Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wapenbezit/dracht?
Ja, het is een (noodzakelijk geregulariseerd) basisrecht 77 50,33%
Neen, de staat heeft een monopolie op geweld 55 35,95%
Ik denk er het mijne van, en zeg het ook 21 13,73%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2006, 02:56   #821
xmordan
Burgemeester

xmordan's schermafbeelding

Standaard

Bewakingsagenten die geldtransporten begeleiden dragen ook wapens.
Om hiervoor een vergunning te krijgen is echt niet zo simpel het duurt soms maanden alvorens je daar aangeraakt. Dit slechts na heel wat opleidingen en onderzoeken door politie, binnenlandse zaken en justitie. Om de vijf jaar weer van hetzelfde. Maanden duurt dat telkens weer en ondertussen mag je niet werken. Om de zes maanden minimuum moet je je opnieuw gaan bewijzen op de schietstand. Deze mensen zullen meer dan tweemaal nadenken alvorens een schot te lossen. Want meestal betekent één gelost schot een ware calvarie.
Je zal heel wat aarde aan de dijk moeten leggen om dit schot te verantwoorden ook al werd jezelf beschoten met oorlogswapens. Meestal betekent het het einde van je vergunning en ook je job. Bij de politiediensten is dat niet anders.
Het is dus echt niet zo simpel, alleen spijtig dat criminelen daar geen last van hebben.
xmordan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 06:54   #822
The B@ron
Burger

The B@ron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xmordan Bekijk bericht
Bewakingsagenten die geldtransporten begeleiden dragen ook wapens.
Om hiervoor een vergunning te krijgen is echt niet zo simpel het duurt soms maanden alvorens je daar aangeraakt. Dit slechts na heel wat opleidingen en onderzoeken door politie, binnenlandse zaken en justitie. Om de vijf jaar weer van hetzelfde. Maanden duurt dat telkens weer en ondertussen mag je niet werken. Om de zes maanden minimuum moet je je opnieuw gaan bewijzen op de schietstand. Deze mensen zullen meer dan tweemaal nadenken alvorens een schot te lossen. Want meestal betekent één gelost schot een ware calvarie.
Je zal heel wat aarde aan de dijk moeten leggen om dit schot te verantwoorden ook al werd jezelf beschoten met oorlogswapens. Meestal betekent het het einde van je vergunning en ook je job. Bij de politiediensten is dat niet anders.
Het is dus echt niet zo simpel, alleen spijtig dat criminelen daar geen last van hebben.
Klopt ! Neem daarbij dat het maximum kaliber 10mm is en je zou wel gek zijn om het daarmee op te nemen tegen bv een AK-47. Het is hoogstens bruikbaar tegen een amateur die tracht een zak/koffer te bemachtigen buiten de gepanserde wagen.
Oud 18 mei 2006, 07:00   #823
The B@ron
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thor Bekijk bericht
Weiger onder geen beding een eerste vergunning voor een cal .22.Immers,als je éénmaal een vergunning hebt,kan je later probleemloos een vergunning voor alle andere jacht en sportwapens krijgen.
Kleine correctie : indien je begint met een .22 zul je, indien je later een zwaarder kaliber wilt aanschaffen, je practisch proef opnieuw moeten afleggen. Je kunt dus beter voor een .45 ACP gaan. Dan zijn idd de kleinere kalibers zonder probleem. Ook nog : indien je 1e vergunning voor een pistool is, moet je ook opnieuw je test afleggen voor een revolver.
Oud 18 mei 2006, 07:08   #824
The B@ron
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat zijn de regels om er mee op straat te lopen? Onderweg zijn of komen van de associatie?
Wapen ongeladen in een gesloten koffer of andere draagtas maar dan wel met trekkerslot. Munitie apart van de wapens. En alles achterin de koffer van de wagen, dus NIET op bv de achterbank. Vergunningen moeten altijd meegenomen worden.
Om er mee rond te mogen lopen in een holster moet je een draagvergunning hebben. En dat kun je best vergeten. Zul je zonder grondige reden nooit te pakken krijgen. Je moet die zelfs hebben om in de club met het wapen in een holster te mogen rondlopen. Mensen die aan parcourschieten doen, zijn in dit geval.
Oud 18 mei 2006, 07:14   #825
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The B@ron Bekijk bericht
Klopt ! Neem daarbij dat het maximum kaliber 10mm is en je zou wel gek zijn om het daarmee op te nemen tegen bv een AK-47. Het is hoogstens bruikbaar tegen een amateur die tracht een zak/koffer te bemachtigen buiten de gepanserde wagen.

Wablief, mag je als bewakingsagent maar maximaal nen 10 mm hebben, ... ?

Waar is uwe stopping power ? Ik zou persoonlijk toch voor een handcannon opteren in deze gevallen, .50 ACP 's of iets dat 44 Mag of 45 schiet. Kom met ne 38 of ne 37 Mag valt ook nog wel te leven, maar als ge ne vent met nen AK47 voor u hebt, wilt ge toch wel dat die goed dood is volgens mij... of in elk geval nie meer rechtstaat.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 07:18   #826
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
Ik vind het inderdaad heel grappig dat U spreekt over de zo goed opgeleide diensten. In Bassevelde was er een veldwachter en die had nog NOOIT met zijn wapen geschoten. Wanneer U spreekt over de zo goed opgeleide diesten, herhaald U alleen maar het gewauwel van een van Uw oversten. Ga zelf eens navraag doen bij instucteurs van die goed opgeleide diensten; U zal versteld staan wat deze U zullen vertellen. De uitzonderingen daar gelaten, maar de meeste goed opgeleide dienstkloppers raken nog geen olifant op 25 meter met beide handen. Opletten dat ze hun teen niet afschieten omdat ze hun ogen toeknijpen.
En vroeger was het nog wat slechter met de revolver met de .357 munitie. Die knalde nog wat hardern en de opslag was nog wat geweldiger, zodanig dat er waren die hem uit hun pollen lieten vallen. Dus probeer geen minderwaardigheid aan te smeren, door Uw onwetendheid.

Inderdaad, trouwens gasten die in een schietclub zijn gaan meestal minstens 1 keer per week schieten, de wedstrijdschutters, zitten daar bij wijze van spreken dagelijks, en diegene die da zo wat voor het plezier doen zoals ik deed bv, 1 of 2 keer per maand. Hoeveel keer per jaar moeten agenten verplicht naar de schietstand ? ...
Oud 18 mei 2006, 11:08   #827
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kleine correctie : indien je begint met een .22 zul je, indien je later een zwaarder kaliber wilt aanschaffen, je practisch proef opnieuw moeten afleggen. Je kunt dus beter voor een .45 ACP gaan. Dan zijn idd de kleinere kalibers zonder probleem. Ook nog : indien je 1e vergunning voor een pistool is, moet je ook opnieuw je test afleggen voor een revolver.
Onjuist.
Een nieuwe praktische proef is alleen vereist voor een ander type wapen: pistool, revolver, geweer, zwart kruit.
Niet voor een ander kaliber.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 11:09   #828
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Het gaat om het principe dat je niet iemand mag neerschieten die bijvoorbeeld inbreekt, wanneer deze persoon geen geweld tegen jou gebruikt. En laat ons een kat een kat noemen, de gemiddele persoon zou schieten op wie bij hem inbreekt.
Ja. Terecht.
Oud 18 mei 2006, 11:16   #829
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ROTFL Da's misschien nog eens een idee ! Een registratieplicht voor criminelen. Kunnen de onkosten van aankoop en onderhoud afgetrokken worden als beroepsonkosten. Ik zie de rijen berouwvolle misdadigers al voor me. Allemaal trouw gehoor gevend aan de oproep om hun wapens in te leveren wegens verboden. Man man...
U bedoeld het inderdaad hilarisch, maar in nederland heeft de rechtbank zo een vonnis uitgesproken, waar de crimineel zijn geld terug heeft bekomen van het wapen waarmee hij een overval had gepleegt.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 11:20   #830
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kleine correctie. niet het kaliber telt voor een proef, maar het type wapen. waneer u reeds een pistool heeft .22 dan kan u een pistool op vergunning bekomen van 9 mm; of .45.
alleen moet u terug een proef afleggen wanneer u een revolver .22 wil , of een geweer. dus niet het kaliber telt, maar wel het type wapen.
alleen voor een oorlogsvergunning hoeft men GEEN practiche proef af te leggen!
Oud 18 mei 2006, 11:22   #831
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad, trouwens gasten die in een schietclub zijn gaan meestal minstens 1 keer per week schieten, de wedstrijdschutters, zitten daar bij wijze van spreken dagelijks, en diegene die da zo wat voor het plezier doen zoals ik deed bv, 1 of 2 keer per maand. Hoeveel keer per jaar moeten agenten verplicht naar de schietstand ? ...
ik kan het navragen, maar dat zal nog effen duren!
Oud 18 mei 2006, 12:23   #832
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
Kleine correctie. niet het kaliber telt voor een proef, maar het type wapen. waneer u reeds een pistool heeft .22 dan kan u een pistool op vergunning bekomen van 9 mm; of .45.
alleen moet u terug een proef afleggen wanneer u een revolver .22 wil , of een geweer. dus niet het kaliber telt, maar wel het type wapen.
alleen voor een oorlogsvergunning hoeft men GEEN practiche proef af te leggen!

Nu ja eer je een wapen op oorlogsvergunning koopt hebde meestal wel al wa ervaring opgedaan met serieuze schietgeweren, revolvers of pistolen...

behalve dan in het geval van replica's met klein kaliber...

Alhoewel ook hier geld weer dat sommige model 9 's serieus dodelijker zijn dan sommige geweren op oorlogsvergunning.

Ne Remington 700 in NAVO kaliber zal oorlogsverguning zijn, terwijl nen Remington 700 in oliefantengeweer uitvoering te krijgen is mits cash betaling en een copyke van uwe pas...

Ja die Remington schiet niet automatisch, maar die Marlin die die gast gebruikt heeft (winchester action) is eigenlijk beter als ne Riotgun, ge moet herladen achter elk schot, net zoals bij ne Riotgun, en ge kunt geen hagel gebruiken, dus ge moet richten om te treffen maar ge kunt die dingen in een serieus kaliber krijgen.

Ne Riotgun moete een vergunning voor hebben voor nen 30.30 in cowboygeweeruitvoering hebde enkel een copy van uwe pas nodig...

Ik heb dat altijd bizar gevonden, met mij trouwens een hoop andere mensen die weten wat mag en niet mag. het resultaat ziet ge nu...
Oud 18 mei 2006, 13:13   #833
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

ideale keuze type wapen tegenover criminelen? Wat een amerikaans computerspellekestaal toch! Ik vind trouwens dat "de crimineel met de AK47" hier zwaar overschat wordt. Vergeet niet dat een zelfmoordterrorist niet eens vuurwapens gebruikt. De politie heeft gerust wel keuze tussen verschillende wapens om verschillende dreigingen te counteren (scherpschutters vb). Het probleem zit hem niet in calibers en auto/repeteer (denk maar aan de dood van een onschuldige in Londen en aan Beslan...).
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 13:14.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:43   #834
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoeveel kost zo'n dagcentrum psychiatrie je?
Nog één zo een persoonlijke aanval, en je krijgt geen kogelgaatje in je bast maar een oplawaai van een gevarendriehoekje.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:44   #835
eno2
Banneling

Standaard

Foei, met de nieuwe wapen-snelwet kan ik zelfs niet snel een wapen meer kopen.

En dan nog wel met terugwerkende kracht!

Een echte schande...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 16:29   #836
The B@ron
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Onjuist.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een nieuwe praktische proef is alleen vereist voor een ander type wapen: pistool, revolver, geweer, zwart kruit.
Niet voor een ander kaliber.
Ik heb altijd geleerd dat het kaliber waarmee je de proef hebt gedaan, bepalend is.
Groot kaliber=9mm,45acp,...
Klein kaliber=.22lr,...
Er bestaan dus 6 proeven:
Pistool klein kaliber
Pistool groot kaliber
revolver klein kaliber
revolver groot kaliber
geweer/karabijn klein kaliber
geweer/karabijn groot kaliber

Een vriendin haar 1e wapen was een .22 en die moest opnieuw een proef afleggen voor een 9mm.

Ik bedoelde niet dat iemand die een vergunning heeft voor een 9mm Para opnieuw een proef moet afleggen voor een .45 ACP.

En soms is het niet genoeg omdat men in sommige gemeenten/steden een proef per vuurwapen vraagt, afgelegd met het vuurwapen dat op de vergunning komt.
Correct me if I'm wrong

Laatst gewijzigd door The B@ron : 18 mei 2006 om 16:30.
The B@ron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 16:44   #837
Keyfan
Vreemdeling

Standaard

Klopt niet. Er zijn enkel proeven door revolver - geweer- pistool. Geen onderscheid in de kalibers... niet dat het binnenkort nog veel zal uitmaken.

Als je ziet wat er in het huidige ontwerp van de wapenwet staat, ben je als sportschutter die zich keurig aan de regels houd, flink genaaid.

Ik, en mijn 380.000 collega's, voelen ons behoorlijk in ons hemd gezet door de huidige regeringsploeg.

Zoals reeds eerder vermeld op dit forum heb ik tot nog toe nog nooit voor het VB gestemd, maar dat zal de volgende keer wel anders zijn... en raad eens ... ik ben niet de enige sportschutter die die mening is toegedaan. Aangezien we toch wel met wat volk zijn zou de volgende zondag wel eens een héle zwarte kunnen zijn
Keyfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 17:10   #838
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb altijd geleerd dat het kaliber waarmee je de proef hebt gedaan, bepalend is.
Groot kaliber=9mm,45acp,...
Klein kaliber=.22lr,...
Er bestaan dus 6 proeven:
Pistool klein kaliber
Pistool groot kaliber
revolver klein kaliber
revolver groot kaliber
geweer/karabijn klein kaliber
geweer/karabijn groot kaliber

Een vriendin haar 1e wapen was een .22 en die moest opnieuw een proef afleggen voor een 9mm.

Ik bedoelde niet dat iemand die een vergunning heeft voor een 9mm Para opnieuw een proef moet afleggen voor een .45 ACP.

En soms is het niet genoeg omdat men in sommige gemeenten/steden een proef per vuurwapen vraagt, afgelegd met het vuurwapen dat op de vergunning komt.
Correct me if I'm wrong
Er zijn vier proeven nl.: pistool, revolver, geweer en voorlader.
In het geval van uw vriendin is het dus mogelijk dat de .22 een pistool was en de 9mm een revolver of omgekeerd.
Ook is het mogelijk dat een commissaris zelf niet van de wapenwet op de hoogte is en zijn eigen interpretatie geeft.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 18:52   #839
Ronny King
Burger

Standaard

Citaat:
Klopt niet, je mag een.22 examen afleggen en een .45 aanschaffen. Wat wel juist is is dat iedere politiezone hun eigen wetten en sheriffbekwaamheden toeeigenen.
Ronny King is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 18:55   #840
Ronny King
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wablief, mag je als bewakingsagent maar maximaal nen 10 mm hebben, ... ?

Waar is uwe stopping power ? Ik zou persoonlijk toch voor een handcannon opteren in deze gevallen, .50 ACP 's of iets dat 44 Mag of 45 schiet. Kom met ne 38 of ne 37 Mag valt ook nog wel te leven, maar als ge ne vent met nen AK47 voor u hebt, wilt ge toch wel dat die goed dood is volgens mij... of in elk geval nie meer rechtstaat.
Herr Flick, nen 10 mm is nen .40, dus beter dan nen .38.
Ronny King is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be