![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Nederlanders concipieerden heel duidelijk een afgebankend geheel aan hun voeten in het zuiden, en ze noemden het Belgisch. De Nederlandse misprijzende houding wordt genoemd als één van de redenen tot ongenoegen in België.
![]() |
![]() |
#463 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enfin, niet dat Délacroix zelf zijn thematiek niet kon beslissen.
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik wacht nog steeds op argumenten om uw geleuter over onverdraagzame flaminganten te onderbouwen.
![]() |
![]() |
#466 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook hier vraag ik me af wat het verleden te maken heeft met het heden laat staan de toekomst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"De Tricolore dook tijdens de Franse Revolutie voor het eerst op. De kleuren waren ontleend aan het wapenschild van Parijs (rood en blauw), en de kleur van de koning (wit). De combinatie wordt meestal toegeschreven aan Marquis de Lafayette. De oorspronkelijke vlag was echter het spiegelbeeld van de huidige: rood aan de stokkant. Tijdens de Eerste Republiek werd op 15 februari1794 de huidige vlag ingevoerd. Tijdens de restauratie van de Bourbon-monarchie na de val van Napoleon in 1815, werd de tricolore vervangen door de vroegere witte vlag, bezet met gouden lelies. Sinds de revolutie van 1830, toen burgerkoning Lodewijk Filips aan de macht kwam, is de tricolore weer de nationale vlag." De 1789-driekleur wordt dus het eerst terug gebruikt in en na de juli-revolutie in Parijs, tegen de Bourbon-lelie. Wanneer één maand later deze vlag gebruikt wordt in Brussel door de opstandige arbeiders, is zij dus wel degelijk bedoeld als de vlag van de Franse revolutie, met de nadruk op revolutie, proletarische revolutie. Je bewijst nog maar eens in welke mate je de geschiedenis wil vervalsen door feiten uit hun context te rukken of die context te verdraaien, en je gebruikt nog maar eens de drogreden van de meerdere betekenissen. Flamingante (orangistische/Vlaams-Nationalistische) geschiedenisvervalsing op academisch (?) niveau, het wordt een maatschappelijk gegeven.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 juni 2006 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
Minister-President
|
![]() Ik start er een draad over, even wachten.
![]() |
#469 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() De hoeveelste zeverdraad gaat dat weer worden? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Minister-President
|
![]() Dat hangt ervan af hoeveel posts jij erin zal plaatsen, waarschijnlijk.
![]()
![]() |
#471 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In De Morgen van 7 juni stond over dit onderwerp deze opmerkelijke vrije tribune:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Minister-President
|
![]() Een orangist die zijn wensen voor werkelijkheid neemt. Interessant artikel toch.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 juni 2006 om 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Minister-President
|
![]() Historisch detail over de1789-driekleur (Wiki-fr)
"En 1873, le retour �* la royauté échoua �* cause du refus intransigeant du prétendant légitimiste, Henri d'Artois (1820-1883), �* accepter le drapeau tricolore. Il exigeait au contraire le retour au drapeau blanc de l'Ancien Régime."
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 juni 2006 om 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Heb je het artikel wel gelezen? Ik citeer nog eens de uitsmijter: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ontkent u nu dat de koning in 1830 de Franse driekleur weer had ingevoerd ten nadele van de oude koninklijke lelievlag? Daar u blijkbaar Wikipedia als het hoogste goed beschouwd, beperk ik mij hiertoe: Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit citaat: "Zo beschouwd wordt het hoog tijd dat alle Vlaamse niet separatistische parlements- leden voor iedereen duidelijk maken op welke manier ze Wallonië willen steunen en België willen laten voortbestaan." komt neer op mij oproep aan iederen die een herenigd België wil, om zich daar duidelijk voor uit te spreken. De aandacht en de interpretatie ervan in de Nederlandse pers, kwam mij orangistisch over. Dus: bedankt voor de info.
![]() |
![]() |
#477 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, in de zin dat ze pas na de juli-revolutie werd heringevoerd, en wel degelijk als 1789-driekleur. Het is de vlag van de proletarische revolutie, die ook in Brussel werd bovengehaald door de rebellerende Belgen. Dat is de context.
![]() |
#478 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ook leuke officiële bronnen gevonden die beweren dat de franse vlag (én de amerikaanse én de russische) is gebaseerd op de nederlandse. Aardige onderbouwing óók. Dat wil niet zeggen dat ik alles zo maar geloof. Pas als twee of meer, van elkaar onafhankelijk bronnen, gelijkwaardige mededelingen doen en elkaar ondersteunen, mag je ervan uitgaan dat er misschien waarheid in verscholen zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals zovele historici hebben aangetoond was de Franse revolutie een burgerlijke revolutie met lokale populistische strekkingen, net als de Belgische.
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De driekleur was toen weer de vlag van de Franse staat. Dat element heeft u een hele tijd ontkend; nu probeert u heel eenzijdig te stellen dat het hiernaar niet verwees maar enkel als "opstandsvlag" dienst deed.
|
![]() |
![]() |