nog niet over de echte kleintjes zoals Luxemburg) Waarop wachten we nog?
Wat wil u aanvangen met de Franstalige minderheid in de Rand?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be