Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2006, 16:51   #221
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Er is al een klacht tegen de lijn ingediend. Indien CGKR deze klacht niet ondersteunt, dan is ze haar bestaansrecht bij de bevolking volledig kwijt.
LOL! Hellfigger meent te moeten spreken namens de bevolking!!!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:51   #222
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ze dan terugkeren naar hun eigen land. Wij zijn niet verplicht om vreemdelingen aan te werven of een job te geven. Deze recht is voorbehouden aan de burgers van dit land.
Dat de Vlamingen die zich misnoegd voelen het aftrappen. Ik zal ze alvast niet missen.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:52   #223
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ze dan terugkeren naar hun eigen land. Wij zijn niet verplicht om vreemdelingen aan te werven of een job te geven. Deze recht is voorbehouden aan de burgers van dit land.
Aha, nu komt de aap uit de mouw. Je vindt het racisme zelfs aanvaardbaar! Daar hebben we dan 10 pagina's voor nodig gehad.
Oud 25 november 2006, 16:52   #224
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Ik vrees hetzelfde... Als de autochtone Vlaming om te beginnen niet al jarenlang zijn allochtone medemens had gediscrimineerd,
Weer zo'n kanjer van een vooroordeel. Hoe racistisch !

Citaat:
waren dergelijke maatregelen niet eens nodig. Dat er nog altijd gediscrimineerd wordt, is nog maar eens duidelijk gebleken uit het voorval met deze sollicitant... Hoe ontmoedigend moet dat niet zijn voor die mensen?
Erg voor die kandidaat, maar al die afgewezen kandidaten uit vaak dezelfde gemeenschappen zouden beter eerst eens de hand in eigen boezem steken (enfin, in die van hun gemeenschap) en zien wat er daar al decennia misgelopen is dat maakt dat de autochtone gemeenschap niet happig is om hen aan te werven terwijl dat bij kandidaten van andere allochtone gemeenschappen helemaal het geval niet is.
Men oogst wat men gezaaid heeft. Die oogst van vooroordelen is dan ook ergens, langdurig en veelvuldig gezaaid ...
Het is dan aan die mensen om zich als gemeenschap anders te gaan profileren.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:53   #225
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. De allochtone kandidaat krijgt voorrang om een scheefgetrokken toestand uit het verleden recht te trekken. Dat heeft niets met discriminatie te maken.
Toch wel, een bedrijf is geen weerspiegeling van de maatschappij. Er is in het verleden geen samenzwering van bedrijven geweest om allochtonen te discrimineren.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:56   #226
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Weer zo'n kanjer van een vooroordeel. Hoe racistisch !
Eerst de discriminatie goedpraten en dan ontkennen dat ze bestaat. Je moet het maar doen hé.

Citaat:
Erg voor die kandidaat, maar al die afgewezen kandidaten uit vaak dezelfde gemeenschappen zouden beter eerst eens de hand in eigen boezem steken (enfin, in die van hun gemeenschap) en zien wat er daar al decennia misgelopen is dat maakt dat de autochtone gemeenschap niet happig is om hen aan te werven terwijl dat bij kandidaten van andere allochtone gemeenschappen helemaal het geval niet is.
Men oogst wat men gezaaid heeft. Die oogst van vooroordelen is dan ook ergens, langdurig en veelvuldig gezaaid ...
Het is dan aan die mensen om zich als gemeenschap anders te gaan profileren.
Wat een brol. Jij weigert personen te behandelen als individuen. Voor jou zijn het gewoon mensen met een bepaalde afkomst en geslacht en daarop mag men zich ook baseren om ze te behandelen. En dan ben je verwondert dat iemand je een racist noemt. En pas die idiote logica eens toe op vrouwen aub? Waarom zijn die jarenlang gediscrimineerd? Hebben die ook gegoogst wat ze gezaaid hebben dan?
Oud 25 november 2006, 16:57   #227
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, een bedrijf is geen weerspiegeling van de maatschappij. Er is in het verleden geen samenzwering van bedrijven geweest om allochtonen te discrimineren.
Er hoeft ook helemaal geen samenzwering te zijn om discriminatie te hebben.

Laatst gewijzigd door Edina : 25 november 2006 om 16:57.
Oud 25 november 2006, 16:57   #228
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Aha, nu komt de aap uit de mouw. Je vindt het racisme zelfs aanvaardbaar! Daar hebben we dan 10 pagina's voor nodig gehad.
Welk racisme? Een bedrijf moet toch geen polen importeren omdat ze bv 5% van de Europese unie uitmaken en zo een weerspiegeling zijn van de Europese maatschappij.

Als ik 10 keer een loodgieter laat komen, dan moet de tiende keer de loodgieter toch geen allochtoon zijn.

Ik vind het niet meer dan normaal dat de burgers van dit land voorrang krijgen dan burgers van een ander land. Dit heeft niets met racisme te maken.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:59   #229
Banneling

Standaard

Citaat:
Dien dan klacht in hé schatje, je zal snel zien dat je redenering niet wordt gevolgd. Maar dan is het weer een "politiek beïnvloede rechter" zeker???
Wil je eens staven dat die redenering niet gevolgd wordt, schatje?
M.i. werd er maar pas een klacht ingediend door het VB, bij het CGKR, en nog niet bij de gerechtelijke instanties. Hoe kan jij dan weten dat die redenering niet gevolgd zal worden als er nog geen zaak voorgekomen is.

Wat die politiek beinvloede rechters betreft, is het je bedoeling weer wat vooroordelen te insinueren? ... je weer te profileren als bedreven raciste?
Oud 25 november 2006, 17:00   #230
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk racisme? Een bedrijf moet toch geen polen importeren omdat ze bv 5% van de Europese unie uitmaken en zo een weerspiegeling zijn van de Europese maatschappij.

Als ik 10 keer een loodgieter laat komen, dan moet de tiende keer de loodgieter toch geen allochtoon zijn.

Ik vind het niet meer dan normaal dat de burgers van dit land voorrang krijgen dan burgers van een ander land. Dit heeft niets met racisme te maken.
Schatje, je had het ging niet over importeren van allochtonen, maar om allochtonen die hier al zijn (en ook zullen blijven, wees daar maar zeker van). Nu moet je niet terugkrabbelen. Misschien was de sollicitant zelfs wel Belg hé. Het is niet meer dan nomaal dat de werknemers van onze bedrijven een weerspiegeling zijn van de bevolking in België (en daar hoort iedereen bij die hier woont).
Oud 25 november 2006, 17:01   #231
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wil je eens staven dat die redenering niet gevolgd wordt, schatje?
M.i. werd er maar pas een klacht ingediend door het VB, bij het CGKR, en nog niet bij de gerechtelijke instanties. Hoe kan jij dan weten dat die redenering niet gevolgd zal worden als er nog geen zaak voorgekomen is.
Het is een voorspelling, omdat er van discriminatie geen sprake is. Wacht maar af!!!
Oud 25 november 2006, 17:08   #232
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Eerst de discriminatie goedpraten en dan ontkennen dat ze bestaat. Je moet het maar doen hé.

Juist. Jij bent daar een echte leermeester in geweest, en zal dat blijven zolang je die balken niet uit je ogen haalt.

Citaat:
Wat een brol. Jij weigert personen te behandelen als individuen. Voor jou zijn het gewoon mensen met een bepaalde afkomst en geslacht en daarop mag men zich ook baseren om ze te behandelen. En dan ben je verwondert dat iemand je een racist noemt. En pas die idiote logica eens toe op vrouwen aub? Waarom zijn die jarenlang gediscrimineerd? Hebben die ook gegoogst wat ze gezaaid hebben dan?
Niemand noemt mij een racist, behalve racisten zoals jij Edina. Ga je nou nooit eens van je vooroordelen verlost geraken schatje? Trouwens als ik zie hoe jij het vertikt om personen als individuen te behandelen en bepaalde kiezersgroepen met een bepaalde politiek voorkeur in één trek als uitschot bejegent, dan besef ik eens te meer hoe hypocrieten van jou soort nooit maatschappelijke problemen zullen oplossen.
Oud 25 november 2006, 17:11   #233
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een voorspelling, omdat er van discriminatie geen sprake is. Wacht maar af!!!
Ach, je zingt al een toontje lager. Nu is het ineens al niet meer dan een voorspelling.

Waarom moet ik nu ineens aan het geval Ferryn denken waar al die progressieven moord en brand riepen en vervolgens met de staart tussen de benen afdropen ...
Oud 25 november 2006, 17:17   #234
Banneling

Standaard

[quote=Edina;2194091] Het is niet meer dan nomaal dat de werknemers van onze bedrijven een weerspiegeling zijn van de bevolking in België (en daar hoort iedereen bij die hier woont).

Dat is misschien een evidentie voor jou, maar dat betekent niet dat de 10.500.000 andere Belgen er zo over denken. Laat die arrogante betweterij dus maar varen of organiseer een referendum en spreek erna met kennis van zaken over wat hoort en niet hoort.
Oud 25 november 2006, 17:19   #235
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Leer eens lezen, Tantsist: er wordt in eerste instantie geselecteerd op capaciteiten en pas wanneer 2 kandidaten dezelfde capaciteiten bezitten en men dus zich dus wel op andere criteria moet baseren, wordt er gekozen voor de etnische groep of het geslacht dat ondervertegenwoordigd in het bedrijf. Dat heeft dus niets met discriminatie te maken.
Leer jij eens lezen: je zegt nu voor de tweede maal dat het uiteindelijke beslissingscriterium geslacht of etnie moet zijn.
Oud 25 november 2006, 17:24   #236
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Nee, het woordje "discriminatie" misstaat, want dat is niet waar het bij dit soort van maatregelen om gaat.
Toch wel, want men maakt een onderscheid.
Oud 25 november 2006, 17:27   #237
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, maar dat houdt geen steek. Een werkgever moet sollicitanten beoordelen op hun capaciteiten, niet op vooroordelen.
Niet echt, een werkgever beoordeelt sollicitanten op de meerwaarde die ze voor zijn bedrijf betekenen. Als zijn klanten door vooroordelen eisen stellen aan zijn bedrijf zal hij daar rekening mee houden. Zo zal de uitbater van een moslimzwembad geen mannelijke redders aannemen voor het vrouwenzwemuurtje.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 18:05   #238
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zozo, jij weet - ook zonder enige studie erover - wel dat het om een geïsoleerd geval gaat... Hoe komt het dan dat er zo veel geïsoleerde gevallen zijn denk je? En hoe komt het dat allochtone werklozen met diploma langer moeten zoeken naar werk dan anderen? Ook had ik graag geweten over welke methoden je het hebt om dat te meten waar de "de grote voorvechters van quota" tegen zijn???
De bewijslast ligt dan ook niet bij mij, Edina. Tot nader order zie ik een handjevol gevallen waar klaarblijkelijk racisme in het spel was. Je kent toch het gezegde: "één zwaluw maakt de lente niet?"

Ik zal je een goeie suggestie geven over wat voor soort onderzoeksmethodes het gaat:

* primo, meet eens objectief hoeveel %allochtonen kandideren voor openstaande vacatures en of dit "een afspiegeling vormt van de samenleving". Als het daar al wringt, moet je niet komen bleiten dat er te weinig instroom is...

* secundo, bekijk van het aantal kandidaten hoeveel er "gestuurd" werden door de VDAB en in werkelijkheid dus enkel een attestje komen halen. Die moet je er ook al enigzins uit wegzuiveren.

* tertio, kijk dan eens naar de kwalificaties van de kandidaten op basis van objectieve criteria. (diploma's en ervaring)

* te vierde, kijk eens hoeveel er slagen tijdens de eerste selectierondes; meestal zijn die objectief. (tenzij je een computer van racisme kan beschuldigen)

en PAS DAN kan je in de uiteindelijk aanwerving op zoek gaan naar bepaalde "patronen".

Ik stel voor om dit in de eerste plaats eens te doen voor de overheid en de grote overheidsbedrijven, omdat die over redelijk gestandaardiseerde aanwervingsmethodes beschikken.

Als je dan toch wil veralgemenen, ga dan eens kijken in de cijfers van de RVA en de VDAB; je kan ook eens gaan snuffelen bij het dept. onderwijs.

... bang dat het argument "racisme" een héél andere realiteit zou onthullen?

Citaat:
Fantastisch zo'n "equal opportunities"-charter. Ik ben voor hoor. Maar zo lang het er niet is en het ook geen resultaten afwerpt (want dat valt natuurlijk ook nog te bezien) zitten sollicitanten als deze wel met een probleem. En is het niet meer dan terecht dat ze het aanklagen!!!
Ik denk dat ik voldoende suggesties heb gedaan om dat fameuze "racisme" accuraat in kaart te kunnen brengen. (experten zullen ongetwijfeld nog een stuk verder kunnen gaan) En een dergelijk onderzoek vraagt geen jaren werk... Stel die quota dus nog maar even uit en concentreer je op iets constructievers... Een charter; afspraken over aanwervingsmethodes, meetsystemen en controle zouden op korte termijn al veel helpen.

Citaat:
Desinformatie, beste Desiderius, want er is geen enkele van die quota die ten koste gaat van kwaliteit en competentie. De eerste selectie gebeurt steeds op basis van kwaliteit en competentie en pas bij een gelijke rangschikking, zal men de voorkeur geven aan allochtonen of vrouwen. En dit als tijdelijke maatregel om een scheefgetrokken situatie recht te trekken. Of ga je nu ontkennen dat allochtonen en vrouwen systematisch werden gediscrimineerd in het verleden. Ach ja, dat deed je al, want het ging immers om geïsoleerde gevallen, was het niet. Kan je mij dan eens uitleggen waarom vandaag de dag bijvoorbeeld vrouwen nog steeds beduidend minder verdienen in dezelfde functies dan mannen?!?
Niks desinformatie, Edina. Je moet je heel dringend eens informeren over de manier waarop quota (niet) werken.

Ik hoef me ten aanzien van jouw vooringenomenheid absoluut niet te verdedigen.

En wat die lagere verloning van vrouwen betreft... Ook daar valt nog de nodige nuance in aan te brengen. Die fameuze "glass ceiling" is reëel, maar lang niet zo spectaculair als ze door bepaalde organisaties in slogans wordt uitgeschreeuwd. Het volstaat om de studies te lezen; niet de abstracts en dan ziet het er allemaal al véél genuanceerder uit.

... maar daar heb jij natuurlijk geen boodschap aan.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 25 november 2006 om 18:07.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 18:10   #239
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Zou het racistisch zijn als een sollicitant die François heet geweigerd wordt omwille van zijn naam?

Dit lijkt me nochtans een mogelijk scenario indien men aan de "verplichte streefcijfers" wil gaan voldoen: een etnische Afrikaan die François heet zal dus niet weerhouden worden, vermits meer exotische namen voorkeur zullen krijgen (bij gelijke capaciteiten).

En wat bedoelt Edina nu in feite met "afspiegeling van de maatschappij"? Op welke manier wil ze de maatschappij afgespiegeld zien? X% vreemdelingen, Y% belgen, netjes onderverdeeld in telkens 50/50 mannen/vrouwen. Houdt Edina rekening met de haarkleur? (x% blond, y%bruin z% zwart) kleur van ogen? Of zal Edina zich enkel bezighouden met de verschillende huidskleuren? (witte/lichtbruine/donkerbruine/gele/zwarte)? Of volgens NAAM? (x% vlaamse namen, europese namen, griekse namen, italiaanse namen, arabische namen, turkse namen,afrikaanse namen, indische namen, aziatische namen etc.. etc..)

Ziet Edina het toekomstbeeld als volgt: één positie te verkrijgen, maatschappijbeeld is bijna verwezenlijkt, echter nog te kort: één blonde afrikaan met chinese naam en groene ogen!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 18:15   #240
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Wanneer een daad niet door racisme of xenofobie is ingegeven, is ze in het kader van deze wet niet strafbaar.
Volgens de wet is elke vorm van onderscheid op basis van nationaliteit bij het aanwerven van personeel, per definitie door racisme of xenofobie ingegeven.

Dat staat ondubbelzinnig in artikel 1 en artikel 2bis van de antiracismewet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be