Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2006, 00:30   #341

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
En BAF!! Desi is PLAT!
Laat ons genieten, beste vriend, van het ontbenen van een kieken!
Een antwoord van iemand die denkt dat de nulmeridiaan door zijn gat loopt (misschien daarom dat je altijd kaka of pipi moet doen als je moet "lachen"). Het egocentrisme straalt gewoon van je af feremanske.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 11:02   #342
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik had me voorgenomen om me strikt te beperken tot de formele kant van de zaak. Wellicht leid je daaruit af dat ik mensen zie als uniforme, gezichs-en karakterloze schepsels. Dit klopt echter niet. Het ligt helemaal niet in mijn natuur om "waarderend" te gaan doen over de levensfilosofie / geloofsopvatting van anderen. Zolang ze zich niet met mijn zaken bemoeien, is mijn motto "leven en laten leven".
Een stelling die als conclusie heeft dat men anderen niet gaat bekeren, ook niet opleggen van een grijze en uniforme "publieke" houding te gaan aannemen.

Citaat:
Maar ik zou toch een voorzichtige gooi willen doen naar een meer inhoudelijke benadering en de zin van een strak geseculariseerde benadering in het onderwijs even naar voor schuiven.
Voorstander zijn van lekenmaatschappij, en een overheid die deze aanprijst is wel degelijk een sterk geëngageerde houding. Die ook al niet "neutraal" te noemen is. Zeg gewoon dat je niet van godsdiensten houdt en die liefst niet publiek ziet gemanifesteerd worden. Voor een atheïst of aanverwante perfect begrijpelijk standpunt, maar niet "neutraal".

Citaat:
Let op: ik ben me bewust dat ik me hier op glad ijs begeef, want normaliter heb ik het niet zo begrepen op regeltjes van bovenaf...
Dit soort zinnen voorspelt dat je precies het tegenovergestelde zal gaan doen

Citaat:
Zou het niet kunnen zijn dat het onderwijs, voor tal van moslima's de énige gelegenheid is die ze in hun leven krijgen om voeling te krijgen met de waarden en normen die wij in onze Westerse samenlevingen hanteren?
Zou het niet nuttig zijn voor Desisderius en zijn schoolgaande kinderen om eens geconfronteerd te worden met het feit dat de veelgeprezen Westerse samenlevingen juist als basis de diversiteit hebben, waarin de islamitische cultuur een niet te versmaden onderdeel van uitmaakt?

Citaat:
Is het niet nuttig om hen ook aan den lijve (eerder dan in mooie tekstjes) duidelijk te maken wat het precies betekent om in een geseculariseerde staat te leven?
olaba: stop ! Halt! Deze staat is niet geseculariseerd! Al helemaal niet als je ziet hoe katholiek Vlaanderen is, en hoeveel regletjes ook niet-katholieken al eeuwen moeten respecteren vanwege dit feit!
Onze staat is tegenwoordig officieel pluralistisch en respecteert en steunt allerleid overtuigingen, godsdiensten en filosofiën die zeer ver uiteenlopen.

Citaat:
Ik wéét dat het "moeten" afzetten van die hoofddoek voor velen oprecht een schok veroorzaakt, maar is het ook niet zo dat dit op iets langere termijn ook een bevrijding kan zijn voor velen?
Het bevrijden van mensen die niet bevrijd willen worden heeft een naam: onderdrukken...

Citaat:
Eventjes niet opgesloten zitten in de hermetisch afgesloten leefgemeenschap waar zeer veel vrouwen aan een héél korte leiband gehouden worden;
Je gaat hier helemaal de Blok toer op: wie kan nu in 's hemelsnaam gaan volhouden dat meisjes die naar een publieke school gaan en er zich willen aanpassen aan onze interculturele samenleving zich willen opsluiten? Jij wil ze bekeren tot leken- neutraliteits- en andere waarden van het humanistische verbond, maar dat is geen "neutrale" visie, sorry!
Citaat:
de taal van het land waarin ze geïmporteerd/geboren zijn niet machtig zijn; zich als het ware marsmannetjes (beter: marsvrouwtjes) voelen?
Hier zijn we ver van hoofddoeken: het feit dat ze juist naar school gaan is niet om zich te isoleren en de taal niet te willen leren...

Citaat:
Is het dan allemaal zwart of wit: ofwel full-time die hoofddoek, ofwel eeuwige verdoemenis? Of zit het compromis erin dat de hoofddoek overal kan, maar voor een tijdje wordt afgelegd bij het passeren van de schoolpoort?
Een sofisme: er zijn meer mogelijkheden: men kan én gelovig zijn, én een goede Vlaming, én een liefhebber van arabische cultuur. Dat is niet verarmend, dat is bijzonder interessant!

Citaat:
Ach... laten we maar meteen tot de essentie komen: wat is voor jou "integratie"? Een overbodig iets?
Integratie is niet het opgeven van de eigenheid van iemand, van zijn geloof en identiteit. Het is het kunnen opgaan in een maatschappij. Hierdoor verrijkt deze maatschappij: ze krijgt er een broertje bij.
Het afleren van culturen is geen verrijking: het is verarming. Gelieve het dan ook zo te willen voorstellen.

Citaat:
Zit jij nou te pleiten voor het naast elkaar bestaan van bevolkingsgroepen en dan maar hevig hopen dat die elkaar op één of andere manier wel eens zullen begrijpen?
Indien men mekaar niet leert kennen dan is er geen begrip. Langs weerskanten. Jij hanteert de filosofie van de bekering, van de totale opslorping, van de hersenspoeling. Eerst en vooral al een fictie (een mens kan je niet wissen zoals een hard disk) en ten tweede een verarming, nogmaals.
Het is niet omdat er geesteszieke xenofoben zijn, en een partij hebben die veel mensen meesleept dat we nu een subtiele en verstandig klinkende manier moeten gaan vinden om hen een apologie te bezorgen. Nietwaar?

Citaat:
Vind je dat niet een beetje naïef? Kan je het dan mensen kwalijk nemen dat ze zich -over en weer- tekort gedaan voelen? Racisme langs beide kanten als ultiem verwijt?
Het voorstellen van neutraliteit, het mensen willen conformeren tot een soort van eenheisdenken, met daaraan gekoppeld de stelling dat verschillende meningen toch niet kunnen samenleven is een vorm van cultureel racisme.
Ik ga niet in de naam van Spirit spreken, maar toch verwijzen naar de politiek die deze partij aanhoudt rond interculturaliteit.
Antiracisme dat uitgaat van de bestaande verschillen - en daarin bevinden wij ons - daarentegen, denkt dat de niet herleidbare verscheidenheid binnen de menselijke soort er juist de rijkdom van vormt. Wij willen weer zin aan het universele geven, niet door ons te weer te stellen tegen de verscheidenheid, maar door deze juist als vertrekpunt te nemen. Voor onze denkrichting houdt de antiracistische strijd noch ontkenning van het bestaan van rassen in, noch het streven om ze in een allegaartje te laten samenvloeien: wij verwerpen zowel uitsluiting als de assimilatie. Geen apartheid en geen melting pot: aanvaarding van de andere als van ons verschillend, in het vooruitzicht van een elkander verrijkende dialoog.

Tegenover racisme staan enerzijds een antiracisme dat uitgaat van wereldwijd eenheidsdenken (universalisme) en een antiracisme dat uitgaat van het bestaan van verschillen (differentialisme). Eerstgenoemd antiracisme komt langs een omweg precies uit op het racisme dat het aanklaagt. Het is immers net zo allergisch voor onderscheid, erkent bij de volkeren alleen hun gemeenschappelijk behoren tot de mensheid en neigt ertoe hun eigenheid als vergankelijk of van secundair belang te beschouwen. Door het anderszijn naar allemaal-hetzelfde terug te voeren met de bedoeling iedereen aan elkaar gelijk te maken (assimilationisme) is het dus per definitie niet in staat iemands anders-zijn te erkennen en te respecteren voor wat het is.
Citaat:
E.e.a. is me niet geheel duidelijk.
Er is een dergelijk verschil tussen ons in filosofische duidelijkheid, omdat alhoewel je een vlotte pen hebt, er weinig zinnigs uit komt.
In tegenstelling met wat jij doet mag je nog eens proberen om hier op in te gaan. Maar veel heil verwacht ik van een geborneerde liberaal, met duidelijk assimilationistische racistische trekken niet.
Pour discuter il faut être d'accord. Maar intellectuele eerlijkheid is ook geboden, en die houdt in dat men op argumenten antwoord, en niet te hoog van de toren blaast: the higher you fly, the deeper you fall, my friend!

Laatst gewijzigd door ericferemans : 16 september 2006 om 11:15.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 11:22   #343
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Een antwoord van iemand die denkt dat de nulmeridiaan door zijn gat loopt (misschien daarom dat je altijd kaka of pipi moet doen als je moet "lachen"). Het egocentrisme straalt gewoon van je af feremanske.
Ik gaf iemand een compliment!
Een egoîst is iemand die niet aan jou denkt, zeker?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be