![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 augustus 2006 om 11:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Staatssecretaris
|
![]() Je zegt het zelf, behalve in het zuiden. Met het Verenigd koninkrijk der Nederlanden bedoelde ik dus de huidige BeNeLux, de situatie voor de Belgische revolutie. En daar was de meerderheid Katholiek, dus waarom zouden ze dan problemen maken? Geloof was geen reden tot de revolutie en industraliatie ook niet, enkel maar Franstaligen die weigerden in een Nederlandstalige staat te leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Staatssecretaris
|
![]() Het vetgedrukt is het huidige BeNeLux, snap je Largo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Staatssecretaris
|
![]() En dit is het huidige zuiden van Nederland, indien de scheiding in 1830 er nooit was gekomen vormde het katholicisme de meerderheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Twee: er zijn maar weinig echt meertalige gemeenschappen. Meestal (altijd) gaat het om naast elkaar levende gemeenschappen (Zwitserland) of in feite om eentalige die gewoon officieel meertalig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De kans dat de Vlaamse faciliteitengemeenten zich ooit afscheuren van Vlaanderen, lijkt me al even groot. Ik zie de Franstalige bourgeoisie in pakweg Sint-Genesius-Rode echt wel gretig afstand doen van o.m. de (veel) lagere Vlaamse onroerende voorheffing en gemeentelijke opcentiemen, de jobkorting van 250 euro die de Vlaamse regering vanaf dit jaar aan elke werkende Vlaamse ingezetene toekent, de Vlaamse premie voor tijdskrediet, de Vlaamse zorgverzekering en tal van andere voordelen die Wallonië voor haar burgers niet voorziet, enkel en alleen om het immense privilege te kunnen genieten om, telkens hij of zij zich naar het gemeentehuis dient te begeven (hetgeen de gemiddelde burger pakweg eens om de 10 jaar doet) onmiddellijk een formuliertje in het Frans te krijgen, eerder dan daar 3 woorden Nederlands aan te hoeven vuil maken… Bovendien lijkt het me – zoals ook al door anderen opgemerkt – compleet uit den boze de taalwetgeving in bepaalde (faciliteiten)gemeenten aan te passen, enkel en alleen omdat een aantal (Franstalige) inwijkelingen (die zich daar geheel uit vrije wil zijn komen vestigen) al tientallen jaren weigeren zich daarnaar te schikken. Dan kan men evengoed pleiten voor het afschaffen van de wetgeving op de ruimtelijke orde in bepaalde gebieden, omdat de burger daar toch steevast zonder vergunning zou bouwen.. Dergelijke burgerlijke ongehoorzaamheid mag m.i. nooit beloond worden. Een politieke overheid mag zich nooit op dergelijke wijze voor “voldongen feiten” laten plaatsen, laat staan dat ze haar beleid daaraan zou mogen aanpassen, zonder elke geloofwaardigheid te verliezen. Da’s immers hetzelfde als zeggen: “We leggen u als burger hier bepaalde normen en regels op, maar als u maar lang genoeg en in voldoende aantal daaraan uw laars lapt, schaffen we die daarna wel weer af, hoor..” Verder lijkt het me, alleen al om redenen van deugdelijk bestuur, nogal evident dat een gemeente nooit het recht kan hebben om haar eigen bestuurstaal te bepalen. Die bestuurstaal dient immers niet alleen voor communicatie met de eigen burgers, maar – en dat lijkt me minstens even belangrijk – voor communicatie met de hogere overheid. Het is al te gek om van een overheid te eisen of verwachten dat ze al haar wetgeving, richtlijnen, mededelingen aan de burgers, e.d.m. zou opstellen in de moedertaal van elk van haar inwoners. Da’s gewoon een niet te rechtvaardigen verkwisting van belastinggeld en maakt bovendien een coherent en uniform beleid, met gelijkberechtiging van alle burgers, compleet onmogelijk. Belgische administraties en rechtbanken stellen nu al vast, dat de Franstalige en Nederlandstalige versies van dezelfde wetteksten, niet zelden aanleiding geven tot verschillende interpretaties en bijgevolg verschillende behandeling van de rechtsonderhorigen.
![]() |
![]() |
#468 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Niet zo zeer taal an sich was een probleem, religie wel, maar dan niet vergeten dat op één na misschien alle bisschopen in België Frans waren door Napoleon benoemt... En heel wat ambtenaren in Vlaanderen waren ingeweken Fransen door de Fransen er op post gezet en die dreigden nu hun (goed betaald) baantje te verliezen he. De burgerlijke middenklasse kon hun job verliezen ja. Wat kon het de echte adel schelen, die draaien naar de wind - naar de koning; en de echte rijken die draaien naar het geld dat de handel dankzij de Hollanders bracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
concreet: Brussel met zijn (meer dan) 1 miljoen inwoners is drie kwart franstalig. En u wil Brussel in een "vlaamse natie" (wat dat ook is) steken...do the math |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of zijn de Marokkaanse, Turkse en Russische gemeenschappen in Aantwaarpen geen significante groepen? Of is mijn kursus statistiek nu echt zo lang geleden? Jouw visie is belachelijk wegens ondoenbaar in de praktijk. Je zwijgt er beter over.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In alle landen ter wereld leven anderstalige minderheden. Er is geen reden waarom dat in Vlaanderen niet zou kunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Wordt tijd dat we dat hier afsluiten.
The proof of the pudding is in the eating, zeggen de Duitsers. We zullen zien of Leterme meer of minder stemmen haalt bij de volgende verkiezingen waaraan hij deelneemt. Al de rest is zever en heeft geen belang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
|
![]() Citaat:
Het is WEL de godsdienst die tot separatie heeft geleid. Dat de zuiderlijk nederlanden Katholiek zijn weet ik maar de bedoeling was vooreerst deze ook in ons landje te steken... ik weet goed wat het vkn inhield en dat de meerderheid katholiek was is logisch (pak een kaar en kijk zelf) maar de rest van nederland was protestants en hield niet van katholieken; de zuiderlijke nederlanders hebben hiermee trouwens altijd problemen gehad (zoek daar zelf maar dingen van op) zoals kerken bouwen etc. Waarom we hier katholiek waren en daar boven protestants keert terug naar de tijd van de spanjaarden (die de nederlanders met de prinsen van oranje al hadden verdreven). Daarom ook waren onze contrijen altijd veel vromer en katholieker daar waar echte hollanders meer vrij en protestants waren (protestantisme heeft een bijbel die iedereen in huis heeft en deze zorgde voor de eenheidstaal in Holland daar waar bij ons dialecten ontstaan omdat het katholicisme niet toeliet om een eenheidsbijbel in huis te hebben; en zeker niet in het nederlands, een "vulgair boerentaaltje"). En onze clerus zowel als een groot deel van onze gewone adel was franssprekend (bij de clerus een must bij de adel gewoon omdat het "shiquer" was). Maar vele Vlaamse baronnen, graven, ... waren nederlands sprekend (lees vb boeken van ctriel buysse) het frans was om zich " te distinguer du peuple". In het kort het was WEL het geloof dat de oorzaak was van de breuk NIET de taal en het was WEL de "kleine mens" die op straat is gaan manifesteren en niet in de eerste plaats de adel (aangezien deze altijd conservatief zijn). ps: wat je chitchat betreft over franstaligen die zouden stemmen voor separatisme; I dare you to ask... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Banneling
|
![]() Ik ben geen Waal, maar ook boos op Leterme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Parlementslid
|
![]() Op de site van Le Soir:
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 20 augustus 2006 om 16:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Vlamingen schijnen hem anders massaal te steunen, zie http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=476
Waar zijn de Belgicistische massa's die jouw mening volgen? Laatst gewijzigd door baarle : 20 augustus 2006 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
|
![]() Citaat:
ik ben niet tegen gezond nationalisme en wijs de vlaams nationalisten ook niet met de vinger. Maar u bent DUIDELIJK niet franstalig en weet niet wat het is om franstalig te zijn! U spreekt over racisme alsof het idee nooit aanwezig is bij sommige vlamingen. Ik weet wel wat het is om franstalig te zijn (en dan nog ik spreek nederlands) en geloof me wijs mij niet met de vinger over zaken zoals dit... mvg largo_w |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kan u eens uitleggen waar uw idee vandaan komt dat franstaligen niet in een Vlaamse staat zouden kunnen leven? Terzijde: mag ik weten in welke streek u woont? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Banneling
|
![]() Flaminganten, open nog maar wat nutteloze ambassades met het belastinggeld van de Belgen, terwijl onze federale gevangenissen dringend nood hebben aan vers geld.
|
![]() |
![]() |