Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2006, 21:49   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat klopt al niet altijd. Sommige kinderen zijn pas 3 of 4 als ze erop uitgestuurd worden geld te verdienen. Hun ouders zijn vaak ook nog kinderen.
Daarom schreef ik ook;
Citaat:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom de volwassenen niet (in die fabriek) werken in plaats van hun kinderen.
Wellicht zijn ze niet productief genoeg om een hoog loon te verantwoorden?
Of moet ik besluiten dat daar alle ouderen én hun kinderen in die fabriek werken ?
Citaat:
En op je andere post: stellen dat de ouders van kinderarbeiders niks doen om de kost te verdienen, is inderdaad een onnozeliteit. Waarom? Omdat het niet klopt met de realiteit. En die realiteit heb ik niet gemaakt.
Dan kunt ge ook antwoorden op de vraag waarom die kinderen tewerkgesteld worden en vertellen wat de realiteit is.
Citaat:
Jij bent iemand die stelt dat 3+3=12, en die dan begint te kakken op diegene die je erop wijst dat dat niet klopt.

Of je bent overtuigd van je foute gelijk, of je hebt kak teveel.
Als hier iemand begint te kakken ben jij het wel.
Ik ben helemaal niet van mijn gelijk overtuigd maar opper een paar andere mogelijkheden in plaats van alles op die uitbuiters en het kapitaal te steken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 22:02   #62
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
1. Het gaat niet uitsluitend om de textielsector. Computers "whiteware" :
wasmachines ed., radio's , CD's auto's enalle secundaire industriële producten gaan naar laag, lagere, laagste loonlanden.
Er zijn uitzonderingen, hoor. Uit zeer goede bron weet ik dat de Duitse fabrikant Miele zowat alles in eigen land maakt en assembleert, tot de "embedded software" (programma's voor de besturingselektronica) toe.
Toch is zo'n machine slechts een kleine 200€ duurder dan een lage-loonland-concurrent en verkoopt het merk zeer goed dankzij de superieure kwaliteit. Btw, de loonkost in Duitsland ligt (naargelang de bron) tussen de 108% en de 123% van de Vlaamse.
Een gezonde lange-termijnvisie en werken met eigen middelen (herinvesteren van winsten) doen blijkbaar wonderen.

NB: dit is geen reclame
Oud 20 oktober 2006, 23:46   #63
simon01
Burger

Standaard

Het enige wat kinderarbeid kan oplossen, zijn investeringen. Door investeringen verhoogt de productiviteit van het kind. -Een kind met machine produceert meer dan zonder-. Aangezien arbeid betaald wordt naargelang de opbrengesten van de prodcutie, gaat het kind nu-door de hogere productiviteit-meer verdienen en hierdoor minder moeten werken. Uiteindelijk gaan de ouders genoeg verdienen om hun gezin te onderhouden, zonder dat het kind moet werken.
Je kan nog zoveel mensenrechten bijmaken als je wil, enkel investeringen gaan de situatie voor deze kinderen kunnen verbeteren.
Wat er dus moet gebeuren is vrije handel overal toe te laten, zodat buitelandse investerigen in onderontwikkelde landen dit proces van economische groei kunnen versnellen. Zo kunnen deze landen op een veel kortere termijn dan wij de overgang maken naar een kinderarbeid-vrij land.
simon01 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2006, 01:11   #64
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Daarom schreef ik ook;
nee, dat schreef je niet.

Citaat:
Als hier iemand begint te kakken ben jij het wel.
Ik ben helemaal niet van mijn gelijk overtuigd maar opper een paar andere mogelijkheden in plaats van alles op die uitbuiters en het kapitaal te steken.
je oppert helemaal niks. je stelt gewoon eventjes dat de volwassenen (waar je later ouders van maakt) niet werken en hun kinderen het werk laten doen.
Oud 21 oktober 2006, 11:50   #65
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee, dat schreef je niet.
Inderdaad, ik verbeterde mijzelf (tussen haakjes)
Moeilijk om begrijpen wat ik bedoelde was het helemaal niet, tenzij je moedwillig een andere betekenis aan die woorden wilt geven.Altijd wat gemakkelijker dan antwoorden natuurlijk.
Citaat:
je oppert helemaal niks. je stelt gewoon eventjes dat de volwassenen (waar je later ouders van maakt) niet werken en hun kinderen het werk laten doen.
Opnieuw het moedwillig verdraaien van mijn woorden.
Volwassenen met kinderen doen werken zijn inderdaad ouders als ik mij niet vergis.
Oud 21 oktober 2006, 21:38   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt al niet altijd. Sommige kinderen zijn pas 3 of 4 als ze erop uitgestuurd worden geld te verdienen. Hun ouders zijn vaak ook nog kinderen.

En op je andere post: stellen dat de ouders van kinderarbeiders niks doen om de kost te verdienen, is inderdaad een onnozeliteit. Waarom? Omdat het niet klopt met de realiteit. En die realiteit heb ik niet gemaakt.

Jij bent iemand die stelt dat 3+3=12, en die dan begint te kakken op diegene die je erop wijst dat dat niet klopt.

Of je bent overtuigd van je foute gelijk, of je hebt kak teveel.
3 en 4 jaar en al gaan werken? Dat zal ginder ook wel meer uitzondering dan regel zijn dan toch.
Maar bij ons werken ook kinderen vanaf een jaar of 13 �* 14 hoor. Dikwijls na school zelfs en het is echt nog niet zo lang geleden dat ze op die leeftijd al mochten thuisblijven om mee te helpen op het land.
En wat dan met de kinderen bij ons die werken op leercontract? Meestal ook zo rond die leeftijd trouwens.
In feite was dat zelfs beter dan hetgeen men nu doet en de kinderen vaak tegen hun zin vasthouden op een school die hun langs geen kanten kan inspireren.
Oud 21 oktober 2006, 21:42   #67
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelooft ge zelf dat alle kinderen daar in de industrie werken ?
Misschien kunnen de broertjes of zusjes wél een opleiding volgen dank zij het geld dat de anderen verdienen.
Ik vraag mij eigenlijk af waarom de volwassenen niet werken in plaats van hun kinderen.
Wellicht zijn ze niet productief genoeg om een hoog loon te verantwoorden?

De kinderen gaan werken, omdat het gezin niet zou rondkomen mochten enkel de ouders gaan werken.

De situatie waarin de meerderheid van de wereldbevolking dus leeft of geleefd heeft gedurende het grootste deel van de menselijke geschiedenis.
Oud 21 oktober 2006, 22:08   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
De kinderen gaan werken, omdat het gezin niet zou rondkomen mochten enkel de ouders gaan werken.

De situatie waarin de meerderheid van de wereldbevolking dus leeft of geleefd heeft gedurende het grootste deel van de menselijke geschiedenis.
Hoelang heeft Nike al productie-eenheden in die landen?
Als de ouders in de fabriek werken moet hun levensstandaard toch al omhoog gegaan zijn in vergelijking met daarvoor?
Oud 21 oktober 2006, 23:10   #69
Groentje-18

Standaard

Even snel iets zeggen aan Nynorsk:

Citaat:
ik ben niet dat hautain hokjesmens dat je gemakshalve van mij denkt te kunnen maken.
Mooi gezegd en dat is exact hetgene dat ik tegen u wou zeggen hier enkele posts terug.

En Groentje is nu wat ziekjes en dacht dat deze thread een stille dood gestorven zou zijn, maar ze is heel blij te zien dat dat niet zo is.
En minder blij om uw vooroordelen alweer te zien.

Nu eerst wat recupereren maar je hoort zeker nog van mij.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 oktober 2006 om 23:11.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 09:20   #70
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoelang heeft Nike al productie-eenheden in die landen?
Als de ouders in de fabriek werken moet hun levensstandaard toch al omhoog gegaan zijn in vergelijking met daarvoor?
En jij gaat mij hier nu overweldigen met statistieken die bewijzen dat dat niet zo is?

Dat de levensstandaard erop vooruit gegaan is, betekent nog niet dat die gezinnen al meteen hun kinderen kunnen laten thuisblijven.
Oud 22 oktober 2006, 10:48   #71
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
En jij gaat mij hier nu overweldigen met statistieken die bewijzen dat dat niet zo is?
Waarom zou ik ?
Ik heb hier ook nog geen statistieken gezien hoeveel slechter ze het nu hebben.
Citaat:
Dat de levensstandaard erop vooruit gegaan is, betekent nog niet dat die gezinnen al meteen hun kinderen kunnen laten thuisblijven.
Wilt ge nu zeggen dat die kinderen voor de komst van die multinationals ook al moesten werken ? Wat is er dan veranderd aan hun leven buiten het feit dat ze het in de toekomst hopelijk beter zullen krijgen? Ze zullen ook wel doorkrijgen dat verdere automatisering een betere opleiding vereist en langer naar school beginnen gaan.
Hoe denkt ge dat het hier een halve eeuw geleden aan toe ging ?
Oud 24 oktober 2006, 20:35   #72
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Maar door het kopen van een kledingstuk draag je wel bij aan het opbouwen aan een regio. Als er meer gekocht wordt kunnen de fabrikanten hun prijzen laten stijgen als het niet opportuun is om meer te produceren en zodoende kunnen de werknemers ook meer verdienen. Als het wel opportuun is om meer te produceren, dan zullen ze meer machines moeten aankopen, wat ertoe leidt dat er lokaal ook meer mensen aan werk komen om machines te bouwen en te repareren. Die machines moeten natuurlijk ook bemand worden, dus gaan ze nog meer arbeiders moeten aantrekken. Als de werkloosheid niet schrikbarend hoog is, dan kunnen ze dit enkel doen door beter voorwaarden dan voorheen aan te bieden. Voorwaarden waar de arbeiders die nu in de fabriek werken ook van kunnen meegenieten.
Dat is wel zo. In die zin hoef je idd geen schuldgevoelens te hebben, maar is het wel zo dat de regio daardoor echt opgebouwd wordt en gaat het niet enorm traag?
Allé, een continue geldstroom zoals ik die voorstel van west naar oost zou toch voor een veel snellere opbouw van de regio zorgen. (Maar dan ook voor stijgende loonprijzen waardoor de kleding hier minder goedkoop zou worden, waardoor de afname minder hoog, enzovoort... en daar wringt vooral het schoentje waarschijnlijk).

Citaat:
Er zijn trouwens best wel een pak bedrijven die wel een vrij ethisch correcte bedrijfscultuur hebben, Timberland bijvoorbeeld. Ik weet niet of het ook in België het geval is, maar als je in de VS voor Timberland werkt, dan wordt je 'verplicht' om een bepaald aantal dagen per jaar vrijwilligerswerk te doen voor een doel naar keuze. Dat doel moet dan wel eerst goedgekeurd worden door de directie natuurlijk. Het bedrijf betaalt dan je loon gewoon door terwijl je vrijwilligerswerk doet.
Prachtig!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 24 oktober 2006 om 20:35.
Oud 24 oktober 2006, 20:36   #73
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar ja dat is toch zo?
Trouwens moest de kostprijs in die landen even hoog liggen als bij ons, wat ooit wel nog komt, dan zitten we met een probleem zou ik denken.
En zij ook trouwens want dan moeten ze zelfs niet meer werken.
Idd, en dat is net het probleem vrees ik.
Oud 24 oktober 2006, 20:37   #74
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Nike werkt, dacht ik, meestal via onder-aannemers in de Aziatische landen, hoor. De eisen die ze daaraan stellen zijn trouwens al een heel pak verbeterd tegenover enkele jaren geleden, mede door wereldwijd protest over de werkomstandigheden daar.

zie ook dit artikel

Ah voil�*!

Wereldwijd protest helpt!
Oud 24 oktober 2006, 21:25   #75
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
ik denk dat er in heel wat bedrijven vooruitgang geboekt wordt. ze zijn er zich alleszins van bewust dat de publieke opinie dit niet pikt en dat ze moeten opletten. gewoon een contract aangaan met de goedkoopste en zeggen dat ze van niks wisten gaat niet meer op. ze weten dat ze hun imago moeten beschermen.
Dat lijkt niet op te gaan.
Ik zie niet minder klanten in bepaalde ketens sinds hun prijzen sterk gedaald zijn en er duidelijk op de etiketten staat vermeld waar hun kledij vervaardigd wordt.
Deze onverschilligheid raakt mij en die probeer ik hier aan te kaarten.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 24 oktober 2006 om 21:26.
Oud 24 oktober 2006, 21:27   #76
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Nu ben ik niet iemand die alles gelooft wat ze in reportages ziet, maar bij deze ben ik toch geneigd te geloven dat er zeker van die dingen gebeuren.

En ik wil ze zien verdwijnen.

maar ik moet ook u niet overtuigen denk ik.

Allé, dan ben ik toch niet alleen.
Oud 24 oktober 2006, 21:33   #77
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

Laatste punt : de vakbonden zijn relatief recent nu in één organisatie verenigd zodat zij multinationaal een drukkingsgroep vormen tegenover
wereldbank, regeringen en de geglobalizeerde kapitalisten. Wij staan aan het begin van een tijdperk waar er een democratische controle zal bestaan die erop toeziet dat het principe om gezonde winsten te verkiezen boven maximale winsten een feit zal zijn.
Dat is goed nieuws!
Oud 24 oktober 2006, 21:38   #78
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daphne Bekijk bericht
Er zijn uitzonderingen, hoor. Uit zeer goede bron weet ik dat de Duitse fabrikant Miele zowat alles in eigen land maakt en assembleert, tot de "embedded software" (programma's voor de besturingselektronica) toe.
Toch is zo'n machine slechts een kleine 200€ duurder dan een lage-loonland-concurrent en verkoopt het merk zeer goed dankzij de superieure kwaliteit. Btw, de loonkost in Duitsland ligt (naargelang de bron) tussen de 108% en de 123% van de Vlaamse.
Een gezonde lange-termijnvisie en werken met eigen middelen (herinvesteren van winsten) doen blijkbaar wonderen.

NB: dit is geen reclame
Dat is dan weer positief, maar als ieder bedrijf het op die manier zou doen en niets uitbesteden aan lageloonlanden kan hun economie misschien ook niet op gang komen.
Tenzij ze het van mekaar moeten hebben... geen export naar westerse landen of 'hogeloonlanden' dus. Maar dan gaat de economische groei en dus het verdwijnen van erbarmelijke arbeidsomstandigheden allicht veel trager?
Oud 24 oktober 2006, 21:40   #79
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simon01 Bekijk bericht
Het enige wat kinderarbeid kan oplossen, zijn investeringen. Door investeringen verhoogt de productiviteit van het kind. -Een kind met machine produceert meer dan zonder-. Aangezien arbeid betaald wordt naargelang de opbrengesten van de prodcutie, gaat het kind nu-door de hogere productiviteit-meer verdienen en hierdoor minder moeten werken. Uiteindelijk gaan de ouders genoeg verdienen om hun gezin te onderhouden, zonder dat het kind moet werken.
Je kan nog zoveel mensenrechten bijmaken als je wil, enkel investeringen gaan de situatie voor deze kinderen kunnen verbeteren.
Wat er dus moet gebeuren is vrije handel overal toe te laten, zodat buitelandse investerigen in onderontwikkelde landen dit proces van economische groei kunnen versnellen. Zo kunnen deze landen op een veel kortere termijn dan wij de overgang maken naar een kinderarbeid-vrij land.
Deze visie is volgens mij niet onjuist.
Maar profiteren we dan eigenlijk niet van hun terwijl we zeggen hun economische groei te willen stimuleren om ons geweten te sussen?

Aan wat ik gezien heb in die reportages is de realiteit een stuk minder rechtoe-rechtaan.
Of beter: wordt het verdwijnen van kinderarbeid en dergelijke via de huidige aanpak (productie uitbesteden aan langeloonlanden) ook een werk van lange adem.
Oud 24 oktober 2006, 21:51   #80
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik ?
Ik heb hier ook nog geen statistieken gezien hoeveel slechter ze het nu hebben.

Wilt ge nu zeggen dat die kinderen voor de komst van die multinationals ook al moesten werken ? Wat is er dan veranderd aan hun leven buiten het feit dat ze het in de toekomst hopelijk beter zullen krijgen? Ze zullen ook wel doorkrijgen dat verdere automatisering een betere opleiding vereist en langer naar school beginnen gaan.
Hoe denkt ge dat het hier een halve eeuw geleden aan toe ging ?
Dat is ook weer zoiets ...

Die kinderen die daar nu aan het werk zijn zelf, die hun leven gaat er an sich niet stukken op vooruitgaan op deze manier. Het leven van hun (achterklein)kinderen misschien wel...

Wat betreft kinderarbeid vanaf een leeftijd van 3 �* 4 jaar:
Ik weet niet als er mensen vanaf die leeftijd echt tewerkgesteld worden in een fabriek, ik hoop van niet. Maar ik weet wel dat er landen zijn waarin men, als de nood het hoogst is, de kinderen laat bedelen omdat deze meer medelijden kunnen opwekken dan volwassenen... en een kreupel kind kan nog meer medelijden opwekken dan een gezond kind ....
Ik zag een tijdje terug ook een reportage van een land in Zuid-Amerika (ik weet niet meer welk precies) waar men ook geen geld had om de kinderen te verzorgen. Deze werden dan op afvalbergen achtergelaten waar ze moesten zoeken naar een kostbaar goed dat ze konden verkopen (ik weet ook niet meer om wat het ging, mogelijk ijzer ofzo). Dit al vanaf heel jonge leeftijd, zowel meisjes als jongens. De meisjes kwamen dan vaak niet meer naar huis, ze werden gekidnapt en kwamen in de mensenhandel of kinderporno-industrie terecht, indien ze geluk hadden werden ze geadopteerd. Naar jongens was niet zoveel vraag blijkbaar, die bleven daar gewoon werken. Deze kinderen sterven vaak op jonge leeftijd als gevolg van de gezondheids- en andere risico's aan het werken op de afvalberg. Als ze niet, bedwelmd door de gassen en overmand door vermoeidheid, in slaap vielen op zo'n berg op een moment dat er net afval bijgestort word ...

Schreinende situaties dus, en dat is nog heel zacht uitgedrukt.

In deze landen hebben de jonge gezinnen vaak heel veel kinderen. Voorbehoedsmiddelen worden dan ook nagenoeg niet gebruikt. Indien een bevolking groot is beperkt dit natuurlijk ook de kansen op de arbeidsmarkt, op welzijn en zelfs op voedsel, want indien de vraag groot is naar deze laatste, en het aanbod werknemers groot daalt de prijs van de arbeid. Deze problematiek hangt dus ook met kinderarbeid samen denk ik, enfin, weet ik zeker.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be