![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Beste cunning, dat werkt zo niet. Het beste bewijs dat het zo niet werkt is België. Alles wat je daar opnoemt van identiteiten die wegvallen, staatsbelangen,enz... dat heeft het Belgisch establishment ook proberen opdringen. De Verenigde Nederlanden zijn pas één geheel geworden toen ze deel uitmaakten van de gebieden van de Spaanse Karel V. Als u dus beweert dat het Vlaams-nationalisme een voortzetting is van het Belgiscisme, dan is het Heel-Nederlandisme ook een voorzetting van het Spaans-nationalisme, aangezien zij onstaan is uit de Spaanse gebieden. |
|
|
|
|
|
|
#262 | ||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Het Nederlandse concept, daarentegen, heeft niets met het opdringen van iemand zijn taal en/of cultuur te maken en is vooral een pragmatisch van aard. Het gaat ervan uit dat dat het Nederlandse taalgebied niet zo groot is en dat de staatkundige versnippering ervan het niet ten goede komt. Verder gaat het uit van de gezamenlijke verdediging van dit taalgebied als een staatkundige eenheid in de wereld. Ook gaat het uit van het feit dat (Klein-)Nederland en (Groot-)Vlaanderen elkaar in veel opzichten aanvullen. Het Noorden van Nederland heeft de ruimte en het (uiteraard Nederlandstalige) arbeidspotentieel dat Vlaanderen van pas kan komen. Het Groot-Nederlandse staatsverband voorkomt problemen zoals die rond de uitdieping van de Westerschelde en de nieuwe ingebruikname van de IJzeren-Rijnspoorlijn. Ook maakt het een spoorlijn (inclusief een HSL) Oostende - Maastricht mogelijk, volledig op het Nederlandse taalgebied , die verder naar het Ruhrgebied loopt. Ik zie deze staatkundige eenheid als een verzameling deelgebieden, ter grootte van 2 a 3 huidige provincies. Zodoende blijven ze relatief klein en krijgt geen deelgebied de neiging om over andere deelgebieden te domineren. Ook krijgt elk deelgebied ruime bevoegdheden om de verdediging van zijn belangen te kunnen waarborgen. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#263 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De brougeoisie in België wou een staat waar zij de macht in handen hadden. Een staat die hun financiëel-economische belangen zou dienen. Aangezien de elite Franstalig was, was deze taal opgedrongen aan de hele administratie, gerecht, leger,... om uiteindelijk de hele bevolking te proberen verfransen. De verfransing is duidelijk een gevolg van het Belgisch regime, maar het was niet het doel van de afscheiding. Citaat:
Bovendien lijkt Vlaanderen meer inspanning te leveren voor de Nederlandse taal, dan Nederland. Als je ziet dat in Schiphol de tweetalige (Engels-Nederlands) borden en wijzers vervangen zijn door ééntalige Engels bordjes, en dat het Vlaamse T.A.K. daar tegen moet komen protesteren, dan kun je toch wel concluderen dat de Nederlanders nogal mak zijn qua taalpolitiek. Die makke houding zal waarschijnlijk ook dooschemeren bij de Vlaamse bevolking, als we in één staat leven. Dan zijn we klaar om helemaal overspoeld te worden door het Engels. Citaat:
Citaat:
Die kan dan ook verder lopen naar het Ruhrgebied. Citaat:
Volgens mij zouden circa 20 gemeenten één regio/arrondissement/gewest/... moeten vormen. Die kunnen dan functioneren als afgevaardigde van hun gemeenten. |
|||||
|
|
|
|
|
#264 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En, vaart er al een Amerikaanse oorlogsvloot richting Noordzee?
|
|
|
|
|
|
#265 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
België had wel een buitenlandse interventie nodig om af te scheuren, Vlaanderen wordt wel autonoom op eigen kracht en zonder geweld. Merk het verschil in stijl, dat zich nog altijd verder zit in de oorlogszuchtige belgicisten (die direct afkomen met oorlog en vechten, zoals jij nu) en de pacifistische flaminganten (die rekenen op diplomatie en democratie).
|
|
|
|
#266 |
|
|
Ach weet je Patriot, het is net als vroeger.
De grootmachten vinden alles best. Zeker als Frankrijk een vazalstaatje kwijtraakt. Of denk je dat de fransen in de NATO veel krediet hebben opgebouwd? |
|
|
|
|
|
#267 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#268 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#269 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Flamingant wel, maar een schijter waarmee ik mezelf niet identificeer.
Hij is bang dat we eht niet alleen kunnen en heeft de VS nodig. Daar gaan we weer... (sommige mensen leren echt niets uit de geschiedenis...)
|
|
|
#270 |
|
|
Er is maar een iemand die over oorlog spreekt, en dat ben jij, een belgicist. Belgicisten hebben het altijd al van geweld en dwang moeten hebben. Lebeau zei het al: de wapens hebben gesproken.
|
|
|
#271 | |
|
|
Waar zie jij ergens "oorlog" staan?
Citaat:
U moet met die ene hersencel dringend leren begrijpend lezen om zulke flaters te vermijden.
|
|
|
|
#272 |
|
|
Wie komt er zichzelf hier altijd belachelijk maken met Joegoslavië en Brussel?
|
|
|
#273 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Foei, foei... Die Belgo-loverboys toch.... Zwakke jongens, die Belgicisten...
|
|
|
|
#274 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Trouwens heeft al eene hier de vlug gereserveerd? Schotland zal ook een belangrijke bondgenot van Vlaanderen zijn? Je kan dan ook lekker met Ryanair van Brussels-South naar Glasgow. Hope I could help...
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
|
|
|
|
|
#275 | |||||||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
P.S. Wat laat je denken dat Vlaanderen geen bourgeoisiestaat wordt? Dat zijn zowat alle moderne Europese en Amerikaanse staten zo'n beetje. Citaat:
Citaat:
Verder kan ik me nog heugen dat jij je vaker hebt beklaagd over de groeiende taalkundige kloof tussen Noord en Zuid. De staatkundige eenheid is er de beste garantie tegen en ook de uitstekende kans voor de Zuidelingen om een veel grotere rol dan nu uit te oefenen bij de verdere ontwikkeling van het AN. Citaat:
Citaat:
er heel wat gebouwen neer te zetten zonder noemenswaardige schade voor de natuur. De inwoners van de twee economische centra van het NL taalgebied verdienen ook schone lust en voldoende leefruimte. Op basis van Groningen en Assen zou er een derde economsich-wetenschappelijk centrum ontwikkeld kunnen worden met Vlaams en Nederlands geld. Daardoor wordt het voor mensen uit de rest van het NL taalgebied aantrekkelijk om daarnaartoe te verhuizen. Het zou dan ook niet logisch dat de Vlaamse zakenlui die aan de ontwikkeling van dat gebied zouden meebetalen er ook politiek de vinger in de pap zouden willen hebben. Die mogelijkheid zouden ze kunnen krijgen als Vlaanderen een gemeenschappelijk staatverband met Nederland vormt. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 juni 2006 om 13:22. |
|||||||
|
|
|
|
|
#276 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat probleem is er altijd bij multi-nationale staten. Van zodra bepaalde onderdelen zich als naties gaan profileren, is samenwerking niet meer mogelijk via unitair of federaal model. Dan kan enkel een confederatie nog een uitweg bieden. De meerderheid wil altijd dat zij het recht heeft om haar meerderheid te gebruiken. De minderheid wil altijd beschermingsmaatregelen om te ontkomen aan de macht van de meerderehid. Citaat:
Wanneer je het Belgisch establishment wegneemt, krijg je de kans om een Vlaamse en Waalse staat op te richten waar het volk het voor het zeggen krijgt, ipv de elites. Die zal automatisch een stuk socialer zijn. Die nieuwe Europese staten zijn pro-Amerikaans omdat ze de ongevergefelijke blunder hebben gemaakt om steun te zoeken voor hun onafhankelijkheid bij de VS. Dan ruil je gewoon de ene meester (Sovjetunie) in voor een andere (VS). Daarom dat het zo van belang is dat de Vlaamse Beweging alle steun van imperialistische mogenheden moet weigeren. Citaat:
Ik zie niet in waarom er een staatsverband zou nodig zijn, om samen te kunnen werken qua taalpolitiek. Vlaanderen heeft een soort assertiviteit aangekweekt om z'n taal te verdedigen. Nederland kan qua bevolking (16.000.000) flink wat in de schaal werpen. Maar wanneer we Vlaanderen en Nederland samenvoegen, dan vrees ik dat die Vlaamse taal-assertiviteit snel zal verdwijnen. Ik vrees dat er dan eerder een gevoel van onoverwinnelijkheid van de taal (want we leven dan in een land van 21.000.000 Nederlandstaligen) zal komen, die blind zal zijn voor de gevaren van het Engels. Citaat:
Citaat:
Door de Vlaamse Ruit en Randstad Holland nu te gaan verluchten, en meer te bouwen in het open Noord-Nederland, ga je juist volledig in tegen die filosofie. Het hangt ervan af welk stedenbouwkundig model je wil: de urban sprawl of het concentratiemodel uit het RSV. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 juni 2006 om 14:18. |
|||||
|
|
|
|
|
#277 |
|
|
Beste forumieten,
De splitsing van Vlaanderen/België en Nederland toewijzen aan louter Franse motieven lijkt mij ongegrond. België is een kunstmatige staat die opgericht is vanwege verschillende motieven. Er is geen enkel land dat verloren heeft onder 1830 behalve Nederland zelf uiteraard. De Duitse gebieden die allesbehalve één geheel vormden gingen passief akkoord met een buffergebied (Von Schliefen was misschien al in aantocht). Frankrijk was heel tevreden met een franstalige bourgeois - opstand en stuurde militaire druk. Engeland ten slotte was OOK voorstander van een Belgische tussenstaat. De herinnering aan de Nederlandse handelsmacht en de mogelijke splitsing van de as Schelde-Antwerpen was een droom voor de Britten. De Engelsen waren naast de Fransen vooral bereidwillig om België te verdedigen in 1940, niet Nederland. De enigste reden vanuit Vlaanderen om in een Groot- of Heel-nederland te stappen ligt in economische, culturele en poltieke motieven: het zou gewoon een fantastische groei zijn op alle gebieden en een bevrijding van Belgische tegenkrachten. De grootste te overtuigen groep blijven de (klein)Nederlanders zelf hoor.
Laatst gewijzigd door Steben : 22 juni 2006 om 08:59. |
|
|
|
|
|
#278 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
![]() Dat zoiets alleen al in je hoofd kan opkomen, zegt veel over jullie radeloosheid. Laatst gewijzigd door baarle : 22 juni 2006 om 09:05. |
|
|
|
|
|
|
#279 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Baarle lacht nogal graag mensen uit
|
|
|
|
#280 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ze doen dat zelf, geef toe: een belgicist die dreigt met een Franse atoombom tegen Vlaamse onafhankelijkheid...
Dan hoef ik alleen maar het laatste duwtje te geven, nietwaar? Laatst gewijzigd door baarle : 22 juni 2006 om 12:18. |
|
|
|