Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2006, 18:58   #41
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Nee. Nederlandstaligen zijn geen taalimperialisten.
Groot verschil met flaminganten.

Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 18:58   #42
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Waarom kan Zuid-België niet vernederlandsen eigenlijk? Is dat dan niet de fout van de Nederlandstaligen die daar gaan wonen?
Ik geloof mijn eigen oren niet!

Als mensen in een bepaalde streek gaan wonen in het blijkbaar hun plicht om die streek om te vormen naar hun eigen taal, normen en waarden.

Volgens mij heb jij echt te veel boekjes over het 'beschaven van Kongo' gelezen.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 19:00   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Beste Hansworst,
Voorzitter van de extremistische partij, de BUB,
een partij die zegt op te komen voor alle Belgen,
maar daarbij wel vergeet dat Vlamingen (tot nader order) nog steeds bewoners zijn van den Belziek.
De man zonder verstand, verstaat het wééral niet.
Nederlands is de énige taal in VL.
Niet het Frans, noch het Portugees, het Spaans, het Berbers, enz...

Jij die België zo genegen schijnt te zijn, ként België nog niet eens.

Ocharme, hansworst.

Als jij evengoed succesvol bent in je praktijk als in je potentiele politieke carriere, God behoede mij dan !!!

LOL, LUL
Buiten uw persoonlijke commentaar, duidelijk een teken van zwakte waar ik niet op in ga, dien ik vast te stellen dat u blijkbaar niet weet dat NL, FR en DU de drie nationale talen zijn in België en geen andere.

Dat is alles wat ik in de commentaar, die u aanhaalt, wou zeggen.

Als u dat dan nog gaat betwisten, zegt dat veel over u.
Oud 23 september 2006, 19:01   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht

Als mensen in een bepaalde streek gaan wonen in het blijkbaar hun plicht om die streek om te vormen naar hun eigen taal, normen en waarden.

Volgens mij heb jij echt te veel boekjes over het 'beschaven van Kongo' gelezen.
Nee, ik stel gewoon een vraag na een stelling van een flamingant volgens de welke de Nederlandstaligen Zuid-België niet verfransen. Ik vroeg me af waarom.
Oud 23 september 2006, 19:04   #45
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het aanleren van de landstalen is een zaak van de overheid (onderwijs en media). Vandaar dat de B.U.B. individuele tweetaligheid hoog in het vaandel voert. Dit is trouwens de enige oplossing als bevolkingen, zoals in casu, door elkaar wonen. Separatisme verergert alleen maar de zaken.

Misschien gaan jullie dat ooit eens begrijpen, al heb ik, zoals Leterme, soms mijn twijfels bij jullie verstandelijke vermogens.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 23 september 2006 om 19:04.
Oud 23 september 2006, 19:09   #46
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uw eigen taal willen spreken in uw eigen taalgebied is imperialistisch?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 19:24   #47
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Zeg groot licht, zoek 'imperialisme' eens op in Van Dale (of de Larousse in uw geval).
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 20:12   #48
gladiator
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik kies partij voor België en democratie. Niets meer of niets minder. "Vlamingen" en "Walen" zijn voor mij onbestaande. Ik ken alleen Belgen.
Gij zijt gewoon geestelijk gestoord kerel. Ziekelijke, wereldvreemde, imperialistische denkbeelden, dat is het enige wat hierop kan zeggen. Net zoals belgie (let op kleine letter) ben je misschien schizofreen?

Voor mij gaat het niet om eenvoudige 'taalkundige' of 'demografische' veranderingen maar systematische BEZETTING & VEROVERING van grondgebied. Persoonlijk denk ik eraan mijn kinderen later in Nederland school te laten lopen, als ze de taal van de bezetter maar niet moeten leren. Ga daar maar es wat over nadenken.
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 22:50   #49
Brecht Laitem
Burger

Standaard

Citaat:
Het aanleren van de landstalen is een zaak van de overheid (onderwijs en media). Vandaar dat de B.U.B. individuele tweetaligheid hoog in het vaandel voert. Dit is trouwens de enige oplossing als bevolkingen, zoals in casu, door elkaar wonen. Separatisme verergert alleen maar de zaken.

Misschien gaan jullie dat ooit eens begrijpen, al heb ik, zoals Leterme, soms mijn twijfels bij jullie verstandelijke vermogens.
Hans toch. Ik vraag me af hoe jij zou reageren moest het omgekeerde gebeuren. Dat er op Franstalig grondgebied Nederlandstaligen eisen om hun oproepingsbrief in het Nederlands te krijgen. Echt, jij bent het prototype van de ouderwetse belgicist. Frans boven en Nederlands is een boerentaaltje. Je toont geen enkel respect voor de Nederlandstaligen in de rand rond Brussel. Hoe denk jij eigenlijk ooit aan stemmen te geraken met zo'n standpunten. Neem eens een voorbeeld aan andere belgicisten hier op dit forum. Ik deel dan wel hun standpunten niet, maar bij hen kan je soms nog zeggen: hmm, ze hebben ergens wel een punt. Bij BUB standpunten schiet ik altijd in een lachbui. Eigenlijk spijtig dat jij niet meer in de pers komt. Zo een dagelijkse column in de krant. Zou dat niets voor jou zijn. Ik zou iedere morgen met een lachend gezicht naar mijn werk vertrekken.

Laatst gewijzigd door Brecht Laitem : 23 september 2006 om 22:51.
Brecht Laitem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 23:11   #50
schoffie
Vreemdeling

Standaard

Ik volg dit forum nu toch al een paar jaar als passieve lezer. Ik ben niet bepaald Belgicist maar ook niet NVA en al zéker geen VB aanhanger. Maar ik kan aan de deelnemers van dit forum alvast bevestigen dat ik als complete buitenstaander (nog nooit iets gepost) vind dat Hans1 echt wel zo stom als een houten hekken is. Wat een kromme redeneringen post die man! Zijn opmerkingen zijn zó stom en loos van enige logica dat je zou denken dat ie ergens in een equivalent universum leeft dat is opgebouwd uit antimaterie en vanwaaruit wij af en toe een warped spiegelbeeld te zien krijgen.
schoffie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 00:18   #51
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:

Er is helemaal geen sprake van anderstaligen die "door elkaar wonen" in de rand. Er is sprake van Franstaligen die naar de rand verhuizen en het vertikken de lokale taal te leren. Net zoals het ooit met Brussel gebeurde zie je nu in de rand, Vlaams grondgebied dat verfranst enkel en alleen omdat er een wetgeving is die op maat van de Franstaligen is geschreven of een wetgeving die zomaar met de voeten getreden wordt als ze de Nederlandstaligen beschermt.
Je mag er nog zo veel op hameren als je wil dat België tweetalig is, maar dat is het nu eenmaal niet op gemeenschapsniveau. Resultaat door die starre houding van de Franstaligen is dat er daar twee groepen naast elkaar leven, en zelfs vijandig tegenover elkaar staan.
Zelfs in jouw Belgische utopie is deze situatie onaanvaardbaar want het zijn net die Franstaligen die de tweetaligheid verwerpen door te weigeren om Nederlands te leren.

Nu gans dat gedoe rond die stembrieven lijkt me redelijk belachelijk maar het is opnieuw tekenend hoe onwillend men wel is om Nederlands te gebruiken als men zich in Vlaanderen vestigt. En de reacties van Hans tonen opnieuw waar het unitarisme voor staat: niet voor het volk maar voor de suprematie van het Frans, één rijk, één volk, één hansworst.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 00:20   #52
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schoffie Bekijk bericht
Ik volg dit forum nu toch al een paar jaar als passieve lezer. Ik ben niet bepaald Belgicist maar ook niet NVA en al zéker geen VB aanhanger. Maar ik kan aan de deelnemers van dit forum alvast bevestigen dat ik als complete buitenstaander (nog nooit iets gepost) vind dat Hans1 echt wel zo stom als een houten hekken is. Wat een kromme redeneringen post die man! Zijn opmerkingen zijn zó stom en loos van enige logica dat je zou denken dat ie ergens in een equivalent universum leeft dat is opgebouwd uit antimaterie en vanwaaruit wij af en toe een warped spiegelbeeld te zien krijgen.
Ach, Hans is gewoon de perfecte figuur om mensen aan te tonen waar België voor staat. Neem gelijk wie die geen duidelijk standpunt heeft over separatisme, laat hem/haar de zever van Hans lezen en we hebben er weer een separatist bij
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 01:10   #53
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Interessante reportage. Vooral dat stuk over die straatveger die van de burgemeester opdracht krijgt vooral de Franstalige wijken proper te houden vind ik de moeite. En natuurlijk de reactie van de Franstaligen die aan bod kwamen: kortweg 'ik heb geen tijd' of die oudere man die verklaart dat er geen problemen zijn en dat hij wel vier talen spreekt. Alleen is Nederlands daar blijkbaar niet bij, want zijn antwoord kwam toch in het Frans. Ook frappant: de Vlaamse winkelierster die vroeg om toch maar niet het naambord van haar winkel te filmen. Bang voor represaiiles?
Ik hoop nu maar dat die straatveger zijn job maandag niet kwijt is. Maar het was wel een eerlijke mond. Dhr? Van Eycken zei bijna nog dat de VRT hem omgekocht had, maar Bracke was hem net voor met te zeggen van "wij hebben hem echt niet omgekocht hoor om dat te zeggen"
Oud 24 september 2006, 01:19   #54
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je zegt het goed: ze leven naast elkaar; ik zou zelfs zeggen "door elkaar". Onmogelijk om het land te splitsen dus.
Dat ze maar teruggaan vanwaar ze komen...kunnen ze genoeg Frans praten!
Oud 24 september 2006, 01:20   #55
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom niet eigenlijk?
Jij vuile...
Oud 24 september 2006, 01:21   #56
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Nee. Nederlandstaligen zijn geen taalimperialisten.
Inderdaad, wij hebben geen last van zo'n Ubermenschgevoel zoals die bende francofonen.
Oud 24 september 2006, 01:22   #57
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht

Monddood maken en afslachten dus.
Oud 24 september 2006, 01:23   #58
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Buiten uw persoonlijke commentaar, duidelijk een teken van zwakte waar ik niet op in ga, dien ik vast te stellen dat u blijkbaar niet weet dat NL, FR en DU de drie nationale talen zijn in België en geen andere.

Dat is alles wat ik in de commentaar, die u aanhaalt, wou zeggen.

Als u dat dan nog gaat betwisten, zegt dat veel over u.
Ah het Duits ook? Dat is ook de eerste keer bij u!
Oud 24 september 2006, 08:16   #59
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dvarek Bekijk bericht
Voor mij gaat het niet om eenvoudige 'taalkundige' of 'demografische' veranderingen maar systematische BEZETTING & VEROVERING van grondgebied. Persoonlijk denk ik eraan mijn kinderen later in Nederland school te laten lopen, als ze de taal van de bezetter maar niet moeten leren. Ga daar maar es wat over nadenken.
Ook in Nederland is op de HAVO (voorbereidend op hogeschool) en het VWO (voorbereidend op universiteit) Frans drie jaar lang verplicht. Het wordt alleen niet op de basisscholen gegeven - een enkele basisschool in Zuid-Limburg daargelaten - en het is ook geen verplicht examenvak.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 08:55   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat er in België méér Arabisch-sprekenden zijn dan Duitstaligen en dat reeds sinds lang, dus op de duur zou dat ook een landstaal moeten worden, tenzij men onder landstaal een belangrijke nationale taal begint te verstaan. Duits is m.i. een regionale taal, die respect verdient, maar daarom nog geen nationale status. Dat is overdreven en bedriegend want dat komt niet overeen met de realiteit. De meeste Belgen kennen geen Duits en Brussel is zeker geen Duitstalige hoofdstad.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be