Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2006, 17:36   #6501
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Dat is niet onjuist! In de VS lopen genoeg fundamentalisten rond die de evolutieleer in twijfel trekken en hun creationisme als 'wetenschap' op de schoolbanken willen onderwijzen. verder zijn er de evangelische fundi's die omwille van hun persoonlijke en extreme interpretatie van de bijbel letterlijk alles doen om de Israëlische politiek te steunen, ook al gaat die lijnrecht in tegen de eigen Amerikaanse belangen.

Dan heb je die gekken die aanslagen plegen op abortusklinieken, de Mormonen met hun veelwijverij,... Kom me niet zeggen dat zoiets allemaal normaal is.
Ja maar de ganse christelijke wereld keurt deze daden publiekelijk af, als zijn de niet-christelijk, terwijl de moslims hun fundamentalisten promoten op TV. Zie je het verschil?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 17:38   #6502
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Vóór de Israëlische invasie in Libanon heeft Hezbollah dan ook nooit zo diep landinwaarts beschietingen uitgevoerd. Dat is nu juist het punt. Als je dat in twijfel trekt, zoek het dan op en bewijs het tegendeel.

Waarom hoor ik je trouwens niet meer spreken over die Israëlische bombardementen op Libanon gedurende de laatste jaren?
Ik vind geen chronologische opsommingen over het gindse schietgedoe.

Uit het Nieuws kreeg ik de laatste jaren slechts de indruk, dat er bijna dagelijks wel één of meer raketten door Hezbollah richting Israëlische burgerdoelen zouden zijn afgeschoten, al snel voorzien van kleinverdeeld schroot in de aangepaste kop om zo veel mogelijk mensen te kunnen beschadigen, overwegend slecht gericht maar gaandeweg ook iets verbeterd qua afstandsbereik.

Een enkele keer daartussendoor, iets over Israëlische tegen-acties, meest via de lucht, gericht op gedetecteerde verblijfs- en lanceerplekken van als burgers vermomde hezbollisten. Bij deze laatste berichten meestal gelijktijdig nieuws over protest-acties in o.a (voornamelijk) Europese landen.
Oud 15 september 2006, 17:53   #6503
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onzin. Ik denk dat jij weinig moslims kent. Als je er zo over denkt, vertel me dan eens waarom een staat als Syrië een seculiere staat is?
Ik zal je de preambule van de Syrische grondwet sparen, ook al ben ik van mening dat een lezing (en het begrijpen ervan) nodig is om de rest te vatten.

Artikel 3 luidt:

[Islam]

(1) The religion of the President of the Republic has to be Islam.
(2) Islamic jurisprudence is a main source of legislation.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 18:27   #6504
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Neen, dat klopt niet. Dat secularisme is nu juist één van de principes van de Baathpartij. Dat seculier is ook niet alleen in naam. Wat je ook zegt van Syrië, het is een seculiere staat.

En zijn die Syrische seculiere leiders dan geen moslims?
Gelijkaardig verhaal. Dat er in Turkije mensen rondlopen of aan de macht zijn, die van Turkije een shariastaat willen maken, is een feit maar is Turkije al 80 jaar een seculiere staat of niet?
Ik denk dat jij maar één soort moslims kent. Een Marokkaan, een Turk, een Palestijn of een Syriër, dat is een groot verschil hoor. Zelfs tussen een Berber-Marokkaan en een Marokkaan uit de grootstad is al een groot verschil.
Van Syrië weet ik zeer weinig af en ik heb de afgelopen bijna 50 jaar misschien hooguit 5 mensen uit dat gebied persoonlijk ontmoet en vluchtig gesproken.
Seculier? Ik werk al een tijdje niet meer, maar denk niet dat ik mij fout herinner dat ook voor dat land de beruchte anti-Israëlverklaring vereist was/is bij iedere levering van goederen, zoals voor alle moslim-landen.

De verklaring op zich was/is voor de Nederlandse wet verboden.

In de practijk werd/wordt toevlucht alsmede genoegen genomen met een notariëel bekrachtigde (soms Chief Clerk plus KvK voldoende) nauwkeurig gespecificeerde verklaring èn omtrent de door het vervoer te nemen route waarin geen Israëlisch aanlegpunt of trajectdeel mag voorkomen èn de herkomst van (grondstoffen van) de goederen èn (niet altijd vereist) namen en nationaliteiten van de leiders van het leverend bedrijf.

Turkije is IN NAAM seculier; 98% van de bevolking is moslim, christenen en joden hebben het er nog steeds zeer moeilijk (en nemen jaarlijks in aantal af) en de notoire shar�*a-fanaat Erdogan werd na zijn gevangenisstraf met overweldigende meerderheid door de Turken als leider gekozen, waarvoor zelfs wijziging of opzijzetten van wetten nodig was.

Het Turkse leger ziet toe op de door Kemal Atatürk ooit ingestelde scheiding tussen kerk en staat; moest o.a in 1997 nog hard ingrijpen tegen moslimfanatisme.

Die invloed van het leger moet weg, als 1 van de voorwaarden ter toetreding tot de EU ....

Plenty info op Net over Hr Erdogan; hier een greepje:

http://www.geocities.com/mediacontrole/artikel4002.html
http://www.libertarian.nl/NL/archives/000442.php
http://www.elsevier.nl/login/login_p...62%26week%3D10
http://www.bop.vgc.be/tijdschriften/...5/erdogan.html
http://www.nieuws.nl/archief/2002-11...met_een_missie
http://www.refdag.nl/oud/bui/010815bui04.html
Oud 15 september 2006, 19:32   #6505
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik vind geen chronologische opsommingen over het gindse schietgedoe.

Uit het Nieuws kreeg ik de laatste jaren slechts de indruk, dat er bijna dagelijks wel één of meer raketten door Hezbollah richting Israëlische burgerdoelen zouden zijn afgeschoten, al snel voorzien van kleinverdeeld schroot in de aangepaste kop om zo veel mogelijk mensen te kunnen beschadigen, overwegend slecht gericht maar gaandeweg ook iets verbeterd qua afstandsbereik.

Een enkele keer daartussendoor, iets over Israëlische tegen-acties, meest via de lucht, gericht op gedetecteerde verblijfs- en lanceerplekken van als burgers vermomde hezbollisten. Bij deze laatste berichten meestal gelijktijdig nieuws over protest-acties in o.a (voornamelijk) Europese landen.
Dagelijks ? Raketten met kleinverdeeld schroot in de kop ? Hezbollah of radicale Palestijnse groeperingen ? Als 'burgers vermomde hezbollisten' ?
Meestal gelijktijdig nieuws over protest-acties in Europese landen ?

Ik weet niet waar deze informatie vandaan komt maar ik geloof er eerlijk gezegd niets van.

Dient dit misschien voor de zoveelste maal als een soort rechtvaardiging voor de Israëlische bombardementen op Libanese dorpen en steden ?

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 15 september 2006 om 19:37.
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 21:21   #6506
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er in Turkije mensen rondlopen of aan de macht zijn, die van Turkije een shariastaat willen maken, is een feit maar is Turkije al 80 jaar een seculiere staat of niet?
Dank zij het leger.
Citaat:
Ik denk dat jij maar één soort moslims kent.
Er is maar één soort moslims. De anderen zijn gematigden.

Laatst gewijzigd door stab : 15 september 2006 om 21:22.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 21:37   #6507
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven Bekijk bericht
Dagelijks ? Raketten met kleinverdeeld schroot in de kop ? Hezbollah of radicale Palestijnse groeperingen ? Als 'burgers vermomde hezbollisten' ?
Meestal gelijktijdig nieuws over protest-acties in Europese landen ?

Ik weet niet waar deze informatie vandaan komt maar ik geloof er eerlijk gezegd niets van.

Dient dit misschien voor de zoveelste maal als een soort rechtvaardiging voor de Israëlische bombardementen op Libanese dorpen en steden ?
Citaat:
Hezbollah beschuldigd van oorlogsmisdaden
Citaat:

De Libanese beweging Hezbollah heeft zich tijdens het recente conflict met Israël schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden. Dat stelt Amnesty International.
,,Tijdens de maand die het conflict heeft geduurd, heeft Hezbollah bijna 4.000 raketten afgevuurd op het noorden van Israël (...) waarvan een kwart direct op bewoonde zones was gericht,'' aldus de mensenrechtenorganisatie.

Het aantal slachtoffers van deze aanvallen - 43 doden en 33 zwaargewonden - zou veel hoger hebben gelegen als vele duizenden Israëliërs niet op de vlucht waren geslagen en de steden niet over schuilkelders zouden hebben beschikt, zo luidt het. Hezbollah heeft Katjoesjaraketten gebruikt die waren aangepast zodat ze een lading van duizenden metalen balletjes konden vervoeren. De wapens waren dus specifiek ontwikkeld om zoveel mogelijk burgers te doden, aldus Amnesty.

,,De schaal waarop Hezbollah zijn aanvallen uitvoerde, de keuze van de gebruikte wapens en de verklaringen van het bestuur waarin wordt bevestigd dat burgers als doelwit werden beschouwd, tonen maar al te duidelijk aan dat Hezbollah de oorlogswetten heeft overschreden,'' aldus secretaris-generaal van Amnesty Irene Khan.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF14092006_007

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 23:08   #6508
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ja, klopt allemaal volkomen met de nieuwsberichten op Nederlandse Radio-1.
Oud 15 september 2006, 23:25   #6509
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Sinds Amnesty ook Hezbollah van oorlogsmisdaden beschuldigt, wordt het erg stil rond de Israëlische bombardementen die Libanon tot een puinhoop hebben herschapen, 2.000 Libanezen het leven heeft gekost, 1.000.000 Libanezen op de vlucht heeft gejaagd, 30.000 daklozen heeft gemaakt enz. en dat allemaal voor de ontvoering van enkele Israëlische soldaten...
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 23:45   #6510
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De ongeprovoceerde aanbval van de terroristen van Hezbollah op Israel, met 8 doden en 2 gegijzelde soldaten tot gevolg, was de druppel teveel.

De Internationale Gemeenschap heeft Israel in 2000 beloofd om toe te zien dat de grens veilig zou zijn en dat Hezbollah zou worden ontwapend. Vandaar dat Israel zich toen volledig heeft teruggetrokken uit Libanon.
Israel had toen trouwens al gewaarschuwd dat indien dit niet het geval zou zijn, ze zelf hardhandig en zonder inhouden zou handelen om Hezbollah het vuile werk zelf op te knappen.
Gezien de Internationale Gemeenschap haar belofte niet heeft kunnen of willen houden, is de tegenaanval van Israel 100% gerechtvaardigd.
Je hypocrisie klimt weer huizenhoog. Israël heeft al járen duizenden Palestijnse en Libanese politieke gevangenen.
- Wegen 2 gevangen Israëlische soldaten zwaarder dan 5000 Palestijnen of Libanezen?
- Wegen 8 gedode Israëlische soldaten erger dan honderden Palestijnen?

En als Israël veilige grenzen wil, moet het een einde maken aan zijn bezettingspolitiek. Je kan niet voortdurend de beest uithangen in andermans gebied dat je bezet maar tegelijkertijd veiligheid eisen. Veiligheid en wederzijds respect moet van twee kanten komen.

Ook nogal hypocriet van Israël om te eisen dat een VN-resolutie uit 2004 wordt uitgevoerd maar tegelijk vertikken om zelfs maar begin te maken van de tientallen VN-resoluties die op hen zelf van toepassing zijn.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 23:52   #6511
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
BTW : hetzelfde geldt voor Gaza. Na een volledige ontruiming , met de verwijdering van 8.000 Israeli's , soms manu militari, uit Gaza, hebben ze daar duidelijk laten blijken dat men de kans niet grijpt om te tonen dat er wordt ontwikkeld tot een moderne samenleving met goede burenrelaties. Men is eerder a la minute begonnen met het dagelijks afvuren van raketten vanuit Gaza op Israel.

Met alle gevolgen vandien.
Je blijft maar onzin uitkramen. De Palestijnen hebben helemaal de kans niet om Gaza te ontwikkelen. Gaza is een overbevolkt gebied. De enige kans op overleven voor Gaza is handel drijven. Doch Gaza is hermetisch van de buitenwereld afgesloten. Het ontwikkelen van 'goede burenrelaties' is onmogelijk. Israël blokkeert alle toegangen. Israël verbiedt de opening van de zeehaven. Idem voor de luchthaven. Het verbiedt de doorgang voor Palestijnse arbeiders. Het houdt reeds voor 500 miljoen aan Palestijnse fondsen geblokkeerd.

Kortom: Gaza is een onleefbaar getto geworden en daar is Israël verantwoordelijk voor.
Oud 15 september 2006, 23:54   #6512
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf de laatste twee jaar een aantal keer in de V.S. geweest. En geloof me: je voelt je er vrij als een vogel in de lucht. Nog veel meer dan in Europa.
Inderdaad. Zoals ik zei: ondanks Bush.
Oud 15 september 2006, 23:57   #6513
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ja maar de ganse christelijke wereld keurt deze daden publiekelijk af, als zijn de niet-christelijk, terwijl de moslims hun fundamentalisten promoten op TV. Zie je het verschil?
Vertel toch niet zo'n onzin. Die aanslagen zijn door ettelijke moslimleiders veroordeeld.

Dat alle christenen die daden afkeuren is ook niet waar. Bush toonde zich zelf al voorstander van onderwijzen van het creationisme.
Oud 16 september 2006, 00:02   #6514
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Ik zal je de preambule van de Syrische grondwet sparen, ook al ben ik van mening dat een lezing (en het begrijpen ervan) nodig is om de rest te vatten.

Artikel 3 luidt:

[Islam]

(1) The religion of the President of the Republic has to be Islam.
(2) Islamic jurisprudence is a main source of legislation.
Dat is allemaal relatief. De moslims vormen een ruime meerderheid in Syrië. Dat zij de president leveren is dus niet zó onlogisch. Anderzijds geef ik toe van dat systeem geen voorstander te zijn.

Verder is het sowieso een feit dat Syrië tegenwoordig een veilige thuishaven is geworden van Iraakse christenen. Dat duidt toch op een zekere openheid tegenover andere godsdiensten... en Syrië heeft dan toch al een grondwet. Daar kan Israël nog een puntje aan zuigen.
Oud 16 september 2006, 00:06   #6515
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind geen chronologische opsommingen over het gindse schietgedoe...

't Is niet omdat het niet in de media komt, dat het niet plaatsvindt hé. ik heb meermaals via alternatieve bronnen kennis genomen van Israëlische aanvallen op Libanon. In de meeste gevallen kwam dat nauwelijks of niet in het nieuws.
Oud 16 september 2006, 00:11   #6516
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Van Syrië weet ik zeer weinig af en ik heb de afgelopen bijna 50 jaar misschien hooguit 5 mensen uit dat gebied persoonlijk ontmoet en vluchtig gesproken.
Seculier? Ik werk al een tijdje niet meer, maar denk niet dat ik mij fout herinner dat ook voor dat land de beruchte anti-Israëlverklaring vereist was/is bij iedere levering van goederen, zoals voor alle moslim-landen.

De verklaring op zich was/is voor de Nederlandse wet verboden.
Het ging niet over het standpunt tegenover Israël. Het ging over de openheid tegenover andere godsdiensten en die is er in Syrië. Uw verhaal klopt dus niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
In de practijk werd/wordt toevlucht alsmede genoegen genomen met een notariëel bekrachtigde (soms Chief Clerk plus KvK voldoende) nauwkeurig gespecificeerde verklaring èn omtrent de door het vervoer te nemen route waarin geen Israëlisch aanlegpunt of trajectdeel mag voorkomen èn de herkomst van (grondstoffen van) de goederen èn (niet altijd vereist) namen en nationaliteiten van de leiders van het leverend bedrijf.
Ja, dat klopt maar dat geldt bij mijn weten niet alleen in het geval van Syrië.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
Turkije is IN NAAM seculier; 98% van de bevolking is moslim, christenen en joden hebben het er nog steeds zeer moeilijk (en nemen jaarlijks in aantal af) en de notoire shar�*a-fanaat Erdogan werd na zijn gevangenisstraf met overweldigende meerderheid door de Turken als leider gekozen, waarvoor zelfs wijziging of opzijzetten van wetten nodig was.

Het Turkse leger ziet toe op de door Kemal Atatürk ooit ingestelde scheiding tussen kerk en staat; moest o.a in 1997 nog hard ingrijpen tegen moslimfanatisme.
En zijn die Turkse soldaten dan geen moslims?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 16 september 2006 om 00:11.
Oud 16 september 2006, 00:14   #6517
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dank zij het leger.
En zijn dat geen moslims misschien?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Er is maar één soort moslims. De anderen zijn gematigden.
En zijn die gematigden dan plots geen moslims meer?
Oud 16 september 2006, 00:29   #6518
willem1940NLD

Standaard

Voor mij staat of valt (apart van mijn weerzin tegen doodmaken) al dit gedoe met de puzzle waar ik waarschijnlijk nooit uitkom: had/heeft Israël wel het morele recht om na zoveel eeuwen land "terug" te gaan claimen/veroveren/koloniseren???

Ik ben Ongelovig en beschouw mijzelf DUS als normaal ...

Gesteld dat een ooit door Romeinen gesignaleerde en vervolgens verdwenen stam "Bataven/Batavieren" uit Centraal Nederland, waaraan nog sommige plaats- en streeknamen taalkundig schijnen te herinneren, of de Kaninefaten van vlak achter de duinenrand, plotseling "terug" opduiken uit enig Poolgebied of Nieuw-Guinea of per UFO uit een onderzeese Atlantis-koepel of noem maar wat en dan het Nederlandje terug-eisen met verdrijving van de nazaten van Friezen/Franken/Saksen & Recente Allochtonen inclusief de tussentijds ingestroomde Basken van Volendam ....

Hoe zouden Internationale Gemeenschap, EU, Scandinavië, Belgen, Links/Rechts(extreem), reageren cq stellingnemen?
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 00:34   #6519
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Joden hebben sinds de verovering van Palestina 3000 jaar geleden altijd in dat gebied gewoond. Dus hebben zij recht om daar een Natie Israel te hebben. Net zoals de Ieren of Kroaten in hun landen

Laatst gewijzigd door Vorenus : 16 september 2006 om 00:35.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 00:53   #6520
willem1940NLD

Standaard

Lees de koran.

Degenen die niet (mee) ten oorlog trekken behoren niet tot de Beteren.

Turken zowel als (sterk verwante) Azeri, vooral (maar niet uitsluitend) Dames, waarmee ik af en toe sprak/correspondeerde, beschouwen gemeenlijk zichzelf als betere moslims dan Arabieren ....

Zij taxeren mij gezien mijn levenswijze en manier van contactnemen als, ongeveer: een moslim tegen-wil-en-dank .... (!) .... maar geven mij gelijk dat tegen de tijd van de Grote Overname (ook, maar niet alleen maar, Turan) voor lieden als deze Onbekeerbare Oude Jongen geen andere oplossing bestaat dan RUIMING.

Vergelijkbare "complimenten" scoor ik bij Overige Moslims; overigens zo bijna-vriendschappelijk alles besprekend als maar toelaatbaar lijkt in hun contactname met Kafiroen.

Ik heb het hier over tamelijk ontwikkelde gesprekspartners die ook zelfstandig de koran lezen (sowieso een minderheid, dat wel).
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be