Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2006, 13:10   #321
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In de VS lukt het, in Duitsland lukte dat, in de communistische landen niet

Jij hebt de kindertjes in communistisch China, Cuba, Korea e.a. hun staat nog niet horen bezingen, zeker?

Oud 19 juni 2006, 13:10   #322
PelgrimForever
Europees Commissaris

PelgrimForever's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik ben geen logicus, maar het lijkt me zelfs dat er een inherente contradictie schuilt in die eis.
Er moet dus respect zijn, niet enkel voor de eigen culturele waarden, maar evenzeer voor die van anderen. Dat impliceert met andere woorden een vorm van indifferentie: men mag culturele waarden van anderen niet afwijzen als minderwaardig, dit is immers een gebrek aan respect.
Wat moet men echter doen, als "de culturele waarden van het kind zelf" inhouden dat alle andere culturele waarden verwerpelijk zijn? Dan moet het onderwijs terzelfdertijd de culturele waarde respecteren dat andere waarden verwerpelijk zijn, én de culturele waarde respecteren dat andere waarden niét verwerpelijk zijn?
Op dezelfde manier kun je bewijzen dat 1 + 1 = 3 is
Wie geen wiskundig inzicht heeft, zal nooit opmerken waar de fout zou zitten.
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:11   #323
PelgrimForever
Europees Commissaris

Standaard

Oorspronkelijk bericht door Judokus [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]
Okee laten we eens een interessant spoor volgen:

Een Belgisch islamistisch gezin vindt het niet okee dat ze in hun school geen genoeg aandacht schenken aan Islam-waarden en wil zélf hun kinderen opvoeden. Ook zij hebben het ook niet begrepen met de mensenrechtenverdragen etc.

Vinden de verdedigers van P.B. en A.C. (thuisonderwijs zonder teveel bijkomende voorwaarden) dat ook dit gezin mag zorgen voor eigen onderwijs???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Volmondig: ja.
Dit moet pas een verschrikkelijk verscheurend dilemma zijn voor extreem rechts
Thai bedreigt mij fysiek
Oud 19 juni 2006, 13:12   #324
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus blijft thuisonderwijs een optie en geen systeem.
Werd er iets anders beweerd dan?

Maar zelfs die optie proberen de zo verdraagzame rooien onmogelijk te maken.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:12   #325
Piet Hein
Minister

Standaard

Ik vind dat men dat systeem van thuis leren moeten afschaffen voor IEDEREEN.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:13   #326
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Intussen zitten we toch maar mooi met 1.000.000 producten van het staatsonderwijs die extreem-rechts stemmen.
Ofwel is het staatsonderwijs zelf extreem-rechts, ofwel is de andere boodschap niet al te wel meegegeven.
Wat zal het zijn?
Van het staatsonderwijs? In Vlaanderen gaat volgens mij 70 �* 78% van de ll naar het Vrij Onderwijs: rest dus een kwartje maar staatsonderwijs.
Laat er nu heel wat types als Jan van den Berghe rondlopen..

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 juni 2006 om 13:36.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:13   #327
PelgrimForever
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Als die kinderen geen eigendom zijn van de staat, waarom moeten de ouders dan verantwoording afleggen aan de staat en voldoen aan de onnozele eisen (zoals onderwijs afleveren afscheidende respect voor respect voor alle culturele waarden, hoe nefast die ook mogen zijn) van diegenen die de staat in handen hebben?

Belang van het kind, mijn voeten.

Belang van de staat en van de politieke kaste, ja.
Misschien gezondheidscontrole ook maar afschaffen ?
Thai bedreigt mij fysiek
Oud 19 juni 2006, 13:14   #328
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort Bekijk bericht
Als het je gerust kan stellen: het zijn er bijna geen en het zullen er dankzij fascitisch Vlaanderen nog minder worden.
Daar hoeft het VB dus niet eens voor aan de macht te komen...
Oud 19 juni 2006, 13:14   #329
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
n-va'er zeker?
Oud 19 juni 2006, 13:15   #330
PelgrimForever
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Links is degressief
rechts is progressief.
Die durven aan de heilige huisjes(vakbonden,intecommunales,vzw's,parastalen, ngo's,koningshuis,etc...) knagen.
Progressief moet je daarvoor zijn
Thai bedreigt mij fysiek
Oud 19 juni 2006, 13:17   #331
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
examen middenjury :
  • TE LAAT en GEEN controle
Voor wie tijdig met thuisonderwis begint is middenjury absoluut niet 'te laat', maar een wezenlijke tijdswinst.
Lees eens aandachtig de praktijkgevallen die Jos Verhuslt hier aanhaalt.

Citaat:
Je bent niet verplicht te slagen, er zijn geen sancties of postcontroles bij niet slagen, noch op de geziene leerstof, noch op de kwaliteit en de kwantiteit van het "genoten" onderwijs.
Wie wordt er geacht .......

Geen slaagverplichting, geen sancties, geen postcontroles,....... geldt evengoed voor het reguliere onderwijs.

Citaat:
Of een zelfgeorganiseerd onderwijs noodzakelijk duurder zou zijn voor de ouders betwijfel ik ook, zeker als ze het zelf doen. Vraag is bij die "externe" krachten, of die wel degelijk in regel zijn met alle sociale en fiscale regels.
Ha, nu komt de aap uit de mouw!
Ge wilt de thuislesgevers nog eens extra in de beurs tasten, terwijl ze tienduizenden euro's besparing voor de staat betekenen.

Citaat:
Wat zou de anti-controleclan zeggen, mocht er een allochtone zijn kinderen laten tapijtknopen ipv onderwijs te geven. Wel net zoals bij het spijbelen : Een schande dat hier niet ingegrepen wordt.
Ik zou het appreciëren mocht je uw minabele discussietechnieken achterwege laten. Je legt me hier zaken in de mond die ik nergens schreef, noch goedkeurde.

Voor mijn part onderwijst iedereen thuis wat hij wil.
Als het voor de middenjury niet volstaat, dan volgt er gewoon geen diploma. Punt aan de lijn.
Aan spijbelen heb ik hier nog geen letter besteed, laat staan over schande gesproken.
Oud 19 juni 2006, 13:18   #332
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van het staatsonderwijs? In Vlaanderen gaat volgens mij 70 �* 78% van de ll naar het Vrij Onderwijs: rest dus een kwartje maar staatsonderwijs.
Ik bedoel staatsonderwijs en staats-gesubsidieerdonderwijs.
Oud 19 juni 2006, 13:19   #333
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu nog één goed argument.
Oud 19 juni 2006, 13:21   #334
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom je mij nu wérkelijk vertellen dat je het verschil nog niet kent tussen "is" en "ought to be"?

Eén van de eerste uitgangspunten van Ayn Rand is dat er een objectieve werkelijkheid bestaat, A = A. Dat lijkt me bijzonder on-nihilistisch.

Jij komt mij hier vertellen dat "Gratis basisonderwijs voor iedereen is een fundamenteel mensenrecht" een objectief waarneembaar gegeven is waarover enkel twijfel kan bestaan bij libertarische nihilisten die de werkelijkheid ontkennen?

Dus, iemand die niet vindt dat basisonderwijs gratis moet zijn, verschilt niet zomaar van mening met Black Cat - hij is simpelweg ronduit verkeerd want hij ziet niet in dat hij de werkelijkheid ontkent.
A=A is een tautologie die geen informatiewaarde heeft, maar wel de kern van veel libertarisme weergeeft: de formele relatie is de inhoud. Normaal vraag je je af: aan welke normen moet een handeling voldoen om "goed" genoemd te kunnen worden. A=A stelt dat ze goed is louter omdat ze in vrijheid is genomen, een puur formele aangelegenheid. Vrijheid is een noodzakelijke, maar onvoldoende voorwaarde voor moraal. Moraal zelf ligt in de vrije zelfbeperking, welk niet overeenkomt met absolute zelfsbeschikking.

Dit is een interssante tekst over Ayn Rand's tautologie

Je zal er lezen dat Rand's zogezegde "objectivisme" er eigenlijk helemaal geen is.

Bij "Introducing Objectivism" lees ik wel het libertarisch adagio bij uitstek:

"Reason (the faculty which identifies and integrates the material provided by man's senses) is man's only means of perceiving reality, his only source of knowledge, his only guide to action, and his basic means of survival. "

Mentaal beperkt tot "rationality" dus.

Een mensbeeld in strijd met de werkelijkheid.
Oud 19 juni 2006, 13:23   #335
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever Bekijk bericht
Misschien gezondheidscontrole ook maar afschaffen ?
Waarom niet?

Ik had geen staatscontrole nodig om mijn kinderen lichamelijk en geestelijk gezond te houden.

IK had destijds geen weet van het thuisonderwijs want anders hadden alle drie mijn kinderen die vorm van onderwijs genoten. Ze waren te intelligent voor het staatsonderwijs dat ze kregen en verveelden zich zodanig dat ze er zelfs buikpijn van kregen.
Oud 19 juni 2006, 13:25   #336
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een absoluut onbewezen uitlating.
Maar wel aannemelijk

Citaat:
Thuisleerders hebben juist veel meer kansen om op te groeien in een véél gediversifiëerder milieu dan menig school kan bieden.
Ze hebben veel meer tijd en gelegenheden om aan allerhande sociale activiteiten deel te nemen, waar deelnemers van elk intellectueel niveau en elke sociale groep aanwezig zijn, zoals DKO, sportclubs e.d.
En ze kunnen even goed thuis in de sekte opgesloten worden en een hele dag Koran-versjes of het partij-programma van het VB van buiten moeten leren. De middenjury biedt daar geen antwoord op: er wel leerplicht, maar geen kennisplicht.

"Wie ze op school tegen komen" biedt een meer gevarïeerde groep, dan "soort zoekt soort".

De wet voorziet thuisonderwijs als een optie. Daar gaat het niet om. In het belang van het kind heeft de overheid het recht en de plicht om daar voorwaarden aan te stellen. Dat is waar het wel om gaat.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juni 2006 om 13:28.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:26   #337
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
En nu nog één goed argument.
Ik vind dat men op school beter kan leren. Als je niet graag naar school gaat kan je toch nog leercontract of deeltijds gaan doen. Maar thuis leren heb ik toch mijn bedenkingen bij.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:31   #338
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Oorspronkelijk bericht door filosoof
Als je met je eigen auto rijdt worden je belastingen ook gebruikt voor openbaar vervoer.
Als je in de stad woont worden je belastingen ook gebruikt om de landbouw te steunenen gewestwegen waar JIJ nooit komt aan te leggen en te onderhouden.
Als je pacifist bent worden je belastingen ook gebruikt om het leger te betalen
etc, etc...
Je kunt gewoon niet eisen dat je belastingen enkel voor jou zouden uitgegeven worden: ik trek geen kinder geld, maar betaal wel mee voor het kindergeld van alle kinderen van het land...

Citaat:
Jij lijkt dat normaal te vinden?

Dan mag je mij ook zomaar geld geven. Ik garandeer je dat je er niéts van zult terugzien.
Ik zou ook liever niet meebetalen voor het pensioen van de thuiszittende moeders en van de onafhankelijken die maar een kwart of de helft van hun inkomen aangeven.
Belastingen zijn zo oud als samenlevingen.
Zoek een onbewoond eiland en verklaar je onafhankelijk.(en kom dan ontwikkelingshulp vragen, uiteraard )

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 juni 2006 om 13:32.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:32   #339
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[/list]Voor wie tijdig met thuisonderwis begint is middenjury absoluut niet 'te laat', maar een wezenlijke tijdswinst.
Lees eens aandachtig de praktijkgevallen die Jos Verhuslt hier aanhaalt.
Het ging over het examen als controlemiddel, niet als bepaling van de duurtijd van de studie. Ik zou het op prijs stellen dat je de logica van controle blijft volgen, en nu niet op duurtijd overschakelt. Lage techniek in discussie.

Geen slaagverplichting, geen sancties, geen postcontroles,....... geldt evengoed voor het reguliere onderwijs.
Met dit onderscheid, dat het reguliere onderwijs op continue wijze gecontroleerd wordt, door inspectie, inrichtende macht en kritische ouders. Er overleg is tussen leerkracht en ouders. Bij eigen georganiseerd onderwijs dat men zelf geeft ontbreken alle andere partijen.

Ha, nu komt de aap uit de mouw!
Ge wilt de thuislesgevers nog eens extra in de beurs tasten, terwijl ze tienduizenden euro's besparing voor de staat betekenen.
Zoals ik al gezegd heb, wetten gelden voor iedereen en moeten door iedereen gerespecteerd worden. Dit is ook geldig voor zwartwerk in deze sector. Als men dan per sé prijsvergelijkingen wil opzetten, dan moeten die correct zijn. Lonen, sociale lasten, belastingen, net zoals in het georganiseerde onderwijs.

Ik zou het appreciëren mocht je uw minabele discussietechnieken achterwege laten. Je legt me hier zaken in de mond die ik nergens schreef, noch goedkeurde.

Voor mijn part onderwijst iedereen thuis wat hij wil.
Als het voor de middenjury niet volstaat, dan volgt er gewoon geen diploma. Punt aan de lijn.
Aan spijbelen heb ik hier nog geen letter besteed, laat staan over schande gesproken.
Ik had het over de "anti-controleclan". Dat u zich hierbij rekent ligt geheel aan uzelf, ik heb je nick niet genoemd, dus in tegenstelling tot uzelf, geen tekst geciteerd onder uw naam waar u niet de auteur van bent.
U gelooft het of niet, is ben zo niet. Raar dat het uitgerekend gij moet zijn die daar een probleem zou van maken.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 14:29   #340
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door filosoof
Als je met je eigen auto rijdt worden je belastingen ook gebruikt voor openbaar vervoer.
Als je in de stad woont worden je belastingen ook gebruikt om de landbouw te steunenen gewestwegen waar JIJ nooit komt aan te leggen en te onderhouden.
Als je pacifist bent worden je belastingen ook gebruikt om het leger te betalen
etc, etc...
Je kunt gewoon niet eisen dat je belastingen enkel voor jou zouden uitgegeven worden: ik trek geen kinder geld, maar betaal wel mee voor het kindergeld van alle kinderen van het land...

Ik zou ook liever niet meebetalen voor het pensioen van de thuiszittende moeders en van de onafhankelijken die maar een kwart of de helft van hun inkomen aangeven.
Belastingen zijn zo oud als samenlevingen.
Zoek een onbewoond eiland en verklaar je onafhankelijk.(en kom dan ontwikkelingshulp vragen, uiteraard )
Je erkent dus wél dat belastingen vaak onlogisch, vaak onrechtvaardig, vaak nutteloos zijn - maar je vindt niet dat daar iets aan moet veranderen?

Ik pleit er simpelweg voor om belastingen drastisch te verminderen, omdat 'de samenleving' volgens mij inderdaad niet moet opdraaien voor het pensioen van de thuiszittende moeders en de onafhankelijken die enzoverder...

Mocht de staat zich beperken tot haar kerntaken, zou ze dit misschien A. iets efficiënter en B. veel goedkoper kunnen doen, zodat de belastingen voor iedereen férm naar beneden kunnen. Zodat mensen weer zélf voor hun pensioen kunnen sparen; zodat mensen terug zelf een zaak kunnen starten zonder gepluimd te worden door de RSZ; enzoverder.
Wat zeg ik? Mocht de staat zich beperken tot haar kerntaken, zou ze waarschijnlijk zelfs kunnen overleven op vrijwillige bijdragen... Hoedanook zou de belastingdruk misschien nog 10% BBP bedragen, of zelfs maar 5% BBP. Nettolonen de hoogte in, winsten de hoogte in, werkgelegenheid de hoogte in, enzoverder.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be