Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2006, 11:52   #121
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Onckelinckx wil excuses van Leterme!

Onckelinckx, het levende bewijs van de stelling van Leterme.
Ik zou een open brief schrijven aan haar:
Kan je dat eens in't nederlands vragen?
Oud 18 augustus 2006, 11:55   #122
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U haat dus Franstaligen. Ieder zijn mening, he, u bent tenminste eerlijk. Niet zoals anderen...............
Ik luister bijna dagelijks naar franstalige uitzendingen op de radio en op TV. Hetzelfde voor engelstalige uitzendingen, duitse of spaanse. Bij franstaligen stel ik vast dat ze zich gedragen alsof ze nooit naar school zijn geweest. De meesten zijn niet in staat om anderstalige uitzendingen te volgen. Meer nog het schijnt een bewuste keuze te zijn. Op welke manier wil je dit soort bekrompenheid aanduiden?
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:03   #123
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Onckelinckx wil excuses van Leterme!

Uitgerekend zij, het levende bewijs van de stelling van Leterme.
Idd. Leterme moet zich als volgt verontschuldigen : sorry, dat Walen dom EN lui zijn.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:09   #124
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik ben geen fan van de theocratische, autoritaire en nep-democratische ideologie die Letermes partij uitdraagt, behalve dan hun Belgicisme in de praktijk. Af en toe verbaal voor de verkiezingen even een Vlaamse reflex veinzen om wat kiespubliek af te snoepen van anderen (vroeger VU, nu VB): dat moet kunnen. Eens CVPD&V gesetteld in meerderheid of oppositie valt het in de praktijk allemaal best mee, en moeten wij Belgicisten aan beide zijden van de taalgrens geen schrik, respectievelijk 'pas peur' hebben.

Leterme als boegbeeld wordt dus geacht de CD&V-ideologie uit te dragen, maar ondanks mijn weerstanden daartegenover, zou ik hem er nooit van verdenken een dommekloot te zijn. Zeker geen populistische oelewapper die met stupiede veralgemeningen communautair vuurtje wil stoken.
Zijn uitspraak kan m.i. dus niet anders dan plagerig-ironisch bedoeld zijn. Uiteraard bezit het gros van de franstaligen de intellectuele capaciteiten om Nederlands te leren. Conclusie: ze willen het niet.

Hoeft die onwil dan zo een groot probleem te zijn? Blijkbaar niet, gezien de vorige generaties Vlaamse politici deze onwil stimuleerden door faciliteiten toe te kennen. Het gevolg van die faciliteiten bleek een verdere verfransing in de hand te werken. Er zijn dus intussen gemeenten waar de meerderheid franstalig is, en die dus de facto franstalig geworden zijn. Ik veronderstel dat we het er allemaal over eens zijn, dat het systeem ten dienste moet staan van de burger, en niet omgekeerd. Achterhaalde wetten, zoals in dit geval de faciliteiten en de wettelijke eentaligheid, staan niet langer garant voor een goede overheidsdienst ten aanzien van de burger. Er is dus enkel een bestuurlijk-democratisch probleem, en de Waals-Brusselse politici zouden beter heel nuchter daarop wijzen in plaats van zich uit te leven in kaakslag-Wallingantisme in de beste Vlaamse traditie naar aanleiding van Letermes misbegrepen pastoorsmopje.
Vergeet het!
In Vlaanderen moet het systeem ten dienste van de VLAAMSE burger staan. Dat 'het systeem' ons onze hoofdstad al heeft afgenomen door welbewuste verfransing is genoeg.
Voor mijn part doen ze binnenkort in Brussel maar wat je hier voorstelt, namelijk 'ten dienste staan' van de meerderheid: de arabieren.
Oud 18 augustus 2006, 12:12   #125
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vergeet het!
In Vlaanderen moet het systeem ten dienste van de VLAAMSE burger staan.
Geen probleem, maar blijkbaar woont die Vlaamse burger niet langer in sommige voormalige Vlaamse gemeenten.
Moet het bestuur blind blijven voor die realiteit?
Moet er mordicus in 't Nederlands bestuurd worden, ook als er nauwelijks nog Nederlandstaligen resideren in die bewuste gemeenten?

Citaat:
Voor mijn part doen ze binnenkort in Brussel maar wat je hier voorstelt, namelijk 'ten dienste staan' van de meerderheid: de arabieren.
Eens de arabischtaligen een bepaalde drempel overschrijden, zou het getuigen van democratische ingesteldheid om Arabisch als bestuurstaal te gebruiken.
Oud 18 augustus 2006, 12:14   #126
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De overheid dient documenten in eender welke taal ter beschikking te stellen in de aard dat ze alles ter beschikking stelt: op individuele basis, en door betaling.
Oud 18 augustus 2006, 12:16   #127
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De overheid dient documenten in eender welke taal ter beschikking te stellen in de aard dat ze alles ter beschikking stelt: op individuele basis,
So far so good.

Citaat:
en door betaling.
Op 2 voorwaarden:
-dat het gaat om strikt noodzakelijke documenten
-dat we geen belastingen betalen
Oud 18 augustus 2006, 12:19   #128
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-dat we geen belastingen betalen
Ah neen, daarom juist die betaling. Een Nederlandstalige hoeft de vertaling voor een Franstalige niet te bekostigen en omgekeerd.

Het wordt tijd dat we dit soort van dure grapjes eens onder de loep gaan nemen en met de vinger wijzen naar het moederinstinct van talloze politici.
Oud 18 augustus 2006, 12:21   #129
Cabeza de wikingo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik woon niet in de Rand maar ik ben er zeker dat er bijna geen contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen zijn en dat zelfs met de Franstaligen die Nederlands kennen.De Franstaligen blijven onder Franstaligen en de Vlamingen blijven onder Vlamigen om zeker te zijn dat er geen conflicten tussen de twee gemeenschappen komen.

Juist ja, dit zegt dus alles over de WIL om te integreren van de Franstaligen. Weet je waarom Vlamingen een hekel krijgen van Franstaligen? Omdat Franstaligen zich arrogant opstellen tegenover Vlamingen, die ze trouwens toch maar als Untermenschen zien. Zeg niet dat het niet waar is, ik heb in Strombeek-Bever gewoond, het is gewoonweg hallucinant wat ik gezien heb. Het doet mij gewoon denken aan de "Lebensraum-Politik" van de Duitse SS.

Verklaar mij eens, Monsieur le aryen francophone, probablement avec un nom de famille flamand, hoe het komt dat ik in het cultureel centrum van Strombeek-Bever al welgeteld 4 (vier!) Franstaligen heb gezien die kwamen kijken naar een Nederlandstalige toneelopvoering. In Strombeek-Bever heb je dus 60 % Franstaligen. Dit zegt toch alles over de WIL tot integreren.
Franstaligen leven op hun eiland in die Vlaamse gemeente, hebben hun eigen cafés en culturele organisaties (zelfs in ééntalige Vlaamse gemeenten) en doen niets om zich te integreren. Of is het nog normaal te noemen als je een pint gaat pakken met een kameraad in Beersel, je de leuke opmerking te horen krijgt: regarde ces 2 connards l�*-bas, ils veulent parler en flamand".

Je hoeft echt geen psycholoog zijn om dit te snappen. Het beeld dat iemand heeft van zichzelf en het beeld dat iemand heeft van iemand anders is altijd en overal zeer belangrijk. Franstaligen "denken" dat ze Übermenschen zijn, maar zijn in feite op alle vlakken Untermenschen. Je hoeft gewoon de werkloosheidsstatistieken van Franstaligen te bekijken.

Over die Vlaamse rand rond Brussel heb ik als uitgeweken Bachten-de-Kupenaar wel een uitgesproken mening; en die is politiek niet-correct.
Enerzijds heb je de arrogantie van de Franstaligen, anderzijds de Lamme Goedzak-mentaliteit van die Vlamingen. De verfransing van de Vlaamse rand is niet enkel een fout van de Franstaligen en van de randdebielen van Vlaamse politici, maar ook - en de waarheid moet nu eens worden gezegd, mede-Vlamingen - van de individuele Vlamingen in die Rand. Eerst worden de huizen en appartementen doorverkocht aan de Franstaligen en worden zij ingeschreven in die Vlaamse gemeenten. Dit is toch vragen voor miserie. Men oogst toch altijd wat men zaait. Waarom hebben die Vlamingen daar vroeger nooit op gereageerd.

Goed, genoeg stof om over te discussiëren
Cabeza de wikingo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:22   #130
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
Ik luister bijna dagelijks naar franstalige uitzendingen op de radio en op TV. Hetzelfde voor engelstalige uitzendingen, duitse of spaanse. Bij franstaligen stel ik vast dat ze zich gedragen alsof ze nooit naar school zijn geweest. De meesten zijn niet in staat om anderstalige uitzendingen te volgen. Meer nog het schijnt een bewuste keuze te zijn. Op welke manier wil je dit soort bekrompenheid aanduiden?
Geef gewoon toe dat je de Franstaligen niet graag hebt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:22   #131
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kent mijn standpunt, Knuppel : Liever dan naar Frankrijk verhuizen. Maar dat gaat het niet over hier.
Het was nochtans je eigen standpunt dat Vlamingen en Franstaligen niet mixen.
Belgique is mede daardoor gedoemd tot opdeling tussen het Waalse en het Vlaamse deel van Belgique.
Niemand houdt jou tegen naar Frankrijk te verhuizen, maar Vlaanderen nog verder laten verfransen is UITGESLOTEN!
Omdat jouw geliefde Franstalige broeders, verdedigd door eigen-volk-eerst Di Rupo en Onkelinkx, zichzelf te 'beschaafd' vinden om de taal van de meerderheid fatsoenlijk te leren wil dat nog niet zeggen dat ze hun zin krijgen.
Het officiëel tweetalige, maar feitelijke eentalig Franstalige Broekzele, zal NOOIT meer verder uitbreiden!
Van Vlaanderen francofone poten af!!!
Knoop dat in jullie oren!
Oud 18 augustus 2006, 12:24   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef gewoon toe dat je de Franstaligen niet graag hebt.
Waarom? Omdat jij dat graag wil?

JIJ hebt in alle geval overduidelijk toegegeven dat je de Vlamingen niet lust.
Oud 18 augustus 2006, 12:27   #133
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De overheid dient documenten in eender welke taal ter beschikking te stellen in de aard dat ze alles ter beschikking stelt: op individuele basis, en door betaling.
Men kan documenten krijgen in een paar talen waaronder het frans. De vertaling gebeurt dan door een erkende vertaler en tegen betaling.
Nogmaals de Franstalige gedragen zich als mensen die blijkbaar nooit naar school zijn geweest.
Wanneer men de kinderen opzettelijk naar Franstalige of Engelstalige scholen stuurt omdat de kinderen zeker niet besmet zouden worden door de Nederlandstalige cultuur dan eindigt men met mensen die inderdaad niet in staat zijn om het eenvoudigste papier in te vullen of te begrijpen.
Men kan met die onzin best ophouden!
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:27   #134
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verwachtte je dan iets anders van Franstaligen?
Sja die waarheid komt hard aan hé!8)
Oud 18 augustus 2006, 12:28   #135
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het officiëel tweetalige, maar feitelijke eentalig Franstalige Broekzele, zal NOOIT meer verder uitbreiden!
Ik vrees dat dit wishfull thinking is.
Brusselse randgemeenten zullen pasmunt zijn om een paar Vlaamse eisen te kunnen verzilveren.
Ik vraag me zelfs af of zoiets al niet ter tafel kwam toen er over B-H-V werd onderhandeld...........
Oud 18 augustus 2006, 12:28   #136
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem, maar blijkbaar woont die Vlaamse burger niet langer in sommige voormalige Vlaamse gemeenten.
Moet het bestuur blind blijven voor die realiteit?
Moet er mordicus in 't Nederlands bestuurd worden, ook als er nauwelijks nog Nederlandstaligen resideren in die bewuste gemeenten?

Eens de arabischtaligen een bepaalde drempel overschrijden, zou het getuigen van democratische ingesteldheid om Arabisch als bestuurstaal te gebruiken.
Niet akkoord!
Iedereen weet van tevoren dat hij zich moet aanpassen aan de taal van het gebied waarin hij zich gaat vestigen.
Dat de Franstaligen zichzelf daar altijd te goed voor gevonden hoeft NIET beloond te worden.
Oud 18 augustus 2006, 12:29   #137
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik ben geen fan van de theocratische, autoritaire en nep-democratische ideologie die Letermes partij uitdraagt, behalve dan hun Belgicisme in de praktijk. Af en toe verbaal voor de verkiezingen even een Vlaamse reflex veinzen om wat kiespubliek af te snoepen van anderen (vroeger VU, nu VB): dat moet kunnen. Eens CVPD&V gesetteld in meerderheid of oppositie valt het in de praktijk allemaal best mee, en moeten wij Belgicisten aan beide zijden van de taalgrens geen schrik, respectievelijk 'pas peur' hebben.

Leterme als boegbeeld wordt dus geacht de CD&V-ideologie uit te dragen, maar ondanks mijn weerstanden daartegenover, zou ik hem er nooit van verdenken een dommekloot te zijn. Zeker geen populistische oelewapper die met stupiede veralgemeningen communautair vuurtje wil stoken.
Zijn uitspraak kan m.i. dus niet anders dan plagerig-ironisch bedoeld zijn. Uiteraard bezit het gros van de franstaligen de intellectuele capaciteiten om Nederlands te leren. Conclusie: ze willen het niet.

Hoeft die onwil dan zo een groot probleem te zijn? Blijkbaar niet, gezien de vorige generaties Vlaamse politici deze onwil stimuleerden door faciliteiten toe te kennen. Het gevolg van die faciliteiten bleek een verdere verfransing in de hand te werken. Er zijn dus intussen gemeenten waar de meerderheid franstalig is, en die dus de facto franstalig geworden zijn. Ik veronderstel dat we het er allemaal over eens zijn, dat het systeem ten dienste moet staan van de burger, en niet omgekeerd. Achterhaalde wetten, zoals in dit geval de faciliteiten en de wettelijke eentaligheid, staan niet langer garant voor een goede overheidsdienst ten aanzien van de burger. Er is dus enkel een bestuurlijk-democratisch probleem, en de Waals-Brusselse politici zouden beter heel nuchter daarop wijzen in plaats van zich uit te leven in kaakslag-Wallingantisme in de beste Vlaamse traditie naar aanleiding van Letermes misbegrepen pastoorsmopje.
Zouden Walen het toestaan dat een Waals grensdorp waar vlamingen zich vestigen en in de meerderheid zijn aansluit bij Vlaanderen?
Zou het logisch zijn dat Belgische Duitstalige dorpjes aansluiting vragen bij Duitsland?
Zou Frankrijk dit toestaan?
Als Duitsers de meerderheid uitmaken in een grensdorp van Nederland zou men het dan logisch vinden dat die aansluiten bij Duitsland?
Neen, neen, en nogmaals neen.
Waarom dan in de rand wel?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:29   #138
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat dit wishfull thinking is.
Brusselse randgemeenten zullen pasmunt zijn om een paar Vlaamse eisen te kunnen verzilveren.
Ik vraag me zelfs af of zoiets al niet ter tafel kwam toen er over B-H-V werd onderhandeld...........
Als dat gebeurt is het revolutie!
Met Knuppel op de voorste barrikaden!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 augustus 2006 om 12:30.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:31   #139
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen weet van tevoren dat hij zich moet aanpassen aan de taal van het gebied waarin hij zich gaat vestigen.
Dat lijkt logisch, maar het is geen wet van Meden en Perzen.
Zelfs taalwetten hoeven niet voor eeuwig gebetonneerde gegevens te zijn.
Als ze door de reële toestand achterhaald zijn, dna moeten ze kunnen gewijzigd worden. De overheid ten dienste van de burger, niet andersom.
Oud 18 augustus 2006, 12:32   #140
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was nochtans je eigen standpunt dat Vlamingen en Franstaligen niet mixen.
Belgique is mede daardoor gedoemd tot opdeling tussen het Waalse en het Vlaamse deel van Belgique.
Niemand houdt jou tegen naar Frankrijk te verhuizen, maar Vlaanderen nog verder laten verfransen is UITGESLOTEN!
Omdat jouw geliefde Franstalige broeders, verdedigd door eigen-volk-eerst Di Rupo en Onkelinkx, zichzelf te 'beschaafd' vinden om de taal van de meerderheid fatsoenlijk te leren wil dat nog niet zeggen dat ze hun zin krijgen.
Van Vlaanderen francofone poten af!!!
Knoop dat in jullie oren!
Het is misschien inderdaad beter dat België splitst, als ik al die anti-Franstalige commentaren lees.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be