![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Burger
|
![]() Citaat:
En het leven kan brengen wat het te brengen heeft, zolang ik de liefde heb , heb ik alles. +++ EXTRA VOORDEEL ++ : Wallonië's grootste Belg = .... Jacques Brel ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#285 |
|
![]() Doomy ZEGT het...
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan denken ze dat ze intellectueel overkomen, omdat ze luisteren naar een "goeie Belg". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Burger
|
![]() Mensen zitten altijd te zeveren over Germanisering van de Noordelijke Belgen van 15 ( ? ) eeuwen geleden maar als het gaat over de veel recentere vorming van landstreken zoals Vlaanderen , Brabant , Limburg , Luxemburg zijn meestal selectief vergeten.
Doch zijn de cultuurverschillen er tevens ook taal verschillen, ooit Dialectisme gehad met Nederlands , middelbare school ? Brabants , Vlaams , Limburgs. Niet uit de lucht komen vallen. Op die basis kun je ook een besluit vormen over België in het algemeen , Vlaanderen verschilt cultureel niet meer van het aangrenzende Henegouwen , dan van het ook aangrenzende Brabant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Wat moet er selectief worden vergeten misschien? Landstreken? Wat u opsomt, zijn vroegere vorstendommen. Kortom, u kent er echt niets van! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Jij mag naar Willy Somers luisteren , je doet maar, ik acht Brel toch wel een stapje hoger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U spreekt over de taal en dialect en plotseling komt daar het besluit vanuit de lucht als een ware deus ex machina: "cultureel gesproken is er geen verschil". Neen? Spreken ze in Henegouwen dan Nederlands misschien? Taal is juist een culturele uiting bij uitstek! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Vergeet niet dat de "Vlaamse" Beweging ook eerst als een kulturele emancipatie zonder politieke doeleinden is begonnen. Ik ben er gerust in: het is nog maar slechts een kwestie van tijd dat West-Vlamingen voor hun moedertaal een streektaalstatuut naar Fries model zullen eisen. Terwijl jullie hier zitten te diskussiëren vanachter jullie komjpoeter zijn wij, koppige en tegendraadse West-Vlamingen, hier te velde al bezig gewoon onze eigen goesting aan het doen. ![]()
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 24 mei 2006 om 14:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik woon in West-Vlaanderen, beste vriend. En van wat u beweert, is er niets aan de hand. Laat staan dat dit zou moeten leiden tot een of ander streven naar onafhankelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Vorstendommen ? Hebben we nu niet een beetje te veel van dat woordje Vorstendom. Vlaanderen = Graafschap Brabant = Hertogdom Luik = Prinsbisdom |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige wat ik van u hoor, is dat je wel gelijk moet hebben met je belgiscisme en royalisme, omdat je een superieur wezen bent omwille van je platencollectie van de Franstalige Willy Sommers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Minister-President
|
![]() Dan moet ge toch eens meer in de Westvlaamse diskoteken komen. In West-Vlaanderen draaien ze veel vaker het in het West-Vlaams zingende Hof Van Commerce dan de in het Nederlands zingende Clouseau. En hier in de Westhoek wordt er steeds meer in het West-Vlaams ge-SMS-t. Hoe meer men West-Vlamingen vertelt dat hun moedertaal een boerentaaltje is, hoe meer ze het gaan gebruiken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 24 mei 2006 om 14:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
SMS-berichtjes? U heeft iedereens gsm nagegaan, zeker? Kortom, wat u beweert is gewoon een gratuite stelling. Ondertussen gaat het dialect trouwens achteruit en komt er in de plaats een soort tussenvorm. Kom maar eens naar Brugge of Kortrijk bijvoorbeeld. Je zult de jeugd geen West-Vlaams horen praten, maar wel een soort AN met een duidelijk West-Vlaamse tongval gemengd met nog wat dialectwoorden. Het echte dialect is in de steden gewoonweg aan het verdwijnen. Daarom ook dat men in beide steden nog vlug dialectwoordenboek is gaan opstellen. In de inleiding van een van die woordenboeken staat zelfs letterlijk: "Nu kunnen we het nog vastleggen voor het over enkele jaren definitief en onherroepelijk verdwijnt". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |