![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Lokaal Raadslid
|
Onafhankelijk vlaanderen in dienst van een andere cultuur? Nooit. Indien u (inclusief de sinaasappelkleurigen op de site) deze theorie blijft ondersteunen zal de vlaamse onafhankelijkheid enkel uitmonden op een burgeroorlog tussen Wallonië en Vlaanderen.
Laat af die orangistische idealen. Het is gewoon veel pragmatischer een nieuwe eenheid te stichten, met bvb duitsland, luxemburg en wallonië (na splitsing dus), in de EU, dan kunnen we die tenminste de stuipen op het lijf jagen ipv onderkruipers te willen spelen voor een oranje vlaggetje. Belgicist? Nah, maar dit soort mentaliteit is de definitie van een onrealistische theorie, die uiteindelijk de bodem treft bij burgeroorlog of nog meer confederatie. Laat ons eerst eens een stemming houden onder vlamingen, hollanders op het forum exclusief. Laatst gewijzigd door D.Nibelung : 29 juni 2006 om 07:37. |
|
|
|
|
|
#102 | |||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#103 | |||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 juni 2006 om 08:31. |
|||
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraagt hoe die gewesten eruit moeten zien, kan ik zo niet beantwoorden, dat zou de bevolking zelf moeten bepalen. En ik heb geen idee welke keuzes de Nederlandse bevolking zou maken. Met het Belgisch niveau heb ik meer gevoel, dus zou ik pleiten voor 2 gewesten; Vlaanderen en Wallonië. De huidige gemeenschappen zouden dan door de gewesten worden opgeslorpt. Voor Brussel en Duitstalige gemeenschap heb ik in zo'n scenario nog geen oplossing. Maar bon, ik ben nog maar aan het begin van mijn redenering, er zal waarschijnlijk nog veel aan veranderen.
|
|
|
|
#105 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#106 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
wat mij ook benieuwd is op welke manier we wallonie zouden behandelen in deze nieuwe staatsstructuur, hoe gaan we op een realistische manier de walen er economisch bovenop krijgen rekening houdende met de aldaar heersende politieke mentaliteit.
|
|
|
|
#107 |
|
Staatssecretaris
|
Als je rekening wilt houden met de Waalse mentaliteit, zou het niet beter zijn om Wallonie te laten gaan?
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben nog te jong om al vastgeroest te zitten in mijn gedachten...
|
|
|
#109 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#110 |
|
Parlementslid
|
- Nederland is een monarchie, de Verenigde Nederlanden waarschijnlijk ook
- In een Vlaamse republiek wordt Antwerpen tegelijk de industriële en administratieve hoofdstad. In de Verenigde Nederlanden is Antwerpen een concurrent voor Rotterdam. Zeer de vraag of de haven en wat er rond ligt nog voldoende kansen en investeringen krijgt. - Idem voor de luchthaven van Zaventen, dat mogelijk wegdeemstert, ten voordele van Schiphol. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Minister
|
Men zou dus de Rotterdamse & Antwerpse haven moeten gaan Fuseren tot 1 mega Haven , ik bedoel op papier , 2 grote havens in 1 Land (Of Conferderatie wat je ook wil) elk land woord stik jaloers op De Nederlanden
|
|
|
|
|
|
#112 | ||||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat is je reden voor deze vele speculatieve argumenten? Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 juni 2006 om 22:24. |
||||
|
|
|
|
|
#113 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het grootste nadeel betreft de huidige Nederland : Vlaanderen. Nederland heeft gewoon Vlaanderen helemaal niet nodig, zo simpel is het.
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Minister
|
maar Noord Brabant kan Vlaanderen wel gebruiken
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Exactly my point. Hoewel nodig hebben natuurlijk wel relatief is. Ik ben absoluut voorstander van nauwere banden met Vlaanderen, liefst hereniging. Maar als het niet gebeurt, zal ik er ook geen boterham minder om eten.
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Staatssecretaris
|
Fout. Nederland en Vlaanderen hebben elkaar wel degelijk nodig. Niet in de zin dat ze zonder elkaar niet kunnen overleven, maar in de zin dat ze het samen beter zullen doen.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 29 juni 2006 om 22:32. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Minister
|
voor mij is het ook niet super belangrijk , maar toch ...elke keer dat ik in Vlaanderen ben ...voel ik me niet in een Buitenland , het voelt altijd Nederlands aan , Wallonië doet me eerder denken aan een stuk verfranst Nederland of Duitsland dan aan Frankrijk (kwa sfeer en Ligging)
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|