![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Mag een Werknemer rokers discrimineren? | |||
Ja, de werkgever mag zich bemoeien met de privacy en de prive-activiteiten van de WN |
![]() ![]() ![]() |
9 | 20,45% |
Neen, zolang de WN niet rookt op bedrijfsterrein, heeft de WG er niks mee te maken. |
![]() ![]() ![]() |
35 | 79,55% |
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister
|
![]() En dan te weten dat ik op mijn bureel zit te paffen dat het een lieve lust is...
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In PB zou al gesmaakt worden.
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en anders stuur je de loge achter me aan zeker?
![]()
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, anders ben ik gewoon teleurgesteld dat je niet eens de moeite doet jezelf te verduidelijken.
Want ik ben een watje, weet je wel. Zeg, ik zal de Lions achter je aan sturen dan - daar krijg je pas schrik van ![]()
Laatst gewijzigd door lombas : 7 augustus 2006 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Rokers stinken,zijn veel meer dagen ziek en verdoen zes �* zeven maal per dag werktijd aan een rokers-breakje. Waarom zou een werkgever daarvoor moeten opdraaien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister-President
|
![]() Tuurlijk mag een werkgever discrimineren als hij iemand inhuurt. Wel moet hij het onderscheid kunnen maken tussen discriminatie die zijn bedrijf goed uitkomt en discriminatie welke hem slecht gaat uitkomen. Op hoe meer factoren de werkgever discrimineert, hoe meer hij de werknemer zal moeten betalen (het aanbod van potentiële werknemers daalt dan namelijk).
Werkgevers die hier de foute keuzes maken zullen het wel merken aan hun bedrijfsresultaten dan. Als de directe concurrentie dan wel minder strikte of gewoon op intelligentere criteria aanwervingen doet en zo de prijs van hun product lager kunnen houden, zal het niet lang duren eer hij uit de markt geconcurreerd wordt. Of zoals Von Mises het zegt: An employer or an employee entrusted with the management of a department of an enterprise is free to discriminate in hiring workers, to fire them arbitrarily, or to cut down their wages below the market rate. But in indulging in such arbitrary acts he jeopardizes the profitability of his enterprise.
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien het die man blijkbaar stoort dat ze stinken omdat ze het niet kunnen laten te roken rond de werkuren, richt hij zich op mensen die blijkbaar verslaafd zijn. Aangezien verslaving (niet roken an sich, maar veslaving) een gezondheidsprobleem is (opgenomen in de International Classification of Diseases), lijkt me dit wél discriminatie obv gezondheidstoestand.
![]() |
![]() |
#108 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er moet gewoon weer overal gerookt kunnen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Betekent dat dan dat je iemand die lijdt aan een terminale kanker niet kan weigeren?
![]() |
![]() |
#110 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#112 |
Minister-President
|
![]() Uiteraard kan men iemand die lijdt aan een terminale kanker nog steeds weigeren voor pakweg een job waar die persoon 10 jaar een project moet opvolgen ofzo.
Dan is die persoon niet geweigerd omwille van diens terminale toestand, maar omwille van de consequenties van die toestand die een optimale jobinvulling onmogelijk maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Je mag een hoogzwangere vrouw ook niet weigeren, ook al weet je dat ze in het komende jaar een halfjaar niet beschikbaar zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dan kan ze toch onmogelijk in aanmerking komen voor zo'n job.
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() Iedere werkgever moet zelf maar weten wie hij in dienst neemt en wie niet. Een werkgever zou dan ook het recht moeten hebben rokers te weigeren. Rokers zorgen veelal voor overlast en lopen het risico beduidend vaker ziek te zijn dan
niet-rokers. Meer in het algemeen hoeft men voor rokers absoluut geen respect te hebben, en hetzelfde geldt voor mensen die er bewust kennelijk ongezonde levensgewoonten op nahouden. Dergelijke lieden kosten de maatschappij handenvol geld. De overheid zou dan ook een beleid moeten voeren waarbij ongezonde leefgewoonten op een positief-autoritaire manier worden ontmoedigd. Bijgevolg zou de overheid werkgevers het recht moeten geven rokers te weigeren. Op die manier wordt aan de rokers een signaal gegeven dat ze er beter zouden aan doen komaf te maken met hun asociaal, walgelijk, verwerpelijk rookwangedrag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() ik vind dat je om welke reden dan ook iemand ene job mag weigeren.
stel dat ik persoon A verkies boven persoon B om een of andere reden, dan discrimineer ik persoon B, en eventueel persoon C en persoon D die de volgende dag pas zouden komen solliciteren. Maw, je discrimineert altijd iemand, der is maar een iemand voor de job nodig voor de job, en sommige mensen hebben ongeveer dezelfde kwaliteiten/diploma's maar je kan er maar eentje aannemen. Dan moet je ze toch op een of andere manier van elkaar onderscheiden wat voor jou het beste past. Ik zou ook een man verkiezen voor een bepaalde job dan een hoogzwangere vrouw als ze dezelfde capaciteiten hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
leuk eh ![]()
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Allez in de meeste gevallen toch...
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ik altijd aan het roken zou zijn bij een "moeten" sollicitatie. ![]()
![]() |
![]() |
#120 |
Minister-President
|
![]() En als roken nu eens een voordeel is tijdens de sollicitatie? Bijvoorbeeld bij een vertegenwoordiger van een sigarenmerk. Het is toch wel aan te bevelen dat je kennis hebt van het product dat je aanprijst, niet?
![]() |