Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met de leegstaande kerkgebouwen?
afbreken tot de laatste steen, 3 7,14%
moskees van maken, 3 7,14%
gebruiken voor niet-religieze doeleinden, 33 78,57%
niets. Er niet meer naar omkijken en laten verkommeren. 3 7,14%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2006, 20:13   #121
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik gaf die tekst uit het Lucas-evangelie o.a. om de vraag "Wie is mijn naaste?" te vermijden...
Zoals ik al zei "ik ken de boodschap!"

Citaat:
Waarom zou het Oude Testament zinloos zijn als de boodschap van Jezus ook zijn openbaring als Zoon van God inhoudt?
Helemaal akkoord...
dit:
"Ik hoop dat hieruit duidelijk wordt dat de christelijke ethiek gebaseerd is op de boodschap van Jezus."
Klopt niet! Want was dit zo zouden we het oud testament niet nodig hebben!
Maar u veranderde subtiel uw standpunt!

Citaat:
Maar het Woord is toch goddelijk, of niet? Dus als het Woord (Jezus) mens wordt, heeft Hij zowel een goddelijke als menselijke natuur.
Het woord was/is Goddelijk maar de persoon "Jezus" (of hoe hij ook noemde) niet!
Nu heeft Jezus weldegelijk een Goddelijke natuur nl "hij zit aan de rechterhand van de vader".

Citaat:
Jezus heeft inderdaad geleden, is inderdaad gestorven én is tevens verrezen uit de doden en opgevaren ten hemel..
Wow mooi maar ik ken dat van ergens , plagiaat?

Citaat:
Tot aan het Laatste Avondmaal was de eucharistie inderdaad zoals u het hierboven beschrijft. Maar met het Laatste Avondmaal stelde Jezus het sacrament van de eucharistie zoals we dat nu kennen in:

Tijdens de maaltijd nam Jezus een brood, sprak de zegenbede uit, brak het, gaf het aan zijn leerlingen en zei: ‘Neem en eet, dit is mijn lichaam.’ Ook nam Hij een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun die met de woorden: ‘Drink er allen uit, want dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. (Mt 26,26-28).
Maar dat is niet de Eucharistie zoals wij hem kennen!
meer informatie:
http://www.katholieknederland.nl/abc...tID573030.html

Citaat:
Sacramenten zijn meer dan enkel kleding, hoewel de vorm ervan wel als kleding beschouwd kan worden. Een sacrament is immers meer dan een symbool, het is een middel om tot het heil (het geluk) van Christus te komen.
Volgens mij niet maar daar wil ik niet op muggeziften!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 07:21   #122
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Eén van de gevolgen daarvan - en dit kun je bezwaarlijk ontkennen - is dat het vaak christenen zijn (en waren) die het voortouw nemen, overal waar er menselijke nood moet gelenigd worden. Christenen méér dan anderen. En dit niet uit misplaatste drang tot zieltjeswinnerij - dat was eerder uitzondering dan regel.
Het katholiek revisionisme viert hier weer hoogtij.

Ik heb zopas de boeken "Zendelingen" van Norman Lewis en "Slangenkoers" van Bernard du Boucheron herlezen. Ik raad je aan hetzelfde te doen.

Ik hou er niet van dat één van mijn favoriete papen zichzelf belachelijk maakt door dergelijke uitspraken te poneren. Het komt zijn geloofwaardigheid niet ten goede.
Oud 14 november 2006, 09:14   #123
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het katholiek revisionisme viert hier weer hoogtij.

Ik heb zopas de boeken "Zendelingen" van Norman Lewis en "Slangenkoers" van Bernard du Boucheron herlezen. Ik raad je aan hetzelfde te doen.

Ik hou er niet van dat één van mijn favoriete papen zichzelf belachelijk maakt door dergelijke uitspraken te poneren. Het komt zijn geloofwaardigheid niet ten goede.
Esperanza, jij beweert dus dat mensen als Pater Damiaan, Soeur Emmanuele, Moeder Theresa,... op de eerste plaats zieltjes wilden winnen i.p.v. dienstbaar te zijn. Ik zal eens je boeken lezen waarover je spreekt. Het is een feit dat bv. in Congo vele voorzieningen werken dankzij de inspanningen van de missionarissen. Neem de Kerk weg uit Congo en alles klapt verder ineen.

Doe een enquête onder alle derdewereldhulpwerkers en je zult een duizelingwekkend hoog percentage christenen merken. Waarom? Het is nochtans geen sacrament om te missioneren... Ligt het dan toch niet aan 1 van de kernen uit ons geloof: met name de diaconie (=dienstbaarheid) die het sterkst blijkt in onze armen- en ziekenzorg en hulp aan mensen die het minder goed hebben. Deed Christus (die jij als een zot of een bedrieger ziet) dat ook niet, tegen het protest van de farizeeërs in ?

En om te antwoorden op jouw opmerking. Het is zeker waar dat er zendelingen waren met een verkeerde instelling (nl. pure bekeringsdrang) naar verre landen trokken, maar zij hielden het niet lang uit. Het is hun liefde voor de ander, waarin ze de lijdende Christus in herkennen, dat missionarisen 'met de juiste ingesteldheid' deed volhouden in vaak enorm erbarmelijke omstandigheden. Zonder zo'n diep geloof en Godsvertrouwen houdt niemand dat vol, zeker niet tot het einde van hun leven.

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 09:14.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 09:33   #124
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Het is een feit dat bv. in Congo vele voorzieningen werken dankzij de inspanningen van de missionarissen. Neem de Kerk weg uit Congo en alles klapt verder ineen.
Slecht voorbeeld vind ik. Over Congo best zwijgen als je je zaak wil dienen.
Doet me denken aan de tijd van Leopold II, toen kinderen en masse ontvoerd werden uit de congoleze dorpen en opgesloten in de missieposten om gechristianiseerd te worden.
Hadden ze ineens arbeidskrachten.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 09:43   #125
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zal eens je boeken lezen waarover leven.
Om Tom Lanoye eens te citeren : "Doen!"
Citaat:
Deed Christus (die jij als een zot of een bedrieger ziet) dat ook niet, tegen het protest van de farizeeërs in ?
Heb ik nooit beweerd. Mij geen woorden in de mond leggen aub.
Citaat:
Het is hun liefde voor de ander, waarin ze de lijdende Christus in herkennen, dat missionarisen 'met de juiste ingesteldheid' deed volhouden in vaak enorm erbarmelijke omstandigheden. Zonder zo'n diep geloof en Godsvertrouwen houdt niemand dat vol, zeker niet tot het einde van hun leven.
De theorie is mooi, de praktijk is anders.
Oud 14 november 2006, 09:44   #126
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Ik heb het wel over de katholieke ontwikkelingssamenwerkers vand�*�*g (organisaties als Missio, Caritas international, Broederlijk Delen, Pax Christi...) dus na de kolonialisatie. De overheidsdiensten in Congo is sinds Mobutu in elkaar gestort, m.n. onderwijs en gezondheidszorg. Zonder de Kerk daar vandaag is er echt niéts. En vaak in erbarmelijke omstandigheden, met tegenwind van lokale agressors.

Als ik spreek over de Kerk, dan spreek ik over vandaag, dus de post-concilliaire Kerk hé. Er bestaat bij vele mensen een verwarring tussen de Kerk voor en na het 2de Vaticaans Concillie. Deze was een breukpunt is in de Kerkgeschiedenis. Men blijft de Kerk vandaag nog altijd graag alle misstappen van de Kerk vroeger aansmeren. Het is juist dat er dingen zijn gebeurd die niet door de beugel kunnen, maar vereng de Kerk niet tot zijn uitzonderlijke uitspattingen van enkele(n) en sleur de miljoenen oprechte gelovigen daar niet bij a.u.b.

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 09:47.
Oud 14 november 2006, 09:58   #127
largo_w

Standaard

Citaat:
Doet me denken aan de tijd van Leopold II, toen kinderen en masse ontvoerd werden uit de congoleze dorpen en opgesloten in de missieposten om gechristianiseerd te worden.
Hadden ze ineens arbeidskrachten.
Die britse propaganda heeft je zieletje duidelijk nooit veel goeds gedaan ...

Hoe kan je nu iemand gaan dopen tegen alle wil in?
Durft u te negeren dat onze missionarissen zelf in congo enorm veel goeds hebben gedaan?
Oud 14 november 2006, 10:04   #128
largo_w

Standaard

Citaat:
En daar wringt het altijd een beetje nietwaar?
De mens is zwak en vaak TE zwak geweest maar we kunnen alleen uit fouten leren en proberen er geen te maken nietwaar?

Maar met de boodschap kan dat niet zo moeilijk zijn gewoon terugkeren naar de kern van het geloof en dan is de praktijk niet moeilijk;
De genade van de Heer Jezus zij met u. Mijn liefde gaat uit naar u allen, met wie ik één ben in Christus Jezus. (kor 16,23)
Oud 14 november 2006, 10:05   #129
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De theorie is mooi, de theorie in praktijk omgezet is nog mooier.
http://www.missio.be/nl/
http://www.caritas-int.be/nl/index.html
http://www.broederlijkdelen.be/
http://www.paxchristi.be/

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 10:09.
Oud 14 november 2006, 11:02   #130
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Kweenie. Vraag het eens aan de duizenden borelingen die dagelijks worden gedoopt. Uit hun eigen vrij wil, waarschijnlijk...
Oud 14 november 2006, 12:17   #131
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kweenie. Vraag het eens aan de duizenden borelingen die dagelijks worden gedoopt. Uit hun eigen vrij wil, waarschijnlijk...
Een doopsacrament was vroeger op volwassen leeftijd. Dat was wel beter, dan waren christenen ook christenen omdat ze er zelf voor gekozen hebben.

Vandaag wordt die beslissing aan de ouders al gegeven na de geboorte. In de plaats daarvan is er een vernieuwing van de Doopbelofte tijdens het sacrament van het Vormsel. Daarin bevestig je dat je gelooft in de Vader, de Zoon en de Geest, in de navolging van de apostelen, vanaf dan ook begeesterd door de Heilige Geest.

Helaas is in dit arm Vlaanderen het Vormsel op 12 jaar, en meer één platte commerce i.p.v. een oprecht geloof. Ik ben enorm grote voorstander van het Vormsel op latere leeftijd, zoals het in sommige parochies al gebeurd ("de lange weg") en ik bewonder de jongeren die voor deze optie kiezen en niet voor de easy-way van pro-forma Plechtige communie, voor de cadeautjes met wangkneepjes van oma's en tantes.

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 12:18.
Oud 14 november 2006, 13:20   #132
cor
Minister

Standaard

Citaat:
maar vereng de Kerk niet tot zijn uitzonderlijke uitspattingen van enkele(n) en sleur de miljoenen oprechte gelovigen daar niet bij a.u.b.
Juist.
De uitspattingen van één paus i.v.m. levensreddend condoomgebruik mogen de miljoenen oprechte risicolopende gelovigen niet raken!
Oud 14 november 2006, 13:22   #133
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Die britse propaganda heeft je zieletje duidelijk nooit veel goeds gedaan ...

Durft u te negeren dat onze missionarissen zelf in congo enorm veel goeds hebben gedaan?
Durft u te ontkennen dat de kerk op de hoogte was van de Belgische misdaden in Congo?
Oud 14 november 2006, 13:41   #134
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Durft u te ontkennen dat de kerk op de hoogte was van de Belgische misdaden in Congo?
Definieer: de kerk. Als je het Vaticaan bedoelt, dan durf ik het ontkennen. Als je bedoelt de congregaties en missiegemeenschappen van België, dan durf ik het niet ontkennen noch bevestigen.

"De kerk" in Congo was een pleister op de wonde van wat Leopold II en de wereldlijke industiële ontginners er allemaal aanvingen en hun boekje te buiten gingen. Het zou me ten sterkste verbazen indien het Vaticaan op de hoogte zou geweest zijn van hun activiteiten: het waren Belgische missionarissen die naar Congo trokken, van Belgische congregaties die meestal niet onder pauselijk maar onder diocesane bevoegdheden vallen.
Oud 14 november 2006, 13:44   #135
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Juist.
De uitspattingen van één paus i.v.m. levensreddend condoomgebruik mogen de miljoenen oprechte risicolopende gelovigen niet raken!
Deze discussie wordt gevoerd onder: Het Vaticaan keurt condoomgebruik goed in strijd tegen AIDS

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 13:45.
Oud 14 november 2006, 13:52   #136
largo_w

Standaard

Citaat:
Kan ik hieruit afleiden dat u ontkent dat de kerkgemeenschappen in Congo meer goed hebben gedaan dan slecht?

Iedereen was op de hoogte van de misdaden nietwaar? De Britten hebben daar uit pure jaloezie heel goed voor gezorgt en waar nodig over overdreven...U bent dus duidelijk zoals we zeggen "erin getrapt"!
Oud 14 november 2006, 14:09   #137
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kan ik hieruit afleiden dat u ontkent dat de kerkgemeenschappen in Congo meer goed hebben gedaan dan slecht?
Vele missiezusters hebben enorm veel betekend, ook al waren ze maar het schaamlapje voor de wandaden van een gewetensloze LeopoldII.

Ik stel voor dat je eens gaat praten met een zuster of pater die in de brousse heeft gewerkt. Ik denk dat je visie sterk zal veranderen als je die staffe getuigenissen zal horen.
Oud 14 november 2006, 15:28   #138
cor
Minister

Standaard

Citaat:
"De kerk" in Congo was een pleister op de wonde van wat Leopold II en de wereldlijke industiële ontginners er allemaal aanvingen en hun boekje te buiten gingen.
"De kerk" in Congo deed vollen bak mee met Leopold II.
Oud 14 november 2006, 15:30   #139
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
"De kerk" in Congo deed vollen bak mee met Leopold II.
Opnieuw: definieer "De kerk". Als je vraagt aan missiezusters en -paters, dan praten ze ook niet rooskleurig over Leopold II.
Over "Belgisch-Kongo" (n�* de Achtertuin-Vrijstaat-Kongo van Leopold II, Kongo officieel onder België) zijn ze positiever, niet omdat het er toen zo goed ging, maar omdat het nù slechter gaat dan toen.

Nu is het maar de Kerk meer die er overschiet, door het falen van eigen overheid, in de vorm van organisaties en lokale projectjes van Caritas International, Broederlijk Delen, Missio,... en de boel op vele plaatsen nog draaiende houdt. Neemt de Kerk weg uit Congo, en een nieuwe catastrofe dient zich aan.

Het is de realiteit, in oktober heb ik nog een getuigenis gehoord van een pater uit het Bisdom Brugge die na jaren werken in Congo terug was in België. Zijn verhalen waren ontnuchterend hoor.

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 november 2006 om 15:41.
Oud 14 november 2006, 15:41   #140
willem1940NLD

Standaard

Ik heb wel terloops missionarissen en zendelingen ontmoet. Mijn indruk is dat zij vaak meer practisch en vooral eerlijk/rechtvaardig zijn dan "gelovig" en dat zij aan nuttig bezig zijn de grootste waarde hechten, zonder persoonlijk gewin. Er zal mogelijk een psychologische verklaring voor bestaan. Natuurlijk bestaan er instanties die kans zien van zulke "doeners" op uit- en misbruikende wijze te profiteren.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be