Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2006, 14:18   #281
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Als er directe democratie hier ingevoerd wordt en er genoeg mensen dit voorstel steunen, waarom hier geen BROV van maken? De hoeveelste keer is het al dat we dit zeggen? En toch blijft men maar karikaturen maken.

Vertel me eens, ik wil dat ook wel weten: hoe voelt het om gefrustreerd te zijn wegens gebrek aan argumenten?
Ach ja , dat valt best goed mee, ik ben noch altijd minder gefrustreerd dan jij, ik heb nog steeds mijn België , jij nog steeds geen Vlaanderen.

En het leven kan brengen wat het te brengen heeft, zolang ik de liefde heb , heb ik alles.

+++ EXTRA VOORDEEL ++ : Wallonië's grootste Belg = .... Jacques Brel
Bratskos Di Mola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:19   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dat is je goed recht. Maar wat mij betreft ben je geen Vlaming maar een Brabander.
Op basis van welk dogma dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:19   #283
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Dat is je goed recht. Maar wat mij betreft ben je geen Vlaming maar een Brabander.
Ik hou van jou
Oud 24 mei 2006, 14:19   #284
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bratskos Di Mola Bekijk bericht
Ach ja , dat valt best goed mee, ik ben noch altijd minder gefrustreerd dan jij, ik heb nog steeds mijn België , jij nog steeds geen Vlaanderen.

En het leven kan brengen wat het te brengen heeft, zolang ik de liefde heb , heb ik alles.

Waarom gedraag je je dan daar niet naar?
Oud 24 mei 2006, 14:20   #285
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Doomy ZEGT het...
Oud 24 mei 2006, 14:20   #286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, u bent uzelf goed aan het uitlachen! Brel, een Waal? Brel die zichzelf als Franstalige Vlaming identificeerde... Brel beschouwde zich helemaal NIET als een Waal.
Oud 24 mei 2006, 14:21   #287
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu montenegro. Wanneer Brabant? Wanneer Limburg? Wanneer Luik? Wanneer Luxemburg?
Blijkbara de vlooien van drosophila overgekregen...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:21   #288
Tantist

Standaard

Citaat:
Ook ik heb hem dit vroeger al meermalen gezegd. Dan wordt hij stil en je hoort hem uiteindelijk niet meer.

Als de Westhoek dat wil, mag dat gerust. Alleen zie ik op dit ogenblik geen partijen, geen drukkingsgroepen, geen verenigingen, geen werkgroepen... die dit nastreven. Wel een wat zielig individu dat, als het eens een berichtje plaatst, bijna steeds over "Westhoek onafhankelijk" heeft.
Dat is het verschil met de flaminganten: die hun aanhang groeit. Als zulke regio-onafhankelijkheidspartijtjes al bestaan, hebben ze geen aanhang. Ik herhaal: als ze al bestaan... Daarmee zie je hoe leeg hun argumentatie is, als je dat al argumentatie kunt noemen.
Oud 24 mei 2006, 14:24   #289
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pfff... Brel... Al die mensen die intellectueel willen doen op de radio (type Jan Leyers, Ben Crabbé,...) zeggen allemaal dat ze naar ofwel Jaques Brel luisteren ofwel naar Toots baron Tielemans.
Dan denken ze dat ze intellectueel overkomen, omdat ze luisteren naar een "goeie Belg".
Oud 24 mei 2006, 14:25   #290
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Mensen zitten altijd te zeveren over Germanisering van de Noordelijke Belgen van 15 ( ? ) eeuwen geleden maar als het gaat over de veel recentere vorming van landstreken zoals Vlaanderen , Brabant , Limburg , Luxemburg zijn meestal selectief vergeten.

Doch zijn de cultuurverschillen er tevens ook taal verschillen, ooit Dialectisme gehad met Nederlands , middelbare school ? Brabants , Vlaams , Limburgs. Niet uit de lucht komen vallen.

Op die basis kun je ook een besluit vormen over België in het algemeen , Vlaanderen verschilt cultureel niet meer van het aangrenzende Henegouwen , dan van het ook aangrenzende Brabant.
Oud 24 mei 2006, 14:27   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen zitten altijd te zeveren over Germanisering van de Noordelijke Belgen van 15 ( ? ) eeuwen geleden maar als het gaat over de veel recentere vorming van landstreken zoals Vlaanderen , Brabant , Limburg , Luxemburg zijn meestal selectief vergeten.
Ik heb nog nooit iets gehoord laat staan gelezen over "Germanisering van de Noordelijke Belgen" (sic ).

Wat moet er selectief worden vergeten misschien? Landstreken? Wat u opsomt, zijn vroegere vorstendommen.

Kortom, u kent er echt niets van!
Oud 24 mei 2006, 14:28   #292
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Pfff... Brel... Al die mensen die intellectueel willen doen op de radio (type Jan Leyers, Ben Crabbé,...) zeggen allemaal dat ze naar ofwel Jaques Brel luisteren ofwel naar Toots baron Tielemans.
Dan denken ze dat ze intellectueel overkomen, omdat ze luisteren naar een "goeie Belg".
Man , dat jij niet luistert naar Brel en dat Jan Leyers , Ben Crabbé dat wel doen kan me nu is geen ruk schelen, ik wist het zelfs niet.

Jij mag naar Willy Somers luisteren , je doet maar, ik acht Brel toch wel een stapje hoger.
Oud 24 mei 2006, 14:28   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doch zijn de cultuurverschillen er tevens ook taal verschillen, ooit Dialectisme gehad met Nederlands , middelbare school ? Brabants , Vlaams , Limburgs. Niet uit de lucht komen vallen.

Op die basis kun je ook een besluit vormen over België in het algemeen , Vlaanderen verschilt cultureel niet meer van het aangrenzende Henegouwen , dan van het ook aangrenzende Brabant.
???

U spreekt over de taal en dialect en plotseling komt daar het besluit vanuit de lucht als een ware deus ex machina: "cultureel gesproken is er geen verschil". Neen? Spreken ze in Henegouwen dan Nederlands misschien? Taal is juist een culturele uiting bij uitstek!
Oud 24 mei 2006, 14:31   #294
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook ik heb hem dit vroeger al meermalen gezegd. Dan wordt hij stil en je hoort hem uiteindelijk niet meer.

Als de Westhoek dat wil, mag dat gerust. Alleen zie ik op dit ogenblik geen partijen, geen drukkingsgroepen, geen verenigingen, geen werkgroepen... die dit nastreven. Wel een wat zielig individu dat, als het eens een berichtje plaatst, bijna steeds over "Westhoek onafhankelijk" heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Sticht maar uw partijen en verwerf genoeg aanhang. Of blijft het bij een grote mond?
O, maar we zijn hier in de West-Vlaanders goe bezig hoor. Er is misschien nog geen West-Vlaamse autonomiebeweging, maar er is wel al een West-Vlaamse kulturele emancipatie bezig hoor. Als je het Engels buiten beschouwing laat wordt er in de West-Vlaamse diskoteken en kaffees nu al meer Westvlaamstalige dan Nederlandstalige muziek gedraaid. Ook de SMS-berichtjes hier zijn steeds meer in het West-Vlaams. Nederlands vindt men hier steeds meer een bekakte taal. Ook identificeren West-Vlamingen zich -net zoals de Limburgers- meer met hun provincie dan met hun gewest. Indien men hen in een referendum zou vragen om hun provincie af te schaffen zouden ze het waarschijnlijk verwerpen. West-Vlamingen supporteren bij voetbalwedstrijden ook steevast voor het West-Vlaamse Club Brugge.

Vergeet niet dat de "Vlaamse" Beweging ook eerst als een kulturele emancipatie zonder politieke doeleinden is begonnen. Ik ben er gerust in: het is nog maar slechts een kwestie van tijd dat West-Vlamingen voor hun moedertaal een streektaalstatuut naar Fries model zullen eisen. Terwijl jullie hier zitten te diskussiëren vanachter jullie komjpoeter zijn wij, koppige en tegendraadse West-Vlamingen, hier te velde al bezig gewoon onze eigen goesting aan het doen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 24 mei 2006 om 14:34.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:32   #295
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O, maar we zijn hier in de West-Vlaanders goe bezig hoor. Er is misschien nog geen West-Vlaamse autonomiebeweging, maar er is wel al een West-Vlaamse kulturele emancipatie bezig hoor.
Ik woon in West-Vlaanderen, beste vriend. En van wat u beweert, is er niets aan de hand. Laat staan dat dit zou moeten leiden tot een of ander streven naar onafhankelijkheid.
Oud 24 mei 2006, 14:35   #296
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit iets gehoord laat staan gelezen over "Germanisering van de Noordelijke Belgen" (sic ).

Wat moet er selectief worden vergeten misschien? Landstreken? Wat u opsomt, zijn vroegere vorstendommen.

Kortom, u kent er echt niets van!
Germaniserig der Noordelijke Belgen , Onbekend ? Kortum u kent er niets van . Invallende germaanse troepen , brengen hun taal over op de Noordelijke Belgen , het zuiden blijft echter geromaniseerd. Onstaal der Talen. Het werd tevens ook als argument gebruikt onder de twee duitse bezettingsperiodes om van de Nederlandstaligen een soort slavenvolkje te maken met de aanvulling daarbij dat de Noordelijken ook nog eens kolonisten zouden geweest zijn. Dat als argument oproepen is natuurlijk belachelijk omdat de Belgen reeds Germanisch was , en al voor het instellen van de limes en de Germaanse volksverhuizingen in Gallië gevestigd waren.

Vorstendommen ? Hebben we nu niet een beetje te veel van dat woordje Vorstendom.

Vlaanderen = Graafschap
Brabant = Hertogdom
Luik = Prinsbisdom
Oud 24 mei 2006, 14:35   #297
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Man , dat jij niet luistert naar Brel en dat Jan Leyers , Ben Crabbé dat wel doen kan me nu is geen ruk schelen, ik wist het zelfs niet.

Jij mag naar Willy Somers luisteren , je doet maar, ik acht Brel toch wel een stapje hoger.
Ik heb dan ook niet veel zin om m'n platencollectie te moeten gaan aanhalen om te bewijzen dat m'n politieke ideeën juist zijn.
Het enige wat ik van u hoor, is dat je wel gelijk moet hebben met je belgiscisme en royalisme, omdat je een superieur wezen bent omwille van je platencollectie van de Franstalige Willy Sommers.
Oud 24 mei 2006, 14:37   #298
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in West-Vlaanderen, beste vriend. En van wat u beweert, is er niets aan de hand. Laat staan dat dit zou moeten leiden tot een of ander streven naar onafhankelijkheid.
Dan moet ge toch eens meer in de Westvlaamse diskoteken komen. In West-Vlaanderen draaien ze veel vaker het in het West-Vlaams zingende Hof Van Commerce dan de in het Nederlands zingende Clouseau. En hier in de Westhoek wordt er steeds meer in het West-Vlaams ge-SMS-t. Hoe meer men West-Vlamingen vertelt dat hun moedertaal een boerentaaltje is, hoe meer ze het gaan gebruiken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 24 mei 2006 om 14:39.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:37   #299
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je het Engels buiten beschouwing laat worden er in de West-Vlaamse diskoteken en kaffees nu al meer Westvlaamstalige dan Nederlandstalige muziek gedraaid. Ook de SMS-berichtjes hier zijn steeds meer in het West-Vlaams. Nederlands vindt men hier steeds meer een bekakte taal.
Merkwaardig, er worden dus in jullie discotheken "bekakte Nederlandstalige muziek" gedraaid. En wat die "Westvlaamstalige" (sic) muziek betreft, ik denk niet dat je een hele dansavond vol kunt krijgen met wat er maar voorradig is op de markt. Tenzij je natuurlijk ieder nummer vijf keer na elkaar oplegt.

SMS-berichtjes? U heeft iedereens gsm nagegaan, zeker? Kortom, wat u beweert is gewoon een gratuite stelling. Ondertussen gaat het dialect trouwens achteruit en komt er in de plaats een soort tussenvorm. Kom maar eens naar Brugge of Kortrijk bijvoorbeeld. Je zult de jeugd geen West-Vlaams horen praten, maar wel een soort AN met een duidelijk West-Vlaamse tongval gemengd met nog wat dialectwoorden. Het echte dialect is in de steden gewoonweg aan het verdwijnen. Daarom ook dat men in beide steden nog vlug dialectwoordenboek is gaan opstellen. In de inleiding van een van die woordenboeken staat zelfs letterlijk: "Nu kunnen we het nog vastleggen voor het over enkele jaren definitief en onherroepelijk verdwijnt".
Oud 24 mei 2006, 14:38   #300
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
West-Vlamingen supporteren bij voetbalwedstrijden ook steevast voor het West-Vlaamse Club Brugge.
Dat maakt mij dus ene Henegouws-nationalist, en Bad Atilla tot een Luiks-nationalist...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be