![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bedankt , ik ben er weer, moet wel voorzichtig zijn niet te veel op PC te zitten,.
![]()
![]() |
#142 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#143 | |
|
![]() Citaat:
Deze woordelijke uitspraak wordt ook gebruikt als spreekwoord voor alles wat onmogelijk is.
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 2 juli 2006 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#145 | |
|
![]() Citaat:
En wat doet letter "7" (en andere cijfers die ik zag tussen Arabische teksten)?
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 juli 2006 om 10:53. Reden: aanvulling |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 2 juli 2006 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#148 |
|
![]() Hee, dan misschien in dialecten verschillend want een zeeman met zeer brede talenkennis vertelde mij ooit dat touwwerk aan boord uitgesproken werd als "gammel / chammel" door Arabischtalige zeelieden en havenwerkers.
Nu nog graag: welke letters/klanken vervangen de cijfers die ik voor Arabisch in Westers schrift vaak zie worden ingevoegd?
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 juli 2006 om 10:59. Reden: aanvulling |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
De latijnse H en arabische lichte H (7) ,3ain (bestaat niet in het latijns) een '3ain (uitgesproken als de franse r) zijn klanken of woorden die uitgesproken worden vanuit de keel , de letter H is de diepste klank uit de keel,.
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 2 juli 2006 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
8)
![]() |
![]() |
#151 |
|
![]() Zonder dank.
![]()
![]() |
#152 |
Minister
|
![]() De kemel over de kameel en het oog van de naald.
http://www.goedbericht.nl/oog.html Inderdaad, ook volgens mijn beschikbare informatie was "het oog van een naald" de benaming van een kleine deur bij een poort. Bij het donker worden werden de poorten gesloten en kon men nog slechts ingaan via de kleine deur. Wanneer men met een kameel door die kleine deur naar binnen wilde gaan, moest de kameel dus eerst geheel worden afgeladen. De kameel kón dus wel naar binnen maar zónder iets mee te nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
In het web-verhaal staat niet onomonden of die benaming voor het 1-persoons/stuks-poortje "oog van een naald" oud-Israëli(ti)sch is dan wel wellicht in Nederland ontstaan. Hoe dan ook, wordt in de Semitische talen nogal vaak een gelijk klinkend woord gebruikt voor "kameel" zowel als "touw/koord". Ik meen mij verder te herinneren dat in mijn jeugd bankbiljetten wel een handtekening droegen van ene Heer Meier (of wellicht Meyer, Meijer). Indien ik mij dit juist herinner, 2 oorsprongsmogelijkheden. Overigens zal ik de laatste zijn om te bestrijden dat in het Nederlands veel Semitische en/of Jiddische (=Duitse) woorden allang minstens in familiaire spreektaal gangbaar zijn; mijn streng-protestantse vader was tamelijk geschokt toen ik hem eens uitlegde dat Jezus, ongetwijfeld het Nederlands nog niet machtig, op de bruiloft te Kana majem in jajem had veranderd ... (majim, jajim). ![]()
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je kan natuurlijk steeds op zoek naar die "Joodse kenner van oude taal en geschiedenis" om dingen uit het evangelie te verklaren. Misschien wel de heer Meier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
Boos op Ongelovigen? Als er meer dan 1 lezing bestaat over iets dat enigszins aan mijn hobbies raakt dan onthoud ik zo goed mogelijk de verschillende versies, in de hoop dat ik op een later tijdstip op duidelijkere informatie stuit. Mea/meier was ik nog niet eerder tegengekomen en KAN best waar zijn. Overigens vind ik de tamelijk vele Joodse woorden en sommige uitdrukkingen, ook humor, binnen het Nederlands welzeker interessant.
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De oorsprong en de betekenis van het oog van de naald in het verhaal met de kameel is zo overbekend dat het me vreemd lijkt dat iemand nog extra uitleg nodig heeft. Verder denk ik dat het niet zeker is of een joodse wetenschapper u veel zal kunnen helpen bij deze materie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 juli 2006 om 16:51. Reden: typo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Schepen
|
![]() ~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Willem 1940NLD, Beste Lincoln, Nog even voort off topic: "De kameel door het oog van een naald" komt tweemaal voor in de bijbel: Matt. 19:24 en Marcus 10:25. Ik begrijp ook niet waarom men daar zo moeilijk over doet. Maar misschien is het omdat deze uitdrukking in Van Dale XIII vermeld staat als Belgisch-Nederlands. Die uitdrukking wordt veelvuldig gebruikt in Vlaanderen, ondanks de minachtende aanduiding in Van Dale: bijvoorbeeld voor iemand die bijna dood is en toch nog geneest: "Hij is door het oog van een naald gekropen" Het "klein poortje " waarover men het heeft is volkomen onbekend in Vlaanderen en wordt zelfs in Van Dale niet vermeld. :In de bijbel Matth.7:14 wordt van dat poortje gesproken dat smal is... Onze zelfstandige bijbellezers zoals aangeduid onder de genoemde URL : http://www.goedbericht.nl/oog.html vermeldt foutief Matth.7:13, zitten er mijns inziens naast. ![]() In de Koran komt deze uitdrukking over de kameel ook voor onder Soera: 7: [38]40. In mijn vertaling met dezelfde betekenis als in de bijbel en in Vlaanderen. On topic: De maan is in de Koran blijkbaar zo belangrijk als de zon en wordt onder andere gebruikt om de kalender te berekenen: Soera 6:[96]96 en soera 10:[5]5. en nog vele andere plaatsen. In de bijbel wordt nog steeds gerekend tot op heden met de stand van de maan voor veranderlijke feesten zoals pasen. Over andere gebruik van de maan in de Koran zal ik nog wel terugkomen, trek je harnas maar aan Lincoln, nu je er weer gezond uitziet. ![]() Groetjes, Gerard Golsteyn.
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() Stel dat er geen maan was...
Volgens mij ziet U dan het best waarom de Maan als symbool gebruikt word. GreetzZ PS : Check es docu : "IF we had no moon." http://www.islamictorrents.net/details.php?id=5648 (wel registreren) |
![]() |
![]() |