![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De staat mag helemaal geen stakingspiketten ontmantelen. Tenzij de eigenaar van de grond waarop ze staan, hen wenst te verwijderen.
|
|
|
|
#362 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#363 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Misschien gaat die burger wel eens beslissen om z'n belastingen niet meer te betalen, gewoon: massaal in staking tegen de staat. Want in wezen is elke loontrekkende voor meer dan 50% tot ambtenaar gebombardeerd. Wat als die nu eens gebruik gaat maken van z'n "stakingsrecht"? Wat vermag de kliek in Brussel daar dan nog tegen? Don't forget: we live in interesting times my friend.
|
|
|
|
#364 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
nee, inderdaad, waarmee je net het hypocriete van uw liberalisme aantoont: veel blabla voor vrijheden, maar in de praktijk zijn die vrijheden waardeloos want een mens is niet verzekerd van een vast en stabiel inkomen, toch wel de primaire vereiste om over vrijheden te kunnen beginnen.
|
|
|
|
#365 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#366 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Vrije contracten? Iemand? Citaat:
![]() Citaat:
Dank u wel, kapitalisme.
|
|
|
|
|
#367 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#368 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan heb je minder mogelijkheden. En jij, die zo van de toren blaast, zou de eerste moeten zijn om zulke mensen te helpen, niet?
|
|
|
|
#369 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gaat niet over piketten verwijderen op vraag van eigenaars, het gaat hier over een wet die het de politie mogelijk maakt OM IN TE GRIJPEN ZONDER EEN KLACHT VAN DE EIGENAAR OF VAN DE WERKWILLIGE. |
|
|
|
|
|
|
#370 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#371 |
|
Banneling
|
Ik snap de discussie niet.
Als er mensen zijn die willen staken is dat hun recht also ook het recht is dat mensen die willen werken ook kunnen werken zonder problemen van stakers. Het grootste probleem ligt bij de vakbond doe log en inefficiënt is geworden. Het is gewoon een corrupte machtinstrument geworden. Gewoon de vakbond hervormen. |
|
|
|
|
|
#372 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een korte schets van de hedendaagse situatie (getuigenis van iemand die het aan den lijve heeft mogen ondervinden en die me deze reactie per mail heeft gestuurd...)
Citaat:
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 16 augustus 2006 om 19:44. |
|
|
|
|
|
|
#373 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voorbeeld. De paar vakbonders komt om 5u 's morgens toe aan het bedrijf, en bouwt er met een barricade met wat houten paletten. Er is nog steeds geen werkwillige gearriveerd, en ook de baas ligt nog in zijn bed. Om 5u30 komt er een arbeider toe aan het bedrijf. Hij was eerst van plan om te gaan werken, maar bij het zien van de barricade gaat hij toch maar meestaken. Wanneer een politiepatrouille dit ziet, hebben zij volgens de Wet Daems het recht om deze vakbonders te arresteren en op te sluiten. De arbeider die toekwam om 5u30 heeft nochtans nergens over geklaagd, en de baas ligt nog te slapen. Toch kan -met steun van de zogezegde libertariërs- de politie deze mensen van de vakbond opsluiten. Mooi liberalisme is me dat! Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 augustus 2006 om 20:05. |
|
|
|
|
|
|
#374 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#375 | ||||||||||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Het is inderdaad een feit dat in die tekst weinig staat dat ons verzekert dat belangengroepen verhinderd worden de staat te zullen kapen. Maar, en je zegt het zelf, we moeten zeker onze ogen niet sluiten voor de realiteit, en die is dat vandaag, in de liberale parlementaire democratie, de staat gemodelleerd is naar de wensen van bepaalde belangengroepen. Ik ga trouwens nog eens een quote plaatsen: Citaat:
Citaat:
Er moeten nu eenmaal normen zijn. (korrel zout niet vergeten uiteraard) Citaat:
Als inwoner van la Belgique denk ik wel dat iedereen zich kan inbeelden wat er anders mis kan gaan... En la Belgique is nu toch wel het prototype van de "gemodelleerde staat" waarover ik het reeds had. Dan liever een sterke staat voor het volk. Citaat:
Citaat:
Je bent vet met gelijke rechten als je niet in staat bent ze af te dwingen he. Citaat:
De libertaire norm van het ontbreken van normen is ook een norm he, als we kinderachtig gaan doen De mensheid heeft nu eenmaal behoefte aan normen. Het is volgens mij ook niet aan de staat om met de wijsvinger te gaan zwaaien om te declareren wat kan en niet kan. Iets wat we vandaag veel te veel zien, met een overheid die vrijheid, gelijkheid en blijheid verabsoluteert tot de onaantastbare norm. Het is zoeken naar evenwichten en elk zinnig mens zal erkennen dat de pendule teveel naar een kant is uitgeweken. Er moet (terug) een norm komen, gericht op de maatschappij. Gericht op de maatschappij betekend dan: houvast waar nodig, vrijheid waar het kan. Democratisch in de ware zin van het woord dus, wat de gemeenschap wil en kan, en wat individuen willen kunnen. Het liberale systeem stelde z'n dogma's af op het individu en niets anders dan het individu. Volgens mij is het wel duidelijk dat een mens meer is dan een individu. Laten we daar niet flauw over doen. Citaat:
Het is aan de samenleving (veruitwendigd/vertegenwoordigd door de staat) om te bepalen wat rechtvaardig is en wat niet. Daardoor blijft de maatschappelijke discussie gaande, net dan doet de democratie haar werk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat we nu met een zevenkoppig monster zitten is net het gevolg van het liberale systeem (belangengroepen die de democratie kapen) en elke aanpassing van het systeem werd ingekocht. Dat creeërde een duur systeem. Met bijhorende consequenties. Citaat:
Ik denk dat er nu iets zou moeten komen over een elite enzo Citaat:
De vraag blijft zoals je herhaaldelijk stelt: wie bepaalt wat en op basis waarvan (vrije vertaling). Dat neemt niet weg dat, als je dezelfde vragen stelt bij het liberale of het libertaristische systeem we wel weten wie en wat bepaald, en het is niet het volk of de democratie. Dus het intigreert me wel waarom je te vuur en te zwaard alles wat begint op liber- zo hard verdedigt als je ziet dat het geen synoniem is voor democratie. Of anders, wat doet jou zo hard geloven in meer democratie in een libertaristisch stelsel? Waar zie jij die garanties die je weghoont in dit tekstje? Citaat:
|
|
|
|
#376 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En hoe zou ik die dakloze kunnen helpen als ik zelf amper rond kom?
|
|
|
|
#377 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
In de eerste plaats -om mijn positie ietwat te verduidelijken- ben ik na tal van omzwervingen langs uiteenlopende politieke ideologieën en vurige overtuigingen toch weer aanbeland bij een "marginale" (of "minimale", zo je wil) visie op het ding dat we "overheid" noemen. Het jeugdige enthousiasme gelouterd door wat ik op diverse (politieke en andere)échelons heb mogen ervaren en -soms tot mijn ontzetting- aanhoren. [ja, ik kan nog altijd niet zeggen dat "niets menselijks me vreemd is", vooral niet waar het de ins en outs van de politiek betreft] De beste poging tot rationaliseren/verklaren van die "marginale" overheid vind ik in de werken van de hand van (semi-)libertarische auteurs, zoals bvb. J.M. Buchannan of Ronald Coase. Mensen die zichzelf niet "libertariër" noemen, maar in de kern heel veel visies delen met de politieke filosofen van de hardere libertarische lijn. (�* la Rothbard, vaak geciteerd door Lombas) In de eerste plaats stel ik me de vraag wat men concreet bedoelt met een "sterke" staat. (versus een "minimale" of "marginale" staat; beide begrippen vallen niet 100% samen, maar laat ik niet teveel uitwijden hier) Betekent "sterk": goed uitgebouwd qua rechtsbedeling en mechanismen tot het afdwingen van rechten? Dan is er in mijn ogen geen verschil met die "marginale" staat die ik voor ogen heb. Access to justice is een essentieel ingrediënt, een kerntaak van de staat. Betekent "sterk": (potentieel) aanwezig op de hoek van elke straat, zelfs tot ver in de beslotenheid van de privacy van de burgers? Dan raken we inderdaad de rauwe zenuw: de "marginale staat" heeft immers niet het recht om zich te bewegen buiten de strikte omschrijving van z'n kerntaken. Regelneverij buiten en boven het garanderen van eenieders vrijheid, fysieke integriteit, property rights (breder te zien dan de volkse vertaling "eigendomsrechten") en de open / vrije concurrentie op de markt, rijkt de bevoegdheid van de staat niet. En om te bepalen waar die grenzen liggen, kan je tal van tests naar voor schuiven. Tests, die in mijn visie het best worden bewaakt door zowel een democratisch verkozen parlement, de mogelijkheid tot tussenkomst via referendum (in constitutionele kwesties) én de fameuze judicial review door een grondwettelijk hof. Allesbehalve "zwak" dus in de eerste betekenis van het woord. Koppel dit aan een zo groot mogelijke decentralisatie en subsidiariteit als mogelijk/nuttig is en het risico op perverse machtsknooppunten wordt al bijzonder klein. In je antwoord wijs je er enkele keren op dat de samenleving "normen" nodig heeft en dat die vermaledijde "liberale" cultuur van de jongste jaren heeft geleid tot een desintegratie van de samenleving op dat vlak. Kijk, d�*�*r lopen onze visies grondig uiteen. Als je vandaag het politieke gepalaver een beetje volgt, dan merk je dat er vanuit �*lle klassieke windstreken stemmen opgaan voor het formaliseren van "gedragsregeltjes" allerhande. De regelneverij is al véél groter dan ooit tevoren en neemt nog alle dagen hand-over-hand toe. Die fameuze "liberale cultuur" zou er m.i. eerder op gericht moeten zijn om te dereguleren, maar in de praktijk hebben we onophoudelijk juist méér regulering / juridificering gekend. Staat dus m.i. grondig haaks op jouw observaties. Normen en waarden kan je m.i. niet op een succesvolle manier van bovenaf opleggen. Ze groeien spontaan vanuit de samenleving. En -voetjes even stevig op de grond- vooral vanuit economische noodzaak. De vaak heel pijnlijke discussies over het zgn. "sociaal profitariaat" komen in essentie neer op het blootleggen van door de overheid in de hand gewerkte integratieproblemen. Het is immers heel gemakkelijk om de middenvinger op te steken naar de "werkezels" of "bazenpoepers" (zoals ze hier al herhaaldelijk kleurrijk worden aangeduid) wanneer zonder meer elke maand netjes de uitkering op de bankrekening wordt gestort. Eufemistisch gesteld zou je kunnen gewagen van een zekere "emancipatie" van jan-met-de-pet dankzij de verzorgingsstaat met z'n talloze -handig anonieme- vangnetten en hangmatten. De natuurlijke spontane solidariteit (te beginnen met deze in het gezin, de familie, de buurt, etc) én de behoefte voor het individu om zich daarin op een doorleefde manier in te integreren is daardoor zwaar aangetast. En het is een absolute illusie dat je zoiets kan herstellen via formele verordeningen van een "sterke" staat die constant dreigt met boetes of erger... "Doorleefd" is hier het magische woord. Anders gezegd: we hebben niet méér, maar juist véél minder staatsbemoeienis nodig als we het delicate sociale ecosysteem z'n werk willen laten doen. De verleiding is inderdaad permanent zeer groot om tussen te komen, om bosbeheerdertje te gaan spelen, maar zoiets is zelden zonder z'n dosis onverwachte perverse effecten. Ik zie "democratie" overigens ook niet als het zaligmakende criterium, enkel als een tweede keuze die je pas aanspreekt als de eerste keuze van de individuele autonomie tot falen gedoemd is. En in dat opzicht moet je altijd de illusies van die fameuze "democratie" voor ogen houden. Door de band zijn de mensen die het bolletje inkleuren zeer slecht geïnformeerd of gemotiveerd; door de band leidt die fameuze democratie tot de ontwikkeling van een vaste kliek van "bestuurders" die zichzelf in stand houdt; door de band -zelfs in de directe democratie- worden dergelijke systemen steevast gekaapt door belangengroepen die zich boven de vrije open markt willen plaatsen. We mogen ons dus niet blind staren op "systeempjes" -wat "democratie" uiteindelijk slechts is- maar ons eerder concentreren op de "knikkers" in het spel. Ik geloof zelf in een sterke constitutionele onderbouw, een verregaande decentralisatie waarbij je de beslissingsmacht zo dicht mogelijk bij de burger brengt, de nodige checks & balances tussen uitvoerende, wetgevende en rechterlijke macht en de algemene toetsing aan de marginaliteitsnorm van élk overheidsoptreden. Ik hoop je hiermee toch een beetje van antwoord te hebben gediend in deze discussie die onverwacht toch een boeiende wending heeft gekregen. Zij het wellicht redelijk ver off-topic, waarvoor m'n excuses aan de andere participanten.
|
|
|
|
#378 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een schietgebedje doen, landloper gaan spelen of aanbellen bij een rijke meneer en vragen of je zijn schoenen mag poetsen tegen kost en inwoon.
Laatst gewijzigd door lombas : 17 augustus 2006 om 00:10. |
|
|
|
|
|
#379 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben voor onbeperkte immigratie, maar wel als de kraan toegdraaid is. Het is dan een moreel dilemma wat eerst te doen: de staats"zekerheid" afschaffen of de grenzen opengooien. Hoe dan ook doe je even iets op de foute en inconsequente wijze, en moet je de tweede belofte even uitstellen. Daarom steun ik nu dus even deze wet, en zullen we de keerzijde daarvan later in orde brengen.
|
|
|
|
|
#380 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
--- Maar in welke zin is deze Wet Daems een eerste stap? |
|