![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de emigratie tussen de volkeren en landen binnen De EU hebben weinig of niets te zien met milieubewuster leven, en er is niemand die jou verbied om in Polen te gaan werken. Maar je schijnt niet te willen begrijpen dat de EU niet deftig kan werken zolang dat de federale regeringen van de EU-landen haar niet de macht geven om te zorgen dat er overal het zelfde sociale systeem is en overal de zelfde lonen moeten betaald worden en de zelfde belastingen ge-int worden. De problemen van de EU zijn dus wel ietsje ingewikkelder dan vele zich voorstellen en zijn in tegenstelling tot wat vele landelijke politici zeggen niet de schuld van de EU maar die van de landelijke regeringen. En de EU grondwet moest afgevoerd worden van hun omdat die te veel macht gaf aan de EU en hen van hun macht deed verliezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het probleem is dus niet miltair maar politiek. Het probleem zit er hem gewoon in dat de EU zijn economische macht niet wil gebruiken om zijn mooie Europese waarden uit te dragen. Economische belangen op korte termijn wegen blijkbaar nog altijd zwaarder dan mensenrechten. Citaat:
Zoals ik al zei zit het eigenlijke probleem bij de veel te beperkte inspraak van het Europees parlement en de onmacht van het parlement om de uitvoering van zijn eigen resoluties af te dwingen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() Dat is geen antwoord op de vraag van Pelgrim. De opmerking van Pelgrim ging over jouw stelling dat alles gewoon is stilte moet beslist worden, zonder inspraak van de Europese bevolking. Als Pelgrim daarop zegt, dat dat neigt naar dictatuur, dan zit daar zeker een grond van waarheid in. Bespaar ons dus misplaatste commentaren over de USSR en geef gewoon een antwoord op de eigenlijke vraag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat de EU zijn economische macht niet gebruikt is omdat ze voor alles en nogwat de goedkeuring nodig heeft van de EU landen hun eigen regeringen. Een schoolvoorbeeld daarvan is de ontwikkelingshulp die van uit de EU en de landen er vanword gegeven. En het asielbeleid. Nog zo'n voorbeeld, elk land doet daar maar mee wat het zelf wil inplaats van een gezamelijk standpunt in te nemen en dit over te laten aan de EU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sommige beslissingen ontnemen de Fed regeringen macht en sommige wetten geven juist meer macht aan de regionale besturen en de landelijke politici zullen elke keer als dit gebeurt de hele EU bevolking tegen de EU opjutten. Al moeten ze daarvoor de wetgeving totaal foutief uitleggen. Of verklaren dat ze slechts eenrichtingsverkeer veroorzaakt. En ik had niet gezegt dat dit voor alles mocht, maar dat sommige dingen beter in stilte gebeuren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
- Wordt op zo'n verzoek ook automatisch ingegaan? - Heeft zo'n parlementslid ook het recht om zo'n wetsvoorstel dat uiteindelijk uitgewerkt wordt te beoordelen of bij te sturen? - Geldt dat initiatiefrecht ook voor alle onderwerpen? Bvb. sociale of economische thema's? Citaat:
Die commissieleden worden bij mijn weten ook helemaal niet aangesteld door het parlement maar alleen bevestigd. Ik herinner me nog maar al te goed de klucht over de aanstelling van die huidige commissie. Toen had het parlement zelfs niet de mogelijkheid de voorgesteld comissieleden apart te beoordelen maar was het letterlijk 'alles of niets'. Eén van de gevolgen daarvan is dat een zeer omstreden Nederlandse politica (Croes of zoiets) toch commissaris kon worden. Misschien was ik wat ongenuanceerd door de Commissie (nog) meer macht toe te dichten dat ze heeft (alhoewel: De Bolkesteinrichtlijndiscussie die ik me herinner toont toch aan dat die commissie wel degelijk ongezond veel macht heeft) maar juist je stelling dat de Europese Raad het machtigste orgaan is, toont aan dat de Europese Commissie moet gedemocratiseerd worden. Als we een Europees parlement zouden hebben met voldoende bevoegdheden en een Commissie die bijvoorbeeld aangesteld zou worden op basis van de uitslag van de Europese parlementsverkiezingen, zouden we al een veel gezonder machtsevenwicht krijgen. Citaat:
Wat die Buitenlandse politiek betreft, herinner ik me verder nog al te goed een resolutie van het EP uit 2002. Als gevolg van de grootschalige invasie van Israël op de Westbank en Gazastrook, eiste het EP toen via een resolutie de opschorting van het Associatieakkoord. Die resolutie werd toen door de Europese Commissie zonder pardon van tafel geveegd (en de commissie blijft tot vandaag weigeren die resolutie uit te voeren, ondanks de systematische Israëlische schendingen van dat Associatieakkoord) Kort samengevat kan je dus stellen dat de nationale politici soms onwillig zijn om het Europese niveau te democratiseren maar het gebrek aan democratie op Europees niveau heb je daarmee niet echt kunnen ontkrachten. Citaat:
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 16 september 2006 om 17:04. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- Jij zegt dat de EU beslissingen moet opdringen zonder inspraak van de bevolking, omdat 'de mentaliteit van de bevolking verkeerd is'. - Ik zeg daarop dat de EU dan maar moeite moet doen om die mentaliteit bij te sturen. - Daarop kom jij dan af met een voorbeeld van kinderen en snoep. - Je bent dus bezig naast de kwestie. Als jij vindt dat de mentaliteit van de mensen verkeerd is, moet de EU maar bewustmakingscampagnes voeren om die mentaliteit in goeie richting bij te sturen. - Verder heeft die migratiepolitiek van de EU wel degelijk een effect op het milieu, want al dat extra verkeer dat daardoor veroorzaakt wordt, zorgt voor extra luchtvervuiling. Wat je over die EU-grondwet zegt is ook niet waar. Die is niet alleen afgevoerd omwille van extra bevoegdheden naar het Europees niveau. Die grondwet is weggestemd omdat ze te weinig democratisch was, omdat we met een grondwet zouden gezeten hebben die bijna onmogelijk te wijzigen was, omdat ze te militaristisch was, enzovoort, enzovoort. Algemeen vindt ik je verdediging van de Europese politiek dus nogal zwak. Je geeft ook weinig argumenten. Steevast kom je terug met je "Het is de schuld van de nationale regeringen", "want zij willen het Europese niveau niet (nog) meer macht geven." Het Europees niveau heeft nu reeds heel wat macht en ten tweede kunnen veel van die problemen die jij aankaart ook aangekaart worden via de huidige kanalen. Het echte probleem is dus niet het gebrek aan macht van het Europees niveau maar het gebrek aan democratie van dat niveau en misschien nog meer het gebrek aan kritische ingesteldheid tegenover de eigen manier van werken. Het wordt dus tijd dat de EU eens de hand in eigen boezem steekt. Met gezeur als "het is de schuld van de nationale regeringen" zijn we niets. Veel beter zouden onze eurocraten zich eens de vraag stellen: "Doen we echt wel zo goed en democratisch als we zelf graag geloven?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of dat men jaren zit te zeveren over een wetsvoorstel omdat de ene vindt dat de zinnen er in met een hoofdletter moeten beginnen en de ander vind dat dit niet moet. Want dat zijn de politieke debatten die vaak gevoerd worden in de parlementen en daar worden soms maanden door verspild terwijl men het in de hoofdzaak allang eens is over de wet. Ik heb je trouwens al eens gevraagt wat denk jij eigenlijk dat een democratische staat en een democratische regering is? De eerste vereiste er van is wel een werkbaarsysteem behouden. Het gene jij hier eist is wat J.M DD eist in het verkeer, dat hij als bestuurder van een snelle wagen nooit is geraadpleegt over de snelheidsbeperkingen en deze er dus op zeer ondemocratische wijze zijn ingevoerd en dat men eerst de bestuurders van voertuigen had moeten leren om minder snel te rijden. En hij zich door het ontbreken van deze twee dingen niet verpicht acht deze wetten te volgen. Denk jij nu echt dat alle Belgische wetten democratisch zijn besproken en gestemt. De meeste zijn zelfs partij gebonden goed gekeurd of weg gestemt. En de democratisch in de politieke partijen is echt geen goed voorbeeld er van hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder wordt je gezeur: "Het is de schuld van de nationale regeringen" stilaan ééntonig. Ik denk dat jij gewoon een soort dictatuur wil met een regering van technocraten. Héél efficiënt, geen gezeur van personen met een andere overtuiging en alle macht geconcentreerd op één niveau. Je excuus dat de EU zijn economische macht niet gebruikt omdat ze voor alles en nog wat de goedkeuring nodig hebben van de nationale regeringen, is ook niet waar. Eén voorbeeld: In 2002 stemt het EU-parlement een resolutie om het EU-Associatieakkoord met Israël op te schorten. Dat was een reactie op de Israëlische invasie op de Westbank en tegelijk de voortdurende schending van dat Associatieakkoord. Uiteindelijk besliste de Europese Commissie gewoon die resolutie te negeren. Als de economische macht van de EU daar niet gebruikt wordt, ligt dat dus duidelijk aan de Europese Commissie en niet aan de nationale regeringen. Het asielbeleid tenslotte is gewoon een moeilijk dossier. Als de nationale regeringen daar een prioriteit van maken, kan men daar ook via de huidige kanalen een oplossing voor vinden. Dat moet helemaal niet op het Europese niveau gebeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat deze herhaalde uitspraak van jou betreft: "...dat sommige dingen beter in stilte gebeuren" Ik denk dat je inderdaad een soort Eurodictatuur wil. Zo niet heb je op zijn minst een heel ongezond superieure kijk op de gewone Europese bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() de spiritisten van boven de moerdijk zwendelaars. PS EU gaat de dieperik in. En maar goed ook. Ik kijk de toekomst rooskleurig tegemoet. Laatst gewijzigd door born2bewild : 16 september 2006 om 19:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() probeer maar.
voer een referendum in (als je durft, waarvoor ik de kans klein acht). Enkel randdebielen toegelaten, verhoogt uw kans. Laatst gewijzigd door born2bewild : 16 september 2006 om 19:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want de gewone europese bevolking heeft hier eigenlijk niks mee te maken, die kiest haar vertegenwoordiger en word verder door hem buiten spel gezet. Dus mijn kijk op de Europese bevolking heeft hier niets mee te maken, maar wel de vertegenwoordigers er van. Het zijn zij die hun kiezers met minachting behandelen en hen bebruiken om meer macht naar zich toe te trekken. Jij draaid de zaken om en wil dus van de EU een onwerkbaar iets maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat deze uitspraak betreft: "iedereen zijn handje vasthouden om hem te tonen hoe het moet en hoe niet", dat is waar jij op aanstuurt: Een Euroregering met onbegrensde macht, die de 'domme Europeanen' bij het handje houdt om hen te leiden volgens de juiste Euroweg. Verder denk ik dat jij de essentie van democratie niet begrijpt. Democratie betekent niet altijd je zin krijgen maar ook water bij de wijn doen en aanvaarden dat beslissingen soms lang aanslepen. Wat voor jou een detail lijkt, is voor andere personen op wie het van toepassing is, misschien van levensbelang. Wat ik persoonlijk wil, heb ik al lang duidelijk gemaakt: Een EU-parlement met voldoende inspraak, dat voldoende controle heeft op de macht van de Europese Comissie. Citaat:
Er is een hemelsbreed verschil tussen een autoritaire staat en de karikatuur van een staat die jij hierboven weerspiegelt. Laatst gewijzigd door groene flamingant : 16 september 2006 om 19:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() de EU zwendel moet en zal ophouden. Dat is een feit. Sclerose tout court en TOTAAL niet opgewassen tegen de ontwikkelingen in de wereld. Soit kan mij het schelen, ik zal mijn democxratischse rechten gebruiken om de ramp zo snel mogelijk af te werken. Vanuit het buitenland he.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Parlementslid
|
![]() ...die de kleine man een pak geld kosten! Zelfs met het besturingssysteem van Uw pc bemoeien zij zich. Microsoft zou zijn Windows niet mogen verkopen met extra software. Nu is er op EU niveau een hetze aan de gang over Vista.
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. Laatst gewijzigd door metten : 16 september 2006 om 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() Zoals ik zei...laat de EU doen en we hebben hier binnen de korste keren een USSR economie. Enkel een randdebiel heeft zoiets niet door.
|
![]() |
![]() |