![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Minister-President
|
![]() Ik vrees dat u over dit onderwerp nog niet echt een diepgaand gesprek heeft gevoerd met een neurobioloog / neurochirurg / vorser die een beetje zicht heeft op de zaak. De kennis over onze hersenfuncties bestaat op dit ongeblik nog voor meer dan 80% uit werkhypothesen. En het leuke is: deze hypothesen moeten quasi continu worden bijgesteld.
![]() |
#242 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Religie heeft, alle geluk, in de laatste eeuwen enorm veel terrein moeten prijsgeven op de wetenschap, maar daardoor wordt religie ook telkens beter en beter omschreven.
![]() |
![]() |
#243 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder wil ik er u toch attent op maken dat voor velen het geloof wél serieus bijdraagt aan het "bevatten". Je kan nog zo'n mooie wetenschappelijke uitleg in elkaar steken over de liefde en verliefd worden, ik dank God toch elke keer weer dat ik de liefde heb gevonden (en zij mij). Citaat:
![]() |
![]() |
#244 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hier nog een link naar een interview met de voorzitter van de Pontifical Academy of Sciences, waarin het standpunt van de RKK in relatie tot wetenschap en de evolutietheorie uit de doeken wordt gedaan:
http://ncronline.org/mainpage/specia...ts/cabibbo.htm
![]() |
#245 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik begrijp u trouwens beter nu, en misschien is uw 'geloof' inderdaad niet contradictorisch met de wetenschap en ligt het er 'buiten'. Toch nog een vraag, u zegt "ik dank God toch elke keer weer dat ik de liefde heb gevonden (en zij mij)." Waarom doet u dat dan, of hoe? Denkt u dan dat God u hoort of is het eerder een figuurlijk danken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb de indruk dat je God (of hoe je het ook noemen wil) "aanvoelt" of "niet aanvoelt", en dat mensen van daaruit geloven. Soit, dat is het ideale geval natuurlijk. In de meeste praktijksituaties op onze aardkloot zijn religies niets anders dan menselijke hefbomen om maatschappijen te richten en te structureren.
![]() |
![]() |
#247 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat betreft het vet gedrukte gedeelte in je bovenstaande post : 1° Waarom heb je de neiging om die, naar ik meen gunstige zaken, toe te schrijven aan een hogere macht? Je spreekt zelf van toevalligheden, waarom niet van toevalligheden tout court? 2° Heb je je nooit de vraag gesteld waarom die hogere macht bepaalde zaken gunstig beinvloedde in jouw geval en anderen dan weer links laat liggen? Waarom zou die hogere macht geneigd zijn om iets in jouw persoonlijk leven gunstig te beinvloeden en bvb. niet in het geval van een aan de honger stervende Afrikaan? Lijkt mij nochtans dat deze laatste meer behoefte heeft aan een "helpende hand" dan dan jijzelf. Persoonlijk vind ik iets toeschrijven aan een hogere macht heel bevreemdend.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 juni 2006 om 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarnaast kun je priesters, of gelovigen in het algemeen, ook niet verbieden om aan wetenschap te doen hé. Zolang ze echter wetenschap niet doorspekken met geloof, zie ik geen probleem.
![]() |
![]() |
#250 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, niet voor niks dat de ontdekker van de Big Bang een Belgische Jezuiet (of iets in die aard?) was zeker?
Ik slaag er maar niet in de naam van de mens te onthouden, maar google brengt soelaas: Georges Lemaître. Laatst gewijzigd door circe : 8 juni 2006 om 16:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2. Ik heb niet zozeer het gevoel dat ik "eruit wordt genomen", maar eerder dat ik "gevoeliger ben dan anderen om bepaalde zaken op die manier te interpreteren". Je kan het vergelijken met kansen die je aangeboden worden, of afgenomen worden, en waar je zelf niet zoveel vat op hebt, maar wat je er daarna mee doet, dat beslis je volledig autonoom. De God waarin ik geloof intervenieert niet in de menselijke gedragingen en de natuurlijke gang van zaken: hij zal niet alle auto's wegbliksemen, de oorlogen stoppen, hongersnood uitroeien, ... Zulk geloof lijkt me in hoge mate "naïef". En ja, ik weet dat ik gelukkig ben omdat ik de tijd en de mogelijkheid heb om over dat soort zaken te filosoferen, in tegenstelling tot de hongerende Afrikaan.
![]() |
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#254 | ||
Parlementslid
|
![]() In ‘Science & Vie’ van augustus 2005 verscheen een aantal artikels over godsdienst, met als hoofdtitel ‘Waarom God nooit zal verdwijnen.’
De behandelde thema’s zijn: 1. De neuro-wetenschappers op het spoor van een ‘geloofsmolecule’ 2. Geloven in God doet angst verdwijnen. 3. Spirualiteit is aanwezig sedert de oorsprong van ons bestaan 4. Religies komen niet vanzelf. Dat eerste artikel vind ik zo interessant dat ik het heb gescand – temeer daar het perfect past in het kader van deze draad. Nog een laatste opmerking. De tekst leest wel niet zo vlot als een boek van Dan Brown; Science & Vie is dan een ook een ernstig populair wetenschappelijk magazine dat nog een beetje technischer is dan Eos. Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | ||||||||
|
![]() Citaat:
![]() En wat die pseudodinges betreft, dat klopt en voor als iemand zoals ik die uit een werkbroek komt en reeds op z'n zestiende voor de eigen kost instond, is het uiteraard zéér goed mogelijk dat er, in tegenstelling tot de uwe, wel eens een niet zo professionele, en ja, zelfs een louter amateuristische indruk kan ontstaan, ondanks m'n redelijke interesse in algemene wetenschappen enerzijds en filosofie/religie anderzijds, in de zeldzame vrije tijd die ik hiervoor kan vrijmaken, toch wat betreft het theoretisch kengedeelte ervan. Hopende dat dit significante euvel u geen onoverkomelijke hindernis toeschijnt en mij bij verdere denkfouten buiten categorie dan desgevallend corrigeerd waar nodig blijkt, back to business ? ![]() Citaat:
![]() Maar maakt dát dan het verschil in dit onderwerp ? Het ging 'm in wezen over de complexiteit van die oercel en de al dan niet toevallige of bewuste mutaties ervan. Citaat:
Citaat:
Hoe zou iets of wát dan ook kunnen ontstaan zónder voorafgaande wil tót dat ontstaan ? Neen, beste Genehunter, wij waren er reeds van in het begin bij, toen in een wervel van intense straling de basis werd gelegd voor het latere ontstaan van het ons bekende heelal in de recente toestand. Alleen zijn we (god, het éne) sinds dan, door een onnoemelijk aantal levensvormen en gerichte mutaties geëvolueerd tot waar we nu met elkaar kunnen disselen over onze gezamenlijke afkomst, al dan niet in directe overeenstemming met elkaars visie hieromtrent. Niet zo slecht gepresteerd, gezien van uit een materie-evoluerend 'deterministisch toeval', in feite helemaal niet slecht, toch ? Citaat:
U gaat nog steeds lichtvoetig voorbij aan de uiterst preciese en quasi onafwijkbare beginvoorwaarden [SIZE=1](oa. de door u hierboven aangehaalde elektronenconfiguratie op de buitenste atoomschil van chemische structuren)[/SIZE] voor de scheppingsimpuls van een kosmisch geheel, dat kan dienen voor de mogelijkheid tot het ontstaan van enig zelf-organiserend principe, dat kan leiden tot de vorming van eenvoudige naar complexe systemen, waarbij dan de basis kan worden gelegd waarop bewustzijn zich verder kan ontwikkelen tot een zelf-reflecterend principe, een principe dat aan de basis lag en ligt van het hele scheppingsgebeuren. U sluit alle aanvangs- en mutatiemogelijkheden uit behalve toeval, ik sluit echter niets uit, uitgezonderd toeval natuurlijk, maar dat wist u al. ![]() Zou deze geniale oer-combinatie van die kosmische beginvoorwaarden die leidden to het ontstaan van u, mij, iedereen en alles, ook mogelijk zijn geweest op basis van de Ramachandran Plot ? I wonder... ![]() Hierbij verwijzend naar dat EOS-artikel dat als kop 'God in de hersenen' droeg, zou ik willen stellen dat de hersenen zich eerder in god situeren of iets waar dat voor kan doorgaan, enne... niet alleen het brein hoor. Citaat:
En in de voorgaande evolutie van de eerste ogen-ontwikkelende organismen, waren de aardse leefomstandigheden blijkbaar nog niet zo ingewikkeld om te overleven, dat de vorming van een zicht-apparaat noodzakelijk maakte. De noodzakelijke energie-toevoer voor de dán levende organismen kon blijkbaar uit de directe omgeving getrokken worden, zodat de nodige energie kon worden besteed aan de fysieke voorwaardenvorming waarbij een oog ea. organen in konden worden ontwikkeld. First things first... Trouwens, is de voorloper van het oog, de sonar [SIZE=1](en ons 'derde oog')[/SIZE], niet razend populair gebleven bij oa. de vleermuizige evolutievormen van het Ene in het Vele ? Citaat:
Maar wat me steeds in hoge mate blijft verbazen is de klinische afstand die cum laude-gediplomeerden of zelfuitgeroepen wetenschappers alhier, die een materiële oorzaak toeschrijven aan de ontwikkeling van bewustzijn en hiermee onbewust zichzelf buitenspel zetten, voor zelfs een summiere poging tot een vrij intuïtieve overweging van een bewuste evolutie van het leven. Gelieve hierbij bewustzijn en intellect of denkvermogen niet met elkaar te verwarren of Ouroboros slaat weer toe... Citaat:
Toen ik uw groet aan de mijne doorgaf, schoot er toch wel spontaan een inwendige desoxiribonucleïne-acidparty in gang zeker !! ![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Aan u dus om mij met wetenschappelijke argumenten te overtuigen dat bewustzijn een voortbrengsel is van materie en niet omgekeerd, ipv u te verschuilen achter de zogenaamde 'onbeantwoordbaarheid' van mijn posts. Er eerst eens over nadenken mag ook natuurlijk. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb reeds ellenlange posts geleverd over het autokatalytisch RNA als zijnde één van de meest plausibele theorieën rond het ontstaan van het leven. Vandaar dat ik er nogmaals op wijs dat een het initiële begin van 'leven' geen echte 'cel' zal geweest zijn, maar een macromolecule, in deze theorie wordt RNA naar voorgeschoven, andere modellen noemen PNA als een macromolecule. De complexiteit wordt dan herleidt tot het toevallig ontstaan van de juiste sequentie van basisbouwstenen en, zoals ik reeds heb gepostuleerd is dat een a posteriori kans, afhankelijk van de chemische eigenschappen van het opbouwmechanisme. Geen cel dus, maar één molecule met enzymatische activiteit, al de rest wat je nodig hebt is een lipidemembraam en eventueel wat eiwitten. Als we naar de evolutie kijken, dan heeft iedereen dat indruk dat we een regelrechte lijn zien, die naar homo sapiens leidt. En dus beschouwen we onszelf maar als het summuum van 'de schepping'. Een illusie, beste forumgenoten, een illusie. Als wij reeds lang vergaan zijn en slechts hier en daar een fossiel van ons overblijft, zouden bacterieën, als ze dan konden tenminste vierkant lachen met deze dwaze zoogdieren. Want enkel zij zullen het het langst op deze aardkluit volhouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Er is trouwens nog nooit bewezen dat materie voortgebracht door bewustzijn. Ik ken een wetenschapper die claimt dat het bewustzijn hersenfuncties zijn, Antonio Damasio. Spijtig genoeg ben ik zelf geen neurofysicus. Dut u zult zelf zijn boeken moeten lezen, ik zal het u niet voldoende kunnen uitleggen ![]()
![]() |
![]() |
#259 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat men "geest" noemt is steeds een functie van materie. Zoals nog nooit bv. "het rijden" los van een voertuig is vastgesteld, zo is ook nog nooit los van enig brein "het denken" geattesteerd. U mag natuurlijk gerust GELOVEN dat zich dat wél voordoet, maar het wetenschappelijk BEWIJZEN is andere koek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
|
![]() Enig bewijs is geleverd: het ei was er voor de kip.
![]() Laatst gewijzigd door Boadicea : 9 juni 2006 om 16:57. |
![]() |
![]() |