![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat als dat samenhouden een doel op zich wordt? Wat als je het over zowat alles oneens bent, maar je bent steeds verplicht om eindeloze compromissen te zoeken? Net zoals een mens soeverein is, en niet kan verplicht worden om met iemand te gaan samenwonen, is ook een volk soeverein (of zou moeten zijn). Als Vlaanderen beslist dat zij liever zélf hun sociale zekerheid in te richten, dan heeft niemand daar het recht toe om dat tegen te houden. Bevoegdheden kunnen bijgevolg enkel op Belgisch niveau worden geregeld, als dat naar de zin is van alle gemeenschappen. Citaat:
Elk volk moet het recht hebben om zijn eigen ontwikkeling te bepalen. Zowel de Vlamingen, de Catalanen, de Schotten, de Koerden, de Palestijnen,enz... als de Walen. Citaat:
Wie kent de Waalse economie beter dan de Walen zelf? Dat is democratie: je geeft de macht aan de mensen die ook de gevolgen moeten dragen voor de beslissingen: het volk. Citaat:
Hoe kan je die houding nu bestempelen als "kruip de boom in"?? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
Wat maakt een volk? Zijn taal, zijn godsdienst, zijn geschiedenis,...? Is een West-vlaming gelijk aan een Limburger? Ik moet zeggen dat ik lang niet akkoord ben met alle zever dat hier in m'n dorp wordt vertelt over de komende gemeenteraadsverkiezingen en de politiek in het algemeen; moet ik mijn huisje elders gaan zetten? Ik geloof niet datje ooit twee dezelfde exemplaren gaat vinden in mensen altijd gaan er oneenigeheden zijn en dan zijn er maar twee oplossingen: Alleen gaan leven op een eiland (er zijn wel weinig eilanden en een gemiddeld eiland kost 1 miljard bef) of compromissen sluiten... Op het ogenblik dat het volk niks meer te zeggen heeft in dit land dan gaan we inderdaad slecht bezig zijn. Maar niks houdt je tegen je standpunt in dit land te verdedigen. Is België niet democratisch? Ik geloof dat ik je standpunt (dat niet het standpunt dat ik in het begin wou aankaarten was!!!!) wel wat begin te snappen maar je oplossingen tegenover het probleem klinken wat te simplistisch. mvg l ps: je moet mij nog die andere nicks van mij zeggen want ik ben wel geïntereseerd in andere discussies over dit onderwerp! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Waarom Tsjechoslowakije (Tsjechie? Slovakije?) en Joegoslavie hierbij betrekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dat moment begint het complexe proces van de vorming van een volk. In het geval van Vlaanderen is het voornamelijk in de 19e eeuw dat Vlaanderen een eigen volk geworden is. Er worden eigen culturele organisaties opgericht, er wordt aandacht besteed aan de eigen taal, enz... Een volk met z'n eigen sociale structuren, met z'n eigen culturele structuren, enz... kan dan uitgroeien tot een eigen natie. Op dat moment krijgt het ook een politieke dimensie. In Vlaanderen is die natievorming begonnen zo'n 100 jaar geleden met initiatieven zoals priester Daens, de Frontbeweging, enz... Vlaanderen, Catalonië, Wallonië, Koerdistan, Baskenland, enz... zijn ontegensprekelijk uitgegroeid tot aparte naties. Zij hebben immers een eigen sociale, culturele, economische,... structuur uitgebouwd. België is een staat met twee naties (Vlaanderen, Wallonië, en een klein Duits stukje). Aangezien Vlaanderen en Wallonië naties zijn, zullen beiden hun eigen belangen verdedigen, en niet het gemeenschappelijke belang. Wanneer je twee naties met verschillende belangen bijeen blijft samenhouden in één staat kan dat leiden tot wederzijdse sabotage (België), racisme, oorlog (Joegoslavië),... Het is net daar waar de bourgeoisieklasse naar streeft: de verdeling van de arbeidersklasse binnen één staat. Alleen door soevereiniteit van beide naties, kunnen beide naties vrijwillig smanewerken. In Vlaanderen (misschien zelfs in België, maar dat is niet van belang) is er een grote meerderheid die een groot aantal nieuwe bevoegdheden wil voor de gemeenschappen of gewesten. Toch kunnen zij dit niet doorvoeren. Is dit democratisch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Daar zit je fout je denkt dat er een meerderheid is maar je zit HEEL verkeerd. Je denkbeeldige meerderheid is een minderheid die dan nog is onderverdeeld in verschillende groepen die het niet met elkaar kunnen vinden (op elk vlak). Als een cafébaas zich kan opwerken tot bijna eerste minister waarom zou één van je 'meerderheid' dat niet kunnen? We denken altijd dat wat wij denken juist is (logisch want anders zouden we het niet denken) en aangezien we maar denken wat onze omgeving denkt (vrienden, collegas,...) denken we altijd dat iedereen zo denkt (en soms zou moeten denken). Dit beeld is verkeerd het is zeer moeilijk ervan af te stappen maar nogtans zou dit moeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat er geen twee mensen identiek zijn, lijkt me wel evident. Maar uiteindelijk is iedereen die in Vlaanderen woont, beïnvloed door de Vlaamse culturele, sociale,... structuren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
|
![]() Citaat:
Neen klopt niet, een limburger zal zich nooit gelijk stellen aan een west-vlaming, een Oost-vlaming nooit aan een antwerpenaar etc. U gaat veel te licht over de gaten in uw theorie. Dat vlaanderen meer en meer geconfronteerd wordt met "multiculturele" problemen is al een heel groot gat in je mogelijkheid tot het vormen van wat jij noemt een natie. Citaat:
Ze komen er toch door beetje bij beetje. Trouwens vele mensen weten zelf niet wat ze inhouden en zijn dan ook meestal het lievelingswapen van V belang en nva natuurlijk. Och komaan dat is toch zever...(niet de inhoud maar als antwoord!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De huidige provincies zijn door de Fransen ingevoerd (alhoewel de Oostenrijkers al in die richting dachten) om louter administratieve redenen. Je kan immers per paard vanuit Gent in één dag naar overal in Oost-Vlaanderen rijden en terug. Idem voor Brussel en Brabant, enz... Provincies hebben geen enkele sociale, culturele, economische, geografische,... relevantie en dienen bijgevolg afgeschaft te worden. Citaat:
Het idee van multicultuur wordt ons door liberalen opgedrongen, omdat het zogezegd zou bewijzen dat een individu geen band nodig heeft met de gemeenschap. Je ziet wel wat de gevolgen zijn van dit liberaal ideetje: allochtonen geraken niet aan een job, ze blijken onvertegenwoordigd in vele studies, enz... En dat allemaal omdat de liberalen per sé de sociale structuur uiteen willen halen, om van ons allen individuele consumenten te maken. Citaat:
Blijkbaar dien je al compensaties te geven om iets te mógen regionaliseren. Dit is absurd. Als het Vlaamse parlement besist om een bevoegdheid te splitsen, zou in feite het federale niveau daar niets mogen tegenin brengen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
|
![]() Citaat:
Je opmerking over scholen kan al alleen niet kloppen wegens de katholieke scholen (een jezuiten college in gent, milaan,barcelona of berlijn heeft dezelfde waarden en normen). Je kan geen "natie" vormen in jouw strikte vorm dat idee is quatch. Normen zoals geschiedenis en religie (aangezien dit minder opvalt nu zal ik de klemtoon leggen op norm1) neem je niet in acht als je je "natie" idee opstelt. Dat is kortzichtig en egoistisch (no offence, ik bedoel gewoon dat het volgens jou alleen niet van belang is) en zal dus ook niet lukken. Er wordt veel aan dat multiculturele beleid gewerkt maar het zijn ideeën als degene jij hier voorlegt die het onmogelijk maken (je weet zeer goed dat anderstaligen en anderskleurigen niet zouden passen in een beleid zoals jij het voert). Citaat:
Vlaams parlement en Het Belgisch parlement zijn twee verschillende instanties waarom zou het ene het andere zijn beslissingen niet mogen bevragen en omgekeerd? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat je dochter je vertelt dat ze wil trouwen met een Vlaams-Brabander. Dan denk ik niet dat je gaat vragen: "Een Vlaams-Brabander, meisje?? Hoe ben je die tegengekomen?". Als ze afkomt dat ze wil trouwen met een Luikenaar is die kans al een heel stuk groter. Zijn Limburgse BV's bekend buiten Limburg? Ik zal er u toch een hele resem kunnen opnoemen. Maar hoeveel bekende Walen ken je? Hoeveel Limburgse politici ken je? En hoeveel Waalse politici? Hoe komt dat een Vlaamse artiest eerst zal optreden in Vlaanderen, en als hij optreedt in Wallonië wordt dat aanzien als "in het buitenland"? Citaat:
Citaat:
Citaat:
De taal aanleren is één van de enige eisen die horen gesteld te worden aan nieuwkomers. De rest komt wel vanzef. Vergeet niet dat een cultuur op zich ook een evoluerend gegeven is. Vroeger was een echte Vlaming katholiek. Door de ontkerkelijking en door de migratie, is dat eigenlijk verdwenen uit de Vlaamse cultuur. Citaat:
Citaat:
Wanneer België niet langer de belangen van één van beide naties dient, hebben deze laatste het recht om die bevoegdheid naar zich toe te trekken. Het Belgisch niveau betekent dan immers geen meerwaarde meer. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat het in het voordeel van Vlaanderen en Wallonië is om douane samen te organiseren. Maar zoiets kan enkel gemeenschappelijk georganiseerd worden als beide naties daar akkoord mee zijn. Om het in een nottendop te stellen: ik ben een confederalist. De soevereiniteit ligt bij de naties. Zolang België niet in de weg staat van de nationale soevereiniteit kan het getolereerd worden. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||||
|
![]() Citaat:
Zijn ‘eigenheid’ zoals jij stelt noemen we soms ook wel de ‘identiteit’ van iemand en de identiteit is eigenlijk hetgeen die beruchte ‘natie’ van jou maakt. Het feit dat je hier zo vlot overgaat geeft blijk van goeie wil; nu is de vraag waar is die voor mensen over de taalgrens? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus uiteindelijk zouden alle walen nu deftig Nederlands kennen en Vlamingen Frans dan zou België wel één “natie” kunnen vormen. Dus je herverwerkt alles wat je schreef in één woord “taal”. Dan zou je deze discussie kunnen gaan voeren niet op politiek vlak maar op educatief vlak… Citaat:
Als ik even alles samenvat ben je een nazi-communistische confederalistische democratische nationalist (ook wel negativist genoemd). Waarom is het zo moeilijk aan te nemen dat wat ons werd gegeven goed genoeg is? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=82
U geeft als voorbeeld van een transfer, een voorbeeld van migratie ![]()
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 16 augustus 2006 om 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Ik had het over hoe het VK (Ierland + Britannië in één staat) niet werkte. Tsjeschoslovakije en Joegoslavië zijn twee andere voorbeelden van superstaten die uiteen zijn gevallen.
![]() |
#96 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 16 augustus 2006 om 19:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
1) wel vlamingen die naar Wallonië gevlucht zijn (arm hier daar rijk...beetje azielzoekers in Vlaanderen nu... is dat soms geen soort van betalen voor een ander mans mensen?) 2)wel vlamingen die gingen werken in Wallonië (om er geld te verdienen dat ze thuis niet hadden; beetje polen die hier komen...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
tegen Marxisme?en voor solidarisme? ja wadde ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||
|
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een Herman De Croo die een zelf verzonnen taaltje spreekt (de Urban Trad van de politiek...), wordt dan weer niet ondertiteld. Ach, het is gewoon de laatste strohalm van de Belgiscisten: omdat ze zien dat hun geliefde État Belge niet meer te redden valt, storten ze zich allemaal op de provincies. ...of op de stadstaten, of op Europa, of op Heel-Nederland of op de wereld als dorp. Alles is blijkbaar goed zolang het maar niet Vlaams is... Citaat:
Citaat:
Maar als je thuis toekomt met een Waalse, dan is wel de eerste zin die valt: "Ah, het is een Waalse." Mocht ik thuiskomen met een Chileense, zou ik evengoed direct de reactie van anderen krijgen: "En het is een Chileense, jong?". Idem voor als het een Waalse is. Citaat:
Ik sta er dagelijks van versteld hoe weinig de gemiddelde Vlaming van Wallonië kent. Als je daar een persoonlijk spelletje wil van maken (dat ik mij zogezegd zou afsluiten van de Waalse media), dan doe je maar. Maar ik probeer wel -in tegenstelling tot de meeste Vlamingen- alles te volgen wat in het zuiden van onze staat gebeurt. Als je mij dus wil gaan verwijten dat ik mij afsluit voor Wallonië, dan ben je wel aan het verkeerde adres. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enkel een communistische confederalistische democratische nationalist. Maar uiteindelijk zijn die drie andere gewoon het gevolg van het feit dat ik democraat ben. |
|||||||
![]() |
![]() |