Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2006, 22:56   #41
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Kunt u aantonen dat kennis van dialect en standaardtaal tot het makkelijker aanleren van andere talen leidt? U zegt dat het een feit is, dus dat zal wel wetenschappelijk aangetoond zijn.
Een voorbeeld in het Zeeuws (dat eigenlijk dezelfde taal is als West- en Frans-Vlaams):

http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/belbel5.htm

Meer info over Zeeuws/West-Vlaams/Frans-Vlaams op:
http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/info.htm
http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 23:06   #42
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Verschil is wel dat Fries en Luxemburgs talen zijn. West-Vlaams is een dialect.
De diskussie dialekt/taal is een subjektieve diskussie. Elk dialekt is een taal, en de meeste talen zijn dialekten van andere talen. Zo kun je Nederlands beschouwen als een dialekt van het Duits, en Frans als een dialekt van het Latijn. Bovendien doet dit onderscheid er weinig toe als de sprekers in hun regio een streektaalstatuut voor hun moedertaal willen. Als de Smurfen in hun smurfendorp het Smurfs een streektaalstatuut willen geven, dan is dit gewoon hun goed recht. Punt.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 7 juni 2006, 23:13   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Bovendien doet dit onderscheid er weinig toe als de sprekers in hun regio een streektaalstatuut voor hun moedertaal willen. Als de Smurfen in hun smurfendorp het Smurfs een streektaalstatuut willen geven, dan is dit gewoon hun goed recht. Punt.
Inderdaad, maar ik zie geen pogingen noch inspanningen van de Westhoekers om hun dialect tot officiële "streektaal" uit te laten roepen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 23:13   #44
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe hard mag een taalgebruik verschillen opdat ze erkenning van je krijgt? per dorp? Per provincie? In dat laatste geval, welk dialect ga je als de West-Vlaamse standaardtaal kiezen? Het lijkt me allemaal niet zinvol: je gaat de administratie vermoeilijken en ze hebben nu al werk teveel; je maakt standaardtalen bij waar er genoeg voorhanden zijn
Laat de West-Vlamingen gewoon zelf uitmaken welke schrijftaal ze eventueel gaan gebruiken. Ideaal zou zijn dat Frans-Vlamingen, West-Vlamingen en Zeeuwen een gemeenschappelijke schrijftaal zouden hebben maar elk hun eigen lokale spreektaal behouden. In het Nederlands heb je toch ook verschillen tussen het Nederlands dat in Holland en het Nederlands dat in het "Vlaams" gewest gesproken wordt? En wat de kosten betreft: we wonen nu ook al in een meertalig land, en dat kost ook werk en geld. Op een taal meer of minder zal het heus niet aankomen. De Luxemburgers komen in hun klein landje zelfs goed weg met 3 talen: Luxemburgs, Duits en Frans.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 23:17.
Oud 7 juni 2006, 23:21   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat de West-Vlamingen gewoon zelf uitmaken welke schrijftaal ze eventueel gaan gebruiken.
We leven in een democratie, bijgevolg kunnen zij daar in alle vrijheid voor ijveren. Ik zie evenwel niets gebeuren. U bent die eenzame zonderling die hier meningen verkondigt die blijkbaar geenszins worden gedragen door wie dan ook.
Oud 7 juni 2006, 23:23   #46
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, maar ik zie geen pogingen noch inspanningen van de Westhoekers om hun dialect tot officiële "streektaal" uit te laten roepen...
Nog een beetje geduld, Jan, het zal er heus wel vroeg of laat van komen. 8) Steeds meer West-Vlamingen worden zich bewust van hun moedertaal en krijgen een hekel aan dat Nederlands taalimperialisme die hun moedertaal degradeert tot een boerentaaltje voor achterlijke mensen. De "Vlaamse" Beweging heeft er toch ook 100 jaar over gedaan om Nederlands officieel erkend te krijgen? Het lijkt erop dat de "Vlaams"-nationalisten zelf een beetje blazé beginnen te worden nu ze hun doelstellingen grotendeels hebben bereikt; zelfs in die mate dat ze vergeten zijn waar ze zelf vandaan kwamen. 8)

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 23:26.
Oud 7 juni 2006, 23:25   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een beetje geduld, Jan, het zal er heus wel vroeg of laat van komen. 8)
U zegt al drie jaar lang. Ondertussen is er niets aan het gebeuren. Integendeel.
Oud 7 juni 2006, 23:27   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De "Vlaamse" Beweging heeft er toch ook 100 jaar over gedaan om Nederlands officieel te erkennen? Het lijkt erop dat de "Vlaams"-nationalisten zelf een beetje blazé beginnen te worden nu ze hun doelstellingen grotendeels hebben bereikt; zelfs in die mate dat ze vergeten zijn waar ze zelf vandaan kwamen. 8)
Heel veel van die Vlaamsnationalisten zijn en waren West-Vlamingen. Ooit gehoord van dichter Rodenbach bijvoorbeeld? Geen taalparticularist. Ooit gehoord van Verriest? Ook geen taalparticularist. Enzovoort. In West-Vlaanderen kregen de taalparticularisten uiteindelijk zelf van de andere leidende West-Vlaamse figuren in de Vlaamse Beweging het deksel op hun neus.
Oud 7 juni 2006, 23:31   #49
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zegt al drie jaar lang. Ondertussen is er niets aan het gebeuren. Integendeel.
Niets? Het West-Vlaams is integendeel aan een revival bezig onder jonge West-Vlamingen, onder andere dank zij 't Hof Van Commerce. 3 jaar geleden SMS-ten ze nog niet in het West-Vlaams; nu wel. Als er iemand zijn wensen voor werkelijkheid houdt, dan ben jij het wel. Je doet maar, hoor. Wij streektaalgebruikers trekken er ons toch niks van aan en doen toch gewoon onze goesting.

westhoek.jpg
Oud 7 juni 2006, 23:36   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets? Het West-Vlaams is integendeel aan een revival bezig onder jonge West-Vlamingen, onder andere dank zij 't Hof Van Commerce. 3 jaar geleden SMS-ten ze nog niet in het West-Vlaams; nu wel. Als er iemand zijn wensen voor werkelijkheid houdt, dan ben jij het wel. Je doet maar, hoor. Wij streektaalgebruikers trekken er ons toch niks van aan en doen toch gewoon onze goesting.
Ik zie niets gebeuren van wat u beweert, nl. het streven naar het inruilen van het AN voor West-Vlaams als officiële streektaal.

Drie jaar geleden geen sms in het dialect? Jongen toch... Wat maakt u uzelf toch wijs.

U leutert er maar op los trouwens. Uw "wij streektaalgebruikers" is des te belachelijk als men er eventjes mee rekening houdt dat ik zelf een overtuigd dialectspreker ben. Alleen weet ik wel waar dialect hoort te eindigen en waar AN te beginnen. U niet.

Trouwens, u schrijft hier niet in het West-Vlaams. U doet dat, zoals passend is, in het AN.

U zit in een dromenwereld. Ik heb drie jaar geleden u al gezegd dat, indien u echt zo overtuigd bent van uw grote gelijk, u kunt starten met een vereniging die uw doelstelling promoot. U begint daar niet aan, juist omdat u wijselijk wel inziet dat er geen weerklank voor te vinden zal zijn.
Oud 7 juni 2006, 23:42   #51
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, u schrijft hier niet in het West-Vlaams. U doet dat, zoals passend is, in het AN.
Op een Nederlandstalig forum schrijf ik inderdaad Nederlands, net zoals ik op een Engelstalig forum in het Engels schrijf. Het is niet omdat ik een andere taal gebruik dat dit ook mijn moedertaal is.

westhoek.jpg
Oud 7 juni 2006, 23:45   #52
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U leutert er maar op los trouwens. Uw "wij streektaalgebruikers" is des te belachelijk als men er eventjes mee rekening houdt dat ik zelf een overtuigd dialectspreker ben. Alleen weet ik wel waar dialect hoort te eindigen en waar AN te beginnen. U niet.
Wel, dan denken de overtuigde streektaalgebruikers in Westhoek daar blijkbaar anders over.

westhoek.jpg
Oud 8 juni 2006, 05:25   #53
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Weg met de streektalen, leve het AN(ben zelf trouwens een West-Vlaming)!
Da zien klootn daje vertelt. We moetn de veure tusn vlams en dialectn toesmietn.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2006, 07:15   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht
Misschien niet, maar zijn er misschien geen woorden die zowel in Zele als in Geraardsbergen gebruikt worden?

En het kan toch niet totaal onverstaanbaar zijn??

Ik kan misschien de situatie van Dendermonde tot Geraardsbergen niet goed inschatten. Ik woon in de streek van RTV; dat gaat zo ongeveer van Mechelen tot Mol. Ik denk dat ik zowel en Mechelaar als een inwoner van Mol zou kunnen verstaan in hun dialect, hoewel deze dialecten misschien slechts voor 65% hetzelfde zijn.

Ook op nationale zenders komen dialectprogramma's ("Lili en Marleen", "Nonkel Jef", "Als 't maar beweegt",...), u gaat me toch niet vertellen dat u de dialecten in deze programma's niet verstaat he?
Nonkel Jef en consoorten spreken een soort tussentaal hé, niet echt dialect. Oorspronkelijk kom ik van Aalst, je moet anders eens naar carnaval (het enigste echte ) komen en proberen daar sommige namen en uitspraken te verstaan. Ik versta er soms zelf niets van.

Trouwens, als op de Gentse feesten Pierke Pierlala (ofzo?) spreekt, versta ik er letterlijk geen woord van.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2006, 10:31   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, dan denken de overtuigde streektaalgebruikers in Westhoek daar blijkbaar anders over.
Blijkbaar leeft u toch in uw droomwereld, hoor. Ik zie immers geen verenigingen, bewegingen, organisaties, drukkingsgroepen of partijen die "het Westhoeks" (voor zover dat bestaat) in de administratie, het onderwijs, de media... willen gebruiken.
Oud 8 juni 2006, 10:49   #56
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Laat de West-Vlamingen gewoon zelf uitmaken welke schrijftaal ze eventueel gaan gebruiken. Ideaal zou zijn dat Frans-Vlamingen, West-Vlamingen en Zeeuwen een gemeenschappelijke schrijftaal zouden hebben maar elk hun eigen lokale spreektaal behouden.
Dan heb je weer dat fenomeen van de West-Vlaamse parvenus die een soort slecht West-Vlaams klappen. Kortom: er klopt iets niet in uw redenering.

Citaat:
En wat de kosten betreft: we wonen nu ook al in een meertalig land, en dat kost ook werk en geld.
Kunt u dat hele plaatje kwantificeren?

Citaat:
Op een taal meer of minder zal het heus niet aankomen.
Argumenten?

Citaat:
De Luxemburgers komen in hun klein landje zelfs goed weg met 3 talen: Luxemburgs, Duits en Frans.
Als in de hele Benelux elke streektaal tot officiele taal wordt verheven, zijn het er wel meer dan 3. Dat brengt kosten met zich mee en van de baten ben ik toch niet overtuigd. Welke baten brengt dat met zich mee?
Oud 8 juni 2006, 10:51   #57
Tantist

Standaard

Citaat:
Nog een beetje geduld, Jan, het zal er heus wel vroeg of laat van komen. 8) Steeds meer West-Vlamingen worden zich bewust van hun moedertaal en krijgen een hekel aan dat Nederlands taalimperialisme die hun moedertaal degradeert tot een boerentaaltje voor achterlijke mensen.
Ik wacht in alle spanning, maar ik vrees dat ik op mijn honger zal blijven zitten. Ik merk niets van die zogenaamde beweging en ik kom nochtans heel veel in contact met West-Vlamingen (aangezien ik er een ben).

Citaat:
De "Vlaamse" Beweging heeft er toch ook 100 jaar over gedaan om Nederlands officieel erkend te krijgen? Het lijkt erop dat de "Vlaams"-nationalisten zelf een beetje blazé beginnen te worden nu ze hun doelstellingen grotendeels hebben bereikt; zelfs in die mate dat ze vergeten zijn waar ze zelf vandaan kwamen. 8)
Slechte parallel...
Oud 8 juni 2006, 10:52   #58
Tantist

Standaard

Citaat:
Blijkbaar leeft u toch in uw droomwereld, hoor. Ik zie immers geen verenigingen, bewegingen, organisaties, drukkingsgroepen of partijen die "het Westhoeks" (voor zover dat bestaat) in de administratie, het onderwijs, de media... willen gebruiken.
Ik ook niet. Ik zie enkel Doomy die vaak in blijkbaar koninklijk meervoud spreekt.
Oud 8 juni 2006, 12:43   #59
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Drie jaar geleden geen sms in het dialect? Jongen toch... Wat maakt u uzelf toch wijs.
Hela, wacht eens even. Een paar weken geleden haalde ik hetzelfde argument aan, en toen probeerde je het fenomeen te ontkennen:

Citaat:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=299

Citaat:
(...)Ook de SMS-berichtjes hier zijn steeds meer in het West-Vlaams.(...)
(...)SMS-berichtjes? U heeft iedereens gsm nagegaan, zeker? Kortom, wat u beweert is gewoon een gratuite stelling.(...)
En nu ken je dit fenomeen plots al 3 jaar. Gij zijt gewoon een windhaan die 180 graden draait naargelang het je toevallig goed of slecht uitkomt. Ja zeg, zo kan ik ook altijd een diskussie "winnen" hoor. Zo heb je natuurlijk nooit ongelijk. Typisch voor schoolmeesters.

westhoek.jpg
Oud 8 juni 2006, 13:01   #60
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heb je weer dat fenomeen van de West-Vlaamse parvenus die een soort slecht West-Vlaams klappen. Kortom: er klopt iets niet in uw redenering.
Juist niet. Aangezien elk zijn eigen lokale spreektaal mag behouden en dus zijn eigen "West-Vlams meugt klappn". De verschillen tussen de verschillende West-Vlaamse varianten zijn trouwens niet van die aard dat West-Vlamingen uit verschillende West-Vlaamse streken elkaar niet verstaan. Als Westhoeker versta ik perfekt een Bruggeling, en omgekeerd. Alleen de schrijftaal zou gemeenschappelijk zijn. Meer hoeft dat niet te zijn.

Citaat:
Als in de hele Benelux elke streektaal tot officiele taal wordt verheven, zijn het er wel meer dan 3. Dat brengt kosten met zich mee en van de baten ben ik toch niet overtuigd. Welke baten brengt dat met zich mee?
Dit is precies hetzelfde argument dat de Franstalige boergoisie indertijd tegen een officiële erkenning van het Nederlands als instruktietaal gebruikte. Dit argument werd toen (volgens mij terecht verworpen). Wel, als het als argument tegen een officiële erkenning van het Nederlands werd verworpen, dan mag dit argument ook worden verworpen als het over een officiële erkenning van streektalen gaat. Trouwens, in het nieuwe Zuid-Afrika zijn er wel een 10-tal officiële talen.

En meer algemeen: waarom moeten streektalen altijd aan strengere kriteria voldoen voor een erkenning dan een instruktietaal? Waarom altijd die twee maten en twee gewichten tegenover streektalen? Als een argument voor een instruktietaal geldt, dan geldt het ook voor een streektaal. En omgekeerd.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 8 juni 2006 om 13:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be