![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In een tunnel: "Ontsteekt uw lichten!" Om van de revolutsie maar te zwijgen, met de marrisjosjee die tussen beijjden kwam.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 juni 2006 om 21:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Minister-President
|
![]() Vreselijk, dat niet. Anders, dat wel.
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook hier staat het dat je "tie" als "sie" wordt uitgesproken. Ze zullen in Nederland eens hun TV-mensen naar die predikant uit Drenthe moeten sturen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister-President
|
![]() Eens een confrontatieprogramma gehoord op de radio, waarbij aan een Vlaming en een Nederlander uitdrukkingen werden voorgelegd.
Eén was: De man kuiste zijn schup af. Die Nederlander had geen idee waarover het ging. Evenzo toen Tim Pauwels (VRT) een tekst van Filip K (?) zanger, moest voorlezen: hij begreep er geen iota van. En een "sjtutken met koas" kennen wij in Mechelen al helemaal niet.
![]() |
#107 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik heb geen zin om zes paginas te gaan doorlezen dus misschien is de opmerking al gemaakt maar:
wij lezen en schrijven hier allemaal AN, of toch iets dat het zeer goed benadert. Alle kranten en tijdschriften, van West Vlaanderen tot Limburg, schrijven in AN. De publieke en openbare administratie gebeurt evenzeer in AN. Wel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() AN ne als ik jou zie ben ik niet meer bij te sturen....
oeps... |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Parlementslid
|
![]() Waar ik me persoonlijk meer aan erger is aan het letterlijk vertalen van Frans naar Nederlands, zeer vaak gebruikt in officieel Vlaams(is trouwens een mooi, maar zelden tot nooit gebruikt, argumenten voor de flamingantjes).
Weerhouden(retenir)<>Niet selecteren Een bewijs van goed gedrag en zeden(a preuve d’être de bonne vie et mœurs)<>een bewijs van goed (zedelijk) gedrag ...
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 9 juni 2006 om 09:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
Overigens hoeven dialecten helemaal niet vervangen te worden door het Nederlands, dialect en standaardtaal kunnen perfect naast elkaar bestaan. Alleen moet er wel gezorgd worden dat iedereen de standaardtaal goed beheerst en daar scheelt het nogal eens aan. Velen kunnen alleen nog maar een soort tussentaal spreken. Met die tussentalen gaat het dialect even goed verloren, dus richt daar je peilen op zou ik zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
Limburgs en Nedersaksisch zijn dus niet erkend als "streektaal", maar als "regionale taal". Het 'European Charter for Regional or Minority Languages' van de Raad van Europa, waaronder Fries (als standaardtaal), Limburgs en Nedersaksisch (als dialectgroepen) zijn erkend, wordt dan ook in het Nederlands vertaald als 'Europees handvest voor regionale talen of talen van minderheden'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
Het antwoord is natuurlijk dat de dialecten worden uitgevlakt door de tussentalen, maar ja, die kun je niet lekker wegzetten als "vreemd" of "Hollands". Toch zijn het die 'inheemse', Vlaamse tussentalen die de dialecten om zeep helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
![]() Waarom toch altijd zo allergisch reageren als iemand het woord "taaltje" gebruikt? Ik kan me een discussie op de Vlaamse tv herinneren tussen een Vlaming en een Nederlander, waarbij de Nederlander de Vlaamse spreektaal "een leuk taaltje" noemde en deze positieve noot vervolgens als kleinerend werd opgevat. Terwijl "taaltje" hier gewoon als een ander woord voor "spreektaal" wordt gebruikt. Ik kan ook perfect zeggen dat ik veel Engelsen een grappig taaltje vind spreken. Dat doet niets af aan de 'waarde' van het Engels.
In dezelfde lijn ligt ook het gebruik van de term AN, die, eerlijk gezegd, in Nederland behalve onder taalkundigen nauwelijks bekend is. Nederlanders spreken nog steeds over ABN. Niet omdat ze andere talen onbeschaafd vinden, wat de belangrijkste reden was om de B uit ABN te schrappen, maar gewoon omdat deze principiële details de meeste mensen volkomen koud laten. Laatst gewijzigd door Dimitri : 9 juni 2006 om 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() |
![]() |
![]() |