![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat een bron niet in volledige overeenstemming is met een andere bron, betekent nog niet dat het niet teruggaat op een welbepaald historisch feit. De geschiedkundige kern ervan nagaan gebeurt door de toetsing van de historische kritiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Minister
|
![]() Het oogt altijd mooi als cathilocofoben de schuld voor alle kwalen van deze wereld bij het vaticaan leggen kunnen.
Of een eventuele goedkeuring van het gebruik van condooms veel invloed zal hebben in Afrika is zeer de vraag. Het katholieke gedeelte van de bevolking is naar schatting tussen de 10% en de 18% groot, of eerder klein.
![]() |
#103 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar nogmaals, ik ken de talmoed niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals herhalen: "Wat is dan wel een wetenschappelijke bron als het gaat om de Oudheid?" Dat u de Talmud of andere geschriften is trouwens geen ijkpunt om iets als bron af te keuren. Op geen enkele wijze! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het krijgen van een kind wordt op die website (en vooral in die TV-spot) voorgesteld als een lelijke ziekte (net als bvb. AIDS of syfilis), kortom iets dat ten alle prijzen vermeden moet worden. Dáár heb ik ernstige problemen mee. Terug een maatschappelijk gegeven. Al ooit eens gehoord van seriële monogamie?[/quote] Maar waarom wordt dat maatschappelijk gegeven niet afgekeurd? Waarom wordt er niet op gewezen dat trouw blijven aan één partner de kans op besmetting verkleint?
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We zullen zien hoe luxe u dit probleem blijft vinden op het moment dat men u vertelt dat u een hoop meer zal moeten afdragen om de pensioenen te kunnen betalen en, terloops, dat er voor uzelf van pensioen nog weinig sprake zal zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Minister
|
![]() Met andere woorden : het beleid faalt dus wat we nodig hebben is meer van hetzelfde. Zoals ik al zegde : niet komen klagen als de boel ontspoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Pluralis majestatus, of hoe noemen ze dat? Voor de koning ok, maar voor Jantje vandenberghe? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In ieder geval, ben ik ook zeer benieuwd naar uw antwoord. Daarnaast zou ik ook graag weten waarom de talmoed volgens u niet aannemelijk is als wetenschappelijke bron?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 23 november 2006 om 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe bronnen beoordeeld moeten worden? Ik zei het al:zoek het eens op. De takmoed: Even scrollen en je weet het. Zie post 103. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik wil niet voor anderen spreken, Cor, maar zelf ben ik de laatste die wakker ligt van jouw beoordeling van bronmateriaal. Wat niet wegneemt dat jij bepaalde stellingnames doet op basis van jouw beoordeling - wat je goed recht is, daar niet van - en dat je basis voor die stellingname blijkbaar door anderen in vraag wordt getrokken - om niet te zeggen volledig onderuit gehaald - en dat is hun goed recht; waarvoor dient dit forum anders? Waarbij je stellingname is gefalsifieerd. En daarmee hebben je discussiegenoten hun slag - overigens geheel terecht - thuisgehaald... ... waarmee dat bepaalde punt van discussie afgehandeld is. Blijkbaar ben jij degene die daarvan wakkerligt, getuige je nogal nijdige en niet echt ter zake doende reacties jegens forumlid Jan van den Berghe: Citaat:
Citaat:
Frustratie is géén goed uitgangspunt tot vruchtbare discussie... jammer maar helaas... Lig er maar niet teveel wakker van, zou ik zeggen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Googlen levert immers niet teveel op als men "wetenschappelijke bron" intikt. Daarom: leg het maar eens uit. Ik vermoed evenwel dat u dat niet kunt en dat u er juist daarom voor kiest om op de persoon te gaan spelen en met nietszeggende antwoorden af te komen. Nogal heel doorzichtig. U valt echt door de mand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat de paus richtlijnen uitvaardigt over de "bedcapriolen" van zijn kudde zal mij worst wezen. Maar het ging hier over de VN conferentie in Caïro van 1994. Daar richtte de paus (enfin zijn afgevaardigde) zich tot de hele wereld. Dat is natuurlijk zijn goed recht, vrijheid van mening weet je. Maar dan heb ik (en anderen) ook het recht om te protesteren tegen die uitspraken omdat hij niets te zeggen heeft over mijn bedcapriolen.
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is Herodotos' werk te beschouwen als "een wetenschappelijke bron"? Zo ja, waarom? Zo neen, waarom niet? Waarom is de Talmud dat dan niet? Kortom, welke criteria worden gebruikt? Ik ben ook heel benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
“Stellingname onderuitgehaald?” “Slag thuisgehaald?” Vindt u zelf niet dat u nogal gretig bent in het uitspreken van een conclusie? Als Judokus stelt: “De Talmoed is een verzameling uitspraken van Rabbi's, die als het ware toelichtingen zijn op de Bijbel.” En ik antwoord: “Ik ken de talmoed niet, maar wil best geloven wat er staat. Maar niet zo in overeenstemming met de bijbel hé. Overigens niet zo aannemelijk als wetenschappelijke bron.” Dan lijkt me dat een perfect aannemelijk antwoord, dat ook bevat waarom ik de talmoed niet aannemelijk acht als wetenschappelijke bron. Het is vervat in de door Judokus zelf gegeven omschrijving, waar ik op voortga daar ik, zoals gezegd, de talmoed niet zelf ken. “Dat bepaald punt van discussie” is dus inderdaad afgehandeld. Als Jvdb hierop blijft doorzeuren in de hoop een punt te scoren naast de discussie (post 101), dan wil ik hem nogmaals antwoord geven (post 103). Maar dan reageert hij bazig, schoolmeesterachtig, en krijgt het “bazeke” als antwoord, of wat dacht je? Gelieve ook te noteren dat daarop Jvdb begint te schelden, zoals we van hem gewoon zijn, (post 106), en niet ik. Post 114 laat ik dan maar voor wat het is (we kennen hem hé). Frustratie? U moet een gedegen, ervaren psychiater zijn om dat te kunnen diagnosticeren via internet! Maar er is soms wel ergernis, als men niet op de feitelijke inhoud reageert, maar op details. Of als men reageert op zaken die ik niet zeg. “Dus als er iets niet historisch klopt in de kindheidsverhalen, dan heeft Hij niet echt bestaan???” (post 89, Judokus), in de hoop een punt te scoren. Of als men over kernpunten heenstapt zonder reactie: “Dat zegt de bijbel. Maar heeft jezus dat zelf gezegd, of hebben zijn latere volgelingen dat ervan gemaakt? Volgens welke bron?” Of is het dan de bedoeling dat ik ook blijf doorzeuren tot er een objectieve scheidsrechter opstaat om mij gelijk te geven? Maar dit is eigen aan deze site. Daar leven we mee. Goed, het punt van discussie over de talmoed is dus afgesloten, maar de discussie over de kernvraag helemaal nog niet. Ik stel vast dat men alleen het ‘bestaan’ van een jezusfiguur verdedigde terwijl ik zelf reeds stelde dat dat niet bewezen maar wel aangenomen wordt. Geen discussiepunt dus. Ik kreeg echter nog geen enkel weerwoord op mijn conclusie: Citaat:
Benieuwd hoe men daarop gaat reageren. Met verontschuldigingen aan Puud en Esperanza daar we met deze discussie in hun discussie zijn terechtgekomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft nog steeds geen antwoord weten te geven op de vraag wat dan wel een wetenschappelijke bron is (bijvoorbeeld in de Oudheid). Een vraag stellen is niet "bazig" of "schoolmeesterachtig". Alleen zat u blijkbaar hopeloos verlegen met die vraag dat u besloot een beetje op de man te spelen (wat u trouwens blijft doen). Kortom, 't blijkt dat u eigenlijk geen argumentatie achter de hand heeft om uw stelling te duiden en te gronden. Juist dat is noodzakelijk in deze discussie daar u een bepaald geschrift als "een onwetenschappelijke bron" afdoet, juist om uw stelling aan te tonen. De grond van uw redenering, nl. het al dan niet wetenschappelijk zijn van bronnen, weet u niet aan te tonen. Aldus stort heel uw redenering in elkaar en kan het besluit niet anders zijn dat u er onderuit bent gehaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door DenDane : 24 november 2006 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |