![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het punt echter dat ik wou aanhalen, is dat de kerk op vele ogenblikken haar zienswijze wou/wil doordrukken, ook 1) al heeft het niets met geloof te maken 2) ze op dat moment de ballen ervan afwist 3) dreigde met harde maatregelen als de persoon in kwestie niet wou toegeven
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Minister
|
![]() Citaat:
het christen zijn als houding, levensfilosofie en een kerk. Ik heb niets tegen echte christenen en heb bewondering voor ze, zeker in deze hedendaagse wereld. Maar ik denk dat er niet veel echte christenen meer bestaan - het is meestal gewoonte geworden. Dat zie je aan de afname in aanwezigheid in de missen. De kerk daarentegen vind ik een machtsorganisatie zonder gelijkenis, die volgens mij zelf ten dele verantwoordelijk is voor de teruggang in gelovigen.
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In het geval van de kerk vraag ik mij wel af waarom ze niet konsequent allemaal evenveel krijgen.... voor een leer die aardse bezittingen onbelangrijk vindt..... Woorden wekken, maar voorbeelden trekken!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is zeker en vast het geval in belgique. De hogere clerus is hier altijd al fransgezind geweest.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Evenwel merk ik op dat je eens bij jezelf de vraag moet stellen of je afkeer niet eerder gericht is tegen de verplichting op zich, dan wel tegen het geloof zélf. Mijn ouders zijn nooit zover gegaan hun kinderen te verplichten. Van de vijf zijn er vier niet langer pratikerend; één nog wel: nl. ondergetekende. Ik ken mensen die naturistisch leven en hun twee kinderen meenamen naar naturistenkampen in Zuid-Frankrijk. Toen zoonlief zo'n 14 jaar was wilde hij plots niet meer helemaal in zijn blootje daar rondlopen. Hij trok zo'n oversized T-shirt aan, maar kreeg hommeles met zowel zijn ouders als de campingbaas. Willen of niet, hij moést helemaal naakt. Nu is die jongen 24, en alleen al bij het horen van het woord "bloot" wordt hij bloednijdig. Volgens mijn (on?)bescheiden mening heeft hij niet zozeer een trauma opgelopen t.g.v. de naaktheid op zich, maar in de eerste plaats omdat men hem met alle geweld daartoe verplichtte. Nu jij - overigens begrijpelijk, en ik respecteer je houding - afstand hebt gedaan van het geloof, kan je jezelf toch geen christen (meer) noemen, zelfs al werd je gedoopt en dwongen je ouders je tot het ontvangen van het vormselsacrament of het volgen van de eucharistie. Of noem jij jezelf ondanks dit alles toch nog christen? Wees eens eerlijk... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het biechtgeheim is m.a.w. nóg absoluter dan het beroepsgeheim van een arts. En als zodanig wordt het ook behandeld door de wetgeving in de meeste westerse landen. Wie een paar pekelzonden heeft op te biechten kan daarvoor meestal zonder probleem terecht bij zijn eigen parochiepastoor. Heb je ergere dingen op je kerfstok, en je wil absoluut biechten, dan ga je in een andere parochie op 100 km van je woonplaats, waar geen kat - ook niet de pastoor - je kent. Het horen van de biecht hoeft trouwens helemaal niet in de biechtstoel. Op jouw eenvoudig verzoek een biechtgesprek te voeren, zal de priester gebonden zijn door het biechtgeheim, zelfs al ben je bij hem te gast op de koffie. De priester kan je wel goede raad proberen te geven. Dat is een bijkomende "service", die zeker haar nut heeft wanneer je op die man vertrouwt, net zoals je bvb. op een goede vriend vertrouwt. En dat biechtgeheim is zelfs een extra garantie die niemand anders je kan bieden. Dan de penitentie, de boetedoening, de straf... of noem het zoals je wil. Het hoeft, zeker bij zware bekentenissen, niet zo te zijn dat de priester je eenzijdig een penitentie oplegt. Wie een moord heeft opgebiecht kan bvb. de penitentie krijgen zich bij de politie te gaan aangeven en zijn gerechtigde straf onder ogen te zien. Maar dat wil nog niet zeggen dat die priester enige druk mag uitoefenen op de biechteling om de penitentie werkelijk te ondergaan. Ik begrijp niet waarom jij volwaardig of onvolwaardig berouw "halfzacht" vindt. Het is immers meermaals voorgevallen dat een misdadiger zichzelf gaat aangeven nadat hij een biechtgesprek heeft gehad met een - soms zelfs voor hem totaal onbekend - priester. Dat volwaardig berouw, en de bijbehorende vergiffenis, is voor meer dan één wetsovertreder de trigger geweest om volledige medewerking te verlenen aan de rechtsgang. Berouw is overigens geen specifiek christelijk fenomeen, zelfs niet religieus. Het is een psychologisch gegeven, waarbij iemands doen en laten in botsing komt met zijn eigen mening daarover. Je hoeft geen gelovige te zijn om spijt te betonen dat je iemand anders onrecht hebt aangedaan. De Kerk heeft voorzien in een tegemoetkoming aan dit psychologisch gegeven, net zoals onze wereldse samenleving dat gedaan heeft: spijtoptanten kunnen vaak op forse strafvermindering rekenen. Ik hoop dat jij daar niets fouts aan vindt. Ik geenszins. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
'Wie niet met mij is, is tegen mij' Citaat:
Ik heb alleen probleem met het feit dat niets de geheimhouding van de priester garandeert. En ook niet hoe de priester zelf de informatie gebruikt om een en ander naar zijn (of een sponsor's) wil om te buigen
||
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Om dit te garanderen is er in 1962 nog een Vaticaans document verschenen (Crimen sollicitationis), om misbruik van de biecht te voorkomen. Bij misbruik van de biecht hangt er excommunicatie van de priester boven het hoofd.
![]() |
![]() |
#210 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U kunt altijd crimen sollicitationis lezen: Het Sigillum (=biechtgeheim) is absoluut, wat betekent dat de biechtvader datgene wat hij tijdens de biecht te horen krijgt onder geen enkele voorwaarde aan derden of oversten mag onthullen. Ook niet onder druk. Dit op straffe van kerkelijke excommunicatie. Laatst gewijzigd door Judokus : 15 december 2006 om 11:09. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Sta mij toe om een mooi heiligenverhaal te vertellen:
Eén van de heiligen in de Katholieke Kerk is Jan Nepomuk. Hij was priester in West-Bohemen en de biechtvader van de koningin van Bohemen (Sophia van Wittelsbach) . Laatst gewijzigd door Judokus : 15 december 2006 om 11:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als hij bedoelde wat jij denkt, dan is dat kerkrechtelijk fout.
![]() |
#215 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben mij dan ook 'levensvragen' beginnen stellen ivm het geloof. En kan het nog steeds niet vatten dat een mens geloof nodig heeft. Wat belangrijk is zijn de maatschappelijke waarden en niet al 'de zever' waarin je zou moeten geloven om een beter mens te worden. En uiteraard reken ik mij nog altijd tot de christenen...aangezien het onmogelijk is om mij hiervan te distantieëren. Ik kan mij niet laten verwijderen uit de registers zoals in dit topic al aangetoond is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
(Hou er wel rekening mee dat je dan geen sacramenten meer kunt ontvangen)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 15 december 2006 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik stel dat er zelfs geheimhouding geldt tegenover die wereldse instanties. EFL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik wil je hoegenaamd niet verplichten om deze nieuwe vraag te beantwoorden. Maar ik kan mijn nieuwsgierigheid toch moeilijk onder stoelen en banken steken. ![]() Citaat:
Citaat:
Tussen twee haakjes: die definitie is overigens helemaal niet eensluidend; want elke gelovige heeft de vrijheid die weg af te leggen zoals hijzelf dat wil, en zoals die weg hemzelf het beste lijkt. Mutatis mutandis geldt hetzelfde voor de definitie van "katholiek". En uiteraard is het je goed recht om je eigen definities te hanteren. Evenwel wens ik dan wel op te merken dat in het vervolg van deze discussie duidelijk moge zijn dat wanneer jij het woord "christen" gebruikt, je wel degelijk iets heel anders bedoelt dan wanneer Judokus, Dave Brocatus, ikzelf en nog anderen dat woord "christen" schrijven. Kwestie van niet naast mekaar door te lullen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Burger
|
![]() On-topic leestips:
Andrew Newberg, M.D., Eugene D'Aquill, M.D., Ph.D., and Vince Rause : “Why God Won't Go Away” (ISBN 0-345-44034-X Copyright 2001 Ballentine Books) Science must destroy religion Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen religie en geloof. |
![]() |
![]() |