Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2006, 10:39   #141
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Beterschap gewenst Lincoln.
Bedankt , ik ben er weer, moet wel voorzichtig zijn niet te veel op PC te zitten,.
Oud 2 juli 2006, 10:45   #142
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
moet wel voorzichtig zijn niet te veel op PC te zitten,.
Hoeft niet echt, hoor, tenzij op doktersvoorschrift. Je kunt natuurlijk ook op een stoel zitten...
Citaat:
Bedankt , ik ben er weer
Leuk te horen. Zoals vanouds, wees welgekomen.
Oud 2 juli 2006, 10:50   #143
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Ik ken geen arabisch (ben nooit verder geraakt dan het schrijven van mijn eigen naam in het arabisch), maar bedoel je dan dat die 'kameel' een verkeerde vertaling zou zijn en dat het woord 'touw' er toevallig op zou lijken?

Ik heb geen idee, maar kan iemand dat ophelderen ?

Nochtans klinkt 'kameel' ook wel aannemelijk. Het gaat er immers over dat een kameel gemakkelijker door het oog van een naald zou geraken, dan dat een rijke het rijk der hemelen zou binnengaan.
De vers lijdt als ;" 7attaa yalija aljamalo fee sammi lkhiyaat" sammi lkhiyaat het oog van het naald, maaaar ! aljamalo ook gelezen in een andere dialect aljommalo , aljamalo heeft in het arabisch drie betekenissen ;1)kameel 2)koord die gebruikt wordt voor het vast zetten van schepen 3)een soort vis, aljommalo heeft twee betekenissen in het arabisch; 1)dikke koord "zie hierboven" 2)een soort rekenschrift met letters ipv getallen, de moufassireen zeggen dat de gepaste betekenis hier is het dikke koord, maar het sluit niet uit dat "kameel" ook gebruikt wordt in de betekenis voor "aljamalo of aljommalo", dit terzijde,.

Deze woordelijke uitspraak wordt ook gebruikt als spreekwoord voor alles wat onmogelijk is.

Laatst gewijzigd door Lincoln : 2 juli 2006 om 10:58.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:50   #144
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Hoeft niet echt, hoor, tenzij op doktersvoorschrift. Je kunt natuurlijk ook op een stoel zitten... Leuk te horen. Zoals vanouds, wees welgekomen.
Thnks a lot.
Oud 2 juli 2006, 10:52   #145
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De vers lijdt als ;" 7attaa yalija aljamalo fee sammi lkhiyaat" sammi lkhiyaat het oog van het naald, maaaar ! aljamalo ook gelezen in een andere dialect aljommalo , aljamalo heeft in het arabisch drie betekenissen ;1)kammeel 2)koord die gebruikt wordt voor het vast zetten van schepen 3)een soort vis, aljommalo heeft twee betekenissen in het arabisch; 1)dikke koord "zie hierboven" 2)een soort rekenschrift met letters ipv getallen, de moufassireen zeggen dat de gepaste betekenis hier is het dikke koord, maar het sluit niet uit dat "kammeel" ook gebruikt wordt in de betekenis voor "aljamalo of aljommalo", dit terzijde,.

Deze woordelijke uitspraak wordt ook gebruikt als spreekwoord voor alles wat onmogelijk is.
Is de uitspraak van "j" zoals in Spaans (of Hooghollandse "ch")??

En wat doet letter "7" (en andere cijfers die ik zag tussen Arabische teksten)?

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 juli 2006 om 10:53. Reden: aanvulling
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:52   #146
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn Bekijk bericht
~~~~~~~~~~~~~~~

Beste Lincoln,

Vooraf een goed herstel gewenst! Je ziet dat we je nog regelmatig nodig hebben.

In de weergave van het vers 102 in het arabisch zie ik echter geen woord azraq staan, maar je kan er misschien na je herstel nog eens op terugkomen?

Mag ik je ook vragen je klavier in te stellen op AZERTY (Belgisch en ook Frans) Je gebruikt waarschijnlijk het hollandse QWERTY ? In de weergave van je teksten komt regelmatig het cijfer 3 en 7 voor.Dat is gewoonlijk arabische letters die niet voorkomen in het latijns die ikzelf gebruik (ook vele anderen) als PC taal (chat,sms).

Nogmaals een spoedig herstel.

Gerard Golsteyn.
Zourqan is de meervoud van azraq "blauw", voor de rest dank u voor het compliment,.

Laatst gewijzigd door Lincoln : 2 juli 2006 om 10:56.
Oud 2 juli 2006, 10:54   #147
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Is de uitspraak van "j" zoals in Spaans (of Hooghollandse "ch")??
"J" Zoals je Jeans uitspreekt.
Oud 2 juli 2006, 10:58   #148
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
"J" Zoals je Jeans uitspreekt.
Hee, dan misschien in dialecten verschillend want een zeeman met zeer brede talenkennis vertelde mij ooit dat touwwerk aan boord uitgesproken werd als "gammel / chammel" door Arabischtalige zeelieden en havenwerkers.

Nu nog graag: welke letters/klanken vervangen de cijfers die ik voor Arabisch in Westers schrift vaak zie worden ingevoegd?

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 juli 2006 om 10:59. Reden: aanvulling
Oud 2 juli 2006, 11:02   #149
Lincoln

Standaard

Citaat:
Hee, dan misschien in dialecten verschillend want een zeeman met zeer brede talenkennis vertelde mij ooit dat touwwerk aan boord uitgesproken werd als "gammel / chammel" door Arabischtalige zeelieden en havenwerkers.

Nu nog: welke letters vervangen de cijfers die ik voor Arabisch in Westers schrift vaak zie worden ingevoegd?
Er zijn er heel veel maar deze letters die gebruikt worden als vervangers zijn niet meestal universeel zoals de officiele letters. 3 , 7, 9 zijn één van die vervang letters,.

De latijnse H en arabische lichte H (7) ,3ain (bestaat niet in het latijns) een '3ain (uitgesproken als de franse r) zijn klanken of woorden die uitgesproken worden vanuit de keel , de letter H is de diepste klank uit de keel,.

Laatst gewijzigd door Lincoln : 2 juli 2006 om 11:07.
Oud 2 juli 2006, 11:33   #150
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Er zijn er heel veel maar deze letters die gebruikt worden als vervangers zijn niet meestal universeel zoals de officiele letters. 3 , 7, 9 zijn één van die vervang letters,.

De latijnse H en arabische lichte H (7) ,3ain (bestaat niet in het latijns) een '3ain (uitgesproken als de franse r) zijn klanken of woorden die uitgesproken worden vanuit de keel , de letter H is de diepste klank uit de keel,.
Dank, hopelijk leest ook GGolsteyn dit mee.

8)
Oud 2 juli 2006, 11:43   #151
Lincoln

Standaard

Citaat:

8)
Zonder dank.
Oud 2 juli 2006, 17:25   #152
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

De kemel over de kameel en het oog van de naald.

http://www.goedbericht.nl/oog.html

Inderdaad, ook volgens mijn beschikbare informatie was "het oog van een naald" de benaming van een kleine deur bij een poort. Bij het donker worden werden de poorten gesloten en kon men nog slechts ingaan via de kleine deur. Wanneer men met een kameel door die kleine deur naar binnen wilde gaan, moest de kameel dus eerst geheel worden afgeladen. De kameel kón dus wel naar binnen maar zónder iets mee te nemen.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 19:06   #153
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
De kemel over de kameel en het oog van de naald.

http://www.goedbericht.nl/oog.html

Inderdaad, ook volgens mijn beschikbare informatie was "het oog van een naald" de benaming van een kleine deur bij een poort. Bij het donker worden werden de poorten gesloten en kon men nog slechts ingaan via de kleine deur. Wanneer men met een kameel door die kleine deur naar binnen wilde gaan, moest de kameel dus eerst geheel worden afgeladen. De kameel kón dus wel naar binnen maar zónder iets mee te nemen.
Ik zou toch liever de uitleg van een Joodse kenner van oude taal en geschiedenis vernemen.

In het web-verhaal staat niet onomonden of die benaming voor het 1-persoons/stuks-poortje "oog van een naald" oud-Israëli(ti)sch is dan wel wellicht in Nederland ontstaan.
Hoe dan ook, wordt in de Semitische talen nogal vaak een gelijk klinkend woord gebruikt voor "kameel" zowel als "touw/koord".

Ik meen mij verder te herinneren dat in mijn jeugd bankbiljetten wel een handtekening droegen van ene Heer Meier (of wellicht Meyer, Meijer). Indien ik mij dit juist herinner, 2 oorsprongsmogelijkheden.

Overigens zal ik de laatste zijn om te bestrijden dat in het Nederlands veel Semitische en/of Jiddische (=Duitse) woorden allang minstens in familiaire spreektaal gangbaar zijn; mijn streng-protestantse vader was tamelijk geschokt toen ik hem eens uitlegde dat Jezus, ongetwijfeld het Nederlands nog niet machtig, op de bruiloft te Kana majem in jajem had veranderd ... (majim, jajim).
Oud 2 juli 2006, 20:57   #154
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zou toch liever de uitleg van een Joodse kenner van oude taal en geschiedenis vernemen.

In het web-verhaal staat niet onomonden of die benaming voor het 1-persoons/stuks-poortje "oog van een naald" oud-Israëli(ti)sch is dan wel wellicht in Nederland ontstaan.
Hoe dan ook, wordt in de Semitische talen nogal vaak een gelijk klinkend woord gebruikt voor "kameel" zowel als "touw/koord".

Ik meen mij verder te herinneren dat in mijn jeugd bankbiljetten wel een handtekening droegen van ene Heer Meier (of wellicht Meyer, Meijer). Indien ik mij dit juist herinner, 2 oorsprongsmogelijkheden.

Overigens zal ik de laatste zijn om te bestrijden dat in het Nederlands veel Semitische en/of Jiddische (=Duitse) woorden allang minstens in familiaire spreektaal gangbaar zijn; mijn streng-protestantse vader was tamelijk geschokt toen ik hem eens uitlegde dat Jezus, ongetwijfeld het Nederlands nog niet machtig, op de bruiloft te Kana majem in jajem had veranderd ... (majim, jajim).
Je hoeft me niet op mijn woord te geloven.

Je kan natuurlijk steeds op zoek naar die "Joodse kenner van oude taal en geschiedenis" om dingen uit het evangelie te verklaren. Misschien wel de heer Meier?
Oud 3 juli 2006, 00:00   #155
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Je hoeft me niet op mijn woord te geloven.

Je kan natuurlijk steeds op zoek naar die "Joodse kenner van oude taal en geschiedenis" om dingen uit het evangelie te verklaren. Misschien wel de heer Meier?
??
Boos op Ongelovigen?

Als er meer dan 1 lezing bestaat over iets dat enigszins aan mijn hobbies raakt dan onthoud ik zo goed mogelijk de verschillende versies, in de hoop dat ik op een later tijdstip op duidelijkere informatie stuit.

Mea/meier was ik nog niet eerder tegengekomen en KAN best waar zijn.

Overigens vind ik de tamelijk vele Joodse woorden en sommige uitdrukkingen, ook humor, binnen het Nederlands welzeker interessant.
Oud 3 juli 2006, 16:42   #156
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
??
Boos op Ongelovigen?

Als er meer dan 1 lezing bestaat over iets dat enigszins aan mijn hobbies raakt dan onthoud ik zo goed mogelijk de verschillende versies, in de hoop dat ik op een later tijdstip op duidelijkere informatie stuit.

Mea/meier was ik nog niet eerder tegengekomen en KAN best waar zijn.

Overigens vind ik de tamelijk vele Joodse woorden en sommige uitdrukkingen, ook humor, binnen het Nederlands welzeker interessant.
Waarom zou ik boos zijn op Ongelovigen? Zelfs niet op ongelovigen.

De oorsprong en de betekenis van het oog van de naald in het verhaal met de kameel is zo overbekend dat het me vreemd lijkt dat iemand nog extra uitleg nodig heeft.

Verder denk ik dat het niet zeker is of een joodse wetenschapper u veel zal kunnen helpen bij deze materie.
Oud 3 juli 2006, 16:51   #157
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik boos zijn op Ongelovigen? Zelfs niet op ongelovigen.

De oorsprong en de betekenis van het oog van de naald in het verhaal met de kameel is zo overbekend dat het me vreemd lijkt dat iemand nog extra uitleg nodig heeft.

Verder denk ik dat het niet zeker is of een joodse wetenschapper u veel zal kunnen helpen bij deze materie.
Ook de overweging touw/kameel herinner ik mij uit mijn jeugd, de 50-er jaren; ik denk/hoop toch, dat er wel wetenschappers bestaan met voldoende inzicht in pakweg 2000 jaar geleden gangbare spreekwoorden, vaste uitdrukkingen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 juli 2006 om 16:51. Reden: typo
Oud 4 juli 2006, 01:58   #158
ggolsteyn
Schepen

Standaard de kameel door het oog van een naald.

Citaat:

8)
~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Willem 1940NLD, Beste Lincoln,

Nog even voort off topic:

"De kameel door het oog van een naald" komt tweemaal voor in de bijbel: Matt. 19:24 en Marcus 10:25.

Ik begrijp ook niet waarom men daar zo moeilijk over doet. Maar misschien is het omdat deze uitdrukking in Van Dale XIII vermeld staat als Belgisch-Nederlands. Die uitdrukking wordt veelvuldig gebruikt in Vlaanderen, ondanks de minachtende aanduiding in Van Dale: bijvoorbeeld voor iemand die bijna dood is en toch nog geneest: "Hij is door het oog van een naald gekropen"

Het "klein poortje " waarover men het heeft is volkomen onbekend in Vlaanderen en wordt zelfs in Van Dale niet vermeld.
:In de bijbel Matth.7:14 wordt van dat poortje gesproken dat smal is...
Onze zelfstandige bijbellezers zoals aangeduid onder de genoemde URL :
http://www.goedbericht.nl/oog.html vermeldt foutief Matth.7:13, zitten er mijns inziens naast.

In de Koran komt deze uitdrukking over de kameel ook voor onder Soera:
7: [38]40. In mijn vertaling met dezelfde betekenis als in de bijbel en in Vlaanderen.

On topic:

De maan is in de Koran blijkbaar zo belangrijk als de zon en wordt onder andere gebruikt om de kalender te berekenen: Soera 6:[96]96 en soera 10:[5]5. en nog vele andere plaatsen.

In de bijbel wordt nog steeds gerekend tot op heden met de stand van de maan voor veranderlijke feesten zoals pasen.

Over andere gebruik van de maan in de Koran zal ik nog wel terugkomen, trek je harnas maar aan Lincoln, nu je er weer gezond uitziet.

Groetjes,

Gerard Golsteyn.
Oud 4 juli 2006, 11:30   #159
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ggolsteyn Bekijk bericht
~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Willem 1940NLD, Beste Lincoln,

Nog even voort off topic:

"De kameel door het oog van een naald" komt tweemaal voor in de bijbel: Matt. 19:24 en Marcus 10:25.

Ik begrijp ook niet waarom men daar zo moeilijk over doet. Maar misschien is het omdat deze uitdrukking in Van Dale XIII vermeld staat als Belgisch-Nederlands. Die uitdrukking wordt veelvuldig gebruikt in Vlaanderen, ondanks de minachtende aanduiding in Van Dale: bijvoorbeeld voor iemand die bijna dood is en toch nog geneest: "Hij is door het oog van een naald gekropen"

Het "klein poortje " waarover men het heeft is volkomen onbekend in Vlaanderen en wordt zelfs in Van Dale niet vermeld.
:In de bijbel Matth.7:14 wordt van dat poortje gesproken dat smal is...
Onze zelfstandige bijbellezers zoals aangeduid onder de genoemde URL :
http://www.goedbericht.nl/oog.html vermeldt foutief Matth.7:13, zitten er mijns inziens naast.

In de Koran komt deze uitdrukking over de kameel ook voor onder Soera:
7: [38]40. In mijn vertaling met dezelfde betekenis als in de bijbel en in Vlaanderen.

On topic:

De maan is in de Koran blijkbaar zo belangrijk als de zon en wordt onder andere gebruikt om de kalender te berekenen: Soera 6:[96]96 en soera 10:[5]5. en nog vele andere plaatsen.

In de bijbel wordt nog steeds gerekend tot op heden met de stand van de maan voor veranderlijke feesten zoals pasen.

Over andere gebruik van de maan in de Koran zal ik nog wel terugkomen, trek je harnas maar aan Lincoln, nu je er weer gezond uitziet.

Groetjes,

Gerard Golsteyn.
Thx ,en ja ik ben er weer
Oud 5 juli 2006, 11:38   #160
zeddie
Banneling

Standaard

Stel dat er geen maan was...
Volgens mij ziet U dan het best waarom de Maan als symbool gebruikt word.

GreetzZ

PS : Check es docu : "IF we had no moon."
http://www.islamictorrents.net/details.php?id=5648 (wel registreren)
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be