![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met de leegstaande kerkgebouwen? | |||
afbreken tot de laatste steen, |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
moskees van maken, |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
gebruiken voor niet-religieze doeleinden, |
![]() ![]() ![]() |
33 | 78,57% |
niets. Er niet meer naar omkijken en laten verkommeren. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,14% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
"Ik hoop dat hieruit duidelijk wordt dat de christelijke ethiek gebaseerd is op de boodschap van Jezus." Klopt niet! Want was dit zo zouden we het oud testament niet nodig hebben! Maar u veranderde subtiel uw standpunt! Citaat:
Nu heeft Jezus weldegelijk een Goddelijke natuur nl "hij zit aan de rechterhand van de vader". Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
meer informatie: http://www.katholieknederland.nl/abc...tID573030.html Volgens mij niet maar daar wil ik niet op muggeziften! |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb zopas de boeken "Zendelingen" van Norman Lewis en "Slangenkoers" van Bernard du Boucheron herlezen. Ik raad je aan hetzelfde te doen. Ik hou er niet van dat één van mijn favoriete papen zichzelf belachelijk maakt door dergelijke uitspraken te poneren. Het komt zijn geloofwaardigheid niet ten goede.
![]() |
![]() |
#123 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Doe een enquête onder alle derdewereldhulpwerkers en je zult een duizelingwekkend hoog percentage christenen merken. Waarom? Het is nochtans geen sacrament om te missioneren... Ligt het dan toch niet aan 1 van de kernen uit ons geloof: met name de diaconie (=dienstbaarheid) die het sterkst blijkt in onze armen- en ziekenzorg en hulp aan mensen die het minder goed hebben. Deed Christus (die jij als een zot of een bedrieger ziet) dat ook niet, tegen het protest van de farizeeërs in ? En om te antwoorden op jouw opmerking. Het is zeker waar dat er zendelingen waren met een verkeerde instelling (nl. pure bekeringsdrang) naar verre landen trokken, maar zij hielden het niet lang uit. Het is hun liefde voor de ander, waarin ze de lijdende Christus in herkennen, dat missionarisen 'met de juiste ingesteldheid' deed volhouden in vaak enorm erbarmelijke omstandigheden. Zonder zo'n diep geloof en Godsvertrouwen houdt niemand dat vol, zeker niet tot het einde van hun leven.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Doet me denken aan de tijd van Leopold II, toen kinderen en masse ontvoerd werden uit de congoleze dorpen en opgesloten in de missieposten om gechristianiseerd te worden. Hadden ze ineens arbeidskrachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om Tom Lanoye eens te citeren : "Doen!"
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#126 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ik spreek over de Kerk, dan spreek ik over vandaag, dus de post-concilliaire Kerk hé. Er bestaat bij vele mensen een verwarring tussen de Kerk voor en na het 2de Vaticaans Concillie. Deze was een breukpunt is in de Kerkgeschiedenis. Men blijft de Kerk vandaag nog altijd graag alle misstappen van de Kerk vroeger aansmeren. Het is juist dat er dingen zijn gebeurd die niet door de beugel kunnen, maar vereng de Kerk niet tot zijn uitzonderlijke uitspattingen van enkele(n) en sleur de miljoenen oprechte gelovigen daar niet bij a.u.b.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
![]() Hoe kan je nu iemand gaan dopen tegen alle wil in? Durft u te negeren dat onze missionarissen zelf in congo enorm veel goeds hebben gedaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
|
![]() En daar wringt het altijd een beetje nietwaar?
De mens is zwak en vaak TE zwak geweest maar we kunnen alleen uit fouten leren en proberen er geen te maken nietwaar? Maar met de boodschap kan dat niet zo moeilijk zijn gewoon terugkeren naar de kern van het geloof en dan is de praktijk niet moeilijk; De genade van de Heer Jezus zij met u. Mijn liefde gaat uit naar u allen, met wie ik één ben in Christus Jezus. (kor 16,23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De theorie is mooi, de theorie in praktijk omgezet is nog mooier.
![]() http://www.missio.be/nl/ http://www.caritas-int.be/nl/index.html http://www.broederlijkdelen.be/ http://www.paxchristi.be/
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kweenie. Vraag het eens aan de duizenden borelingen die dagelijks worden gedoopt. Uit hun eigen vrij wil, waarschijnlijk...
![]() |
#131 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vandaag wordt die beslissing aan de ouders al gegeven na de geboorte. In de plaats daarvan is er een vernieuwing van de Doopbelofte tijdens het sacrament van het Vormsel. Daarin bevestig je dat je gelooft in de Vader, de Zoon en de Geest, in de navolging van de apostelen, vanaf dan ook begeesterd door de Heilige Geest. Helaas is in dit arm Vlaanderen het Vormsel op 12 jaar, en meer één platte commerce i.p.v. een oprecht geloof. Ik ben enorm grote voorstander van het Vormsel op latere leeftijd, zoals het in sommige parochies al gebeurd ("de lange weg") en ik bewonder de jongeren die voor deze optie kiezen en niet voor de easy-way van pro-forma Plechtige communie, voor de cadeautjes met wangkneepjes van oma's en tantes.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De uitspattingen van één paus i.v.m. levensreddend condoomgebruik mogen de miljoenen oprechte risicolopende gelovigen niet raken! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Minister
|
![]() Durft u te ontkennen dat de kerk op de hoogte was van de Belgische misdaden in Congo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
"De kerk" in Congo was een pleister op de wonde van wat Leopold II en de wereldlijke industiële ontginners er allemaal aanvingen en hun boekje te buiten gingen. Het zou me ten sterkste verbazen indien het Vaticaan op de hoogte zou geweest zijn van hun activiteiten: het waren Belgische missionarissen die naar Congo trokken, van Belgische congregaties die meestal niet onder pauselijk maar onder diocesane bevoegdheden vallen.
![]() |
![]() |
#135 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Iedereen was op de hoogte van de misdaden nietwaar? De Britten hebben daar uit pure jaloezie heel goed voor gezorgt en waar nodig over overdreven...U bent dus duidelijk zoals we zeggen "erin getrapt"! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat je eens gaat praten met een zuster of pater die in de brousse heeft gewerkt. Ik denk dat je visie sterk zal veranderen als je die staffe getuigenissen zal horen.
![]() |
![]() |
#138 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Opnieuw: definieer "De kerk". Als je vraagt aan missiezusters en -paters, dan praten ze ook niet rooskleurig over Leopold II.
Over "Belgisch-Kongo" (n�* de Achtertuin-Vrijstaat-Kongo van Leopold II, Kongo officieel onder België) zijn ze positiever, niet omdat het er toen zo goed ging, maar omdat het nù slechter gaat dan toen. Nu is het maar de Kerk meer die er overschiet, door het falen van eigen overheid, in de vorm van organisaties en lokale projectjes van Caritas International, Broederlijk Delen, Missio,... en de boel op vele plaatsen nog draaiende houdt. Neemt de Kerk weg uit Congo, en een nieuwe catastrofe dient zich aan. Het is de realiteit, in oktober heb ik nog een getuigenis gehoord van een pater uit het Bisdom Brugge die na jaren werken in Congo terug was in België. Zijn verhalen waren ontnuchterend hoor.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 15:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
|
![]() Ik heb wel terloops missionarissen en zendelingen ontmoet. Mijn indruk is dat zij vaak meer practisch en vooral eerlijk/rechtvaardig zijn dan "gelovig" en dat zij aan nuttig bezig zijn de grootste waarde hechten, zonder persoonlijk gewin. Er zal mogelijk een psychologische verklaring voor bestaan. Natuurlijk bestaan er instanties die kans zien van zulke "doeners" op uit- en misbruikende wijze te profiteren.
|
![]() |
![]() |