Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2006, 18:24   #401
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Maar jij maakt dan weer wél wilde veronderstellingen over de onderwijsmethode van een politieke tegenstander.
Dat doe ik niet, ik zeg dat de wet er voor iedereen is en dat dit een politieke stunt is. En dat ik bedenkingen heb bij thuisonderwijs om elitaire en afschermingsdoeleinden.
Ik denk niet dat ik mij al uitgesproken heb over de onderwijsdoelstellingen van de familie Belien-Coolen, die naar ik aanneem deugdelijk zijn,gezien de kinderen universiteit volgen, wel mis ik wat de universitaire resultaten om mij een beter idee te geven over de prestatie.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 18:24   #402
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Percalion, laat je horen!
Aanwezig!

[SIZE=1]Ik ben echter wel nog naar school gegaan terwijl ik thuisonderwijs, euh, gaf aan mezelf. [/SIZE]
Oud 19 juni 2006, 18:25   #403
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Hoeveel inspecteurs controleren er niet het dagdagelijks onderwijs ?
Dat is een wereld van verschil.
Daar controleren inspecteurs van de inrichtende macht of het gespendeerde geld besteed wordt op de wijze waarop en volgens de normen waarmee de inrichtende macht het onderwijs inricht.

Bij thuisonderwijs betaalt de prive-persoon, en bepaalt die wat er gegeven wordt, al dan niet met het oog op het behalen van eendiploma van de Centrale examencommissie.
Daar heeft geen enkele inspecteur affaires.

Citaat:
En die kijken heus niet alleen naar de vaktechnische benadering van de onderwerpen, maar ook naar de verwachte doelstellingen en attitudes die de school zich stelt, en het al of niet behalen ervan.
Hebben de inspecteurs een attitude-meter?
Lenen ze de jouwe?
In welke maateenheid wordt attitude uitgedrukt?
Oud 19 juni 2006, 18:26   #404
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Omdat we anders blanco cheques tekenen.
Inderdaad, maar dan op veel ingrijpender gebieden als deze controle-maatregel, die eigenlijk een futiliteit is, ware het niet dat deze twee hem negeren.
Oud 19 juni 2006, 18:28   #405
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom moet er dwangmatige controle zijn?
Denk jij eventuele misbruiken op te sporen, bij hen die zich vrijwillige onderwerpen?
Oud 19 juni 2006, 18:29   #406
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graad 1: Respectvol
Graad 2: Respecteert Respect
Graad 3: Respecteert het Respect voor Respect
Graad 4: Respecteert het Respecteren van het Respect voor Respect
...
ad infinitum
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 18:29   #407
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel mis ik wat de universitaire resultaten om mij een beter idee te geven over de prestatie.
Universitaire uitslagen zijn irrelevant, daar ze die cursussen blijkbaar via de klassieke weg volgen.

Wat wel relevant is: de uitslagen behaald voor de middenjury voor de stof waarin ze thuis onderwezen werden:
Ik antwoordde dat mijn kinderen deelnemen aan de examens ingericht door de examencommissie van het ministerie, en dat zij voor deze examens slagen (mijn oudste kinderen behaalden de voorbije jaren via de “middenjury” hun diploma secundair onderwijs

Trouwens: gezien die kinderen blijkbaar toegelaten zijn aan de univ, wildat zeggen dat hun thuisonderricht wat betreft het middelbaar onderricht afgerond met diploma voor middenjury, geslaagd mag heten.
Oud 19 juni 2006, 18:30   #408
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk jij eventuele misbruiken op te sporen, bij hen die zich vrijwillige onderwerpen?
Welke misbruiken? Wat onderwerpen?
Oud 19 juni 2006, 18:32   #409
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
..... en dwang om bij niet toelaten van inspectie of bij negatieve inspectie aangaande niet nader gespecifieerde en totaal onterechte eisen de kinderen aan het thuisonderwijs te onttrekken.

De enige valabele 'inspectie' behoort de middenjury te zijn waar de al dan niet aanwezige kennis getest wordt, en geëvalueerd of ze in overeenstemming is met het toekennen van een diploma.
In je zelfbetaalde huis, bij zelfbetaalde opleiding en opleiders, heeft een inspecteur geen knijt te zoeken.
Daar heb ik al op geantwoord. Jij uw standpunt, ik het mijne.
Een onderwijs/opvoeding is te belangrijk om enkel de eindresultaten als criterium te nemen, zonder mogeliojkheid tot bijsturen.
Dergelijk project bestaat in de praktijk bijna niet meer, zelfs in de beroepswereld zijn er tussentijdse controles en evaluaties.

maar mij niet gelaten, gij uw gedacht, ik het mijne.
Oud 19 juni 2006, 18:35   #410
Percalion

Standaard

Compleet naast de kwestie natuurlijk, maar voor de volledigheid:
Oud 19 juni 2006, 18:39   #411
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Je moet dat wel nog zelf tekenen ook hé, Percalion. Anders is het niet geldig vrees ik.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 18:41   #412
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij thuisonderwijs betaalt de prive-persoon, en bepaalt die wat er gegeven wordt, al dan niet met het oog op het behalen van eendiploma van de Centrale examencommissie.
Daar heeft geen enkele inspecteur affaires.
Ook niet die van ruimtelijke ordening die je eigen betaald huis controleren
Ook niet de sociale inspectie op de arbeiders die met eigen geld betaald worden.
Ook niet de fiscale inspectie, op je eigen geld
Ook niet de veterinaire inspectie op je zelf betaalde dieren
Ook niet de automobielinspectie op je zelf betaalde wagen
Ook niet .....

Hebben de inspecteurs een attitude-meter?
Lenen ze de jouwe?
Toen ik meer dan 30 jaar geleden D-cursus volgde, sprak men al van attitudes die verder gingen dan het vakgebied, hoe ze te stellen, en hoe ze te toetsen op behaald/niet behaald.
Je kan natuurlijk de zaken ook proberen belachelijk te maken, dat helpt een stuk.
Oud 19 juni 2006, 18:41   #413
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Je moet dat wel nog zelf tekenen ook hé, Percalion. Anders is het niet geldig vrees ik.
Awel ja, maar ik weet niet meer waar ik dat gelegd heb, die scan is al bijna een jaar oud
Oud 19 juni 2006, 18:45   #414
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Universitaire uitslagen zijn irrelevant, daar ze die cursussen blijkbaar via de klassieke weg volgen.

Wat wel relevant is: de uitslagen behaald voor de middenjury voor de stof waarin ze thuis onderwezen werden:
Ik antwoordde dat mijn kinderen deelnemen aan de examens ingericht door de examencommissie van het ministerie, en dat zij voor deze examens slagen (mijn oudste kinderen behaalden de voorbije jaren via de “middenjury” hun diploma secundair onderwijs

Trouwens: gezien die kinderen blijkbaar toegelaten zijn aan de univ, wildat zeggen dat hun thuisonderricht wat betreft het middelbaar onderricht afgerond met diploma voor middenjury, geslaagd mag heten.
Weeral bijgeleerd, een diploma middelbaar is het enige wat belangrijk voor een geslaagde universitaire carriere. Eens dat op zak kan het niet meer misgaan.
Wat denk je van zoiets als groepsdruk, verplicht worden tot samenwerken met mindere goden voor een project, het zich moeten schikken aan uren en afspraken, ....
Oud 19 juni 2006, 18:45   #415
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doe ik niet, ik zeg dat de wet er voor iedereen is en dat dit een politieke stunt is. En dat ik bedenkingen heb bij thuisonderwijs om elitaire en afschermingsdoeleinden.
Ik denk niet dat ik mij al uitgesproken heb over de onderwijsdoelstellingen van de familie Belien-Coolen, die naar ik aanneem deugdelijk zijn,gezien de kinderen universiteit volgen, wel mis ik wat de universitaire resultaten om mij een beter idee te geven over de prestatie.
Neen, die wet is er NIET voor IEDEREEN daar ze enkel in Vlaanderen werd ingevoerd.

Waarom?
Oud 19 juni 2006, 18:47   #416
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik al op geantwoord. Jij uw standpunt, ik het mijne.
Een onderwijs/opvoeding is te belangrijk om enkel de eindresultaten als criterium te nemen, zonder mogeliojkheid tot bijsturen.
Dergelijk project bestaat in de praktijk bijna niet meer, zelfs in de beroepswereld zijn er tussentijdse controles en evaluaties.

maar mij niet gelaten, gij uw gedacht, ik het mijne.
Het is allang duidelijk dat jij staatscontrole voorstaat, wanneer, waarom en over wie.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 juni 2006 om 18:51.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 18:48   #417
Percalion

Standaard

Citaat:
Weeral bijgeleerd, een diploma middelbaar is het enige wat belangrijk voor een geslaagde universitaire carriere. Eens dat op zak kan het niet meer misgaan.
Wat denk je van zoiets als groepsdruk, verplicht worden tot samenwerken met mindere goden voor een project, het zich moeten schikken aan uren en afspraken, ....
... maar dat wordt allemaal niét getest in het middelbaar. Je kan gerust uit het middelbaar onderwijs komen, een staatsschool bv., en de grootste asociale zak uit de geschiedenis van het Westers onderwijs zijn. Je kan gerust afzwaaien uit ons secundair onderwijs en de grootste racist van het noordelijk halfrond zijn. Enzoverder.

Alleen: in het secundair onderwijs kraait daar zo goed als geen haan naar; in het geval van thuisonderwijs zou het plots wél nodig zijn om dat te controleren?!
Oud 19 juni 2006, 18:49   #418
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik meer dan 30 jaar geleden D-cursus volgde, sprak men al van attitudes die verder gingen dan het vakgebied, hoe ze te stellen, en hoe ze te toetsen op behaald/niet behaald.
Je kan natuurlijk de zaken ook proberen belachelijk te maken, dat helpt een stuk.
Je slaagt er evenwel niet in om op de grond van de zaak te antwoorden.
Ik zal het even herformuleren:
Hoe kan een inspecteur een totaal subjectief gegeven objectief meten om er nadien conclusies aan te verbinden i.v.m. schooldwang?

Citaat:

Ook niet die van ruimtelijke ordening die je eigen betaald huis controleren
Ook niet de sociale inspectie op de arbeiders die met eigen geld betaald worden.

Ook niet de fiscale inspectie, op je eigen geld
Ook niet de veterinaire inspectie op je zelf betaalde dieren
Ook niet de automobielinspectie op je zelf betaalde wagen
Ook niet .....
Je vergelijkt zaken uit de fysieke sfeer met iets uit de ideologische sfeer als onderwijs.
Het bouwen van huizen, het rijden met wagens, financiële zaken, beesten houden,....... zijn allemaal zaken waarmee je andermans fysieke vrijheid kan in het gedrang brengen.
Het al dan niet bijbrengen van 'respect voor respect' heeft daar geen zak mee te maken.
Integendeel zelfs.
Precies het respectloos in vraag stellen van elke opinie, mening of stroming, staat garant voor méér (geestelijke) vrijheid, zonder dat die van anderen er mee in 't gedrang komt.
Oud 19 juni 2006, 18:50   #419
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
... maar dat wordt allemaal niét getest in het middelbaar. Je kan gerust uit het middelbaar onderwijs komen, een staatsschool bv., en de grootste asociale zak uit de geschiedenis van het Westers onderwijs zijn. Je kan gerust afzwaaien uit ons secundair onderwijs en de grootste racist van het noordelijk halfrond zijn. Enzoverder.

Alleen: in het secundair onderwijs kraait daar zo goed als geen haan naar; in het geval van thuisonderwijs zou het plots wél nodig zijn om dat te controleren?!
Precies!

Maar daar wordt lustig omheen gewalst.
Oud 19 juni 2006, 18:51   #420
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Welke misbruiken? Wat onderwerpen?
Jij vroeg toch of de controle dwangmatig moest zijn ?

Controle schrikt misbruik af, en kan het ook vaststellen.
Als het niet dwangmatig is, dan kan het op vrijwillige basis, tijdverlies, iemand die wil gecontroleerd worden is waarschijnlijk met alles in orde.

Blijft nog geen controle. Dan laat je kinderen zonder meer over aan de goodwil van hun ouders, stiefouders, voogden, .... om hen thuisonderwijs te verschaffen.
Als jij er van overtuigd bent dat dit altijd, en effectief en doelmatig zal gebeuren, dan hoeft er inderdaad geen controle.

Ik geloof dat niet
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be